Oletko päässyt kokeilemaan linkin kuvissa toista vasemmalta, valokuitu Plus Premium -modeemi UBC1303, tämä tyyppi ei keskutelussa silmiini osunut?
Jos vika johtuu jostain lenovon softasta joka saa verkkoliikenteellään modeemin jojoon, kytkin ei riitä yksin suojaamaan modeemia. Jos saat jostain reitittimen lainaan, yhdistä sen wan-pistoke Sagemcomin lan-pistokkeeseen. Jos ei kaadu enää, tilaa Dna:lta yksi Sagemcomin lan-pistokkeista siltaavaan tilaan jolloin reititin saa kunnollisen ip:n. Lenovo ei ole enää samassa sisäverkossa modeemin kanssa ja ongelma voi rauhoittua sillä.
ONGELMA RATKAISTU! Microsoftin tukifoorumilla amerikkalainen käyttäjä pyysi tekemään ns. Clean Bootin, jossa msconfigilla ja Task Managerilla poistetaan kaikki paitsi Microsoftin palvelut ja prosessit käynnistyksestä. Sen jälkeen yksi kerrallaan takaisin. Tällä menetelmällä noin kello kaksi viime yönä löytyi kaapelimodemin kaatava ohjelma. Se kun poistettiin, niin kaatuminen loppui as per heti. Uptimeä nyt kahdeksatta tuntia. Kyseessä oli Telia Avustaja, joka oli koneella, koska Telia oli edellinen laajakaistaoperaattori viime kesäkuuhun saakka. Sen jälkeen on menty 4G-modemeilla. Aika sattuvaa, että juuri DNAn kaapelimodemin kaataa juuri Telian ohjelma. Vika on toistettavissa. Ja joo, syy siihen, miksi tämä culprit asui kahdessa koneessa, johtui siitä, että "uuteen" koneeseen kloonattiin vanhan kovalevy.
Ihan ymmärretävä asia, että Telian avustaja aktiivisena, aiheuttaa ongelmaa kilpailijan yhteydelle. Aika uskomaton asia ja hyvä oppitunti meille. Hyvä siinä mielessä, että aina pitäisi yrittää selvittää asioiden taustoja riittävästi. Tämänkin ongelma olisi todennäköisesti selvinnyt jo aikaisemmin jos olisi osattu kysellä taustoja tarkemmin ja olisi selvinnyt, että tuollainen ohjelma on aktiivisena. Tämän opetus, jos vaihtaa palveluntarjoajaa, poista kaikki entiseen palveluun liittyvät ohjelmat tai ainakin varmista, etteivät ole toiminnassa. Tämä on myös hyvä esimerkki, että kovalevyn kloonaaminen toiseen koneeseen ei kannata, koska kaikki roska siirtyy mukana toiseen koneeseen. Oliko jotain ongelmia Telian aikana vai miksi tuollainen ohjelma? TELIA AVUSTAJA (Ohjelman kuvaus) "Telia Avustaja on ohjelma, joka pyörii taustalla tietokoneellasi ja löytää sekä korjaa mahdolliset ongelmat. Avustaja auttaa esimerkiksi internetyhteyden, langattoman yhteyden, internetselaimen ja sähköpostin kanssa." AVUSTAJA AUTTAA Tarkistamalla ja korjaamalla automaattisesti verkkoyhteyden, internetselaimen, ja laajakaistamodeemin asetukset https://www.telia.fi/asiakastuki/nettiyhteydet/yleista-laajakaistayhteyksista/telia-avustaja
Telia oli laajakaistatoimittaja viime kesäkuuhun saakka ja siihen liittyen Telia Avustaja on tullut koneeseen kahden edeltävän vuoden aikana. Telian suhtautuminen ohjelmansa huonoon käyttäytymiseen on ollut naurettavan ja arrogantin väliltä. Yksi asp sanoikin: "Mitä minä tällä tiedolla teen?"
Tarkoituksella ladatun ja asennetun tuollaisen avustajan tarkoitus on pitää jonkin tietyn operaattorin yhteys yllä ja toiminnassa, on täysin ymmärrettävää, että se käyttäytyy noin, koska se on ohjelman tehtävä. Teliaa ei siitä voi syyttää, jos heidän avustusohjelmansa toimii oikein siinä asiassa, mihin tarkoitukseen se on tehty. Se sijaan voisi kysyä, miksi käyttää tuollaista ohjelmaa ja miksi ei poista sitä jos vaihtaa palveluntarjoajaa. Edit: Anteeksi suorapuheisuuteni, mutta etkö itse ole tuon ohjelman asentanut koneellesi?
Telian pyynnöstä / ohjeiden mukaan se oli asennettu noin kaksi ja puoli vuotta sitten. Missään vaiheessa ei Telia ole kertonut, että se pitäisi poistaa, kun laajakaistan käyttö loppuu. Muutenkin taas kerran törmäsin Telian aspan vaikeaan asenteeseen. Taitaa mulle aina osua se yksi tyyppi Telia-kaupassa. Sähköisestihän Telialle ei ole asiallista kanavaa.
Mä olen ajan tappamiseksi seurannut tätä ketjua, mutta mua vaivaa vähän nämä: Mun kysymys voi olla vähän tyhmä, mutta mistä se "Telia avustaja" tuohon kaupasta haettuun T450s:ään tipahti jos kerran syypää oli tuo?
Aikaa, vaivaa ja rahaa säästääksemme Taitonetin poikien kanssa siirsimme / kloonasimme kovalevyn T440s => T450s. Eli tuo Telia Avustaja kulki siksi mukana. Aiheutti varmaan puolen vuorokauden lisämiettimisen, kun välillä testatu HP 840 Gx toimi moitteetta.
Kuten jo aikaisemmin sanoin, tuo kloonaaminen on vihon viimeinen tapa laittaa käyttöjärjestelmä toiseen koneeseen ja samalla siirtää kaikki ongelmajäte ja roska siihen. Tämä oli konkreettinen esimerkki siirtää viatkin samalla toiseen koneeseen. Jos toimiva kone halutaan, niin asennusmedia USB on erittäin helppo tehdä ja asennus nykykoneisiin kestää vartin jos sitäkään. Edit: samassa ajassa, jopa nopeammin olisi tehty puhdas asennus asennumedialla, joka Taitonetistäkin varmasti olisi löytynyt valmiina. Edit: Mutta hieno homma, että ongelma selvisi. Onhan Telia Avustaja nyt kokonaan poistettu ohjelmahallinnan avulla?
Edelleenkin jäi epäselväksi miten se Telia avustaja sai kilpailijan laitteen bootattua etänä. Jos hallintaportit on auki sisäverkkoon ja Telian appi antaa sopivan injektion, niin ehkä .Kannattaa olla tuosta myös DNA:n asiakaspalveluun yhteydessä ja pyytää asiakaspalvelijaa pistämään eteenpäin tietoturvatiketin aiheesta.
Ilmeisesti aloittaja onkin jo kysellyt telian foorumilta asiasta. Alla linkki yhteen telian vastauksista. https://yhteiso.telia.fi/t5/Kiintea...-kaataa-DNAn-kaapelimodemin/m-p/199288#M12565 Aikanaan tuli samaa ohjelmaa kokeiltua kun oli hetkellisesti jotain yhteysongelmia, tosin silloin nimellä sonera avustaja. Mitään apua siitä ei kyllä tainnut silloin olla jos oikein muistan. Avustaja tukee myös hyvin pientä määrää laitteita. Mutta sen ei silltikään pitäisi kaataa muita laitteita.
Ihan hyvää keskustelua aiheesta. Sanoisin tuon perusteella että joko Telian avustaja kyselee jotain speksien vastaista, tai ihan speksien mukaista ja DNA:n modeemi kaatuu kyselystä. Hyvä modeemin firmis pitäisi olla suojattu hasssuja kyselyitä vastaan, eli vähintään DNA:n modeemissa on vikaa, mahdollisesti molemmissa osapuolissa.
Väliaikatietona kerron, että otin Sagemcomiin yhteyttä, koska nämä kaksi kukkopoikaa (DNA ja Telia, aakkosjärjestyksessä mainittuna) eivät varmankaan keskustele tästä asiasta. En ole kuullut vielä Sagemcomin suunnasta mitään.