1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Löytyykö minulle omanlaiseni linux?

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Varjoti 14.02.2011.

  1. Varjoti

    Varjoti Member

    Liittynyt:
    14.02.2011
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Päätin ihan rekisteröityä tänne sisälle ja kysyä, että löytyisikö minulle sellainen linux.

    - Missä kaikki toimii komentotulkilla, joka minun tapauksessani olisi koko ajan toisella näytöllä.
    - Mihin saisi toimimaan windowsille rakennettuja pelejä, esim civ 4, bf 2, jne.., jotkin pelit saa toki linux versioina, mutta pääosin ei..
    - Jossa ei olisi mitään turhaa grafiikkaa, muutakuin esim. itse pelissä, selaimessa, ja muuten näyttö olisi koko ajan musta eikä olisi mitään turhaa työpöytää, turhia kansioita, tyhmiä valikoita, mitkä ei lopu koskaan, mitä en windowsissa itse edes käytä, muutakuin silloin kun on pakko.
    - Mistä voisi "oikeasti" hallita sitä mihin kone milloinkin syytää resursseja, ja voisi määrittää koneen käyttämään, vaikka pelatessa vain niitä ohjelmia mitä se oikeasti tarvitsee, ettei jotkin "turhat" palvelut vie koko ajan koneesta tehoja.


    Vai onko tämä vain unelmaa? =)

    Jos on niin kuinka helposti voisin muokata omasta windowsistani tälläisen tai ladata linuxin mistä voisi tehdä sellaisen..? =)

    Tai ylipäätään mikä linuxi on lähinnä näitä vaatimuksia?

    Kuten ylimmistä asioista huomasitte, minä en ole käyttänyt linuxia kokonaisuudessaan edes muutamaa tuntia, joten vastailkaapas sen mukaisesti, selittäen joka asia windows/mac käyttäjälle soveltuen..: D
     
  2.  
  3. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Ilman kokemusta pelkkä komentorivin käyttö vaatii opettelua. Itselläni on fluxbox työpöytä harmaalla taustalla käytössä ilman valikoita. Mutta se onkin leffakäyttöön ja ohjelmia käytetään lähinnä kauko-ohjaimella sohvalta käsin. Esim xbmc on kovasti kehittynyt multimedia systeemi eikä välttämättä tarvitse edes sitä fluxboxia (ikkumanageri). Toki vdr-sxfe ja firefox tulee joskus käynnistettyä, niin tuo ikkunamanageri on tarpeen.

    Jos aikaa riittää puuhasteluun niin asenna Gentoo. Siinä ei tule kuin perussysteemi ja sitä on pakko käyttää ihan komentoriviltä aluksi. Joku graafinen asennussysteemi taitaa jo olla Gentoolle, mutta sitä itse en ole käyttänyt ikinä. Gentoo on siitä kiva, että sen voi asentaa vaikka etänä - ilman että asennettavassa koneessa on näyttöä, näppistä ym kiinni.

    Monista Linux-systeemeistä on myös ns. serveri versio, jossa ei tule X:ää ja työpöytää mukana. Sellaisesta on helppo tehdä linux erikoiskäyttöön, kuten minä leffakoneen/digiboxin.
     
  4. Varjoti

    Varjoti Member

    Liittynyt:
    14.02.2011
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mutta onko linuxsissa mitään mahiksia saada windows pelejä pyöriin, kone tulisi peli käyttöön.

    Komentotulkin käyttö ei ole ongelma kuhan ohjeet löytyy jos se eroaa zsh:sta tai cmd:stä paljonkin..

    E: tuo gentoo näyttäs olevan jotensakkin se mitä haen, mutta liian raakana, en tiedä koodien kääntämisestä ja muusta suoraan sanottuna mitään, joten asioiden toimimaan saanto vie minun laskuillani liikaa aikaa..
     
    Viimeksi muokattu: 14.02.2011
  5. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Wine pyörittelee Windows-pelejä, mitä pöyrittää. http://appdb.winehq.org
    Lisäksi on tarjolla muutama kaupallinen valmiiksi konffattu Wine-versio.
    Hanki pelikonsoli pelaamiseen, ja käytä oikeaa tietokonetta sitten tietojenkäsittelyyn.
     
  6. Varjoti

    Varjoti Member

    Liittynyt:
    14.02.2011
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En hanki pelikonsolia, koska siihen ei saa kaikkea toimimaan, se on kallis, ja minulla ei ole sille tilaa, ja vielä kaiken lisäksi haluan hoitaa kaiken mahollisen yhdellä koneella..

    Tuo olis muuten tosiaan hyvä idea, mutta se tosi asia, että sillä ei toimi kaikki, varsinkaan ne pelit mitä mie pelaan niin se vähän rajottaa sitä..=)

    Kiitoksia tuosta wine jutusta, alan tutkia asiaa siltä pohjalta..=)
     
  7. Varjoti

    Varjoti Member

    Liittynyt:
    14.02.2011
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No niin elikkäs winellä saisin pelini pyörimään linuxissa, niin mikä linux minun kannattaisi ladata, jos haluan itse määritellä mitä koneella pyörii ja voisin keskittää resurssit esim pelaamiseen, vai onko tämä ominaisuutena kaikissa linuxissa?

    Pää ongelmani siis on kannettavan yli kuumeneminen, johtuen siitä että windows on liian raskas, ja varsinkin pelatessa tämä tuntuu aika pahalta, kun kone ainakin mitä minä prosesseista ymmärrän pitää päällä sellaisia ominaisuuksia mitä en todellakaan tarvitse pelatessa. Ja jos ne sulkee pois, ne vain käynnistyvät uudelleen. Tämä siis on pää syy miksi haluan vaihtaa pois windowsista.
     
  8. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuulostaa melko kunnianhimoiselta projektilta heti alkuun. Suosittelisin lataamaan Ubuntun ja kokeilemaan siinä jonkun pelin pyörittämistä ihan testimielessä. Siinä tulisi wine ja konsoli tutuksi. Ubuntussa voi ihan samalla tavalla tappaa prosesseja ym. Kun homma tuntuu olevan hanskassa, niin etsi sitten joku karsitumpi distro. Ubuntun asentamisessa ei mene kuin hetki, joten et menetä tuossa mitään.
     
  9. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Ubuntussa käynnistyy automaattisesti vaikka mitä.. Onhan se hienoa että bluetooth, networkmanager, tulostin, verkkojaot ja ties mitä käynnistyy auttomaattisesti. Ei noita niin helposti poista. Muistaakseni kun yritin pulsea poistaa niin riippuvuuksien mukana olisi mennyt vaikka mitä. Joskus aikoja sitten kun pelailin Doom3, niin sillä oli ihan oikeasti merkitystä mikä oli työpöytänä alla. Esim Vista hitaassa läppärissä on kamala käyttää.. se syö melkein kaiken tehon. Ei moisella alustalla paljoa pelailla.
     
  10. Hmmmh

    Hmmmh Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2004
    Viestejä:
    983
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tiedän. Mutta se on silti varmaan helpompi lähteä liikkeelle distrosta jossa on lähes kaikki mukana, kuin jostain karsitusta distrosta ja etsiä siihen sitten oikeita paketteja.

     
  11. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Jos ihan oikeasti haluat toimimaan PC-ympäristössä nykyaikaisia pelejä, vaatii alusta melkoisia investointeja. Halvimmat kannettavat eivät moiseen kykyne.
    Edullisin vaihtoehto on pelikonsolit, ja seuraavana pöytäkone, joka on raudan osalta päivettävissä nykyvaatimusten osalta.
    Et tosin kertonut, mitä pelejä haluasit pelata.
     
  12. Varjoti

    Varjoti Member

    Liittynyt:
    14.02.2011
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse asiassa kerroin kyllä alustavasti, ekassa postissa, ja kyseiset pelit mitä aion pelata koneellani, toimivat hyvin käyttäen XP:tä joka sattuu olemaan kaikkein kevyin windowssi millä pystyy pyörittämään kunnon pelejä..=)

    Haluan siis itse päättää mitä koneellani pyörii, koska XP:kin valitettavasti pyörittää karmivasti kamaa mitä en tarvitse. Ja mitä en voi sulkea pois, koska jos suljen pois, jokin toinen ohjelma käynnistää sen automaattisesti takaisin tai sitten kone sammuu ilman syytä, ilmeisesti jonkinlainen varmistus etten mene säätämään mitään asennuksia omalla tavallani..:D

    Ja jos pelikonsolit oikeasti olisivat edullisia olisin jo ostanut niitä. Kerta kun samat pelit saa tällä omalla koneella pyöritettyä satoja euroja halvemmalla..:),

    Mutta tuo Ubuntu kuulostaa toki hyvältä ja olen ihan nähnytkin sellaisen toiminnassa, ja siinä on monia mukavia asioita, mutta haluaisin ehkä vielä vähän karsitumman version, missä olisi valmiina esimerkiksi tuki kaikelle mitä käytän ja se pyörittäisi kerralla vain niitä asioita mitä minä olen sen laittanut pyörittämään.

    Edit: En siis ole uutta rautaa hommaamassa, vain muuttamassa vanhan rautani käyttöjärjestelmää saadakseni vanhan rautani toimimaan siten miten sen haluan toimia.

    Edit2: Voisiko Ubuntun ladata raaempana versiona, ei tietenkään minään serveri versiona, vain ihan pikkusen raaempana, siten että se olisi sellainen kuin olen aiemmissa posteissa kuvaillut? Vai pitäisikö se ladata kokonaisuudessaan ensin ja sitten purkaa siitä turhat ominaisuudet pois..?
     
    Viimeksi muokattu: 15.02.2011
  13. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68

    Kokeneena Linux käyttäjänä asentaisin sen serveri version ja lisäisin tarvittavat paketit. Aloittelijalle kumpikin vaihtoehto hankala..
    Windows pelejä on kuitenkin helpompi pelata Windowssissa. Yleensä on
    niin, että Windossia ei ole ja halutaan silti pelata jotain sitä
    vaativaa peliä. Civ 4 toimii ainakin wine:llä Linuxissa. Nvidian
    näytön-ohjaimesta on iloa. DirectX ja open GL toimivat hyvän ajurituen
    ansiosta. Teräpiirtoleffat (Full HD 1080p) suht edullinen Nvidia näyttää hyvin. Freeciv löytynee ihan paketin hallinnasta, mikä voi olla kokeilemisen arvoinen, jos civ 4 ei ole välttämätön ajankuluke.


    Osaavalle Gentoo on paras vaihtoehto. Laaja ohjelmavalikoima. Nvidian ajureita, wine, X, kerneli ym versioita on lukuisia portage puussa. Ei tule
    mitään tarpeetonta riippuvuuksien mukana. Esim Ubuntun työpöydässä on Compiz laajennos oletuksena, mikä usein häiritsee pelaamista kuin myös leffojen katselua. Itselläni kestää n. 5-7 sek kirjautumisikkunaan ja fluxbox käynnistyy noin sekunnissa, parissa. Toki kerneli on itse käännetty ja käynnistystä muokattu... Eihän nyt kukaan jaksa minuuttia odottaa, että saa TV:n näkyviin tai musaa soimaan. Itselleni Linux pohjainen media systeemi on parempi. Windowsilla en osannut saamaan edes kuvaa TV-kortista tai edes hyvää ääntä ulos.
     
  14. Ysf

    Ysf Active member

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    1,954
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    X-window on pakollinen jos meinaa winkukan pelejä pelailla, ja nettiselaimia käytellä.. X:n voi saada toimimaan kahdella näytöllä siten, että käynnissä pohjalla on yksinkertainen twm -ikkunamanageri ja yksi "xterm" - muut ohjelmat liipastaan käyntiin siitä xtermistä..

    Ruutu ei tosin siinä ole "musta", vaan xtermin ympärillä on paaaaljon harmaata väriä :-D

    Windows-pelejä varten pitää siis asennella X:n lisäksi joko Wine tai sitten joku virtualisointihärveli, jolla XP:tä pyoritellään. Winessä ei kaikki pelit välttämättä toimi ja virtualisointihärvelin kanssa ei puolestaan 3D-hommelit välttämättä toimi täydellisesti, joten kokeiluksi menee siltä osin

    Itse lähtisin Slackwarella joka asennuksen jälkeen toimii komentokehoitteesta. Siinä on itse on otettava X:n 3d-kiihotukset ja 2 näytön tuki käyttöön, eli mahdollisesti asennettava itse ajurit, muokattava xorg.conf -tiedostoa ja sitten "xinitrc" -tiedostoa siten, että minimisoftat hyppäävät tulille ja X käynnistellään komentokehoitteesta startx -komennolla.

    Slackwaressa voi tosin olla haasteellista saada tulille muu kuin perusverkkoyhteys verkkopiuhalla: ainakin nettitikut eivät ihan ilman "pientä" (sarkastisesti) säätämistä lähde tulille ja langattomissa verkoissakin pitää todennäköisesti kikkailla "ndiswrapperin" kanssa.. Kokonaisuudessaan se mitä aiot on haastava homma, jos sinulla ei ole juurikaan havaintoa linuxeista.

    Ubuntuun voi kai luoda netissä sopivanlaisen "asennusimagen", en vain tähän hätään muista että missä osiotteessa. Googlella "ubuntu custom install iso" voisi löytyä jotain.
     
    Viimeksi muokattu: 16.02.2011
  15. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Windows on pelien pelaamista varten. Linux on nettisurffailuun ja ehkä musiikin kuunteluun/Kuvien muokkaamiseen.
     
  16. jons81

    jons81 Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2010
    Viestejä:
    229
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    28
    Ubuntusta löytyy myös kevyempiä versioita esim XUbuntu (http://www.xubuntu.org/) ja LUbuntu (http://lubuntu.net/).

    Käyttöjärjestelmän vaihtaminen ei korjaa tietokonetta. Jos tietokone on rikki ja/tai käy kuumana niin se pitää korjata. Läppärinkin voi usein avata ja poistaa pölyt jäähdytyspinnoilta ja tuulettimista. Kannattaa myös varmistaa että tuulettimet yleensäkin toimivat. Jos tietokoneessa on takuu jäljellä (tai kone on alle 3v vanha) niin vaadi laitteen myynyttä liikettä korjaamaan kone takuun/kuluttajansuojalain perusteella. Jos kone on vanha niin pölyjen putsaaminen ei ole kovin vaikeaa ohjeet läppärin avaamiseen löytyvät yleensä googlettamalla.

    Jos haluat linuxia kokeilla niin suosittelen jotain helppoa jakelua alkuun. Ubuntusta on helppo siirtyä debianiin joka on paljon ubuntua paremmin hallittavissa ja muokattavissa.
     
  17. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Linux sopii hyvin musiikin kuunteluun... Toki on haasteellista saada ääni av-vahvistimelle ilman resamplausta ja saada kauko-ohjain, bluetooth, kännykkä millä nyt ikinä haluaa soitinta käskyttää toimimaan. Ja vieläpä ilmaiseksi :)

    Monille hyville äänikorteille ajurit jopa paremmat kuin uusissa Windows versioissa. Esim. M-audiolla kesti kauan ennen kuin Vistaan tuli kunnon ammattikäyttöön sopivat ajurit. Sama ongelma muillakin korteilla. Esim hyvään ja kalliiseen kaapeli-TV korttiin ei välttämättä löydy Win7:lle hyvin toimivaa ajuria. Ei ne kortit juuri kulu, kun ei yhtään liikkuvaa osaa. Mutta ajureita ei välttämättä saa uuteen ympäristöön. Monet hyvät laitteet voivat saada Linuxissa jatkoaikaa. Kaverikin sai hyvän skannerin kun se ei enää 'toiminut'. Linuxissa riitti kun pisti piuhan kiinni - uudessa Windowsissa ei tukea enää. Minullakin on monta laitetta joita en saa/osaa toimimaan Windowsissa.
     
  18. Varjoti

    Varjoti Member

    Liittynyt:
    14.02.2011
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Mukavasti tulee vastauksia ja ehdotuksia.

    No sanonpa vielä kerran kone on vanha rauta ja täysin kunnossa..:D, nimenomaan sitä miten Sakarias sen ilmaisi, "käyttöiän pidennystä" olen tekemässä..=) Toki tuo pölyjen pyyhkiminen saattaa tulla aiheelliseksi tehdä kanssa, mutta se ei ole kuumenemisen taustalla..:)

    En itse tiedä linuxista mitään suoraan sanottuna, mutta tarvittaessa saan ammattiapuakin useammalta taholta, jos tarvin..=)

    Selventäisitkö mitä tämä tarkoittaa, ja miksi tuo on pakollinen..?, eihän ne pelit käytä tuollaista vai käyttävätkö muka..? Ja eikös tuo itse asiassa tule mukana myös linuxin käyttöjärjestelmissä, jotain serveri versioita lukuunottamatta..=)

    Mikä on maailman suurin lelujen valmistaja?
    - Microsoft
    Mikä on linux?
    - Toimimattomiin microsoftin leluihin kyllästyneiden perustama hyödyllisten asioiden järjestö.

    Tuon olen kuullut joskus, päätin jakaa sen kanssanne..=)

    Mietin tuossa yhen kaverini kanssa, että taidan sen perus Ubuntun ladata, ja karsia siitä pois sen mitä en tarvitse, mutta kuinka vaikeaa se asioiden karsiminen on Ubuntusta? Debian toki kävi mielessä, mutta saanko Debianiin sitten kaiken toimimaan pelejäni varten? Vai onko tuo Debian sitten vielä "isompi" kokoon pano kuin Ubuntu, valaiskaapas tässä minua lisää..=)?
     
  19. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Kun prossu tai näytönohjain rasittuu, niin kone kuumenee.
    Näyttis kuumenee raskaissa peleissä.
    Prossu kuumenee (jossain peleissäkin) kun se suorittaa montaa prosessia samaan aikaan jne.
    Pöly konee sisällä heikentää jäähdytystä. Se nyt kannatta ekana tehdä, putsata.
    Ja sylissä pitäminen usein tukkii niitä ilmareikiä ja imee housuista pölyä sisuksiin. Käyttötavan vaihto harkintaan.

    Niin ne prosessit.
    Eri ohjelmien asetuksita kannattaa säätää, ettei ne käynnisty xp:n käynnistyessä. Nämä sovellukset näkyy yleensä kellon vieressä ikoneina.

    xp:n omat prosessit (ne turhat) kulkee nimellä palvelut, services.
    Kun en viitti kaikkea kirjoittaa toistamiseen (enkä tuhlata aD:n serveri tilaa) niin lue mun vastaukseni tästä
    http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-124/uusi_kone_kannataako_linux-888333/

    Sen verran lisään että jos pelien lisäksi muu käyttö on vähäistä, niin saatat linuxin osalta selvitä ihan live-cd:llä. Jättäen kovon kokonaan xp:lle. Hitaamminhan se live linux boottaa.

    Ububtun kevyitä versioita en ole testaillut.
    Puppy Linux on mulle tuttu ja ei vaadi välttämättä koneelta paljon.
    Vanhalla versiolla saa tosi alkeellisen koneen käyttöön.
    PuppyLinux : MinReq

    Puppy wikissä suomeksi

    En ole uudemmissa Puppyissä löytänyt, miten siitä distrosta riisutaan pois (kovalevyä syömästä) siinä olevia tarpeettomia ohjelmia. (Tarpeeton ei tarkoita että ne käynnistyis taustalle ilman poistoa.)
    Only compatible with Puppy versions less than 4.3.
    Eli 4.2.**** ja vanhemmat, PET-Be-Gone ja distron mukainen tiedosto 0pkgs_db-x.x.x.pet niin onnistuu helposti.
    Tässä ohjetta enkuksi
     
  20. welmar

    welmar Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2007
    Viestejä:
    103
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viimeksi muokattu: 17.02.2011
  21. Varjoti

    Varjoti Member

    Liittynyt:
    14.02.2011
    Viestejä:
    10
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En omista pleikkaria, mutta näin alustavasti jo poltin Ubuntun levylle..=)
     

Jaa tämä sivu