1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

windows pelit macissa

Viestiketju Mac -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi pahis 19.03.2006.

  1. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen harkinnut kannettavan macin ostoa jo pitkään, mutta ainut arveluttava asia on windows ohjelmien ja pelien toiminta macissä. Onko mitään keinoa saada niitä toimimaan OS X:ssä kohtuullisesti?
     
  2.  
  3. q-hub-op

    q-hub-op Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    693
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  4. Ysf

    Ysf Active member

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    1,954
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    ööh.. eikös mac os X ole FreeBSD ja X-window pohjalla?

    Ottaa WINEn niin sillä (kai) onnistuu siinä missä linuxillakin, ainakin teoriassa. En kyllä tiedä miten käytännössä homma hoituu ja miten iso säätäminen siinä on, en nimittäin ole semmoista itse viritellyt omenalle.
     
    Viimeksi muokattu: 19.03.2006
  5. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo. Ysf en oikein ymmärtänyt. WINE sano mitään mulle... Kai se joku hieno softa on. No ei joka tapauksessa ollut tarkoitus mitään grafiikka mättöjä pelata hirveesti... mut ois se ollu kiva jos ne ois toiminu kuiteski macilla, ku kuiteski joskus tulee luultavasti pelattua.

    Hmm... Jotenkin en ylläty, että osoitteessä www.microsoft.com oleva ohjelma on maksullinen.

    Vielä sellainen kysymys, että jos macilla tekee esim. OpenOfficella teksitiedostoja, niin ne on myös sellaista muotoa (vaikka .doc) jota windows ymmärtää?
     
  6. Ysf

    Ysf Active member

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    1,954
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    FreeBSD jonka päälle Mac OS X on rakennettu, on yksi Unix-variantti (kuten Linux). X-window on se graafinen ympäristö unix-maailmassa.

    "Wine is an Open Source implementation of the Windows API on top of X and Unix." Eli Winellä pystyt ajelemaan Window-ohjelmia Linuxissa tai muissa unixseissa.

    Mäkkiä varten on oma (winestä jatkettu) projekti nimeltä Darwine.

    Darwine on vasta kehitysasteella ja hyvin hyvin kokeellinen. Katsoppas lisää osoitteesta: http://darwine.opendarwin.org/


     
    Viimeksi muokattu: 19.03.2006
  7. bloc

    bloc Regular member

    Liittynyt:
    21.05.2003
    Viestejä:
    211
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Uusille intel maceille ei ole vielä olemassa kunnollista windows-emulointiohjelmaa. Keskeneräisiä projekteja on joitakin, mutta epäilen että niillä ei saa pelejä kovin helposti toimimaan. PowerPC-mäkeille on virtualpc, mutta voin kokemuksesta sanoa, että sen emulointi on liian hidas pasianssia suuremmille peleille. Jäljelle jää tuo darwine ja xp:n asentaminen os x:n rinnalle (nyt kun se on mahdollista). Linux-miehet osaavat ehkä vastata onnistuuko tuo winellä pelaaminen. XP:n asentaminen onnistuu http://onmac.net/ :stä haettavan paketin avulla, mutta en ole varma oliko siinäkin vielä jokin näytönohjaimen ajurivajaus. Tuo OS X:n rinnalle asennettu xp toimii ilmeisesti niinkuin pc:ssäkin.

    Helpoimmalla kuitenkin pääsee, kun pelaa macilla mac-pelejä:
    http://www.peliomena.fi/
     
  8. Ysf

    Ysf Active member

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    1,954
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Kyllä se pelaaminen onnistuu.. se miten paljon pitää säätää ja kikkailla että homma toimii, on pelikohtaista.

    Itse olen saanut Linuxin puolella Winessä toimimaan Half-life 1:n ja Operation flashpointin. Siitäkin on tosin yli puolivuotta aikaa kun sen tein. Nuo kaksi peliä rullasi palttiarallaa puolet huonommin Winellä verrattuna Windowsiin.

    jos tuohon darwineen päätyy, niin osoitteesta http://www.linux-gamers.net/modules/wiwimod/index.php?page=HOWTO+INDEX+Wine+Games&back=HOWTO+Home löytyy muutamia tutorialeja joita voisi ehkä soveltaa tuohon Darwinen (onhan Darwine Winestä johdettu) käyttöön. Itse Winestä löytyy screenshotteja ja muuta osoitteesta http://www.winehq.org
     
    Viimeksi muokattu: 20.03.2006
  9. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jees se homma on nyt selvä, mutta voiko esim. Call of Dutyn mac versiolla pelata netissä windows servuilla windows käyttäjien kanssa? Kai sekin on vähän peli kohtaista, mutta yleisesti käytetäänkö samoja servuja?
     
  10. Ysf

    Ysf Active member

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    1,954
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Ainakin Wolfstein Enemy Territoryssä voi Linux-pelaajat pelata samalla palvelimella Windows-pelaajien kanssa, joten teoriassa ainakin pitäisi onnistua :)
     
  11. bloc

    bloc Regular member

    Liittynyt:
    21.05.2003
    Viestejä:
    211
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Yleisesti pelien käyttämät serverit ja protokollat ovat samoja pc:llä ja macilla. En usko että tuosta juuri poiketaan, sillä siitä olisi kaikille osapuolille vain haittaa.
     
  12. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hyvä hyvä.. ei siinä sitten muuta ku maccia ostamaan.. Kait halvimmalla saa netinkautta suoraan applelta.?
     
  13. Skedeejä

    Skedeejä Regular member

    Liittynyt:
    26.07.2004
    Viestejä:
    422
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nopeasti vilastuna suoraan applelta taitaa olla halvin.
     
  14. Ysf

    Ysf Active member

    Liittynyt:
    02.10.2005
    Viestejä:
    1,954
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    http://wiki.winehq.org/BenchMark-0.9.5

    tuolta löytyy benchmarkit WINE vs Windows XP SP2 :)

    ohjelmien ajamisen kannalta huomioitavaa lienee nuo PCmark 2004:n rautapuolen tulokset jotka näyttää WINEllä vihreää. graffapuolella (eli peleissä) wine jää kyl pahasti jalkoihin.
     
  15. bloc

    bloc Regular member

    Liittynyt:
    21.05.2003
    Viestejä:
    211
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  16. pahis

    pahis Regular member

    Liittynyt:
    25.12.2004
    Viestejä:
    193
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Aivan. Nyt helpottui varmasti monella valinta macin eduksi. eikähän sitä winukkaa tule varmaankaan käytettyä kun on tutustunut OS X:n, mutta ompahan ainakin tukena ostospäätöstä tehdessä. Todella hyvä ratkaisu Applelta. Ainoa huonompi juttu voi tuossa olla, ettei maccimiehet osta enää macci vaan windows pelejä. Jäänee nähtäväksi kummalla alustalla toimivat pelit paremmin... Luultavasti kyllä macilla. Kuitenkaan kaikkia winukka pelejä eikä softia ei ole macille, joten hyvä se windows siinä rinnalla on. Tai no... Voiko windowssia sanoa hyväksi..?

    Itse olen ainakin totaalisen kyllästynyt winukan uudelleen käynnistämiseen ja asentamiseen, että heti kun leopardin ja mac bookin saa samassa paketissa (ehkäpä ennen ensi vuotta) niin minä switchaan.
     

Jaa tämä sivu