1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ylijännitesuoja

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kandalf 11.04.2020.

  1. kandalf

    kandalf Regular member

    Liittynyt:
    19.01.2011
    Viestejä:
    175
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Moi pitäis kaverille tietokoneeseen hommata ylijännite suoja koska hänen asunnosta / huoneestaan hävisi virrat ja tietokoneesta meni virtalähde rikki ( on varmaa että ei tuo johtunut tietokoneen osista entinen virtalähde Corsair HX 1000W modular , testattu ja nyt väli aikaisella virtalähteellä toimii sen aikaa kun uusi tulee ) ja myhemmin hävis kans viereisestä huoneesta virrat ja oli särkenyt sulaketaulusta - automaatti sulakkeen ( sähkömies -sen uusi ) , hän asuu kerrostalossa vuokralla mutta heillä on välillä ollut että esim pöytä lamppu on hirveesti kirkastunut yksinään ja rätissyt eli siintäkin huomaa että jännite vaihtelee , olen tällaista AEG PROTECT Business yläjännitesuoja, 6 pistoketta, 1,8,m, musta ylijännite suojaa katsellut jimsilltä koska sieltä ois tarkoitus uusi virtalähde ostaa , suositelkaa hyvää ylijännite suojaa saa olla muustakin kaupasta.
     
  2.  
  3. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,078
    Kiitokset:
    1,201
    Pisteet:
    243
    Kerrottiinko sähkömiehelle muista ongelmista? Vaikuttaisi siltä, että huoneistossa/talossa on pahempikin vika, esimerkiksi huono liitos nollajohdossa, jolloin toisiin paikkoihin tulee liian suuri ja toisiin liian matala jännite. Jos näin on, niin tuo vika pitäisi korjata ennen kuin siitä seuraa suurempi vahinko. Ylijännitesuoja ei sitä korjaa.
     
    Xucoatl kiitti tästä.
  4. kandalf

    kandalf Regular member

    Liittynyt:
    19.01.2011
    Viestejä:
    175
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hän ei rupea sitä itse korjaamaan kun ei ole asunto ja meinaa vuoden sisään muuttaa pois , siinä talossa muutenkin huonosti pelaa huolto palvelu kun pyytää käymään / korjaamaan.
     
  5. FiveBridges

    FiveBridges Senior member

    Liittynyt:
    12.12.2014
    Viestejä:
    3,615
    Kiitokset:
    685
    Pisteet:
    123
    Nämä asiat ovat täysin taloyhtiön vastuulla.
    Asukas ei itse saa kajota huoneiston sähköjärjestelmään.
    Tollaisesta viasta voi tosiaankin seurata suurempikin vahinko.
    Huoneiston viallinen sähköjärjestelmä voi aiheuttaa tulipalon.
    Onko huoneisto vuokrattu yksityiseltä vuoranantajalta,vai onko jokin vuokrataloyhtiö.
    Esim: Lumo vuokra-asunnot tai Sato vuokra-asunnot.
    No sillä ei ole mitään merkitystä.
    Isännöitsijän on pakko hoitaa asia kuntoon.
    Onhan noita isännöinti ja huoltofirmoja laidasta laitaan.
    Osaa ei kiinnosta paskanvertaa heidän vastuulle kuuluvia tehtäviään.

    https://www.sahkoala.fi/koti/linjasaneeraus/fi_FI/sahkot_taloyhtion_vastuulla/

    https://www.kiinteistolehti.fi/vast...l8Ydp4mXKNG1i9bT6x-hm3HfSEq8yPTBoCDg4QAvD_BwE
     
    Viimeksi muokattu: 12.04.2020
  6. pentsu

    pentsu Active member

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    1,388
    Kiitokset:
    24
    Pisteet:
    68
    Sitten lasku vaan perään hajonneista sähkölaitteista. Nollavialtahan tuo vaikuttaa kuten yks pertti sanoi

    E:luin väärin. Lasku taloyhtiölle jolleivat korjaa
     
  7. eklu

    eklu Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2003
    Viestejä:
    538
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    28
    Mulla hajos poweri kun sähkärit otti valo sulakkeet pois, ei ollut mikään halpispoweri. Nyt uuteen asuntoon vaihdettiin yksi sähköpatteri ja vessan tummunut pistorasia, kysyin sähkäriltä sammutanko koneen, meinas että pyh hän laittaa virta päällä osat. Niin laittoi ja vielä keittiöön yhden lampun lisää jonka maksoin itse, kympin halusi ja mulla oli vain kaksikymppisiä lompsassa. Edellinen sähkäri sanoi et sielä on vain jako hellalle yms. Ihmettelin kun keittiö on läpikuljettava ja yhdestä valokatkaisimesta ei tapahdy mitään. Noita sähkäreitä on hyviä, keskinkertaisia ja huonoja, niin veti yhden pistokkeen vaimon autolle, jatko kaksi reikäsestä rasiasta eikä roppuja ruuvattu. Se muuten mittaili meidän tökkelit jollain mulle tuntemattomalle mittarilla ja sanoi kaiken olevan OK.
     
  8. kandalf

    kandalf Regular member

    Liittynyt:
    19.01.2011
    Viestejä:
    175
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Asunto - on heillä kuopaksen opiskelija vuokra - asunto , heidän talon huolto yhtiö on ISS , jotain joskus jos tarvii pyytää korjaamaan niin saattaa kestää pitkäänkin tai heille pitää usemman kerran sanoa - asiasta ennen kuin tulevat korjaamaan.
    Tietääkö kukaan onko tuossa Corsair HX 1000W sulaketta sisällä ,mikään siinä ei haise palaneelle - en ole viellä aukaissut ja sisään katsonut, kun laittaa päälle virtalähteen + tietokonen pomppuutta - automaatti sulakkeen sulaketaulusta pois päältä , irtaalleen kokeilin virtalädettä laittaa päälle emolevyyn tulevaan pistokkeeseen ATX 24 pinnisestä yhdistin mustan maa ja vihreän - ei lähde puhallin pyörimään vaan polttaa sulakkeen sähkötaulusta.
     
    Viimeksi muokattu: 13.04.2020
  9. eklu

    eklu Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2003
    Viestejä:
    538
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    28
    Sain kaverilta joka myy tietokoneita semmosen viiden pistokkeen rasian jossa ylijännitesuoja, tiedä sitten miten toimii. Olis upsikin johon pitäis vaan akut vaihtaa, näyttäis olevan samankokoset kuin mun skodessa. Ohjelma ei varmaan Win kympissä toimi ja eihän mulla ole edes sarjaporttia johon valvonta liitetään, eihän siinä menetä kuin automaattisen alesajon. Ainakaan muutamaNT4: ohjelmia en ole saanut toimimaan.
     
  10. vps358

    vps358 Active member

    Liittynyt:
    14.11.2009
    Viestejä:
    4,494
    Kiitokset:
    227
    Pisteet:
    93
  11. eklu

    eklu Regular member

    Liittynyt:
    25.11.2003
    Viestejä:
    538
    Kiitokset:
    15
    Pisteet:
    28
    Mulla on huoneessa yksi maadoitettu tökkeli jossa saunan ledilamppujen muuntaja, kysyin tosta maadoitetusta tökkelistä saako olla kun muut maadoittamattomia. Otti mitan taskusta ja sanoi et saa olla, siihen tulee virta suoraan sähkötaulusta ja on oikein maadoitettu eli ei nollasta kytketty, se on ihan katonrajassa ja sähköri vaan vaihtaa tökkelin kaksiosaiseen. Se on hyvässä nurkassa josta jalkalistan päältä saan vedettyä johdon tietokoneelle joten se puoli on kunnossa.Mulla oli sähkäri vaihtamassa kaikki lampun kiinnittimet semmosiin joissa se tökkeli ja vaihtamassa yhden patterin ja pistorasian+tarkistamassa kaikki koska ne kuuluu yhtiölle, no lampun kannat jouduin itse maksamaan kun isännöitsijä sanoi sokerinpalojen olevan laillisia. Sanoi vielä että joka huoneen sähköpatteri on maadoitettu ja silti niiden lähellä saa olla maadoittamattomia pistorasioita. Enään Elisan mies vaihtamaan TV tökkelit niin kaikki on kunnossa.
     

Jaa tämä sivu