1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Virkistystaajuus

Viestiketju Tietokoneen näytöt -osiossa. Ketjun avasi zxcx 10.02.2008.

  1. zxcx

    zxcx Regular member

    Liittynyt:
    10.10.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Eli mulla on näyttö BENQ FP91G+ ja näytönohjain NVIDIA 8800GTS 320MB

    Nvidialla tuli mukana tämmönen ohjauspaneeli josta voi vaihtaa virkistystaajuutta.

    Olen säätänyt sen Maximille 76Hz, minimi on 60Hz ja siinä välillä on pari muuta vaihtoehtoa.

    Mikä olisi siis hyvä laittaa? ja voiko tuon takia näyttö jumittaa pelatessa niin ettei mikään liiku, ei edes hiiri (freeze)?
     
  2.  
  3. Pikkupete

    Pikkupete Regular member

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    172
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26

    Jos näytön virkistystaajuus on liian alhainen, käyttäjä havaitsee kuvan välkkymisen. Näin meille joskus opetettiin, Eli mitä suurempi Virkistystaajuus sen parempi, mutta ihminen ei paljoo enää pysty erottamaan 75hz - 100hz väliltä.

    Pitäisin itse sen tossa maksimissa, kuten itelläkin on. Ja en usko että näyttö jumittuisi virkistystaajuuden takia. Näin en ole kuullut tapahtuvan, eikä ole omalle kohdallekaaan käynyt.
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2008
  4. zxcx

    zxcx Regular member

    Liittynyt:
    10.10.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kiitos, vaan osaisitko sanoa mistä tuo näytön Freeze johtuu? näytönohjain, muistit, näyttö, poweri.... ?
     
  5. Pikkupete

    Pikkupete Regular member

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    172
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Freeze eli jäätyminen, kaatuminen, miten vain, menee yleisemmin raudan puolelle. Saattaa johtua liian kovasta prossun lämmöstä -> kone yleensä boottaa itse itsensä, näytönohjaimen lämpeäminen on myös yksi, ja myös näytönohjaimen muistiväylä/määrä vaikuttaa myös (256 tai 512) miten pelit jaksaa pyöriä. Ja tottakai keskusmuistia kannattaa olla se 2gb, sillä pärjää.

    Koneen puhdistaminen pölystä ja parin lisätuulettimen hankinta koteloon kuumaa ilmaa poistamaan auttaa myös huomattavasti.

    Linkkaas sun koneen osat niin voi kattoa mistä johtuisi jos sulla kyseistä ongelmaa ilmenee.
     
  6. zxcx

    zxcx Regular member

    Liittynyt:
    10.10.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hyvä että on jollain mielenkiintoa auttaa :D

    Noista jos lähtisin veikkaa niin koneella taitaa olla liian kuumat oltavat - vaikka lämmöt ei prossulla ainakaan nousseet koskaa yli 45 C. Abitin uGuru:n mukaan.

    Näytönohjaimen lämpöjä tosin en tiedä parin tunnin Crysiksen jälkeen. :D

    Tässä kokoonpano:
    Abit IN9 32X-MAX Wi-Fi
    Nvidia GeForce BFG 8800GTS 320MB
    A-Data Vitesta DDR2 1GT 800MHz x 4kpl
    Corsair 520HX 520W
    Intel Core 2 Duo E6750 2,66 GHz
    NZXT kotelo vakiotuulettimet (ei mitään lisätuulettimia) Tollanen http://www.jimmspc.fi/tuote/HU-001B


    Siinä ne varmasti sua enemmän kiinnostavat osat :)

    EDIT: niin ja pölyä tuskin löytyy hirveämmin 3kk vanha kone, vois sen silti tarkistaa :D

    Ja joskus boottaa itsellään joskus ei, freezen jälkeen
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2008
  7. Pikkupete

    Pikkupete Regular member

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    172
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo okei sullahan onkin paljon kovempi kone kuin mitä kuvittelin, tarpeeksi hyvää rautaa kyllä että ei pitäisi noista pahemmin johtua,
    yhteensopivia palikoita ovat.

    45C on ihan hyvä lämpötila prossulla, jos paikkansa pitää.

    Muistia on tarpeeksi jne, ainut mitä nyt tuli mieleen on että katoppas sun näytönonjainta että onko se ylimääräinen virtajohto laitettu kiinni. Tarkista myös näytönohjaimen lämpötila idlessä ja rasituksessa / sen jälkeen.

    Ootko kellottanu näyttistä? Jos oot ni laske kelloja.

    Ja vielä yksi oleennainen mitä aina kannattaa pitää yllä on näytönohjaimen ajureiden päivitys.
     
  8. zxcx

    zxcx Regular member

    Liittynyt:
    10.10.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    "45C on ihan hyvä lämpötila prossulla, jos paikkansa pitää. "
    Emon mukana tulleen ohjelman mukaan kyllä pitää.

    Onko jotain ohjelmaa jolla saisin nuo lämpötilat, ja kaikki kaapelit on kytketty mitä kuuluu.


    Ajureita tarkistan noin parin vk välein.

    "Your PC currently has the latest driver installed for your GPU. No driver update is necessary at this time."

    Tota se vaan kehunu parit viime kerrat eli ei ajuripuolella häikkää pitäisi olla.


    Niin ja en ole kellotellut yhtään enkä mitään.

    EDIT: joskus aikanaan löysin sellasen Turbo moden tosta ohjelmasta, se siis nostaa jännitteitä muisteilla ja prossulla.
    Tosin kun laitoin sen päällä alkoi ohjelma huutaa WARNING ja piipitys ja muistaakseni freezen veti sillon, resetoin ja oikein jos muistan niin jouduin bios:ista palauttamaan alkuperäiset asetukset. :D en oo koskenu sen jälkee

    Tällä hetkellä jännitteet
    CPU Core 1,35V
    DDR2 1,85V
    DDR2 VTT 0,92V
    CPU VTT 1,21V
    NB 1,41V
    SB 1,53V
    HyperTransport 1,44V

    ööh ja muuten tällä näkee onko kaapelit kytketty, kaikki näyttiksen kaapelit on näin ohjelman mielestäkin siis kytketty.

    Oikean verran näyttäis saavan jännitettä (siis esim. ATX +12V 24-Pin ja näyttää pyörivän siinä 12V nurkilla niinku oletettavasti parempi olisi)

    6 tuuletinpaikkaa joista 1 käytössä, pelatessa se pyörii max 3000RPM, ja tällä hetkellä 2800RPM kone ollut päällä noin 6h , joista 2h pelattu ja viimeks pelasin siinä tunti sitten
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2008
  9. Pikkupete

    Pikkupete Regular member

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    172
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sisoftware Sandra on yksi hyvä jota itsekin käytän

    http://www.sisoftware.net/

    Menes vielä oma tietokone -> Ominaisuudet -> Laitehallinta

    jos sulla näkyy keltaisella kysymysmerkillä jotain osia siellä niin
    asenna niihin ajurit, varmuuden vuoksi jos niitä löytyy.

    Ideat loppuu itseltä kesken, tarkista nyt kuiteski ne lämmöt tolla.


    Everest on myös yksi, juttua / opas täällä:
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/620112
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2008
  10. zxcx

    zxcx Regular member

    Liittynyt:
    10.10.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    keltanen kysymys kohdassa Muut laitteet, alaotsikko Massatallennusvälinesovitin :O jonka kohdalla keltanen kysymys jossa huutomerkki..

    Latas sellasen kun "Silicon Image Sil 3132 SATALink Controller".

    Ahaa nyt siinä lukee SCSI- ja RAID-ohjaimet jne.. ei keltasia merkkejä..

    Nyt tuntuu et tä oli se ratkasu :) osaatko sanoa mikä tuo oli niinku näin yleensä?



    SANOS VIELÄ MINKÄ/ MISTÄ LATAAN SEN OHJELMAN TUOLTA http://www.sisoftware.net/



    Sit ois tämmöne yks sivukysymys, kauanko suurinpiirtein 2,5Gt tiedoston siirtämiseen pitäisi kulua aikaa kun siirtää kovolta toiselle. Molemmat uusia SATA kaapelilla eli nopeudet pitäis olla kohtuu nopeat? Mulla menee 45sek joka on mun mielestä aika paljon :eek:
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2008
  11. Pikkupete

    Pikkupete Regular member

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    172
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    "Sit ois tämmöne yks sivukysymys, kauanko suurinpiirtein 2,5Gt tiedoston siirtämiseen pitäisi kulua aikaa kun siirtää kovolta toiselle. Molemmat uusia SATA kaapelilla eli nopeudet pitäis olla kohtuu nopeat? Mulla menee 45sek joka on mun mielestä aika paljon :eek:"



    No tosta en tiedä mut eipä mun mielestä toi kauheen kauaa kestä.
     
  12. zxcx

    zxcx Regular member

    Liittynyt:
    10.10.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ehkä mä sit ajattelin vaan omiani tuon nopeuden suhteen.

    Muuten, vähän näyttäis nyt et vika korjaantui :)
    Pelasin testin vuoksi 3h eikä mitään ilmennyt.
    Et tiedäkkään kuinka kiitollinen oon!

    Kiitos todella paljon avusta!

    ps. lähetän sulle privaviestillä jos tulee joku vastaava ongelma, jos se sopii
     
  13. Pikkupete

    Pikkupete Regular member

    Liittynyt:
    31.01.2006
    Viestejä:
    172
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    juu hyvä että toimii, tiedän tunteen! ;)

    juu privaa saa lähettää.
     
  14. Ddarud

    Ddarud Regular member

    Liittynyt:
    21.08.2007
    Viestejä:
    275
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    TFT-näytöt ei kyllä välky. Toimivat aivan eri tekniikalla kuin vanhat kuvaputkinäytöt ja näin ollen 60 Hz on aivan hyvä virkistystaajuus. TFT-näytöissä kuva pysyy ruudulla niin kauan kunnes sen päälle piirretään uusi kuva, eli välkkymistä ei ole vaikka olisi 10 Hz.
     
  15. zxcx

    zxcx Regular member

    Liittynyt:
    10.10.2007
    Viestejä:
    241
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kiitos vielä täsmennyksestä.
    Enpä itse oo vielä huomannut 60Hz ja 76Hz eroa, käytössä siis.
     

Jaa tämä sivu