Yleistä keskustelua asian vierestä

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi *Trinity* 14.08.2021.

  1. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
    Mulla on suht neutraali näkemys kaikista elinaikani presidenteistä. Koiviston ajoista toki ei ole oikein muistikuvia kun ollut niin nuori. Sama osittain Ahtisaaren kohdalla.
     
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,734
    Kiitokset:
    3,883
    Pisteet:
    243
    Koiviston aikoja ei ole syytäkään muistella. Vahvan markan politiikka tuhosi talouden ja nössöily Neuvostoliiton hajotessa maineen.
     
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,581
    Kiitokset:
    1,318
    Pisteet:
    243
    Onneksi suomalaisten ei yleensäkään ole tarvinnut hävetä presidenttiensä puheita tai tekoja. Poikkeuksena ehkä Halonen, jonka tietämättömyys valtiovierailuprotokollasta aiheutti myötähäpeää. Hänhän odotti ensimmäisellä Ruotsin vierailullaan, että mukana ollutta miesystävää kohdeltaisiin presidentin puolisona. Ongelmasta päästiin, kun kuningatar Silvia ”sairastui” eikä enää osallistunut vierailuohjelmaan.

    Lopullisesti ongelma ratkesi, kun Halonen ja Arajärvi vihittiin myöhemmin samana vuonna.
     
  5. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
    Ylellä oli artikkeli lasten suojelun tärkeydestä internetissä. Pikaisesti kävi mielessä, että taas sitä samaa, mutta yllätyin myönteisesti, ainakin jutun perusteella on ajateltu jotain muuta kuin ikärajoja.

    Vaikka uutisessa ei mainitakaan, niin en ihmettelisi jos YK:n puitteissa niitä ikärajojen tarkistuksiakin vaadittaisiin.

    Näyttökuva 2026-05-29 213608.
    https://yle.fi/a/74-20228692


    Noi automaattisesti pyörimään lähtevät videot on muuten perkeleen ärsyttäviä. Vaikka oon laittanut firefoxissa estetyksi videon ja äänen automaattisen toiston. Piti lisäasetuksista (about:config) vielä säätää, että ylen kotisivuilla videot ei varmasti lähde pyöriin automaattisesti.
     
    Viimeksi muokattu: 29.05.2026
  6. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,734
    Kiitokset:
    3,883
    Pisteet:
    243
    Automaattisesti käynnistyvät videot ovat kyllä ärsyttäviä, mutta ovatkohan nuo sittenkään niitä interwebin suurimpia vaaroja? Taitaa yk tapojensa mukaisesti nysvätä tyhjänpäiväisten asioiden kimpussa.
     
  7. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
    Se on semmonen mukava kerho jossa on hassuja maita kuten Suomi, Yhdysvallat ja Venäjä, niin mitä sitä voisi odottaa.
    Onhan nuo ehkä hieman outoja poimintoja, mutta voisin kuvitella YK:n miettivän tärkeämpiäkin asioita lapsien suojelemiseksi. En jaksanut alkuperäistä AFP:n juttua, saati mitään virallista YK:n lähdettä etsiä, asiaa enemmän miettiäkseni.
     
  8. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
    Ylen vastaava päätoimittaja kyseli tammikuussa palautetta ylen toiminnasta.
    https://yle.fi/a/74-20203828

    Tänään päätoimittaja palasi aiheeseen.
    https://yle.fi/a/74-20229292

    Näyttökuva 2026-06-02 193015.

    Näköjään puoli vuotta ei riitä pääseen eroon klikkiotsikoista. Klikkiotsikoiden lisäksi ylellä on ihan perkeleen ärsyttävä tapa käyttää jatkuvasti ylimääräisä täytesanoja otsikoissa kuten: ja, nyt ja näin, silloinkin kun kyseessä ei muuten olisi klikkiotsikko.

    Näyttökuva 2026-06-02 203309.
     
    Viimeksi muokattu: 02.06.2026
  9. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243

    View: https://www.youtube.com/watch?v=j5oyVNjrUPI


    Ei varsinaisesti mitään uutta Zirothilta, mutta erittäin hyvä yhteenveto. Vaikuttaa vahvasti siltä, että Donut labilla ja Nordic Nanolla on oikeasti uskottu mitä CT-coating kertoi akusta. Jossa taas yllättyivät Marko Lehtimäen tarinoista CES tapahtumassa.

    Pakko kyllä kysyä, että miksi ihmeessä Nordic Nanolla uskottiin niin pitkään ja osa vieläkin uskoo, siihen mitä Donut Lab kertoo, jos heillä ei ole harmainta aavistusta siitä mitä Donut Labilla oikeasti on olemassa. Ellei sitten tiedetä, mutta ei haluta myöntää virhettä ja valheet jatkuu, eikä kukaan oikein osaa lopettaa.
     
  10. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,581
    Kiitokset:
    1,318
    Pisteet:
    243
  11. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
    Toi kauppalehden lähteenä olevaa artikkeli on huvittava. Kaikista nimistä joita siinä on mainittu, taitaa Lehtimäen ja Peltolan nimet olla ainoat oikein kirjoitetut. Kaikki muut enemmän tai vähemmän väärin. Joko siksi, että ovat tekoälyllä tehnyt koosteen ja se on katsonut nimet väärin, tai sitten ottanut siitä Zirothin videon luultavasti automaattisesta tekstityksestä. Esimerkiksi "Dr. Yuo Hesca from Seinäjoki University of Applied Sciences" :rolleyes: Juho Heiska oikeasti. Kumma, etteivät ole noita korjanneet missään vaiheessa artikkeliinsa.

    Mutta huvittavampi on tuo Lehtimäen mainita siitä, että CATL on niiden kovin kilpailija Kiinasta :D Samaa kai kirjoitellu linkedinissä jollekin joka asiasta oli siltä kysellyt. Millähän se Donut Lab kilpailee CATL:n kanssa? Tyhjillä lupauksilla?
     
    Viimeksi muokattu: 10.06.2026
  12. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
    Rauhan presidentti ja suuri diilintekijä vähän taas sotimassa. Tais paine kotirintamalla vaatia huomion viemistä muualle. Meni vähän kauemmin kuin odotin, että sota jatkuu, mutta vahvastihan se oli odotettavissa. Trump on kyvytön neuvotteleen.

    https://www.youtube.com/shorts/jFRTZGgmGo4
     
  13. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,734
    Kiitokset:
    3,883
    Pisteet:
    243
    Kun henkiset kyvyt ovat heikonpuoleiset ja komennossa oleva "maailman vahvin armeija, ylivoimaisesti" sotajoukkokin pelkkä paperitiikeri niin jumiinhan sitä helposti jää operaatioihinsa. Voi reppanaa.
     
  14. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
  15. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
    https://yle.fi/a/74-20230396

    Musiikkifestivaalit on kuulemma nykyään tylsiä. Tähän johtopäätelmään on päästy sen perusteella, ettei niissä käy suurimmat tähdet. Osa kävijöistäkin kuulemma sitä mieltä. Hassua kuinka musiikki voi muuttua tylsäksi jos se ei oo maailmanluokan tähden esittämää. Mutta mitäs minä näistä khylthyyr asioista mitään tiedän.
     
  16. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,581
    Kiitokset:
    1,318
    Pisteet:
    243
    Aika huolestuttava tuo tulevan sosiaaliturvaministerin ajatus, että sosiaalisen median sivuille pääsyyn tarvittaisiin kirjautuminen pankkitunnuksilla. Luulisi, että juristipohjalla ymmärtäisi, millaisia vaaroja pankkitunnusten käyttöön tuollaiseen tarkoitukseen sisältyy.
     
  17. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
    Kuka, missä? Ihme sekoilua taas.

    Aiheesta toiseen. Lauri Peltola meni suoraan asiaan, turhien videoiden sijaan. Pisteet siitä.


    https://www.solidstateoftruth.com/resources
    pdf:t löytyy linkin takaa.
     
    Viimeksi muokattu: 13.06.2026
  18. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,581
    Kiitokset:
    1,318
    Pisteet:
    243
  19. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
    Kiitos

    Lainaus tosta jutusta.

    – Australiassa on esimerkiksi tehty sitä, että siellä on haettu kaksoiskirjautumista ja pankkitunnuksien käyttöä. Ja toki tässä sitten myös vastuutetaan vanhempia ja annetaan vanhemmille selkänojaa keskustella lastensa kanssa, miksei sosiaalinen media ole paras paikka viettää vapaa-aikaa, Partanen toteaa.

    Niin, mitäpäs sitä aikuisten kieltämään somen käyttöä lapsiltaan, kun vasta sitten voi esittää kieltävänsä kun se on laissa kiellettyä.

    Australiassa ei muuten oo kielletty alle 16 vuotiailta discordia, tai vaikka telegramia, molemmat ns. "suljettuja" alustoja, piilossa katseilta. Samaan aikaan teineiltä on kielletty muun muassa youtube. :rolleyes:

    Luultavasti vain ajan kysymys kun tiedot vuotaa jostain välistä. Vaikka kuinka olisi tehty niin, että palveluntarjoaja ei näkisi kuka tulee, eikä siinä välissä iän tarkistaja tietäisi minne kävijä on menossa.

    Mutta tähän sitä ollaan länsimaissa menossa. Lastensuojelun nimissä kun asia esitetään, niin harva näitä uskaltaa vastustaa.

    Tai noh. Kyllähän esim. discord pakitti kun ikärajojen tarkistuksesta nousi iso haloo. Saa nähdä.
     
  20. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    7,649
    Kiitokset:
    1,365
    Pisteet:
    243
  21. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,734
    Kiitokset:
    3,883
    Pisteet:
    243
    Miksikähän krp syöttää rikosten uhrien kuvia kasvojentunnistusohjelmaan? Vaikuttaa vähän nurinkuriselta. Kuten toimittaja itsekin totesi - Suomen poliisi ei ole Kiinan poliisi.

    Yle repi kunnon jutut tuosta Israelin tekemäksi väitetystä kansanmurhasta, ja jaksaa siitä pontevasti vieläkin muistutella, mutta on ihan mahdotonta kertoa että mitään näyttöä kansanmurhasta noissa tutkimuksissa ei ole löytynyt. Eihän sellainen sovi. Hamasin pojat ovat yleisradion sankareita.
     

Jaa tämä sivu