1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Nokia Lumia 800 ostamassa, vinkkejä?

Viestiketju Windows Phone -osiossa. Ketjun avasi pirAa 25.01.2012.

  1. pirAa

    pirAa Member

    Liittynyt:
    28.08.2010
    Viestejä:
    52
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    [​IMG]

    Olen jo meinannut vähän aikaa ostaa uutta puhelinta ja tuo Lumia näyttää aika hyvältä omaan silmääni. Arvosteluista olen päätellyt että aika hyvä puhelin ja selkeä mutta myös jotkut haukkuneet ja sanoneet että ei kannata tuhlata rahoja. Tulinkin siis hakemään täältä neuvoa jos joku enemmän kännyköistä tietävä voisi auttaa.

    Luin intensiivisen googletuksen jälkeen että akun kesto on niin pieni että melkeimpä joutuu joka päivä lataamaan. Myös kamera kiinnostaa jonkin verran, en mitään ammattilais-käyttöön kelpaavaa kameraa tarvitse mutta plussaa olisi jos satunnaisesti otetut kuvat eivät olisi aivan mössöä ja värit "sekalaisia" kuten parilla edellisellä puhelimella on ollut. Myös musiikkia tulee kuunneltua kännykällä jonkin verran ja siihen liittyen mietinkin että loppuuko tuo 16Gb muisti nopeasti (verrattuna esim. iPhonen 64GB) ja voiko tuon kuulokeliitinvian korjata myöhemmin päivityksillä? Miten paljon Flash-tuen puuttuminen vaikuttaa netissä surffailuun? Jos joku voisi listata eroja LUmia 900:n niin kiittäisin. Ja viimeiseksi, kannattaako koko puhelinta ostaa edes nyt vai odoittaa parempia malleja tulevaisuudessa?
     
  2.  
  3. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Tuohon muistijuttuun sen verran, että 16 GT muistia riittää mainiosti! Se ei tule sinulla käytännössä koskaan loppumaan... WP7 ei tosiaan tue flashia eli esimerkiksi Iltasanomien/iltalehden nettivideot eivät siinä toimi.

    Sinun kannattaa ehdottomasti lukea uusin 01/2012 Tekniikan maailma! Siinä on juuri testissä 3 WP7 mallia! Eli siis Nokia Lumenia 800, HTC Titan, Samsung Omnia W. Lisäksi testissä on Samsung Galaxy Nexus Android 4.0 malli sekä IP4S.
     
  4. Kuveerty

    Kuveerty Member

    Liittynyt:
    16.03.2011
    Viestejä:
    35
    Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    18
    Akun kesto tuntuu olevan nykyluureissa yhden päivän molemmin puolin riippuen luurista. Esim. jos otat aamulla puhelimen latauksesta, on se käytännössä pakko ladata seuraavana yönä/illalla/aamulla uudestaan, koska kahta päivää kohtalaista käyttöä harva luuri kestää. (Oma tuntuisi kestävän sen noin kaksi päivää normikäyttöä mutta en ota riskiä että tarvitsisi käyttää jostain syystä normaalia enemmän toisena päivänä ja loppuisi akku kesken).

    16 gigaa muistia luulisi riittävän aivan mainiosti, jos kuitenkin pelailet puhelimella paljon niin pelithän vievät jopa useita satoja megoja tilaa. Muutama tuhat biisiä tuohonkin kuitenkin mahtuu.

    Sen minkä olen itse lumiaa käyttänyt(olen töissä liikkeessä, jossa on kys. puhelinta), kamera on ok-luokkaa, ei kauheasti häviä markkinoiden parhaille kännykkäkameroille (N8, 4S). Olen toisaalta melko kriittinen kännyköitten kameroitten suhteen harrastajavalokuvaajana, enkä oikein itse välitä niistä.

    Flashin puutteella tuskin on kauheasti merkitystä, ovathan esimerkiksi Applen käyttäjät siitä joutuneet "kärsimään" jo pitkään ja eipä kauheasti ole narinaa kuulunut.

    Loppujen lopuksi, jos olet ajatellut ostaa puhelinta jo jonkun aikaa ja tuntuu hyvältä itselle (käy siis ihmeessä ensin kokeilemassa!), osta pois vain. Päivittäiskäyttötavarana (ja melko tärkeänä) puhelimet eivät loppupeleissä ole edes kalliita. Ja jos jäät odottelemaan aina vain parempia puhelimia, niin saat odottaa ikuisuuden siinä kierteessä..
     
  5. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Vinkinkaltaisena, meiltä on joko viikonloppuna tai alkuviikosta tulossa Lumia 800 -arvostelu Puhelinvertailuun..
     
  6. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
  7. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Äärimmäisen todennäköisesti Lumia 900 tulee maksamaan reilusti Lumia 800:sta enemmän, aiheesta on keskusteltu aika paljon meidän uutisen kommenteissa, joissa itsekin avasin vähän tuota Jenkkien pään hinnan muodostumista:

    http://www.puhelinvertailu.com/uuti...00_tulee_myyntiin_yhdysvalloissa_polkuhinnoin

    ..eli USAn "myyntihinnalla" ei ole mitään tekemistä puhelimen oikean hinnan kanssa, kysymys on lähinnä erilaisten kytkyjen, kickbackien ja markkinaosuuksien taistelusta, jotka vaikuttavat myyntihintaan. Suomessa hinta on enemmänkin "oikea hinta", oli kyseessä kytky tai ei.
     
  8. kerbo

    kerbo Regular member

    Liittynyt:
    15.05.2005
    Viestejä:
    2,796
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Itsekkin ajattelin lumia 800:n hankkia lumia 900:sta odotellessa. Sais vaan tän sgs2:n eka myytyä, (yv:ä tulemaan jos kiinnostaa ;))

    Itselle tuo 16gigaa kyllä riittää, mahtuuhan siihen aikamoinen määrä musakkia, ja eniten kuuntelen kuitenkin Spotifyn kautta. Kokemusta wp7:sta löytyy muutaman viikon HTC:n windows phonen käytöstä ja mielestäni se toimii aivan saatanan hienosti ja sulavasti. Itse siis ainakin tykkäsin wp7:sta paljon. Sgs2:ssakin on tällä hetkellä wp7 tyylinen launcher7 käytössä ;-)

    Ainoa huono puoli tuossa wp7:ssa on vielä tuo ohjelmien vähyys, joka tietysti kyllä paranee kokoajan. Itseä tuo ei paljon haittaa, koska käytän oikeastaan vain spotifyä, facebookkia, maileja ja selainta ja nämähän tietty jo löytyy wp7:stakin.

    Ottakaapa puhelinvertailu.com testissä huomioon myös kuulokeääni. Tässä sgs2 on kyllä luokattoman huono ääni puheluissa. Nokioissa tämä asia on yleensä kyllä kunnossa verrattuna muihin merkkeihin. Oikeastaan Nokia on ainoa, jossa kuulokeääni on hyvä. Samsungit + htc:t on ollu aikaa kuraa vs Nokia äänenlaadussa.
     
    Viimeksi muokattu: 27.01.2012
  9. kokuri

    kokuri Member

    Liittynyt:
    01.02.2012
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Melko erikoista, että Lumia 800 ei tue Sports Trackerin sykevyötä. Silti Nokia mainostaa monessa paikassa kyseistä ohjelmaa ja taitaa olla valmiiksi asennettuna luureihin (ainakin Gigantin testerissä oli). Taitaa olla se "suljettu" bluetooth, eli ei toimi muut kuin Nokian laitteet --> lapsellista
     
  10. myyntimies

    myyntimies Member

    Liittynyt:
    17.03.2012
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tosta Lumia 800 puhelimesta... Itse myyn työksenni tota puhelinta jotenka mulla siitä on erittäin paljon kokemuksia sekä hyvässä että pahassa;

    + tehokas suoritin
    + loistava kamera
    + nopea selain
    + paljon muistia
    + windowssi toimii loistavasti
    + NOKIA MUSIIKKI (ei tartte spotifyä kun tuo soittaa ilmaiseksi musiikkia..)
    + Navigaattori on aivan loistava
    + 16GB riittää hyvin
    + Office 365
    + sähköpostiohjelma on erittäin hyvä
    + BING + IE 9 ja siinä mukana oleva tekstinkääntäjä pelittää iha V'tun hyvin =)
    __________________________________________________________________________________
    - Ei etukameraa
    - ei WI-FI HotSpottia


    Eipä tossa muuta.. Lumia 800:aa suosittelen ite ainakin tällä hetkellä kaikista eniten noista uusista puhelimista. I-Puhelinta ei missään nimessä..

    Toisaalta jos ei jeneistä oo kiinni niin HTC TITAN on kaikkein parhain vaihtoehto.

    Kiitos ja näkemiin =))
     
  11. myyntimies

    myyntimies Member

    Liittynyt:
    17.03.2012
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tosta Lumia 800 puhelimesta... Itse myyn työksenni tota puhelinta jotenka mulla siitä on erittäin paljon kokemuksia sekä hyvässä että pahassa;

    + tehokas suoritin
    + loistava kamera
    + nopea selain
    + paljon muistia
    + windowssi toimii loistavasti
    + NOKIA MUSIIKKI (ei tartte spotifyä kun tuo soittaa ilmaiseksi musiikkia..)
    + Navigaattori on aivan loistava
    + 16GB riittää hyvin
    + Office 365
    + sähköpostiohjelma on erittäin hyvä
    + BING + IE 9 ja siinä mukana oleva tekstinkääntäjä pelittää iha V'tun hyvin =)
    __________________________________________________________________________________
    - Ei etukameraa
    - ei WI-FI HotSpottia


    Eipä tossa muuta.. Lumia 800:aa suosittelen ite ainakin tällä hetkellä kaikista eniten noista uusista puhelimista. I-Puhelinta ei missään nimessä..

    Toisaalta jos ei jeneistä oo kiinni niin HTC TITAN on kaikkein parhain vaihtoehto.

    Kiitos ja näkemiin =))
     
  12. jmmv

    jmmv Member

    Liittynyt:
    22.11.2005
    Viestejä:
    94
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    - Suoritin jo vanhahko
    - Kamera on ok
    - Selaimen nopeuteen vaikuttaa myös nettiliittymännopeus
    - Mikä on paljon?? ihan ok..mutta ei ikinä liikaa.
    - Kokeillut olen mutta ei pitempi aikaista kokemusta Wp7:sta
    - Toimii kuten myös Tinyshark ym...
    - Navigaattori saa kyllä arvosanan 10 :) loistava peli ja toimii...
    - 16Gb:tä ei riitä minulle. Pitkä miinus ;)miksi ei ole muistikortti paikkaa???
    - Officella en tee mitään kapulassa. Kaksi pöytäkonetta ja kaksi läppäriä joilla hoidan ne hommat.
    - Sähköpostia en ole testannut mutta varmaan toimii ihan hyvin.
    - Etukamera ei mielestäni puute. Ei kai sitä käytä kukaan..??
    - Hotspotin puute on mielestäni todella suuri. Pari tuttavaa jättänyt ostamatta Lumian sen takia kun reissaavat työnpuolesta paljon ja pitäisi saada nettiyhteys läppäriin matkoilla.

    Sori vielä mutta myyntimiesten puheet ei omia ostopäätöksiä ole ikinä muokanneet. Hinta/laatusuhde sanelee minulle aikalailla kaiken tuotteesta. Mielestäni liian kallis puhelin noilla spekseillä,toiminnoilla,palveluilla ym...
     
  13. hpniemi

    hpniemi Member

    Liittynyt:
    08.10.2009
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Viikon käytin Lumia 800:sta ja nyt palasin takaisin vanhaan HTC Desireen. Yritin antaa puhelimelle mahdollisuuden viimeiseen saakka, mutta se vei minusta voiton jatkuvasti vyöryttäen uusia puutteita ja lopulta Zune lakkasi toimimasta kokonaan. Reseteoin puhelinta, asentelin uudelleen Zunea, tuhosin certstoreja, tein sitä ja tätä, mitä maailmalla tähän apuja kerrottiin, turhaan.

    Viikon käytön jälkeen Lumia ei onnistunut vakuuttamaan. Oman käyttöni mukaiset arviot alla.

    + Nokia osaa tehdä puhelimen, hyvä ääni ja kaiutin, bluetooth toimii hyvin handsfreen kanssa
    + Erittäin hyvä ja nopea navigointi
    + aika hyvä kirjoittaa ja nopea käyttöliittymä

    - ei toimi massamuistina linuxissa, eikä ilman puukotusta wintoosassakaan
    - ainoa tuettu tapa siirtää kamaa on Zune, joka on tarkoitettu vain median siirtoon ja sucks
    - ei voi muutella viestien tms. hälytysääniä, vain soittoäänen voi muuttaa omakseen, uskomatonta!
    - äänenvoimakkuuden säätö surkea puhelun aikana
    - ei nopeaa tapaa kirkkauden säätöön
    - ei profiileja, jos haluat värinä+soitosta äänettömälle, pakko mennä säätelemään valikkoihin
    - et voi siirtää puhelimeen oikeastaa mitään muuta, kuin zunella musaa/muuta mediaa, edes netistä et voi imuroida mitään, vain avata voi. Tiedän, skydrive ja dropbox, muttei se ole sama asia
    - surkeat softat marketissa verrattuna siihen, mitä androidille on ja mitä niillä voi tehdä ja samankin softan WP-versio usein on karsittu ja huono
    - ei pomopalvelua / kuka soittaa
    - vain kaksi "teemaa": musta ja valkoinen ja kun otat valkoisen, valitetaan, että puhelin on tehty mustalle värille ;) Mitä ihmettä?
    - ei voi säätää pushmailissa aikajaksoja, eli se on joko päällä tai pois, muttei mitään kellonaikoja voi sanoa, koska on push ja koska haetaan silloin tällöin (öisin...)

    Tämä lista jatkuisi loputtomiin, koko ajan törmäsin asioihin, joita en voinut kuvitellakaan, etteikö voi tehdä, mutta ei voinut.

    Nokia osaa tehdä puhelimen, mutta nyt he ovat siinä lieassa, että ovat tämän WP-käyttiksen kramppisessa otteessa, lopputuloksena lippulaivapuhelin, jolla ei voi tehdä kymmeniä sellaisia asioita, joita 5v vanhalla symbianillakin pystyi tekemään.

    Lumian oikea ohderyhmä on keski-ikäinen ihminen, joka haluaa älypuhelimen, muttei koskaan ole kaivannut mitään kustomointijuttuja puhelimeensa, vaan tyytyy aina defaulttiin.

    Sucks.
    -
     
  14. sepe261

    sepe261 Member

    Liittynyt:
    07.06.2012
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Osta N9 siinä toimii kaikki flashistä alkaen, on paljon havempi ja VAKAA puhelin, akkukin kestää pitkään.
    Ilman Flashia olet ulkona käytännössä kaikesta netin videotarjonnasta. Silverlightiä ei käytä kuin MTV3 ja se ei toimi kunnolla edes mikkisoftassa.
     
  15. pirAa

    pirAa Member

    Liittynyt:
    28.08.2010
    Viestejä:
    52
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itseälläni ei ole Zunessa ollut mitään vikaa kun siihen perehtyi 10min eikä heti todennut huonoksi ja lopettanut käyttöä.

    Soitto- ja viestinääniä voit lisätä itse ottamalla max. 40s pätkän, laitat Zunessa sille tyylilajiksi vaikka ringtone ja siirrät puhelimeen. Toimii myös herätyskellon äänin jos niitä itse haluat lisätä.

    Siskon Galaxy s2 ja kaverin Bladea kokeillut eikä ollut sen helpompaa vaihtaa näytön kirkkautta tai äänen voimakkuutta puhelun aikana kuin Lumiassa.

    Puhelimen saa äänettömälle kun painat toista säätönappulaa ja sen jälkeen ruudusta Soittoääni + Värinä jolloin käyttöön tulee pelkkä värinä.

    Mitään erikoisempia ohjelmia tai torrentteja ei kyllä pysty lataamaan suoraan puhelimeen mutta tuskin kovin montaa haittaa jos puhelimella ei voi warettaa. Jos jotain videoita olen halunnut saada niin ne on saanut helposti siirrettyä kotona Zunella kapulaan.

    Marketissa on kyllä vähemmän softia jos verrataan Androidin markettiin mutta itse olen kaiken löytänyt sieltä mitä olen tarvinnut enkä ole huomannut niissä puutteita. Kannattaa myös muistaa että Androidin marketissa olevissa sovelluksista on myös paljon suomeksi sanottuna pelkkää "paskaa", joten määrä ei korvaa laatua.

    Itsekkin olen vähän pettynyt ettei teemoja saa mistään lisää mikä olisi mukava ominaisuus mutta ei haittaa suuremmin. Ja puhelin vain ilmoittaa että akkua kuluu vähemmän mustan teeman kanssa.


    Suurimmassa osassa valituksista Lumiaan liittyen on yleensä koskenut Zunea jotka johtuvat vain siitä kun mistään ei viitsitä ottaa selvää tai asioihin mitä ei voi monilla muillakaan puhelimilla tehdä.
    Myös tämä vanhojen ihmisten puhelimeksi leimaaminen kustomoinnin puutteen takia ihmetyttää koska kaikkia ei ehkäpä kiinnosta jokaisen asian ja osa-alueen säätö. Jotkut saattavat valittaa Widgettin puutetta minkä minusta Live Tilet hoitavat paremmin.
    Itse hain Lumiasta nopeaa, helppokäyttöistä, ja vähän erilaista puhelinta jonka myös sain. Sammuu ja käynnistyy nopeammin kuin mikään muu vastaan tullut ja monet asiat kuten netin selaus tai sovellusten käynnistys sujuvat nopeammin kuin androidilla. Kertaakaan ei ole myöskään käyttis kaatunut/jäätynyt toisin kuin androideissa jossa kerta viikkoon taitaa olla minimi.

    Loppuun sanon vielä että Lumian Facebookin ja muiden sosiaalisten medioiden sekä sähköpostitilien integraatio on ollut tähän mennessä paras mikä on tullut vastaan.
     
  16. TiSa

    TiSa Member

    Liittynyt:
    18.07.2012
    Viestejä:
    1
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mikä Lumian navigaattorissa on niin erinomaista? Minusta E7:n oli paljon parempi. Tässä et voi tallentaa suosikkikohteita, et voi poistaa aiempia turhia kohteita yksitellen, et voi valita kohdepaikkaa karttanäytöltä, et voi tallentaa nykyistä sijaintiasi. Vai voitko? Joko navigaattori on aivan surkea, tai en osaa käyttää sitä. Muuten itse laite on minusta ihan käypä peli.
     

Jaa tämä sivu