Edelleenkin ykkösepäilty; asennuslevy. Toinen pienempi mahdollisuus, ukkonen on vaurioittanut emolevyä aikoinaan kuitenkin enemmän kuin sen verkkokortin verran.
Windows sevenin kokeilun jälkeen jää tuplaboottivalikko, jonka saa pois käynnistämällä kone Xp:n asennuslevyllä ja painamalla F10. Tulee recovery console, jossa pitää valita mikä windowsasennus korjataan (yleensä c:\windows) Konsoli kysyy admin salasanan Sitten vaan fixboot ja enter Kysyy oletko varma ja vastaus y ja viimeiseksi fixmbrja enter Kysyy oletko varma ja vastaus y Näiden toimenpiteiden jälkeen multibootti on poissa ja Windows käynnistyy normaalisti.
Olen kokeillut korjata konettani recovery consolella CHKDSK-komennolla, mutta kone vain sanoo että asemassa on yksi vakava virhe.BOOTCFG /SCAN taas sanoo, että tiedostojärjestelmä on vahingoittunut. Ongelma on oikeastaan ollut se, että Windows kirjautuu itse koneesta pois heti. Taitaa siis olla korjausasennuksen paikka, vai?
OK, mitä tarkalleen tarkoitat, että W kirjautuu itse koneesta pois? Milloin? CHKDSK on kevyt Windowsin korjausvaihtoehto. Sen voi ajaa Omasta tietokoneesta - C:asema - hiiren oikealla - työkalut - Korjaa tiedostovirheet...jne Muita vaihtoehtoja on järjestelmän palautus aikaisempaan ajankohtaan, jolloin kone toimi. Ja siten korjausasennus, joka ei hävitä ohjelmia, vain Windowsin päivitykset on ladattava uudelleen.
Formatoin koneen kun oli jumissa, rauta siis pitäisi olla kunnossa, mutta asennus tyssäsi levyn alustuksen jälkeiseen uudelleen käynnistykseen ja valittaa boot.ini ei kelpaa. olen yrittänyt boot.iniä korjata bootcfg /rebuildin kautta mutta ei auta yhtään. olen myös yrittänyt uudelleen alustamalla ja asentamalla alkupään uudelleen mutta sama toistuu. Mikä neuvoksi ?
En päässyt oikein vielä jyvälle ongelmastassi. Siis olet yrittänyt asentaa Windowsia uudestaan ns. puhtaalle pöydälle, koska formatoit levyn? Entä sitten, pysähtyykö asennus vai mitä? Uusasennus ei kysele mitään Boot.iniä.
Tuli vähän kiireellä kirjotettua eli: Kone alkoi hidastua ja en saanut sitä eri puhdistusohjelmilla korjailtua, joten ajattelin formatoida ja asentaa koko windowsin uudestaan. No, formatoin levyn ja aloitin sen jälkeen uudelleen asentamisen, hyväksyin sopimuksen F8 ja valitsin osion johon haluan windowsin asentaa, alustin sen, ja sen jälkeen windows kopioi joitain asennukseen tarvittavia tiedostoja koneelle. Sitten tuli ilmoitus aivan kuten pitääkin, että windows pitää käynnistää uudelleen ja sen jälkeen asennus jatkuu. No, kun windows käynnistyi uudelleen, se kuului käynnistää kovalevyltä jotta asennus jatkuu ja niin ei käynytkään, vaan tulee ilmoitus että boot.ini ei kelpaa. Tuon kohdan jälkeen siis uudelleen käynnistyttyään kone valittaa, että "boot.ini ei kelpaa" ja yrittää käynnistää c:/windows -kansiosta mutta ei onnistu siinäkään, jonka jälkeen kehottaa painamaan ctrl+ alt+ del jolloin kone käynnistyy uudelleen. Toivottavasti tämä selitti nyt paremmin ongelmani, ja jos jotain ideaa ikinä on mitä pitäisi tehdä niin kertokaa toki !!!
Juu, nyt on enemmän tietoa, mutta vieläkään ei ihan tarpeeksi. Formatoit siis koko kiintolevyn? Millä ohjemalla? Sitten asennat Windowsia, niin millaisella asennuslevyllä, normaali kaupasta saatava levy? Ja edelleen, mihin osioon olet Windowsia asentamassa? Oletko asentanut joitakin kolmansien osapuolien ajureita kesken Windowsin asennuksen? Koko tuo taulu eikä Boot.ini kysely kuulu normaaliin uusasennukseen. Tässä M-softin asennusoje: http://support.microsoft.com/kb/315341/fi
Joojoo siis kyllä mä oon ennenki asentanu XP:n, että osaan kyllä jos kaikki vaan menis niinku normaalisti... Formatoin kiintolevyn dossista, jollain käynnistyslevyllä, ja mulla on nyt tällähetkellä tossa 3 eri home edition fi levyä, 1 mikä on aito, ja kaks poltettua, yks avaa jotenki vaan dossin ja kahella muulla sama lopputulos, valittaa boot.inistä. Ja c-osioon olen asentamassa, en ole jakanut sitä muutakun siihen yhteen. En ole asentanut ajureita, tai no olen yrittänyt mutta sen jälkeen olen alustanut jo levyn, joten sillä ei pitäisi olla merkitystä, kone myös formatoitu recovery consolesta. Jos tuo taulu ei kuulu uudelleenasennukseen, niin eihän kone silti tiedä onko kyseessä uudelleenasennus vai mikä asennus jos levy on jo tyhjänä ennenkuin alottaa asennuksen ? Auttoivatko nuo tiedot, voin kertoa muutakin jos jotain oleellista on vielä?
Ilmeistä on, että levy ei ole tyhjä tai asennuksen säädöillä yritetään tehdä korjausasennusta tms. Ota nyt alusta alkaen ohjeen mukaan kunnollisella asennuslevyllä ja anna sen Windowsin asennuksen alustaa eli formatoida kovalevy. Jos se vielä silloin herjaa, niin asennuslevy ei ole kunnossa. Myös BIOSissa tulee olla ensimmäiseksi boottauslaitteeksi valittu CD asema, kuten ohje sanoo.
Asennushan ei lähde alusta alkaen, jos cd asema ei ole ykkös boottina, mutta syy miksi en alkanut suoraa asentaa xp levyltä ja formatoinut siinä samalla oli, että kun laitoin xp levyn sisään niin asennus alkoi ladata tiedostoja, sininen ikkuna tuli ja kaikki näytti hyvältä, kunnes n. 2min tiedostoja alareunassa latauksen siirrettyä, ruutu meni mustaksi ja oikeassa yläkulmassa alkoi vilkkua lyhyt välilyönnin viiva. Ja sen jälkeen ei enää tapahtunut mitään. tämä siis tapahtui ennen asennuksen aloittamista ja sopimuksen hyväksymistä. No, googletin ja pääsin tästä eroon ottamalla biossista pois käytöstä integroidut laitteet, äänikortin ja verkkokortin. kuitenkin nyt jos resetoi biossin niin xp asennus ei käynnisty. Emolevynä on Abit I-G31. En tiedä siis liittyykö tämä tuohon nykyiseen vikaan millään lailla, mutta ajattelin kuitenkin kertoa. Ja vaikka noudatin Microsoftin ohjetta niin valittaa tuota samaa... Mikäs tässä nyt mättää...? :ss EDIT: Molemmilla asennuslevillä sama lopputulos, joten siinäkään ei pitäisi olla vikaa.. :S
Näistä se mättää. Laita CD asema ykkösbootiksi. BIOSin resetoiminen ei sitä tee eikä muutenkaan ole tarpeen tehdä BIOSiin mitään muita muutoksia XP:n uudelleen asennusta varten. Kaikki tarpeellinen on sanottu M-softin asennusohjeissa, mutta et ole noudattanut niitä. Juuri se, että "kone lataa ohjelmistoja" heti aluksi osoittaa, että asennus ei tapahtu oikealla tavalla. Seuraa ohjeita kirjaimellisesti.
Tänään päivällä osioin levyn kokonaan uudelleen, sen jälkeen jätin sen alustautumaan kun lähdin kaupungille. Äsken tulin kotiin niiin kone oli kohdassa, jossa piti antaa sille kellonajat ja product key, joten asennus oli edennyt oikealla tavalla! Ainut ongelma oli, että kun se ei osannut käynnistää asennus cd:ltä ilman että poisti integroituja juttuja, niin en pystynyt käyttämään hiirtä. annoin kyllä kaikki ne tiedot, ja asennus meni loppuun, kone käynnistyi uudelleen ja olisi pitänyt resoluution hyväksymiseen painaa OK, mutta ikkuna ei ollut enää aktiivisena eikä hiiri toiminut joten en saanut tehtyä mitään. sitten sammutin koneen virtanappulasta ja vaihdoin biosista siten että usb-portti toimii, windows käynnistyi muttei hiiri kuitenkaan toiminut, vaikka valo oli syttynyt käynnistyessä, tosin sammui heti sen jälkeen. näppäimistökään ei jotenkin yhdistänyt eikä toiminut, kesti minuutti ja kone sammui itekseen, en siis itse sammuttanut sitä. tämän jälkeen käynnistysyrityksessä kone jumittui kohtaan, jossa windows logon alla kulkee palkki. Yritän nyt FDiskillä jos se löytäisi jotain.. kerron sitten kun pääsen sinne asti, mutta kone ei anna avata windows asennusta jos edes integroitu usb-ohjain on käytössä..
Nyt toimii kone, mutta hiiriportin hiirellä ja näppäimistöportin näppäimistöllä. USB:t ovat siis mykkiä. voiko tämä johtua siitä että asennuslevyssä oli vain SP1 eikä SP2 tai SP3 ? Jos asennan sp2 niin saattaisiko siinä olla mukana jonkinlaiset usb-ajurit? asensin jo emolevyn mukana tulleelta levyltä audio ajurit ja verkkokortin ajurit mutta sielä ei ollut usb ajureita.. :s
Juu, ne eivät ole siellä vaan tosiaan SP2:ssa. Lisäksi niitä saa kyllä erikseenkin netistä, mutta SP on kaikin puolin suositeltava. Uudet koneet ja ohjelmat eivät tykkää kovasti SP1:stä.
Päivitin eilen heti ensimmäiseski kaikki microsoftin päivitkset, SP3 asti, mutta USB:t ovat edelleen mykkiä.. Emolevylleni, Abit I-G31 ei ole olemassa USB-ajureita. Nyt kaikki toimii perfktosti, mutta nämä usbit eivät vielä.. Minkäslaista ajuria lähtisin kokeilemaan? Ja kiitoksia avusta windowsin kanssa jo tässä vaiheessa =)
Katso vielä Device Managerista että ne USB portit ovat käytössä. siis jos se edes löytää niitä.. Eli Device Manager -> Universal Serial Bus controllers. Jos ne ovat käytössä, niin laita että disable (poistaa käytöstä) ja sitten taas enable (ottaa käyttöön). Voit myös yrittää hakea ajurit niihin tuota kautta. Edit, Device Manager = Laitehallinta. Löytyy ohjauspaneelista.
Myös BIOSissa voi olla USBt kytketty pois. Katso BIOSin kohdasta Avacerd/USB Configuration, että USB Functions on Enabled, USB 2.0. Controller on Enabled, Legacy USB Support on Auto ja USB 2.0. Controller Mode tulee olla HISpeed. Vanhemmissa BIOSissa on hiukan erilaiset kohdat, mutta vastaavia.