Kyllä kannattaa käydä edes tutustumassa tuohon huuto.nettiin. Ota myös se huomioon että ulkomailta tilatessa saattavat postikulut olla paljon suuremmat kuin suomesta tilattaes. Tuolla huuto.netin ohjeet: http://www.huuto.net/fi/ohjeet.php3
JVC RX-5052 tuollaanen olis saksas 149 euroa ja postimaksut 20euroa...aika halpa JVC RX-5052 tuo saman hintainen
Ennakkomaksua kannatta välttää. Huusin ensimmäisen kerran, voitin ,maksoin ja tein rikosilmotuksen... En saanut huutamaani tavaraa enkä tavottanut myyjää... Eli varovaine kannattaa olla. Toinen huutoni meni nappiin.
Minä olen toiminut myyjän roolissa huutonetissä kolmisen vuotta, ja palautettakin on kertynty noin 1000 kpl joista nolla negaa ja nolla neutraalia. Olen myynyt kaikkea kitarasta kirjahyllyyn. Ostajana on aivan sama onko tunnistautunut (ainakin minulle) koska ns "suuret" myyjät lähettävät tavaran _aina_ vasta kun suoritus näkyy tilillä. Näin olen tehnyt ja homma pelaa hienosti, joskus alottelevat huutajat saattavat aristella varsinkin isommissa kaupoissa rahan siirtoa etukäteen. Myyjänä kannattaa olla mahdollisimman asiallinen maileissa ja mahdollisissa puheluissa, eikä välinpitämätön ja turhan rento. Yhtäkään oharia en ole kohdannut, ja parikymmentä ostamatta jättäneitä on tullut tässä kolmessa vuodessa. Perus maalaisjärki mukaan niin pärjää hienosti, epävarmoissa kaupoissa ostajana kannattaa soittaa puhelu myyjälle - pieni haastattelu paljastaa paljon myyjän asenteesta.
Kannattaa aina lukea myyjän arvostelut... Itellä toiminut hyvin, eli ei ongelmia maksun tai kuljetuksen kanssa.
Totuus on tietysti se, että tällaiset pavelut vetää aina jonkinmoisen joukon huijareita. Pienen riskin sitä aina ottaa, varsinkin kun maksaa etukäteen. Omalle kohdalle ei ole onneksi sattunut. Rikosilmoituksista sen verran, että niiden tehokkuus on aika paljon kiinni poliisin resursseista. Ei ole yksinkertaisesti taloudellisesti järkevää hukata resursseja laajaan esitutkintaan, kun kyseessä on vain pikkurikos..
Yllättävän paljon siellä on niitä jotka ei tajua että se on huutokauppa vaan hinnoittelee tuotteet jopa kaupan hintoja korkeammalle. Esim. näytönohjaimia jotka oli mbnetin hintaseurannassa 129€ niin huuto.netissä lähdöt oli 140€. Sitten on niitä jotka "vahingossa" unohtavat yhden sanan tai kijaimen pois tuotteen nimestä niin että se vastaa paljon parempaa tuotetta kuin onkaan. Kannataa tosiaan olla tarkkana siellä ja katsoa niitä myyjien saamia palautteita.
Olen ollut huutonetin käyttäjä kolme-neljä vuotta, suurimmaksi osaksi ostajan asemassa, ja koko aikana satoja kauppoja tehneenä eteen on tullut vain kaksi tapausta joissa olen joutunut kusetetuksi. Toki tilanne voi vaihdella huomattavasti jo ihan huonon tuurin myötä mutta noin pääsääntöisesti sanoisin kuitenkin sekä itse kauppapaikan että asiakaskunnan olevan hyvinkin suositeltavissa, mätiä omenoita voi sattua vastaan kaikkialla.
Naurettavaa pilkkimistä laittaa alempi lähtöhinta kuin hintavaraus. Kertoo vaaan että hintavaraus on niin korkea, ettei myyjä kehtaa sitä ilmoittaa...
Naurettavaa lähteä tällaista julistamaan ihmisten kuullen jos ei ole kaupankäynnistä minkäänlaista kokemusta. 1) Alhainen lähtöhinta tietenkin kalastaa enemmän ihmisiä katsomaan tuotetta. "Oho! Onpas halpa, taidanpa kokeilla onneani." Tämä ei ole naurettavaa pilkkimistä, vaan tehokasta huomionkeruuta. 2) Alhainen lähtöhinta + hintavaraus antaa myyjälle mahdollisuuden huomata joukosta tosissaan olevat huutajat. Sanotaan että itse myisin kovan luokan tietokoneen ja hintavaraus olisi 1000e ja lähtöhinta 1e. Sieltä sitten joku asiansa tunteva ostaja katsoo että "kappas, onpas kivannäköinen masiina, voisinpa maksaa tuollaisesta 800e, huudan sen." Tällä tavoin jää kaikenmaailman sunnuntaihuutelijat nuolemaan näppejään ja myyjäkin huomaa et tää kaveri on oikealla asialla. Vaikka se hintavaraus ei ylittyisikään niin sieltä voi pienen pistemäärän omaavien (mahdollisesti huijarien) ostajien joukosta poimia sen toiseksi eniten huutaneen jannun joka nosti hinnan 120e:stä siihen 800e:n, mikäli se eniten huutanut tyyppi vaikuttaa muutoin epäluotettavalta. 3) Alhainen lähtöhinta + korkea hintavaraus on myös hyvä keino saada selville tuotteen markkinahinta. Jos ei tiedä paljonko siitä 200e vuosi sitten maksaneesta vahvistimesta kannattaa pyytää, niin vetää hintavarauksen vaikka siihen 200e:n ja katselee paljonko porukka huutaa. Jos hinta nousee vaikka 120e:n niin myyjä voi katsoa että "jahas, tää on ihan ok hinta mulle, ei kai nää käytetyt enempää nykyään maksa. Myyn tällä." 4) Eihän sinun tarvitse siitä 300e kaupassa maksavasta lähtöhinnaltaan 1e:n kitarasta huutaa sitä kahta euroa. Voit kerralla huutaa sen mitä tykkäät maksaa, tai mennä huutamaan toista samanlaista jonka lähtöhinta on 290e ilman hintavarausta. EDIT: Ja alkuperäiseen kysymykseen vielä: Kyllä minäkin olen muutaman vuoden ollut siellä kirjautuneena, ja paritkymmenet kaupat on tullut tehtyä kumpaankin suuntaan. Huijareihin en ole törmännyt, mutta pariin kertaan on tuotteen kuvaus ollut hiukan mehevämpi kuin tuote todellisuudessa. Tervettä järkeä käyttämällä siellä pärjää huijarienkin joukossa, ja onhan se maan suurin käytetyn tavaran huutokauppa (taitaa olla keltainen pörssi kuitenkin kakkosena)
Toi mitä sä kirjotit on just sitä naurettavaa pilkkimistä. Pitäshän myyjän tietää mitä vähintään tuotteestaan haluaa eikä ostajien tarvitse sitä määritellä. P.S. Olen kaupankäynnin ammattilainen!
Joskus vain on niin ettei teidä. Esimerkkinä vaikkapa taulu, jonka on vintiltään löytänyt. Tälläisissä tilanteissa on parempi antaa ostajien määrittää tavaran todellinen hinta, kuin lähteä itse arvailemaan.