1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Windowsin asentaminen Ubuntun jälkeen

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi poolparty 05.12.2008.

  1. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hei! Nyt sitten päätin siirtyä takaisin Windowsiin. Taidan olla aika laiska mutta en vaan jaksanut enää sitä, kun joka ohjelman kanssa jouduin tappelemaan. Pistin sitten windowsin recovery CD:n sisään ja boottasin koneen. Käynnistin sitten tältä winukan CD:ltä ja valitsin Windowsin uudelleen asentamisen.
    Ajattelin sitten aloittaa ihan puhtaalta pöydältä ja poistaa kaikki osiot 250gb kovalevyltäni. Tämän jälkeen tein kaksi osiota 150gb (jonne aioin Windowsin asentaa) ja toisen osion sitten peleille yms. Noh aloitin sitten alustamisen ja yhtäkkiä ruutuun pamahtaa tämmöinen teksti:

    "Havaittiin ongelma ja windows sammutettiin tietokoneelle aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi

    IRQL_NOT_LESS_OR_EQUAL

    Tekniset tiedot:

    ***STOP: 0x0000000A (0X00000041,0X00000002,0X00000000,0X807E75BI)"

    Tuossa noi tärkeimmät kohdat siitä.
    Kokeilin sitten uudelleen alustaa mutta sama juttu. Päätin kokeilla vielä kerran mutta enää ei CD ei käynnistynytkään vaan ruutu jäi täysin mustaksi.Noh asentelin sitten ubuntun takas ja tulin kysymään viisaammilta neuvoa.

    Itse en tiedä yhtään mikä tähän auttaisi, mutta jos joku voisi neuvoa olisi hienoa. Ubuntua en vain enää jaksa, koska se on yksinkertaisesti liian vaikea käyttöinen mulle.
    Formatoinnin olen usein tehnyt ja aina samalla tavalla mutta nyt se ei vaan jostain syystä onnistu.

    Kiitos avusta ja pahoittelut epäselvästä tekstistä.
     
  2.  
  3. Plasticma

    Plasticma Regular member

    Liittynyt:
    23.10.2005
    Viestejä:
    265
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kokeile alustaa ubuntun live-CD:llä ja tämän jälkeen asentaa winukkaa puhtaalle kovolle.
     
  4. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    miten sillä onnistuu pelkkä alustus?
    Ja mahtaakohan se edes toimia, koska pienellä googletuksella olen ymmärtänyt että linux alustaa kovalevyn jotenkin väärään muotoon jonka jälkeen siihen ei voi Windows XP:tä asentaa.
    En ole täysin varma tuosta kuitenkaan mutta jos jollain viisaammalla olisi tietoa miten saada se XP tähän koneelle asennettua niin olisin tyytyväinen.
     
  5. eekoo

    eekoo Regular member

    Liittynyt:
    29.04.2006
    Viestejä:
    194
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Live-cdllä olevalla Gpartedilla pystyy kyllä päättämään itse mihin formaattiin levy alustetaan. Eli tässä tapauksessa formatoit NTFS- muotoon Windowsia varten. Boottaat ubuntun levyltä, ja valitset alkuvalikosta vaihtoehdon Kokeile Ubuntua ilman muutoksia koneelle. Ubuntun käynnistyttyä partitiointiohjelma auki ja hoidat formatoinnin.
     
  6. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Selvä täytyypä kokeilla varmaan tuossa huomenna.
    Kiitos kovasti teille. Apu on kyllä tarpeen, kun on tämmöinen pässi näiden koneiden kanssa. :S
     
  7. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Elikkäs, mikäs toi ubuntun live cd nyt on? Asensin tän ubuntun poltetulta levyltä joka kyllä toimii ja näin mutta se ei taida olla mikään live cd. Ainakaan tuota Gpartedia en sieltä löytänyt enkä mitään valikkoa mistä pääsisi alustamaan kovalevyn. Kyllä on vaikeeta, ei olisi koko linuxia pitänyt edes kokeilla. :S
     
  8. eekoo

    eekoo Regular member

    Liittynyt:
    29.04.2006
    Viestejä:
    194
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis mikä versio Ubuntusta on käytössä? LiveCd tarkoittaa vain sitä, en sen avulla on mahdollista käynnistää Ubuntu suoraan levyltä ilman mitään asentamista koneelle. Gparted pitäisi löytyä ainakin uudemmilta julkaisuilta ihan asetusvalikosta.
     
  9. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    8.10 ubuntu. En löytänyt kyllä Gpartedia siltä levyltä.
    Elikkäs tilanne on hieman muuttunu. Sain Windowsin asennettua eilen Ubuntun oheen näillä ohjeilla:
    http://davestechsupport.com/blog/2008/03/22/how-to-install-windows-after-ubuntu-with-gparted/

    Eli sain windowsille tehtyä oman osion noiden avulla. Poltin siis Gpartedin omalle levylle kuten noissa ohjeissa käskettiin. Heti kun Windowsin sain asennettua pistin Gpartedin levyn sisään ja ajattelin että poistan kaikki muut osiot paitsi Windowsin ja tämän jälkeen pistin Windowsin CD:n sisään ja päätin päätin alustaa kaikki mutta taas samaa virhettä antaa kuin aiheen ensimmäiseen postiin kirjoitin. Eli mulla oli Windows asennettuna ja nyt pitäis tietää et miten saan sit noi kaikki muut osiot KOKONAAN pois niin, että pääsen windowsiin.
     
  10. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Saatoit poistaa jonkun loogisen levyn ja sen mukana windowsin. Gparted löytyy ubuntun liverompuilta. Sovellutukset -> pääte ->
    Koodi:
    sudo gparted
    Jos levyllä ei ole mitään tärkeää, poista kaikki osiot. Windowsin asennusromppu kyllä osaa sitten luoda uuden itselleen.
     
    Viimeksi muokattu: 08.12.2008
  11. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    No siinähän se ongelma justiin onkin, että kun oon poistanut kaikki ja pistänyt windowsin asennus cd:n sisään ja osioinut. Kun alustus alkaa kaikki sujuu hyvin mutta sitten tulee se "Havaittiin ongelma ja windows sammutettiin tietokoneelle aiheutuvien vahinkojen välttämiseksi" siis tuo sama minkä tuonne ensimmäiseen viestiini oon kopioinu. Kovalevy on kyllä kunnossa koska sain Windowsin tähän mutta sitten jäi myös Ubuntu, josta haluaisin kokonaan eroon.

    En tiedä onko tarpeeksi selvästi selitetty, kysykää jos tarviitte lisää infoa. Olisi kiva jos joku osaisi neuvoa tässä.
     
  12. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Onko tuo kyseinen windows asentunut ennen ongelmitta juuri tuolle koneelle? Jos gparted näyttää että levyllä on pelkkiä ntfs- osioita, ei linux ole nyt ongelmana. Lyökö tuo virhesanoma vielä osioinnin aikana, vai vasta kun asennustiedostoja aletaan kopioida?

    Kokeile laittaa vain yksi alle 120 Gt:n osio ja asenna xp sille. Vaikka osiointiohjelma osaisi luoda yli 120gt:sia osioita, se ei tarkoita aina että asennus osaisi niitä käyttää. Onnistuneen asennuksen jälkeen sp3 sisään ja loput levystä osiointiin.
     
  13. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo windows on asennettu monet monet kerrat juuri tälle koneelle.
    Mitään uutta osaa en koneeseen ole hommannut, eikä mitään ole muuteltu.
    Ja Gpartedilla tosiaan pistin jokaisen osion formaatiksi ntfs mutta ei auttanut.Ja pitää kokeilla tuota alle 120gt osiota xp:lle, vaikka ennen kyllä on toiminut ihan yhtenä yli 200gt osionakin. Ja jos toi asennus nyt onnistuu niin ongelmana on edelleen se, että pääsen windowsiin vain GRUB:in kautta ja jos poistan muut osiot kuin windowsin niin en pääse enää sisään windowsiinkaan sisään, koska GRUB:ia ei ole.
    Mutta nyt kuitenkin kokeilen tuota alle 120gt osiota.
     
  14. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Grub häviää kun poistat ensimmäisen levyn ensimmäisen osion. Kai apply- painiketta painoit gpartedissa?
     
  15. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Juu kyllä ihan applya Gpartedissa painoin.

    Mutta tilanne on nyt tämmönen, eli olen nyt windowsissa ja ja se linuxin on nyt jollain osiolla mutta en siihen pääse käsiksi. En edes ubuntun live-cd:llä. Joten miten saan nuo muut osiot poistettua ja alustettua uudelleen. Viimeksi, kun kokeilin Gpartedilla ne alustaa ei windowskaan enää jostain syystä toiminut. Kummallinen ongelma kyllä on.
    Mut jos ois varmat ohjeet siitä miten saan nuo muut osiot nyt pois kuin tämän missä windows on ja alustettua ne sillä tavoin, että saan ne windowsin käyttöön olisi kaikki hyvin. Mutta, vaikka olen niitä Gpartedilla monet kerrat yrittänyt alustaa niin aina kusee hommat tuohon "Havaittiin ongelma" ikkunaan.. En tiiä sitten mikä sen aiheuttaa..

    Kysykää vain, ja neuvokaa. kiitos! Mukavaa, että jostain saa apua.
     
  16. apuapaua

    apuapaua Member

    Liittynyt:
    10.12.2008
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sulla on sama ongelma kun mulla nyt. (=

    asensin ensin ubunnun ja sitte yritin xptä.. ja samat tekstit tulee asennuksessa,,,

    gpartedilla yritelly väsätä..

    kun poistut gpartedista niin jääkö se kohtaan: "remounting remaining filesystems readonly..." ihan sairaan kauan ootellu sitä.. vai missä kohtaa saa sammuttaa?

    -j-
     
  17. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyllä itselläni ihan täysin valmistui Gpartedilla suoritetut muutokset.
    Mut ei se mitään myös itellänikään auttanu vaikka osioi ntfs:ksi. Nyt on käytössä Windows mutta jos poistan Ubuntun osiot ei toimi Windowsikaan.
     
  18. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
  19. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Hmm.. Juu jotain siin "havaittiin ongelma" raportissa mainittiinkin et uudet laitteet yms pitää tarkistaa tai jotain vastaavaa. Uusi kovalevy mulla kyllä on tosiaan mutta sekin on ollut kyllä joka kerta irti koneesta kun olen yrittänyt alustaa. Pitäisikö se jotenkin virtuaalisestikkin "irroittaa" tai jotain? Myös ADSL boksi on ollut irti koneesta. Elikkä ihan samalla kokoonpanolla olen yrittänyt alustaa kuin aina ennenkin olen alustanut ja hyvin on ennen toiminut.

    Missähän voisi siis olla vika? :S
     
  20. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Kannattaa katsoa BIOS asetukset. Levyn osiotaulu voi olla "väärin" Linuxin jäljiltä. Joissain tilanteissa Linux ja Windows tulkitsevat levyn geometriaa vähän eri tavalla. Ja XP:llä on huono tuki isoille levyille. Linuxilla ei sitä ongelmaa ole eikä se tarvitse BIOSsia levyn lukuun. Muistaakseni 128 G on maks levyn koko jos SP paketit uupuu asennusmedialta.

    dd komenolla saa levyn oikeesti tyhjäksi. Jotain tähän tyyliin. dd if=null of=/dev/sda count=1000 bs=1. Tuo on ulkomuistista man dd tai google avuksi. Idea on kirjoittaa tarpeeksi tyhjää levyn alkuun.

    Eikä Windows asennus kuulu kaiketi tänne, joten en siitä ala ennempiä tarinoimaan.
     
  21. poolparty

    poolparty Member

    Liittynyt:
    05.01.2007
    Viestejä:
    37
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Eli voisiko joku nyt kertoa miten tuota dd komentoa käytän?
    Ja ajattelin tämän windows asennuksen tänne alueelle pistää ihan sen vuoksi, että täältä saattaisi löytyä kokemusta vastaavasta ongelmasta, koska kyllähän tämä linuxiinkin liittyy.

    Mutta tosiaan ongelmalle ei ole löytynyt ratkaisua. Olen kokeillut aivan kaikkea mutta XP:tä en vaan saa asennettua enää. :(
     

Jaa tämä sivu