1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

X1950 PRO AGP 512MB GDDR3 2XDVI

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi karpaasi 07.02.2007.

  1. karpaasi

    karpaasi Member

    Liittynyt:
    02.02.2006
    Viestejä:
    55
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    jaa mun koneen kokoonpano on seuraava hmm 3.2intel P4 prossu 2gigaa muistia kovalevytilaa 600gigaa msi 848P neo-v emo ja nyt siin sit kiinni atin x1950 pro 256muisti ja välimuisti on kans 256 3dmark05 ohjelmalla 6240 pistettä eli ei huono...:D)
     
  2.  
  3. ajkopone

    ajkopone Guest

    Veljelläni on koneessa 3400 sempron, 2 Gt keskusmuistia ja GF 6800 LE viritettynä n. 10% ylöspäin. Tähän mennessä pullonkaula on tullut vastaan kun suodatuskertoimia on nostettu. Pienemmillä suodatuksilla kaikki tähän mennessä pelatut uudet pelit ovat pyörineet ilman minkäänlaisia hidasteluita. -->

    Jos itse valitsisin kahden kortin väliltä, niin ottaisin tehokkaamman (eli kalliimman) järkevän budjetin rajoissa. Suodatuksilla ja yksityiskohdilla saa jossain määrin, käsittääkseni aika paljonkin, mitattua tehokkaamman kortin kyvyt ulos.
     
  4. karpaasi

    karpaasi Member

    Liittynyt:
    02.02.2006
    Viestejä:
    55
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    tota en ymmärrä miks niitä pitää virittää..ostas kerralla sellaisen näyttiksen ja koneen ettei niitä tarvii tehä siinähän menee kaikki takuut sun muut kun nitä rupee nostelee ylemmäks tai no mitäs mä siit sanomaa jokaisen oma asiahan se on mitä tekee mut ite aikoinaan huomasin sen et kun iitä tarpeeks nostaa niin tulee vaaan vikoja koneeseen...itelläni kestänyt kone jo 3 vuota kun en oo rassaillut ylimääräistä ainut hyvä millä kannattaa nostaa on siihen kuuluva ohjelma.....
     
  5. greenie

    greenie Regular member

    Liittynyt:
    20.01.2005
    Viestejä:
    978
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No ehkä kahdesta syystä:

    1. Säästät selvää rahaa, kun saat puristettua esim. rampautetusta 150€ näytönohjaimestasi irti samat tehot kuin 300€ maksavasta mallista, lyhentämättä kuitenkaan tuotteen elinkaarta. Homma on täysin turvallista kun tietää mitä tekee.

    2. Toiset tykkäävät säätää ja näprätä koneiden kanssa, vähän samaan tyyliin, kuin jotkut autojensa kanssa. Se on harrastus. Toinen kutoo mattoa, toinen kellottaa konettaan, kolmas potkii jalkapalloa ja neljäs tekee näitä kaikkia. Onko tässä mitään järkeä?
     
  6. j0p0

    j0p0 Regular member

    Liittynyt:
    24.09.2006
    Viestejä:
    560
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ei huono? Noihan on ihan surkeat pisteet tolle kortille :D.
    Tolla pitäs tykittää joku 10k pistettä, taitaa prossu olla aika pahasti jarruna. 7600gs gddr3 saa saman verran, 7600gt menee sen 6500 pojoo kellotettuna.
     
  7. karpaasi

    karpaasi Member

    Liittynyt:
    02.02.2006
    Viestejä:
    55
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    mulle kuule ihan riitävä..ystävällä parempi siis paljon parempi kokoonpano niin sillä (ilman kellottamata)ja sama näyttis niin 6541 pojoo joten ei mun kokonnpanlla paljoo sen enempää saa muuta kun (kellottamalla)jota minä en tee,jos mulla on tarvetta parempaan niin edelleen kävelen kauppaan ja ostan sellaisen ja se on paska puhetta et kellottaminen ei vahingoita komponenttejä..käykää hyvät ihmiset koulua tohon ennenkui väitätte asiasta koska eina kun kellotatte niitä niin se lisää virtaa komponentille joka ei ole suositeltavaa ja silloin kun komponentit on ns:ylijännitteessä kokoajan ja se ei ole varmasti yhtä pitkä ikäinen kun sellainen jota ei ole kellotettu ja kysykää aiheesta viel viisammilta jos ette usko.....
     
  8. Sebu92

    Sebu92 Active member

    Liittynyt:
    15.10.2005
    Viestejä:
    2,778
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Huoh.. No katsotaampa, mitä viisaammat ovat mieltä.
     
  9. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Kyllä sitä kellottaa voi kunhan pitää huolen siitä ettei lämmöt nouse liian korkealle, eikä näytölle tule artifakteja.

    Kyllähän se lyhentää jonkin verran näyttiksen elinikää, mutta ennemmin noista näyttiksistä menee propelli hajalle kun se piirilevy. Ja keskimärin propellin elinaika on 3-6 vuotta.
     
  10. olex84

    olex84 Guest

  11. tombba2

    tombba2 Regular member

    Liittynyt:
    22.11.2005
    Viestejä:
    103
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hiljainen on monelle suhteellinen käsite. Jos on ns. normaali konepaketti eli ei silentpoveri ja 70mm surra pryörimässä 3000rpm niin ei siinä enää näytönohjain suurta lisämelua aiheuta. Jos taas on hiljainen poveri ja vesijäähdytys niin johan rupeaa pienen tuulettimen ääni kuulumaan.
     
  12. ajkopone

    ajkopone Guest

    Tässä muutama kuutiointi, joille saa esittää vastanäkemyksiä.

    Puolijohteiden elinikä on yksinkertaistettuna verrannollinen niiden lämpötilaan; korkeampi lämpötila-->lyhyempi elinikä, mutta esimerkiksi valmistustoleransseista aiheutuu hajontaa.

    A) jäähdytyksissä on yleensä mitoitusvaraa ts. jäähdytys mitoitetaan suurimman ennakoidun kotelolämpötilan mukaan; mitä matalampi, sitä enemmän lämpötehoa voidaan tuottaa ilman että ytimen lämpötila nousee liian korkealle. Vastaavasti voi itse tehostaa jäähdytystä muilla keinoin. (Knoppi: parhaimmat tehopj:t voidaan mitoittaa jo yli 200 lämpötiloille.)

    B) Valmistajat "kellottavat" itse omia prossujaan. Kyllä niistä voi ajaa virtaa läpi ja paljonkin, kunhan muistaa yhä sen jäähdytyksen. Kellottamalla tilanvaihtojen määrää ja siten tuotettu lämpöteho nousee. Ns. ylijännitettä ei mene ellet itse ruuvaa jännitteitä ylös. Lämpötilan noustessa resistanssi kasvaa ja siten jännitehäviö (joka johtaa suurempaan lämpötehoon) virran pysyessä samana.

    C) vaikka lämpötila kasvaisikin hiukan, niin jokseenkin todennäköiseti odotetulla eliniän laskulla ei ole merkitystä, koska kortti saavuuttaa käyttökelpoisuutensa rajan ennen sitä. Ainakin omalla kohdallani on käynyt niin.
     
  13. Madsin

    Madsin Member

    Liittynyt:
    20.10.2004
    Viestejä:
    50
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla on melkein sama kokoonpano, mutta sain noin 10.000 pistettä kellottamatta. Kunnes tuli joku yhteensopivuus häiriö, kun yritin pelata WOWia. Jonka jälkeen en pystynyt pelaamaan enää mitään tai kun ajoin esim memtestin/3D markin niin kone kaatus. Eli 1 gigan muisti kammat eivät pystyneet "keskustelemaan" toistensa kanssa. En tiedä miksi(?). Nyt revin toisen muistin pois ja odotan, että tällä viikolla mulle tulee 1x2G muisti. Sitten syksyllä ostan toisen 2G muistin ja alan miettimään missä vika on.

    P.S. Voisiko joku kertoa miksi näyttö menee vähän ajan päästä mustaksi ja sen joutuu buuttaamaan, kun ajan ATI catalyst centerin automaattisen kellotuksen läpi?
     
  14. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Todennäköisesti olet nostanut liikaa kelloja, ja pelit/kone kaatuilee sen takia.

    En usko että tuolla on mitään tekemistä muistien kanssa, ellet ole muistejakin kellotellut.
     
  15. Madsin

    Madsin Member

    Liittynyt:
    20.10.2004
    Viestejä:
    50
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    En ole kellottanut yhtään mitään, kone on viikon vanha, yritimme eilen liikkeesä, josta ostin koneen kokeilla eri valmistajien muisteja keskenään, mutta ei vain toimi. En tiedä johtuneeko siitä, että latasin uudet ajurit ja uuden catalyst centerin (olisiko pitänyt muuten poistaa vanhat ajurit pois ensin vai hoitaako wizzard sen itse?), koska silloin kun hain koneen ensimmäisen kerran kotiin niin siinä oli juuri ajettu onnistuneesti 3D mark.

    Ongelma oli alunperin että kone heitti bluescreenin noin 5 minuutin pelisession jälkeen WOWssa. Mikä kylläkin näyttää olevan yleinen ongelma ATI X-sarjan korttien kanssa.
     
  16. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Onko emostasi pullistuneita konkkia?

    Käsitin vain tuosta viestistäsi että olet kellottanut näyttistäsi...

    Mutta eihän sen tietenkään pitäisi mem testin ajoa haitata. Mikä emo, ja muistit sinulla on?
     
  17. Madsin

    Madsin Member

    Liittynyt:
    20.10.2004
    Viestejä:
    50
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    En nyt muista mikä emo. Laitan sen kun pääsen kotiin. Muistit olivat Kingston mutta en muista niiden malleja. Pystynkö jotenkin katsomaan noita aukaisematta konetta?

    Jotain häikkää siinä kuitenkin vieläkin on, koska nyt WOW toimii kylläkin kaatumatta mutta, kun sammutan sen niin joskus kone vähän aikaa jumittaa ja sitten hyppää bluescreen.

    Kiitos tähän astisesta vaivannäöstäsi.
     
  18. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Everest nimisellä ohjelmalla näet koneesi kaikki tiedot. Mutta oma epäilykseni olisi rikkinäinen emolevy.
     
  19. ajkopone

    ajkopone Guest

    Asensin vuosi sitten 9600Xt:n koneeseen, poistin nvidian kortin vanhat ajurit ja asensin uudet atin ajurit; homma toimi. Mutta kun vaihdoin ati:n ajurit uudempaan versioon poistamatta ensin vanhoja ajureita, sain koneeni sekaisin. En kuitenkaan osaa sanoa, voisiko ongelmasi johtua tästä. Mutta ainakin itse olen asentanut kaikki ajurit tuosta hetkestä lähtien siten, että ennen uusien asentamista poistan vanhat + catalyst-centerin käsin (add/remove program).
     
  20. karpaasi

    karpaasi Member

    Liittynyt:
    02.02.2006
    Viestejä:
    55
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    mä en tajua et miten te ootte saanut puristettua siitä 10000 pojoo kun ite en nyt saanut säädöillä kun 6784 pistettä et on se ihme ja jos joku osaa kertoo millä tavalla muulla kun kellottamalla saa enemmän niin kertokaa ihmeessä minullekkin se salaisuus.......
     
  21. FTPC

    FTPC Regular member

    Liittynyt:
    16.08.2005
    Viestejä:
    118
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllähän tuon 3.2 GHz P4:n kanssa enemmän pitis tulla ku 6k. Onko uusimmat ajurit näyttiksellä?

    Ite sain 05:sta reilut 9000 (Sapphire X1950 Pro 512 Mt & Athlon 3400+). Aiemmin oli prossuna Sempron 3000+, sillä tuli vaan reilut 7000. Tiedä sitten, kuinka paljon tuolla näyttiksen muistilla (512 vs 256) on vaikutusta :/
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2007

Jaa tämä sivu