1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Windows 7 Boot ongelma

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi ferist 07.06.2016.

  1. ferist

    ferist Member

    Liittynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Terve,

    Eli tilanteeni on sellainen, että hankin vuonna 2010 omalla kokoonpanolla rakennetun pc:n. Nyt palattuani viikonlopunvietosta huomasin, että kone ei käynnistynyt johtuen Windowsin boottiongelmasta. Syyksi selvisi nopeasti tietokoneeseen kiinni jäänyt USB-tikku. BIOSin priority booting deviceksi oli asetettu removable device eli tuo USB. No nappasin USBin pois ja muutin asetukset niin, että boottaus tapahtuu kovolta. No tämä operaatio ilmeisesti sai jotenkin aikaan sen, että windowsin boot configurationit eivät enää toimi ja konetta käynnistäessäni pääsen enää Biossiin, jonka jälkeen tulee suoraan Windowsin virheilmoitus 0xc000001:

    1. Insert your Windows installation disc and restart your computer
    2. Choose your language settings and then click "Next"
    3. Click "Repair your computer"

    Tässä kohtaa en voi painaa muuta kuin esciä tai enteriä, joilla on sama vaikutus - kone käynnistyy uudelleen. Olen kokeillut siirtyä F8:n kautta Windowsin Advanced Startup Optionsiin, mutta Asuksen emolevylle on ohjelmoitu F8 toiminnon päälle Boot Device Selection Menu, joten lukuisista yrityksistä huolimatta en ole päässyt Windowsin Advanced Startup Optionsiin.

    Ongelmana on se, ettei minulla ole enää Windowsin installation disciä, jota voisin käyttää boottamiseen. Sain kuitenkin poltettua windowsin siduilta ladattavan imagen tyhjälle levylle, mutta jostain syystä tietokoneeni ei pysty boottaamaan sitä dvd-asemalta, vaikka olen valinnut sen BIOS-asetuksista ensisijaiseksi Boottauslaitteeksi. Olen kokeillut samaa myös USB-tikun kanssa siten, että olen kopioinut imagen sille ja valinnut USB-portin boottauslaitteeksi. Tämän toimivuudesta en ole ollut missään vaiheessa varma, mutta tuo CD/DVD aseman boottauksen epäonnistuminen alkaa huolettaa.

    Mitä vaihtoehtoja tässä on jäljellä?
     
  2.  
  3. NoBS

    NoBS Regular member

    Liittynyt:
    01.05.2003
    Viestejä:
    120
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
    Itsellä menny seuraavasti kun tulee toi boot-valinta F8:lla: valkkaat levyn jolta boottaat ja heti alat uudestaan rämpyttämään sitä F8:a. Silloin on auennut se valikko jossa voi valita korjauksen ym.
     
  4. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,087
    Kiitokset:
    1,202
    Pisteet:
    243
    Teitkö nuo boottausmediat oikeaoppisesti? Jos poltat iso-tiedoston levylle, kuten datatiedoston, siitä ei tule boottaava. Vastaavasti imagen kopiointi USB-tikulle ei toimi.
    Sinun täytyy käyttää jotain asennusmedian luontiohjelmaa tai polttaa levykuva DVD:lle käyttäen siihen soveltuvaa poltto-ohjelmaa tai klikkaamalla iso-tiedostoa oikealla ja valitsemalla "Windowsin levyn näköistiedoston tallentaminen".
     
  5. ferist

    ferist Member

    Liittynyt:
    01.12.2009
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos vastauksista. Olen hakannut F8:a, minkä kerkeän sen jälkeen, kun boottivalintaruutu on hävinnyt, mutta aina vaan ehtii ilmestymään se error-message ennen sitä, josta ei muuta vaihtoehtoa kuin käynnistää kone uudelleen. Olen polttanut boottausmediat läppärin poltto-ohjelmalla, jonka pitäisi polttaa levykuva oikeaoppisesti levylle. Otin DVD-aseman vekeen ja putsasin sen kunnolla ja löin piuhat uudelleen kiinni. Kone kyllä tunnistaa aseman ja antaa mahdollisuuden bootata sen kautta, mutta aseman sisällä olevalla levyllä oleva palutusmedia ei vaan lähde pyörimään.

    Kai palautusmediassa on sittenkin vikaa en vain keksi mitä. Mediana olen kokeillut windowsin sivuilta ladattavaa Windowsin kokoversiota ja lisäksi yleistä Windows recovery disciä, joista kumpikaan ei toimi..
     
  6. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Oletko nyt ihan varma, että olet polttanut .iso tiedoston levylle imagena, jolloin levylle tulee myös käynnistykseen tarvittavat osat, ilman sitä levystä ei tule käynnistyvää mediaa.
    Saattaa olla, että epäily on aiheetonta, mutta kun ei tiedä, miten ne on tehty, tuo herää ensimmäisenä epäilynä mieleen, eikä ole tiedossa, millä ohjelmalla olet suorittanut polttamisen.

    edit:
    Kertoisitko, millä ohjelmilla olet suorittanut imagen DVD:n polton ja USB-tikun.
     
    Viimeksi muokattu: 08.06.2016
  7. NoBS

    NoBS Regular member

    Liittynyt:
    01.05.2003
    Viestejä:
    120
    Kiitokset:
    6
    Pisteet:
    28
  8. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Kyllä tuo on toimiva ohjelma luoda imagesta käynnistyvä media. Mahdollista on myös, että lataamasi iso on korruptoitunut ja pitäisi ladata se uudelleen.

    Kysymys ihan toisesta asiasta, onko koneellasi mahdollisesti kaksi levyosiota/kovalevyä, jossa kummassakin Windows asennus?
     

Jaa tämä sivu