1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Chromesta takaisin IE Exploreriin (9)

Viestiketju Ajuri- ja softaongelmat -osiossa. Ketjun avasi Japsu1 16.03.2011.

  1. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Pari kuukautta sitten siirryin IE8:sta Chromeen. Siinä on hyviä ja huonoja puolia ja nyt ajattelin siirtyä takaisin Internet Explorerin 9 versioon. Asensin sen jo kerran enkä mistään löytänyt helppoa tapaa tuoda Chromesta kirjanmerkit ja -palkit vaan asennusohjelma asensi minulle riesaksi sen vanhan IE8 version kirjanmerkit. Olin Chromen aikana ehtinyt tehdä noihin melkoisia muutoksia enkä millään jaksaisi käsipelillä kopsata noita IE9:ään.

    Löytyykö tuohon mitään ratkaisua vai saanko syyttää itseäni siitä että lähdin "huoraamaan" Googlen leiriin ja tämä on vain Microsoftin pikku kosto asiassa. ;)
     
  2.  
  3. Vuohi

    Vuohi Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2009
    Viestejä:
    637
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tallenna Chromesta kirjanmerkit ensin tiedostoon ja sen jälkeen tuot ne IE:hen. Pitäisi onnistua ongelmitta.

    Chrome: Kirjanmerkkien hallinta > Järjestä > Kirjanmerkkien vienti...
    IE: Suosikit > Lisää Suosikit-kansioon... > Tuo ja vie... > Tuo tiedostosta
     
  4. Datanen

    Datanen Guest

    Liittynyt:
    21.09.2010
    Viestejä:
    5,322
    Kiitokset:
    68
    Pisteet:
    108
    Miksi vaihdoit huonomman selaimen Googlen oman tilalle? Eikö joku ohjelma toimi siinä?
     
  5. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kiitos avusta. Ei olisi pitänyt yöllä väsyneenä ryhtyä hommaan kun en itse löytänyt Chromesta tuota Kirjanmerkkien vientiä. ;)
    Mutta ei mennyt homma vieläkään kerralla putkeen vaan nyt en tahdo saada Explorerin Suosikkikansioon peruskirjanmerkit alasvetovalikkoon ja sitten erikseen Suosikki-palkkiin sinne kuuluvat kohteet vaan kaikki tulevat saman Suosikkikansion alle. Jotain minulla nyt viiraa tuossa. No, täytyy ajan kanssa vielä tutkia mitä tein väärin...
     
  6. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    En ole vielä lopullisesti vaihtanut vaan kuten sanoin "ajattelin siirtyä takaisin". =)
    Chrome on kieltämättä nopeampi ja joissakin asioissa kätevämpi kuin IE mutta ajattelin antaa uudistuneelle Internet Explorerille vielä mahdollisuuden koska jotkut Chromen ominaisuudet kuitenkin ärsyttävät. Mutta katsellaan tarkemmin kunhan pääsen IE9:ää tarkemmin testamaan, nyt alkuun siinä ei tunnu toimivan edes Adobe Flashplayer 10 ja sillekin pitäisi keksiä jotain ratkaisua...
     
  7. dorbeetle

    dorbeetle Regular member

    Liittynyt:
    22.02.2011
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kaikkien käyttäjien mielestä Chrome ei ole parempi selain kuin IE9. Minäkin kokeilin Chromen uusinta 10-versiota, mutta parin tunnin kokeilemisen jälkeen poistin Chromen asennuksen.
     
  8. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Olin vähällä tehdä samoin kun asensin Chromen pari kuukautta sitten. Olin kuitenkin itsepäinen ja jatkoin kokeilua. Nythän tämä tuntuukin jo aika kätevältä mutta kuten jo sanoin niin tekisi kuitenkin mieli palata tuttuun ja omasta mielestä "toimivampaan" selaimeen. Joissakin asioissa näyttää matkineen Chromea, saa nähdä oliko se plussaa vai miinusta ja saanko IE:n toimimaan muuten haluamallani tavalla...
     
  9. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joo, eli ei ollut ihan helppoa saada homma ojennukseen. Vaikka tallensin Chromessa kirjanmerkkejä miten vaan niin ne aukesi aina IE:n Suosikit alasvetovalikkoon niin että normaalit kirjanmerkit kyllä muuttuivat suosiolla suosikeiksi mutta se kirjanmerkkipalkki tuli siihen sitten omana kansiona ja erikseen tietysti vielä IE:n oma Suosikkipalkki-kansio tyhjänä. Piti sitten resurssinhallinnassa etsiä nuo molemmat kansiot (Users/Japsu/Suosikit etc) ja siellä copy/pastella kopsata ne kaikki toistasataa kirjanmerkkipalkin kohteet sinne Suosikki-palkkiin. =)

    Mutta nyt on homma siis kunnossa, vihdoin...
     
  10. tupaccio

    tupaccio Member

    Liittynyt:
    22.10.2010
    Viestejä:
    88
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Myöhässä, mutta kuitenkin: En ole testannut näin päin,mutta transmute niminen softa hoitaa homman eri selain kombinaatioissa ja taisi olla ilmainenkin.
     
  11. Vuohi

    Vuohi Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2009
    Viestejä:
    637
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En tuota kovin monimutkaiseksi prosessiksi kyllä kutsuisi jos ainoa "hidaste" on hakeutua juurikin tuonne Suosikit-kansioon kirjanmerkkejä siirtämään. Eri asia on, jos päättää siirtää muutama sata kirjanmerkkiä yksitellen, mutta tällöin elämässä on jo todella tyhjä aukko.

    Taitaa mennä enemmän aikaa softan latauksessa ja asennuksessa kuin suorassa kirjanmerkkien kopioinnissa selaimesta toiseen, vaikka välissä tallentaisi kirjanmerkit tiedostoon.
     
    Viimeksi muokattu: 16.03.2011
  12. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Niin, eihän tuo vaikeaa ole siinä vaiheessa kun älyää ettei muuta konstia löydy. Mutta kun ensin epätoivoisesti kokeilee kaikki muut konstit kuvitellen että tuo siirto saattaisi toimia omalla logiikallaan kuten muissa asetusten Tuo/vie toiminnoissa... =)
     
  13. Vuohi

    Vuohi Regular member

    Liittynyt:
    06.12.2009
    Viestejä:
    637
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Totta. Välillä looginen ajattelu tuottaa enemmän harmia kuin hyötyä, harmin ollessa menetetty aika tässä tilanteessa :) Jokseenkin kummastuttaa, miksi IE:ssä kirjanmerkkien hallinta on niin kankeaa kuin se on, mutta kaikkea ei ilmeisesti ole tarkoitettu ymmärrettäväksi. Hyvä, että sait homman kuitenkin kuntoon.
     
  14. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ensimmäinen asia joka ainakin näin oletusasetuksilla tässä IE9-versiossa ärsyttää on se että kun avaan vuoron perään uusia välilehtiä niin ne tulee niin pieninä että on vaikea tunnistaa mitä jokaisen välilehden takana on. En muista että IE8:ssa olisi ollut tätä ongelmaa. Asian voi tietenkin korjata tuolla "Näytä välilehdet eri rivillä" mutta silloin jää taas vähemmän tilaa varsinaiselle asialle.

    Miksiköhän IE9 tuhlaa tilaa silläkin että ylälaitaan jää melkein koko rivi hyödyntämättä, siinä Chrome on selvästi fiksummmin toteutettu. Lisäksi jos haluaa pitää Valikkoriviä JA Komentopalkkia yhtäaikaa esillä niin se ei minulla ainakaan onnistu. Muistelen että IE8:ssa nuo sai vetämällä siirrettyä samalle riville niin että siihen mahtui vielä Norton Toolbar. Hirveetä tilan haaskautta tässä 9-versiossa tai sitten homma on tehty niin vaikeaksi ettei tyhmempi sitä hoksaa...?
     
  15. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Olin jostain saanut sen kuvan että uusi Internet Explorer 9 olisi pitkästä aikaan sellainen parannus jolla Microsoft yrittäisi ja jopa saattaisi pystyä ottamaan hieman takaísin sen minkä on viimeisten vuosien aikana menettänyt noille uudemmille selaimille kuten Firefox, Chrome ym.

    Mutta ainkin nopeudessa IE9 jää edelleen ainakin Chromeen verrattuna selvästi jälkeen.

    IE9
    [​IMG]

    Chrome 10
    [​IMG]
     
  16. dorbeetle

    dorbeetle Regular member

    Liittynyt:
    22.02.2011
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Selaimella ei ole merkitystä kun testaat liittymäsi nopeutta speedtest.netistä. Minulla uusin Chrome ja IE8 (vanha versio) Windows XP:ssä näyttävät speedtest.netistä täysin saman nopeuden (3.44 - 0.98).

    Paremmin testaat liittymäsi latausnopeuden kun lataat ftp://ftp.funet.fi/dev/1GBnull tiedostoa minuutin verran.
     
  17. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Minulla ei ole tämä tekniikkapuoli kovin hyvin hallinnassa mutta silti olen tällä epätieteellisellä nollatutkimuksellani päätynyt siihen että näillä selaimilla useimmiten tulee Speedtestillä eri lukemat enkä ole kertaakaan saanut IE8 tai IE9 selaimella noita samoja huippulukemia joita olen Chromella saanut. Sitäpaitsi noihin ylläoleviin tuloksiin tuli IE9 kohdalla joku tilapäinen häiriö eli 0,80 Download lukema on liian alhainen. Tyypillinen ja ylivoimaisesti yleisin download lukema IE8/IE9 selaimella on minulla parin vuoden seurantajakson aikana ollut 0,93Mb/s. Chromella taas parin kuukauden aikana vastaava lukema on ollut n. 1,1Mb/s. Tässä "tyypillisempi" testiotos:
    http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-26/mainokset_liian_suuria-887392/#5386043

    Chromella sain minuutissa ladattua 6MB ja latausikkunassa vilkkui lukemat 99/101kB/s. IE:llä en osannut vertalukelpoista tietoa ottaa joten en tullut tuosta sen viisaammaksi...
     
  18. dorbeetle

    dorbeetle Regular member

    Liittynyt:
    22.02.2011
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Funetin tiedostoa kun lataa minuutin verran, niin silloin latausnopeus on asettunut oikeaan nopeuteen.

    Jos Chromella näkyi lukemat 99-101 kB/s niin liittymäsi latausnopeus (jos muita latauksia ei ollut päällä) on 100 kt/s (kB/s). IE:llä pitäisi näkyä sama nopeus.

    IE9:llä kun olet valinnut tiedoston ladattavaksi niin klikkaa oikealta alhaalla "Näytä lataukset", jolloin näet latausnopeuden kt tai Mt sekunnissa.

    Minulla speedtest.net on aina näyttänyt liian alhaista latausnopeutta, mutta Funetin tiedostoa kun lataa niin on aina näkynyt oikein liittymäni maksimi latausnopeus (mikäli Funetin ja oman palveluntarjoajan yhteys on kunnossa).

    Latausnopeudet http://www5.sonera.fi/ohjeet/Latausnopeudet

    "Laajakaistaliittymien nopeudet ilmoitetaan normaalisti kilo- tai megabitteinä sekunnissa (kbit/s ja Mbit/s)."

    "Internetissä siirtonopeuksien esittämiseen käytetään useimmiten tavuja sekunnissa eli joko kilotavua/sekunti (kt/s, eng. kB/s) tai megatavua/sekunti (Mt/s, eng. MB/s)."

    [​IMG]

    Edit: IE9 kuva lisätty. Minulla on 10 Mbit/s liittymä.
     
    Viimeksi muokattu: 25.03.2011
  19. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Tutkin tuota nyt uudestaan ja tulokset tuntuvat hieman hassuilta.

    Chrome aloittaa latauksen näyttämällä n. 100/101kt/s ja vielä minuutin parin kuluttua lukemat on melkein samoissa. Sitten pikkuhiljaa alkaa nopeus pudota ja n. 5 minuutin kuluttua lukemat on jossain n. 99,4kt/s eikä paljon siitä muutu.

    IE9 taas tekee päinvastaista liikettä, aloittaa näyttämällä 96kt/s ja minuutin parin kuluttua nousee 98kt/s ja sitten pikkuhiljaa 5 minuutin aikana nousee 99,2/99,3kt/s lukemiin, eli tosiaan käytännössä lähes samoihin lukemiin kuin Chrome.

    Mutta hetkinen haloo, eli miksi minä tätä testiä teen? Enhän minä varsinaisesti tuota liittymän nopeutta tässä epäile ja tiedostojen lataus varmasti tapahtuu molemmilla selaimilla yhtä nopeasti. Mutta webbisivuja tuo Chrome kuitenkin lataa minulle selvästi nopeammin ruudulle, senhän huomaa hyvin mm. tällaisella sivustolla kuten afterdawn jossa aina latautuu kaikke turhaa tauhkaa. Chrome siis osaa tulkita ja piirtää tiedot nopeammin ruutuun kuin IE ja jostain syystä tuo Speedtest osaa tämän eron ilmaista jonkinlaisina suhdelukuina vaikka tämä ei ohjelman perimmäinen tarkoitus olekaan?
     
  20. dorbeetle

    dorbeetle Regular member

    Liittynyt:
    22.02.2011
    Viestejä:
    101
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Omilla suosikkisivuilla en ole huomannut eroa sivun latausajassa eri selainten välillä. Johtuu varmaan nopeammasta liittymästä kuin sinulla. Lisäksi käytössä maksullinen Ad Muncher mainosten blokkaaja, toimii kaikissa selaimissa, voit kokeilla ilmaiseksi 30 päivän ajan.
     
  21. Japsu1

    Japsu1 Active member

    Liittynyt:
    05.09.2003
    Viestejä:
    2,563
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Joo, onhan se se selvä että nykyään sivujen teossa ei ole kovin paljon tarvetta huomioida näin hitaita liittymiä joten luultavasti jo 2 Mbit/s ja nopeammilla liittymillä tuossa jokapäiväisessä perusselaamisessa tuskin helposti huomaa nopeuseroja selainten välillä kun sitä "varmuusmargiinalia" tulee lisää sitä mukaan kun liittymän nopeus kasvaa.

    Siksipä olenkin vihdoin ruvennut harkitsemaan nopeampaa liittymää vaikka tämä nykyinen on pääosin toiminut minulla aivan tyydyttävästi. Siitä juttua täällä:
    http://keskustelu.afterdawn.com/thread_view.cfm/19/559377#5417586
     

Jaa tämä sivu