1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Satasen prossut - Ja yleinen AMD/Intel-ketju

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Axu_ 09.02.2012.

Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.
  1. Themu

    Themu Active member

    Liittynyt:
    18.01.2006
    Viestejä:
    3,105
    Kiitokset:
    85
    Pisteet:
    78
    Häntä voi jo kutsua hyvillä mielin fanipojaksi :D
     
  2.  
  3. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Joo. Ei tollaseen mitään järkevää kommenttia keksi :D

    Onneks täällä ei olla menty noin pitkälle.
     
  4. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Alkuperäinen ketju: http://keskustelu.afterdawn.com/thread_jump.cfm/970283/5927533

    Siis, ne ovat jo kaupoissa, eikä niissä ole PC- prossuja (vaan AMD: n Jaguaarit= viimeisin taidonnäyte).
    Ja uusille konsoleille on tullut jo monta peliä, mitkä ovat optimoitu 100%: sti konsoleille. Kuten tiedetään on PC- maailma aina erilainen ja vaati oman koodauksensa. ->Eikä se muutu mihinkään.
    BF4: sen piti olla se suurin ja kaunein mikä kyykkää kaikki Intel Nvidia koneet ;-). Niin ei vaan käy ja hyvälle prossuteholle on AINA tarvetta.
     
  5. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Jaguarit on x86-64 pohjasia prossuja eli "PC prossuja".

    Montako uusille konsoleille tehtyä peliä on tullu PC:lle? BF4 ja Assassins Creed jne ei lasketa koska ne tuli myös vanhemmille konsoleille.

    BF4:n Mantle tukee ootellaan edelleen. Prossujen kehitys pistettiin voihin jäihin. Aiheesta. Tehojen puolesta 5 vuotta vanhatki prossut riittää mille tahansa pelille seuraavat 5 vuotta. Se ratkasee miten se teho käytetään.
     
    Viimeksi muokattu: 07.01.2014
  6. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Itse en puhuisi PC- prossuista, jos AMD- jaguar prossuja ja emoja ei voi ostaa kaupasta ja kantana on FT3.

    Joudutkin odottelemaan sitten useita vuosia ennenkuin edellisen sukupolven konsoleille ei enään julkaista uusimpia pelejä.
    Yksikään eri konsoliversio tai PC- versio eivät ole keskenään yhteensopivia. PC- versio ei ole riippuvainen siitä kuinka monelle eri konsolille peli on julkaistu.
     
  7. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Tällä hetkellä tietyt moninpelit ja yksinpelit vaativat tehokkaan prossun alle jotta saa korkeita FPS lukemia.

    Jaguar prossuja ei ole tietokoneissa ja konsolikoodaus poikkeaa merkittävästi PC-puolesta koska konsoleissa aina sama vakiorauta. Huomioitavaa myös sekin että uudenkin sukupolven konsolit on rajoitettu sinne 30fps lukemaan. Se ei kuitenkaan ihan kaikille pc pelaajille riitä.

    Enkä nyt oikein jaksa uskoa että yhtä äkkiä pc-pelien prosessorikuormitus tippuisi rajusti samalla pelien muuttuessa realistisemmiksi.
     
  8. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Läppäreissä on prossuja jotka pyörittää PC softia. Ei voi puhuu PC prossuista koska emoja ei voi ostaa kaupasta ja kanta on mikälie?

    Moni uusien konsolien peli kehitetään PC pääalustana. Toi onnistuu koska konsoleissa on PC prossut. Eikä Powerpc tai Powerpc+spe mikälie.

    Paskasti tehdyt pelit vaatii. Pelaa vaikka Dark Soulssin PC versioo ja mieti kuinka niin paska grafiikka pyörii vaan 30 FPS. Kaiken tehon saa hukattua jos halutaan.

    Aivan sama onko Jaguar prossuja tietokoneissa vai ei. Sun i5-2500K prossu on eri ku Haswell i5-4670K tai mikään AMD:n työpöytäprossu, kummiski niillä pyörii samat softat vaikka on eri prossut. Käskykanta on sama Jaguarissa ja PC prossuissa, se riittää tosi pitkälle. Konsoleilla voi pistää 30 FPS, suuremmilla tehoilla saa enemmän.

    Tohon hommaan riittää pelkästään konsolien suurempi muisti. Lisäks prossujen käskykanta sama = peliä ei tarvitte suunnitella millekään Cell prossulle, sen voi suunnitella PC prossulle. Hiton suuri etu. Jatkossa voi olla et konsolikäännös = PC versiosta tehdään versio konsoleille. Eikä toisin päin.
     
  9. Xtrim

    Xtrim Regular member

    Liittynyt:
    12.07.2011
    Viestejä:
    303
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    OT: Dark Soulssin tapauksesssa se on oikeestaan vaan lukittu (modilla saa 60fps)
     
  10. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Huonosti toimii se 60 FPS. Kuitenki surkein konsolikäännös ikinä.
     
  11. Xtrim

    Xtrim Regular member

    Liittynyt:
    12.07.2011
    Viestejä:
    303
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Totta..
     
  12. Gereti

    Gereti Senior member

    Liittynyt:
    08.10.2011
    Viestejä:
    8,356
    Kiitokset:
    426
    Pisteet:
    163
    Mutta mitenkäs amd:n malta, eikös ps4:jä tule tukemaan sitä mielestäni, kuten pc:kin?
     
  13. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Malta? Mantle?

    Mantlee ei PS4 tue. PC:lle se on tarkotettu.
     
  14. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Niin, PC- prossu on sellainen mitä voi käyttää PC: ssä. Jaguaaria ei voi.

    Konsolipelit koodataan kyllä PC: llä, mutta sitä ei voi suoraan käyttää PC- pelinä.

    En usko että pelit kehitetään PC- pääalustana, koska on helpompi koodata konsolipelistä PC- versio kuin päinvastoin.

    Kuten jo todettu, konsolipelit on optimoitu hyvin tiedossa olevalle raudalle, jotka siksi toimivat hienosti kevyemmällä raudalla. Kun koodataan PC- versio, se ei ole niin hyvin optimoitu (mahdotonta koska on niin erilaisia koneita) ja vaatii siksi parempaa rautaa.

    Tuolla koodaajat pohtivat PC- pelien vs konsolit koodaus vaikeuksia:
    Game Development Stack Exchange is a question and answer site for professional and independent game developers.

    http://gamedev.stackexchange.com/qu...t-difficult-to-port-games-from-consoles-to-pc

    Mielenkiintoisia pointteja ja puhuvat ihan eri asioista kuin Vest.
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2014
  15. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Miten ei voi? Tossa olis http://www.cpu-world.com/CPUs/Jaguar/AMD-A4-Series A4-5000.html

    Mitä väliä? Uudet konsolit on PC rautaa eikä valmistajien omia räpellyksiään.

    http://www.vg247.com/2013/02/27/watch-dogs-pc-is-lead-platform/

    Tossa ylempänä näkyy syy. Peli vedetään eka X0:lle, sit PS3:lle ja PC:lle. Optimointi toinen juttu, ne harvat PC exclusivet pyörii heikkotehosellaki PC:llä loistavasti.

    Kaikki jutut vanhaa settiä. Vanhoilla konsoleilla oli pakko vetää konsolille ensin, muuten muisti olis loppunu heti kesken. Uusissa konsoleissa on se 8 gigaa joka ei lopu ihan heti. Konsolin ei enää tarvitte olla pääalusta.

    Vaikeus on tekosyy noissa jutuissa. Oikee syy on raha. Uudet konsolit helpottaa jollon säästyy rahaa.
     
  16. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Alkuperäisessä -> ja tässä ketjussa on kokoajan puhuttu TYÖPÖYTÄ PC: stä.

    On ihan sama onko uudet konsolit PC- rautaa (FX tai Haswell tai HD tai Nvidia). PC- peliympäristö on silti eriasia.
    Pitää myös huomioida, edellisen sukupolven kymmenet milj.at. (100milj.) konsolit ovat edelleen kovassa käytössä, vai väitätkö että kaikki ryyntäävät ostamaan AMD: n rautaa?

    Tuossa oli yhden studion näkemys asiaan. (On varmasti helpompaa koodata Xbox one ja PS4).

    Esim. Rockstar Games- pelistudiolla on varmasti toinen näkemys asiaan (onko PC- pääalusta).

    Sitten ei pidä unohtaa niitä edellisen sukupolven konsoliasiakkaita - Koska kyse on rahasta - Eikä muita PC- pelaajia (Intel & Nvidia).

    Uuden sukupolven konsoleille voidaan koodata PC- versiosta, sitten kun muistetaan edellisen sukupolven konsolit - kannattaako sittenkään koodata ensin PC- versio.

    Hyvähän se vaan olisi PC- pelaajalle, jos PC- versio olisi päätuote.

    Ylläoleva ei ole muuksi muuttunut.

    Olit unohtanut tuon: "Watch Dogs developer Ubisoft Montreal is using PC as its lead platform before taking its sandbox game to PS4 and – most likely – Xbox 720".- lainauksen.


    Jos vaikeus olisi vaan tekosyy, pelistudiot siis vaan kiusallaan tekisivät bugisia pelejä, koska kyse on rahasta, siitä sitä tulisi reilusti lisäkuluja jälkipaikkailuista ja vihaisia pelaajia.
     
  17. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    PC prossu toi on. Oli työpöydälle tai ei.

    Nykyset konsolit: PC rautaa.
    Entiset konsolit: Ei PC rautaa.

    Toi tekee hitonmoisen eron.

    Kaikki ei ryntää ostaan uusia konsoleita. Ajan kanssa ne menettää suosiotaan aina enemmän, lopulta ne haudataan vähin äänin.

    Ei tässä oo kyse helppoudesta. Se ratkasee miten helposti saa PC käännöksen konsolipelistä tai toisin päin. Rockstar games ei oo saanu GTA V:ta uusille konsoleille, taisivat olla pakkoraossa.

    Monia firmoja ei kiinnosta PC asiakkaat ylipäätään. Miten niitä kiinnostais erityisesti Nvidia tai Intel?

    Onneks uuden sukupolven konsoleista ei muisti ihan heti lopu. Aika moni peli tehdään pelkästään uusille konsoleille ja vanhoista ei tarvitte välittää, onneks.

    Konsolit vaatii vähemmän tehoo päästäkseen samaan lopputulokseen, PC:lla on moninkertasesti tehoo = PC:llä pyörii paremmin vaikkei optimoitais yhtä hyvin.

    Pelistudiothan tekee bugisia pelejä jotka tuottaa vihasia pelaajia. Jälkipaikkailut jää monesta pelistä kokonaan tekemättä.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2014
  18. i9Extreme

    i9Extreme Senior member

    Liittynyt:
    22.09.2011
    Viestejä:
    2,669
    Kiitokset:
    402
    Pisteet:
    113
    Tuleekohan käytännössä koskaan sellaista tilannetta että, peli tulee vain PS4& Xbox one: lle -> PC: lle. (ehkä sitten kun on tullut PS5 ja Xbox two).

    Vai ei Xbox 360: sta ja PS3: sta tarvitse välittää!

    Onneksi et ole missään pelitalossa bisnes- vastaavana.
    Lainaus (Huom. Vest, ei ole vanhaa tietoa):
    "Taloussivu Motley Foolin mukaan Grand Theft Auto V rikkoi myynnillään miljardin dollarin rajan ensimmäisen kolmen päivän aikana".

    Lähde:
    http://www.mbnet.fi/artikkeli/ajank...uto_v_ohitti_myynnissa_koko_musiikkibisneksen

    Ed. sukupolven konsoleita on suht. paljon, eikä kaikki varmasti ostaneet GTA 5: sta.

    Sitähän hetki sitten epäilin, ettei PC ole pääalustana.

    Ei niitä mitenkään "erityisesti" kiinnosta Intel & Nvidian -käyttäjät, vaan jos bisnestä tekee, on hyvä jos on mahd. iso ostajakunta (koskee myös Mantlea).

    BF4 on hyvä esimerkki tästä, vaikka AMD onkin ostanut kaikki oikeudet siihen.
     
  19. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Aika moni peli tuli vaan PS3/X0 (ei PS2/Xbox).

    Jossain vaiheessa PS3 ja X0 tippuu pois valikoimista.

    Oliko GTA V:n julkasun aikaan saatavilla PS4/X1? Ei.

    Saako GTA V PS4/X1? Ei.

    Epäolennaista.

    Mitäs jos GTA V:n sais X1/PS4 versiona? Moniko ostais PS3/X0 version? Aika harva.

    Rockstar varmasti tiesi ton asian.

    Nykysin pakko vetää konsolit edellä, muuten loppuis muisti. Jatkossa konsolien muisti piisaa, jollon homma on täysin eri.

    Ennemminki Intel ja Nvidia lahjoo tehokkaasti, ei siinä muuta.

    BF4 on buginen peli, eikä pelkkä Mantle montaa bugia korjaa.
     
  20. JoniS

    JoniS Active member

    Liittynyt:
    06.10.2008
    Viestejä:
    2,951
    Kiitokset:
    261
    Pisteet:
    93
    vähän aihetta sivuuttaen mutta..

    ihan mielenkiinnosta, kun olen pitempään ketjua seuraillut, onko yhtään softaa/peliä mikä ei ole buginen mielestäsi syystä tai toisesta, ja miksi se ei ole buginen?
     
  21. BPVest

    BPVest Senior member

    Liittynyt:
    26.03.2010
    Viestejä:
    17,608
    Kiitokset:
    701
    Pisteet:
    173
    Riippuu bugin määritelmästä. Ite lasken pelin huonon pyörimisen bugien joukkoon. Toi mukana bugisia pelejä löytyy melkosesti. Moneen kertaan sanottu Dark Souls menee ton takia bugipelin kategoriaan. Menee moni muukin surkee konsolikäännös.

    Pelejä jotka ei oo bugisia? Monet PC exclusivet on aika bugivapaita, osa konsolikäännöksistä on kanssa. Pelejä? Pari tunnettua:

    - Dragon Age Origins tehtiin selkeesti PC mielessä. Grafiikka vois olla parempaa. Dragon Age 2 kuraa. Dragon Age 3 julkastaan joskus.
    - Mirror's Edge, vähäbuginen ja pyörii aika hyvin vaikka on selkee konsolikäännös. Konsolikäännösten parhaasta päästä.
    - Hard Reset, PC exclusive, pyörii hyvin vaikka olis rupumasiina alla, graafisesti menee ykköskastiin.
    - Half Lifet on viimeisteltyjä ja melko bugivapaita.
    - Dishonored, vaikka on konsolikäännös.

    Tossa muutama peli joita en heti haukkuis bugisiks.
     
Viestiketjun tila:
Viestiketju on suljettu.

Jaa tämä sivu