1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Windows XP Korjausasennus

Viestiketju Käyttäjien tekemät oppaat -osiossa. Ketjun avasi fkock 09.03.2006.

  1. McGordon

    McGordon Regular member

    Liittynyt:
    28.10.2004
    Viestejä:
    128
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ongelmana vain onkin sellainen pikku juttu että korjausasennusta olen suorittamassa juuri siksi, että Windows XP ei käynnisty. Joten ei mitään hyötyä noista. Saatan kokeilla tässä vielä tuota korjausasennusta tänään uudestaan ilman nettiyhteyttä.
     
  2.  
  3. Ranta

    Ranta Guest

    recovery levy ? onks se sama asia kuin HP:n system recovery cd ??
     
  4. deezer

    deezer Member

    Liittynyt:
    03.11.2005
    Viestejä:
    58
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mulla tuli tämän Acerin mukana sekä System CD että Recovery CD. Homma menee niin, että kun boottaa tolla System CD:llä niin pääsee formatoimaan. Jossain vaiheessa sit pyydetään asettelemaan CD-asemaan se Recovery CD, jolta taas alkaa Windows-asennus. Jos halukkuutta löytyy, niin voin jossain vaiheessa pistää tarkemmat ohjeet tänne.

    Kyselin muuten Acerin helpdeskiltä, miten onnistuu tuo korjausasennus. Eipä kuulemma onnistu, vaan aina joutuu asentamaan käyttöjärjestelmän kokonaan uusiksi.

    Agent_007 tossa arveli, että pyytämällä vois saada XP:n
    asennuslevyn... Mulla on kysely menossa Acerilla. Katotaan kuin käy...

    Niin joo. Tää mylly on siis Acer Aspire T120E.
     
    Viimeksi muokattu: 12.10.2006
  5. deezer

    deezer Member

    Liittynyt:
    03.11.2005
    Viestejä:
    58
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Acerin tuesta tuli vastaus pyyntööni saada XP:n asennuslevy: "Meillä ei valitettavasti ole muunlaisia asennuslevyjä (kuin SystemCD ja RecoveryCD) tarjota."

    Näinpä.
     
  6. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Sattui näin myöhään silmiini tämä ketju kun toisessa oli samantapaisia ongelmia. Jos nyt deezer vielä tätä luet, niin voit korjata pakettikoneen XP:n itse tekemälläsi XP:n imagelevyllä. Sitä varten tarvitset joltakin kaveriltasi lainaksi tavallisen XP:n asennuslevyn, netistä imuroitavan verkkoasennuspaketin ja AutoStreamer ohjelman sekä ohjeita, joita on täällä aD:ssä. Imagelevyllä voi korjata tai uusasentaa minkä tahansa koneen XP:n jos on sen koneen lisenssikoodi.
     
  7. hansmor

    hansmor Member

    Liittynyt:
    27.08.2006
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hankin uuden koneen viime viikolla, kerkesin asentaa kaikki ajurit ja arvittavan kunnes huomasin ettei sp2 ollutkaan asennettuna valmiiksi. asensin sp2:n normaalisti updatesta mutta kone ei enää suostu käynnistämään windowsia edes vikasietotilassa tai palautuspisteestä. korjausasennuksen voisi tehdä mutta en ymmärrä miten saisin siis tuon sp2 mukaan asennukseen. miten tuota tehtävää sp2 levyä käytetään.
     
  8. deezer

    deezer Member

    Liittynyt:
    03.11.2005
    Viestejä:
    58
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Mehän seikkaillaan ketjusta toiseen :D

    Mut kiitokset neuvosta. Pitää kysellä kavereilta XP:tä. Ja olenpahan viisaampi, kun seuraavan kerran mietiskelen koneen hankintaa.
     
  9. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Hansmor: Enpä tiedä auttaisiko tuohon nyt korjausasennus. Parempi on ottaa kaikki alusta alkaen. Sulla on voinut olla jotakin häikkää SP2:ta ladattaessa tai asennettaessa. Siihen XP:n imageksi tehtävään asennuslevyyn tulee SP2 sen verkkoasennuspaketin mukana.

    Jos normaalilla asennuslevyllä ei ole SP2:ta, niin ehkä varmimmin asennuksen saa onnistumaan kun pyytää Microsoftilta (Suomessa) SP2 asennuslevykettä. Sinne voi vaikka soittaa ja noita levykkeitä saa sieltä maksutta.

    Tietysti vielä parempi olisi, että tekisit sen imagelevyn. Sitä on kätevä käyttää kun se käy sitten kaikkiin XP-koneisiin ja SP2 on mukana. Vain aivan viime updatet voi ladata automaattisesti Microsoftilta.
     
  10. hansmor

    hansmor Member

    Liittynyt:
    27.08.2006
    Viestejä:
    8
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
  11. shakari

    shakari Member

    Liittynyt:
    07.08.2006
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minä yritän korjausasennusta windows xp home edition levyllä. Toimin ohjeiden mukaan, mutta kun olen painanut f8 ja hyväksynyt käyttäjäehdot niin minulla ei aukea seuraavan kuvan mukaista sivua.Minulla aukeaa sivu jossa voin valita aseman mille haluan windowsin asentaa.Pitääkö minun valita asema jossa windows on asennettuna vai olenko tehnyt jotain väärin? Haluaisin siis saada koneeni toimimaan ilman tiedostojen häviämistä jos mahdollista. Minun koneeni ei käynnisty windowsiin siis missään tilassa. Ja mikä on ylemmän ja alemman ohjeen ero?(siis korjausasennus ja järjestelmä palautusko se oli.

    Lisäksi en löytänyt bootsequel kohtaa, mutta kone sanoi select first boot device kun painoin kännistyksessä f11(ainoa jolla oli vaikutusta) ja valitsin cd/dvd vaihtoehtoa. Toisena vaihtoehtona olisi ollut kovalevy.


    ps. pikaisia vastauksia kiitos.
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2006
  12. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Kerro nyt ensiksi minkälainen kone sulla on, onko se ehkä ns. pakettikone eli merkkimikro vai jokin muu? Millainen on asennuslevysi? Nuo korjaukset ovat hiukan erilaisia erityppisissä koneissa ja erilaisia levykkeitä käytettäessä.

    Oletko alottanut korjausasennuksen niin, että ensimmäisellä kerralla kun kysytään, että asennetaanko vai korjataanko, niin valitsit asennetaan. Vasta seuraavassa kyselyssä valitaan korjataan (R)?

    Jos sulla on pakettikoneen Recvovery levy, niin sellaisella ei kaikissa tapauksissa voi korjata XP:tä ollenkaan, vain uusasennus on mahdollinen, jolloin kaikki aikaisemmat tiedot tuhoutuu. Tällaisessa tapauksessa voi korjausta yrittää lainaamalla joltakin samanlainen XP:n asennuslevy (SP1 tai SP2), jollainen koneessakin jo on tai sitten tehdä itse alkuperäisestä levyä käyttäen ISO imagelevy, jolloin voi täydentää SP1:n SP2:ksi.
     
  13. shakari

    shakari Member

    Liittynyt:
    07.08.2006
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Ostin tietokoneen kokonaisena, mutt tein siihen kyllä ostaessa aika paljon muutoksia. Esim näytönohjaimen ja kiintolevyn vaihdoin. Emolevy on varmaankin msi ja prosessori amd. Asennus levyssä luke windows xp home edition ja sisältää service pack ykkösen.

    Koneen käynnistyessä painoin f11. Sitten kone kysyi first boot device, valitsin cd/dvd. Sen jälkeen kone skannasi tiedostoja tuon ohjeen mukaisesti ja aukesi ensimmäinen ikkuna.Painoin ensin asenna (eli enter) ja sen jälkeen f8 ja sitten ei tullut mitään korjaus mahdollisuuksia vaan piti valita asema johon windowsin asentaa tai sitten pystyi poistamaan aseman tai jakamaan sen (näin ainakin äkiseltään ymmärsin).

    Pitää kyllä ostaa ulkoinen kiintolevy ja tallentaa sinne tästä eteenpäin kaikki tarpeellinen. Ei ole ensimmäinen kerta kun joutuu jonkun aseman tyhjentämään.
     
  14. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    En tiedä, jos koneesi tekee outoja, mutta vielä keran: Velcome to Setup taulusta siis valitaan To set up Windows XP now, press Enter eli painetaan Enter.

    Tämän jälkeen pitää tulla Lisenssisipimus (älä hätäile!). Paina F8. Sen jälkeen tulee taulu: Windows XP Home Edition Setup. Siinä kohta To repair the selected Windows installation R. Siinä on pieni ikkuna, jossa aikaisempi Windows asennus paikallistettu. Katso että oikein. Paina tässä siis R. Tulee toinen Setup taulu jossa lukee: Setup is copying files ja aikajana kertoo edistymisestä jne. Tarkalleen kuten tuossa on sanottu.

    .
     
    Viimeksi muokattu: 10.11.2006
  15. shakari

    shakari Member

    Liittynyt:
    07.08.2006
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Onkohan vika cd:ssä kun minulle ei tule tuota korjausmahdollisuutta lainkaan vaan on mahdollista vain alustaa c asema? Onko tuon alemman vaihtoehdon tarkoitus siis siirtää kaikki tärkeä pois c asemalta ennen sen alustamista?
     
  16. shakari

    shakari Member

    Liittynyt:
    07.08.2006
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    kokeilin myös tuota palautuskonsolia, mutta siinäkään koneeni ei toimi kuvan mukaisesti. Kun pääsen dos ikkunaan niin minulla ei lue tuota 1:windows hommaa eikä 1 + enterin painamisesta ole mitään hyötyä. eikä se edes kysy mitään. fixboot komennolla kysyy haluanko kirjoittaa uuden käynnistys sektorin.. painana y ja enter mutta mitään ei tapahdu. Kysyy vain saman uudestaan.
     
  17. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Sulla on siis pakettikone eli merkkimikro, joiden kohdalla nämä korjausasetukset nimenomaan ovat erilaisa ja riippuen koneen merkistä, joillakin tosiaan mahdottomia. Minkä merkkinen koneesi on? Se on edelleenkin sen merkkinen, vaikka tekisit paljoinkin muutoksia, kunnes vaihdat emolevyn.

    Koneesi ei ilmeisesti pysty korjaamaan Windowsia, mutta varmistan sen, jos merkin kerrot. Asennuslevy ja asennusvaihe ei tällöin säilö yhtään mitään (eikä muutenkaan siirrä toiseen paikkaan) vaan poistaa kaiken kovalevyltä. Sinun on itse ennen asennusta säilöttävä CD:lle, irrotettavalle kovalevylle tai muistitikulle siellä oleva tärkeä aineisto.
     
  18. shakari

    shakari Member

    Liittynyt:
    07.08.2006
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sain windowsin käynnistymään tuolla fixboot komennolla. Kaikki tiedot ovat tallella, mutta aika hidas tuntuu kone olevan. Esim.Mozillan jouduin poistamaan (joka tuotti paljon vaikeuksia jumiutumisen takia) ja uutta päivitystä asentaessa jumittaa kone jatkuvasti. Lisää/poista sovelluksia lista päivittyy ainakin 5 minuuttia. Mutta jos tämä tästä pikkuhiljaa alkaisi toimimaan. Ainakin lähes kaikki kuitenkin toimii, vaikka latausajat ovat välillä pitkiä.
     
  19. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Yleensä koneet eivät itsestään muutu paremmiksi. Sen sijaan huonommiksi helpommin. Etkö nyt voisi kertoa sitä koneesi merkkiä, niin tutkisin sen Windowsin korjausmahdollisuuksia. Esim. jos se on Acer, niin ei voi korjata, jos vaikka Fujitsu-Siemens niin voinee korjata. Niin ja tutki, ettei sulla ole viruksia tai haittaohjelmia koneessa.
     
  20. shakari

    shakari Member

    Liittynyt:
    07.08.2006
    Viestejä:
    23
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    DGC:n merkkinen. Ei ole varmaankaan mikään yleinen merkki.

    Joidenkin ohjelmien avaaminen on hidasta, mutta kun saa auki niin toimii ihan normaalilla nopeudella. Olisiko koneella sitten jotain vaikeuksia saada tiedostot auki tai löytää niitä kun niin kauan kestää. Tosiaan jotkut ohjelmat aukeavat normaalilla nopeudella.

    Tosiaan voi olla kovalevyssäkin jotain häikkää kun tietoja on paikoitellen hävinnyt. Tai sitten olen poistanut ne ja minulla on varhaisdementia. Nyt kone raksuttaa nykäyksittäin hieman oudolla äänellä. Raks *tauko* raks *tauko*... ihan kun sielä olisi tosiaan jotain häiriötä sisällä.
     
    Viimeksi muokattu: 12.11.2006
  21. Neptun

    Neptun Active member

    Liittynyt:
    17.01.2005
    Viestejä:
    3,954
    Kiitokset:
    10
    Pisteet:
    68
    Tuollainen jarruttelu voi johtua hyvinkin kovalevyn alkavasta tuhoutumisesta. Koita tehdä aluksi Levyntarkastus niin, että se tarkastaa levyn pinnan. Jos iso kovalevy, niin pinnan tarkastus kestää KAUAN, että varaa aikaa. Voit ehetyttää myös levyn jos ei siinä muuta vikaa ole ja sopivalla ohjelmalla puhdistaa kone (EasyCleaner, CCleaner tms).

    Sitten on varsinaisia levyntarkastusohjelmia, joista muutamat ovat merkkikohtaisia, eli kovalevyn valmistajan sivuilta saa imuroitua merkkikohtaisen tarkastusohjelman.
     

Jaa tämä sivu