Vaikka tässä ketjussa tehdäänkin ehkä kärpäsestä härkänen, on Andyz täysin oikeassa. Suomen laki velvoittaa kauppoja pelaamaan heikoimman lenkin ehdoilla: vaikka sodanaikana kansakoulua käyneen pitää ymmärtää mitä on ostamassa, oli se sitten oluttölkki tai videopeli. En sano, että jokaiseen pakettiin pitäisi lätkäistä varoitustarra, mutta joku pienoinen lappunen siihen MMORPG-hyllyn viereen olisi hyvä laittaa, mikä kertoisi faktat lyhyesti. Työntekijätkään eivät aina ole häärimässä sielä pelihyllyn vieressä, etenkään "super-marketeissa", missä pelibisnes tuottaa vain kärpäsenulosteen kokoisen osan vuosituloista. Pieni eettinen teko kaupalta, ei varmaan haittaisi ketään? Ja kaikki eivät todellakaan ota kaikesta selvää ennen ostopäätöstä. Tiedän lukemattomia ihmisiä, jotka ovat vain marssineet kauppaan ja ostaneet tietokoneen, kännykän tai jopa auton - ilmaan mitään ennakkomietskelyjä. Kaikkia se ei kiinnosta - eikä heitä sen takia voi todellakaan tyhmiksi sanoa, hätäisiksi kyllä . Ei olisi kyllä uskonut, että eräältä senior memberiltä saa tuon tasoisia vastauksia...
Minun mielestäni keskustelun aloittaja on aivan oikeassa siinä että pitäisi myös lukea suomeksi selvästi mitkä ovat tuotteen ominaisuudet. Itse olen ymmärtänyt englantia jo 10-vuotiaasta lähtenyt, mutta ärsyttää silti jatkuva englannin kielen osaamisen edellyttäminen asioissa joissa sitä ei edes tarvita. Ei se oikeasti ole hirveä vaiva lätkäistä sinne paketin kylkeen se suomenkielinen tarra jossa lukee että peli on kuukausimaksullinen. Mutta itselläni tosin on sellainen mielikuva että jossain alan liikkeissä Helsingissä on kyllä tarra missä lukee että 'vaatii luottokortin tai peliaikakortin' tai vastaava tarra. Mutta mutta, PC pelien maailman on valitettavan kuuluisa muutenkin siitä että se mikä kaupassa näyttää hyvältä, rumistuu kaikenlaisten ongelmisen suhteen siellä kotikoneella.
en hetkeäkään epäile etteikö kyseessä ole peikko-ketju, mutta otan silti härkää sarvista. Antti my dear, elät Suomessa, et ameriikanyhdyntävaltalassa. Suomessa ostajien/käyttäjien ja yleensäkin ihmisten voidaan olettaa tietävän yksinkertaisia perusasioita, ilman erillistä huomatusta/varoitustekstiä. Peli on vaihdettavissa, jos se ei toimi, ei vain koska ostaja näin haluaa. Tämä pätee myös laitevaatimuksiin, jos peli ei toimi isin ostamassa pakettikoneessa, ei pelissä ole vikaa, vaan ostajan idiotismissa. Järki käyttöön ja jos sitä ei normaaliin tietokoneen käyttöön riitä, niin ala ihmeessä vaikka pelaamaan jääkiekkoa.
cpenter83, en usko että tuo riittäisi. Eikös röökiaskeihinkin ole tulossa kuva joka varoittaa seurauksista? Joten ehdotan tämän tapaista ratkaisua:
Jengi rupee vääntää jotain vertausta jenkkien haamuoikeusjuttuihin, kun kuluttaja-asiamies on sanonut miten asia on, ellei sitten oo vahingossa soitettu jenkkien kuluttaja-asiamiehelle