lol tämä tiputti.. näin mainostettiin hitatchin ulkoista kovoa.. "Kitupiikki ei tietenkään suositele filmien laitonta kopioimista, päinvastoin, olemme ankarasti sitä vastaan. Mutta teorissa tälle levylle mahtuisi 6-7 leffaa."
Juu kyllä myös paypal-maksujen reklamointi on uutisryhmäkeskustelujen mukaan onnistunut ihan ok luottokunnan kautta. Kitupiikin kaveri varmaan on ihan rehellinen kauppamies, ei siinä mitään, itse vaan jätän väliin ihan minkä tahansa kaupan jossa ainoa vaihtoehto maksulle on ennakkomaksu tilille - ainakin kun kyse on niistä summista joilla minä tilaan tyhjiä medioita (juuri lähti kaveriporukan kanssa yli 500 euron tilaus menemään...). Suomessakin kun on ollut sekä Internetissä että ihan "tavallisissa liikkeissäkin" näitä "liikemiehiä" jotka heti toiminnan aluksi, tai sitten jossain "sopivassa vaiheessa" keräävät kuukauden "ennakkotilaukset" ja häippäisevät jäljettömiin. Siksi maksan itse - varsinkin netistä tilatessa - kauppasumman aina vasta sitten kun tavara on minulla kädessä. Tämä edelleenkään ei ole kohdistettu mitenkään Kitupiikkiin, vaan itselläni henkilökohtaiseen varovaisuuteen liittyvä periaate.
...ja jatkan vielä - eli mitä tulee kuluttajansuojaan niin ei se mielestäni mitenkään hampaaton Suomessa ole - esimerkiksi etämyynnin palautusoikeus on täysin toimiva ja joissain tapauksissa erittäin tarpeellinen mekanismi, sen olemassaolosta varmasti jokainen suomalainen kauppias tietää, ja tietää myös että ollaan vaikeuksissa jos sitä ei noudateta. Minä en ole ottanut selvää näiden asioiden toimimisesta vaikkapa Saksassa, mutta oikeasti suomalainen kauppias on vielä eri asia kuin "kirjoitamme suomea emaileihin" - sama koskee virheellisten tuotteiden palautusta ja hyvityksiä - en näe hirveästi eroa sillä asioinko jokatapauksessa saksalaisen yrityksen kanssa oli sitten mailissa suomea tai englantia, ja luotettava ja suoraselkäinen kauppias toki hoitaa asiat kansallisuudesta ja toimintamaasta riippumatta hyvin, mutta säädökset onkin tehty ongelmatapausten varalle ja minimipelisäännöiksi... Ainakin Helsingistä muuten löytyy EU-kuluttajaneuvoja joka näissä asioissa osaa auttaa.
No niin tänään tuli 100 kpl ritekkejä, pitäs vielä hakea postista. 22. maliskuuta maksoin, eli maksu päivä mukaan lukien 12 päivää meni.
Kyllä se ihan yhtä hampaaton on Suomessa kuin muuallakin EU:n alueella. Vai oletko joskus huomannut että kuluttajasuoja olisi lätkäissyt uhkasakkoja jollekin firmalle esim tuohon viittaamaasi palautusoikeuteen liittyen? Se on edelleen siitä kauppiaasta kiinni miten hän haluaa menetellä (Suomessa tosin maineen säilyttäminen vaatii jo ettei hirveästi ruveta asiakkaan kanssa tappelemaan). Oikeuteen joutuu edelleen haastamaan riitatapauksissa (toki siellä on kuluttaja vahvoilla, jos on kuluttajasuoja omalla puolella).
No kyllä saa melkoisen typerä kauppias joka ei kuluttaja-asiamiehen ja kuluttajavalituslautakunnan suosituksia noudata - lähinnä halusin tuoda esille sen, että näiden ulkomaisten kauppiaiden kanssa ei näitä kansallisia ja tuttuja säädöksiä välttämättä noudateta, joten siksi "suomalainen palvelu" on minusta hyvin kyseenalainen etu, koska ongelmatapauksessa joudut tekemään jokatapauksessa selvitystyön ulkomaan pelisääntöjen mukaan. Ja onneksi meillä ei sakkoihin ja korvauksiin riitatilanteessa tuomitse kukaan muu kuin oikeusistuin, hyvin kummallista se olisikin jos moista valtaa jollakin "siviilillä" tässä asiassa olisi.
Yhtenä erona tästä voitaisiin ottaa vaikka ihan tuolta kitupiikin tilausehdoista löytyvä pykälä, jossa palautusoikeus on rajoitettu 10 päivään - ilmeisesti tämä on Saksassa täysin ok, Suomessa lakisääteinen aika jolloin virheettömän tavaran saa palauttaa (ts. purkaa kaupan) etämyynnissä on 14 päivää. Eli tässäkään palvelu ei ole "suomalaista" vaan joidenkin muiden ehtojen mukaista. Tämä tietysti pitää pitää mielessä oli toimija kuka tahansa.
Kyllä jokaisessa maassa yleensä kuitenkin on kuluttajasuojalaki tai vastaava joka pitää kuluttajasta huolen. Ei Suomi ole mikään poikkeus tässä asiassa. Pitää vain olla tarkkana että säilyttää kaikki tositteet ja on valmis menemään sitten vaikkapa oikeuteen jos asia niin vaatii. Sama pätee Suomessa käytyjä kauppatapahtumia, vaikka yleinen käsitys onkin että täällä ei mikään voi mennä mönkään. Ainoa hyvä puoli Suomessa on se että täällä on asiakaspalvelu korkealla tasolla jos vertaa esim saksaan. Siellä se palvelun taso heilahtelee hyvin paljon. Ja jotenkin tuntuu että suomalaiset on rehellisempiä kauppiata kuin ulkomaalaiset. Täällä asiakas on oikeassa (ainakin melkein aina).
Nimenomaan - sivistyneessä valtiossa on onneksi yleensä sivistyneet lait, joten kunhan ei ihan Afganistanista tavaroitaan tilaa, niin kyllä yleensä jotain suojaa on oman selän takana lainsäädännöstä - pointti olikin se, että kitupiikin tapauksessa "suomalainen palvelu" tarkoittaa "kirjoitamme suomea sähköposteihin" - eikä "meitä sitovat suomalaiset lait ja asetukset kuluttajansuojasta". Eli siis tarkkuutta aina tilatessa ulkomailta, ja kannattaa lukea ne palautus- ja toimitusehdot huolellisesti ja jos oikein paranoidi on niin tutustua lähettäjämaan säädöksiin.
Hitsiku ei oo vielä saapunut mulle tuotteet. 2 viikkoa jo tullu. Tai 9 työpäivää. Toivottavasti ens viikolla saapuu..
Levyt tulivat perille ihan normaalisti. Aikaa meni tilauksesta tasan 2 viikkoa ja kaikki kustannukset ovat siinä hinnassa mukana...
Tilasin 24.3 ja maksoin 25.3. Sain mailin 26.3, jossa kerrottiin että paketti on postitettu ja annettiin seurantakoodi. Eipä ole näkynyt vielä tähän päivään mennessä ja ainakaan suomen postin lähetystenseuranta ei ole löytänyt ko. koodilla mitään pakettia.
Joo ei oo mullekkaa viel tullu. Varmaa samaa aikaa lähti ku sulla. Eikö löydy postin seurannastakaan. Toivottavasti tulee pian.
Tähän ei voi muuta kuin nauraa makeasti... Kyllä suomalainen asiakaspalvelu on omaa luokkaansa eikä heilahtele paljoa vaan on kauttaaltaan ala-arvoista. Kauppiaat myyvät mitä myyvät tietämättä mitä myyvät Rehellisyyteen en ota kantaa muuta kuin, että joka maassa löytyy rehellisiä ja vähemmän rehellisiä ihmisiä. Ja yleisesti ottaen kyllähän suomessa myyjä on aina oikeassa. Nämä siis ihan IMHO ja saksassakin on tullut asuttua joten kokemusta ihan paikanpäältäkin on. Mutta kuten sanottua ihan omakohtaisiin kokemuksiin perustuen olen tätä mieltä.
suomalainen asiakaspalvelu heilahtelee laidasta laitaan. Saksan nettikaupoissa olen törmännyt toistaiseksi vain ja ainoastaan ystävälliseen palveluun. Kerran jouduin turvautumaan EU-kuluttajaneuvontaan kun tuote viipyi takuuhuollossa yli 2 kuukautta. Tilanne oli se että ostin poistuvan mallin laitten sikahalvalla, ja niill äei ollut antaa uutta suoraan tilalle. Noh, ainakin siitä oli korjattu joka ikinen vika kun se oli saksalaisella valmistajalla asti ollut huollossa. Ja liike hyvitti sitten vielä rahallisesti tuota viivästymistä.
tuo pitäjä (andreas) taitaa olla lomalla tai jossakin kun ennen kun kun kyselin auto soittimista niin se vastas aina päivän sisällä eikä nyt ole kuulunut mitään 4 päivään toivottavasti ei olisi mikään huijari nimitäin tuolta sais hyvin dvd aihiot ja autoon soittimen