1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

uusi kone kannataako linux?

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Perttu7 15.02.2011.

  1. Perttu7

    Perttu7 Regular member

    Liittynyt:
    05.02.2011
    Viestejä:
    144
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    minä olen kokonut oman koneen, mutta ei ole käyttistä. voiko linuxin asentaa levyltä vaikka koneessa ei ole minkäänlaista käyttistä?

    Muutama lisäkysymys:
    Minulla on Assassin's Creed 1,2,(brotherhood ostamassa)
    toimiiko nämä linuxilla ja LOST: via domuskin on.
     
  2.  
  3. Axu_

    Axu_ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    14.10.2008
    Viestejä:
    9,819
    Kiitokset:
    239
    Pisteet:
    143
    Linuksin voi asentaa tikulta tai levyltä kuten Windowsinkin. Pelien pelaaminen Linuksissa on melko pitkälti pelikohtaista, mutta Wine lienee siihen tarkoitukseen paras ohjelma.
     
  4. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Linux ei vaadi alle mitään käyttöjärjestelmää. Imuroit haluamasi Linux-jakelun ja poltat/asennat sen sopivalle käynnistysmedialle (CD/DVD/USB-tikulle tms.).
    Jos natiivit Linux-pelit eivät riitä, voi Wine:llä onnistua pyörittelemään Windowssille tarkoitettuja pelejä. Jos kuitenkin (Windows) pelienpelaaminen on tietokoneen keskeisintä toimintaa, kannattaa jättää Linux vakavaan tietokoneenkäyttöön - tai tarvittaessa jopa unohtaa tarpeettomana koko Linux-asennus.
     
  5. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    PC pelit on suurin osa tehty winukalle. Winellä saa osan toimimaan linuxissa.
    Suositeltavampaa on käyttää winukkaa alustana, niin ei tarvi siltä osin säädellä mitään.
    XP on hyvä valinta pelien takia.
    Eteenkin kun kun googlaa xp services that can be disabled ja alkaa palvelu kerrallaan testaamaan, mitä niiden pelien kanssa tarvitsee. Kannattaa kirjoittaa ylös mitä palveluita muuttelee, koska viikon päästä vasta voi winukassa tulla toiminta jollekkin palvelulle. Joka palvelun tarvetta ei huomaa heti. Ja ilman listaa et muista mitä on muutettu.
    Tässä on yksi hyvä sivusto, joka kertoo mitä mikäkin palvelu tekee.
    Ja tämä Windows XP Palvelut toimii sanakirjana jos on suomi xp.
    Ohjeita palveluihin kun löytyy enkuksi.

    XPlite on ohjelma (maksullinen) jolla poistaa xp:stä kaiken näköistä tarpeetonta. Riisuu myös palveluita. Tarvittaessa roinat saa takaisin käyttöön Käynnistä valikon kautta.

    Tämän lisäksi kun xp:n rinnalle asentaa dual-bootiksi linuxin, jolla surffataan nettiin ja tehdään kaikki muukin hyötypuoli, niin xp:stä voi riisua pois rajusti tarpeetonta ja saa nopean pelin alustan.

    Mitään yksiselitteistä listaa "nämä pois" ei noille palveluille voi tehdä, koska riippuu koneesta ja käyttäjästä mitä niistä tarvitaan.

    p.s eka kysymys:
    Kaikki käyttikset asentuvat vaikkei koneessa olisi mitään käyttistä. Vain pävitysversiot käyttiksestä vaativat alle jonkun käyttiksen. Sen josta lisenssin mukaisesti saa päivittää uudemmaksi.
    Tai tuhonkin oli poikkeus. Win95 asennuscd pyysi laittamaan sisään win3 ensimmäisen disketin, lisenssin tarkistus. Kovalevy siis sai olla tyhjä.
     
  6. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Tuohon lisäisin, että jos ei erikoista syytä, niin kannattaa asentaa 64 bittinen käyttöjärjestelmä. Oletan, että uudessa koneessa on 64 bittinen intel tai amd prosessori. Jos kovin uutta rautaa, niin Linuxin kernelillä ei välttämättä tukea vielä. Mutta uudessa kehitys versiossa voi olla tuki jo työn alla. Helpoin tapa Linuxiin tutustumiseen on käynnistyvä Live CD.

    Uusilta SSD levyiltä Linux käynnistyy tosi rivakasti, mutta noiden osioinnissa ei vielä kunnon tukea Linuxissa. Win7 osaa paremmin. Isoja levyjä Linux hallitsee hyvin - Win7 taitaa asentua vaikka 2 teran levylle muita ei kannata yrittää. Jos kovalevy on normaalia kokoluokkaa eli Tera tai pienempi niin mitään ongelmia Linux asennukseen ei ole. XP kannattaa jo unohtaa... jos ei jotain erityistä syytä ... Alkaa olla ongelmallinen uusissa koneissa. Hyvä jos edes käynnistyy.

    SSD levy kannattaa osioida Win7 asennus medialla tai uudehkolla Linux CD:llä fdiskillä. Trim tuki löytyy Linuxin uudemmista kerneleistä ja hdparm ohjelmasta. Tiedostojärjestelmistä olen alkanut pitämään XFS. Toki Ext3 tai Ext4 ovat turvallisia valintoja. Itselläni systeemi pienellä SSD levyllä (ext2), jonka kopsaan säännöllisesti myös toiselle levylle. Datat (home) on ext3. TV tallenteet, musat ym XFS. Varmuus kopiot ovat kiva asia, mikä kannattaa muistaa. SSD:lle pienen systeemini palautus kestää 5-7 min. Eli paljon nopeampaa kuin jonkun mokan korjaaminen. Grub minulla ei kuitenkaan ole systeemi levyllä... helpottaa vika tilanteita tai levyn vaihtoa. Saan koneen käyntiin vaikka ottaisin SSD levyn pois tai vaihtaisin sen toiseen. mikä on joskus näppärää.... Eli jos systeemilevy hajoaa/sekoa, niin kone käyntiin toiselta levyltä ja sieltä systeemin palautus kestää noin 5-7 min.
     
  7. kaitim

    kaitim Member

    Liittynyt:
    13.09.2004
    Viestejä:
    44
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Minä olen nyt käyttänyt Linuksia koneessani jo useamman vuoden. Ostin sen ilman käyttistä ja asensin Linuksin. Pieniä harmeja on ollut päivitysten kanssa. Pelejä en ole pelannut, vaan nettiä ja ja toimisto-ohjelmia käyttänyt. Liitäntöjen kanssa ulkomaailmaan ja oheislaitteisiin on ollut pieniä ongelmia. Esim. VLC-ohjelmalla katsoin aluksi saunavision (digiboksin) tallennuksi, mutta päivityksen jälkeeen ei enää toiminut, ongelma on jatkunut nyt jo toista vuotta. Qlandkarte-ohjelmalla olen muokannut navigaattorini (Garmin) tietoja toista vuotta, mutta nyt viimeisen käyttöjärjestelmäpäivityksen jälkeen sekin meni jumiin. Linux on syntynyt netissä ja netti on kyllä toiminut, mutta nämä muut vempeleet ja ohjelmat takkuilevat.
     
  8. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    TV tallennukset voit ajaa projectx:llä. Kyllä VLC osaa normaalin TS & PES streamin näyttää. Itse en käytä VLC:tä vaikka se hyvä ohjelma onkin. Paremmin kauko-säätimellä käskettäviä ohjelmia on olemassa. Kokeilin 1.1.7 versiolla. Hyvin näkyy. Ongelma voi olla myös digiboxin päivityksessä. Ja ainahan voi palata vanhoihin toimiviin versioihin.
     

Jaa tämä sivu