1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Miksi Nokia, miksi?

Viestiketju Nokia - S60 / Symbian-puhelimet -osiossa. Ketjun avasi MickeNy 24.07.2013.

  1. MickeNy

    MickeNy Member

    Liittynyt:
    28.03.2007
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla on E7 josta akunlataus lakkasi toimimasta. Olen kuulemma vääntänyt usb-sovittimen joten sitä ei takuu korvaa.

    Huoltoliikkeessä myyjä sanoi että ko komponentissa on tyyppivika, se on mennyt monelta kuulemma rikki,erimallisissa laitteissa.
    Kuitenkaan tätä ei hyväksytä takuunalaiseksi viaksi... Ei vaikka puhelin on ollut tavanomaisessa käytössä ja ainoastaan Nokian omalla laturilla kiinni sähköverkossa joka kolmas päivä. "Olet yrittänyt tunkea laturijohtoa nurinpäin koneeseen" sanoi Nokialainen. Voi vitsi, näytä minulle se merkki laturissa ja puhelimessa joka kertoo kumminpäin johto pitää tyrkätä luuriin - sellaista ei nimittäin ole. Ja vaikka olisikin on se vaan kummaa että tehdään niin huonoa laatua että ylipäätään on mahdollista että tällainen voi vaurioittaa laitetta.

    Lähdin siis hakemaan puhelinnumeroa jossa voisi puhua ihmisen kanssa takuuasioista. Mutta arvaappa mitä - eihän sellaista maksutonta numeroa löydy koko maasta! Jumankekale, Nokia tekee heikkolaatuisia kapuloita ja veloittaa asiakkailtaan takuuasioista puhumisesta.

    Mitäköhän kuluttaja-asiamies tiimeineen sanoo tähän?

    Minua jurppii niin vietävästi. Olen ollut Nokian asiakkaana vuodesta 1986 ja olen aina hankkinut (töissä ollesani) viimeisintä tekniikkaa. Jäin pois työelämästä mutta pysyin Nokian asiakkaana. Mutta nyt alkaa mitta olemaan täynnä.
     
  2.  
  3. Joensuu

    Joensuu Active member

    Liittynyt:
    08.05.2007
    Viestejä:
    2,545
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Jos tunnet olevasi ehdottoman oikeassa, niin kuluttaja asiamies vois olla oikea foorumi missä asiaa voisi käsitellä.
     
  4. MickeNy

    MickeNy Member

    Liittynyt:
    28.03.2007
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Näin aion tehdä - asia pitää, jo oman mielenrauhani vuoksi, puida valmiiksi.
    Laitan lopputuleman näkyviin tähän kun sen aika koettaa.

    (Mulla oli aiemmin N97 mini jonka huolto rikkoi - tilalle tuli tämä nyt särkynyt E7. Myös tuolloin olin yhteydessä kuluttaja-asiamieheen joka auttoi minua puristamaan Nokialta minulle kuuluvia oikeuksia.)
     
  5. mrl586

    mrl586 Regular member

    Liittynyt:
    19.07.2006
    Viestejä:
    233
    Kiitokset:
    13
    Pisteet:
    28
    Ei ole. Kilpailu- ja kuluttajaviraston kuluttaja-asioista vastaava ylijohtaja (kuluttaja-asiamies) ei hoida yksittäisen kuluttajan asioita, vaan sitä varten ovat maistraateissa on toimivat kuluttajaneuvojat.
     
  6. Joensuu

    Joensuu Active member

    Liittynyt:
    08.05.2007
    Viestejä:
    2,545
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Muotoseikka virheen piikkiin meni tuo.
     
  7. MickeNy

    MickeNy Member

    Liittynyt:
    28.03.2007
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Väliaikatieto:
    Sain kuluttaja-asiamieheltä neuvon hakea kuluttajariitalautakunnasta lausuntoa asiassa.
    Saamani neuvo perustuu siihen, että lautakunnassa on aiemmin tehty päätöksiä latausjohtoihin liittyvissä valituksissa.
    Asiallani on kuulemma hyvät mahdollisuudet siinä.

    Kerron lisää kun asia etenee.

    Valituksessa kysyttiin muista vaatimuksista. Laitoin siihen että voisivat velvoittaa Nokiaa avaamaan maksuttoman takuuasioihin vastaavan puhelinnumeron. On nimittäin pöyristyttävää, että kuluttaja joutuu maksamaan siitä, että saa puhua takuuasioista toimittajan kanssa. Herää epäillys että puheluita tulee niin paljon että niitä yritetään rajoittaa laittamalla niille hintalapun... Huh huh!
     
  8. mrl586

    mrl586 Regular member

    Liittynyt:
    19.07.2006
    Viestejä:
    233
    Kiitokset:
    13
    Pisteet:
    28
    Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat suosituksia, eivätkä ne ole velvoittavia.
     
  9. pentsu

    pentsu Active member

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    1,388
    Kiitokset:
    24
    Pisteet:
    68
    Kuluttajariitalautakunnan päätökset ovat suosituksia, eivätkä ne ole velvoittavia.[/quote]

    Lisättäköön että suurimmassa osassa tapauksia noita suosituksia on noudatettu.
     
  10. MickeNy

    MickeNy Member

    Liittynyt:
    28.03.2007
    Viestejä:
    5
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sain viestin kuluttajavalituslautakunnasta että valitukseni oli tullut perille.
    Ei mennyt kuin puoli viikkoa niin Nokialta soitettiin ja oltiin pahoillaan siitä, että olivat ottaneet takuuasiaani kielteisen kannan.

    "Totta kai vika korjataan takuuseen kuuluvana" - kertoi soittaja ja jatkoi - "vaikkakin kyseessä on ilmeinen kulumisasia niin ei komponentti saa kulua rikki takuuaikana."

    Kiikutin puhelimen taas Mobile Spa'han jossa se otettiin vastaan takuukorjauksena. He myöskin palauttivat minulle maksamani tarkastusmaksun.

    Mitä opimme tästä? Minä ainakin sen, että pientä ihmistä yritetään sahata linssiin missä vain on mahdollista.

    Nyt minulla on taas toimiva Nokialainen taskussa. Seuraavan kerran kun se menee rikki niin en aio korjata sitä (omaan piilkiin) vaan ostan tilalle jonkun toisenmerkkisen härpäkkeen. Olin valmis ostamaan sen jo nyt. Ellen olisi kuullut mitään Nokalta elokuun loppuun mennessä olisin soittanut heille ja jos olisin saanut tylyn vastauksen olisin tylyttänyt takaisi ja ostanut toisen valmistajan puhelimen. Nyt aion vetää takaisin valitukseni kun kerran minua tyydyttvä ratkaisu saatiin syntymään.
     
  11. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Oli jo alunperin puhelinvalmistajilta suuri virhe valita pieni ja heppoinen microUSB-liitin latausliittimeksi, jota käytetään pahimmillaan useita kertoja päivässä. Ihan selkeä ja selvä suunnitteluvirhe kyseessä. Myyjät, huoltoneuvojat ja huoltomiehet ym. eivät vaan halua tätä ymmärtää, vaan yrittävät kusettaa asiakasta. Nokialla oli N85 aikoinaan ensimmäinen microusb:tä lataukseen käyttäny luuri, ja jumaliste niitä liittimiä sai vaihtaa jatkuvasti. Ainakaan tuolloin ei itselle ja silloiselle työnantajalle tullut mielenkään, että olisi edes yritetty tuosta viasta pistää asiakasta maksamaan.

    Onhan tuota kestävyyttä saatu vuosien kuluessa parannettua, mutta se perimmäinen ongelma tuossa on edelleen, että liittimen kytkentä itsessään on tukeva, jonka takia johdon liittäminen vaatii paljon voimaa. Ja kun vastakappaleessa ei ole mitään mekaanista kiinnitystä, vain pelkät juotospisteet levyllä, niin eihän ne sellaista tyrkkimistä kestä.

    Itse ongelmaahan et tällä ratkaise, kun samaa liitintä käyttävät kaikki muutkin valmistajat. Paitsi tietysti apple.
     

Jaa tämä sivu