1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Windows 10 jäätyilee satunnaisesti

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi JormaBiisinen 22.09.2017.

  1. JormaBiisinen

    JormaBiisinen Member

    Liittynyt:
    07.08.2017
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    13
    Jäätymiset ovat kestoltaan melko lyhyitä noin. 10-15s, mutta niitä tapahtuu kohtuullisen usein. Olen kiinnittänyt huomiota, että monesti kone jäätyilee kun tuon päällimmäiseksi jonkun taustalle olleen sovelluksen. Lisäksi Adobe Premiere CC 2017 on jäätyillyt oikein huolella Import -valikkoa avatessa, on pitänyt sulkea ja käynnistää Premiere uudelleen.

    Koneen speksit:
    Win10 Pro 64bit
    Gigabyte GA-AB350-Gaming AMD B350
    620 Watt Seasonic S12II Bronze Non-Modular
    AMD Ryzen 7 1700X 8x 3.40GHz
    GeForce GTX 1060 6GB
    SSD 256GB Intenso (tällä kovolla win10)
    3000GB Intenso HDD

    Kone on vasta kuukauden ikäinen, enkä ole päivitellyt muita ajureita kuin näytönohjaimen äskettäin. Jäätymistä esiintyi samalla tavalla jo ennen päivittämistä.

    Olen tarkkaillut lämpötiloja säännöllisesti HWMonitorilla, eikä mitään hälyyttäviä lukemia ole näkynyt. Prossun lämpö piikkaile 55°C paikkeilla, mutta pääasiassa se pyörii 25-40°C välimaastossa.

    Latasin myös CrystalDiskInfon eilen, eikä silläkään ole löytynyt mitään huolestuttavan oloista (tietääkseni). Tässä kuva.

    Pyrin nyt pitämään task managerin auki koko ajan, jotta voisin vilkaista sieltä lukemia jäätymisen hetkellä.
     
  2.  
  3. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
    Annoit aika vähän tietoja.
    Asensitko käyttöjärjestelmän tässä koneessa, kun otit sen käyttöön? Jos et asentanut suorita asennus ensin, koneen käyttöjärjestelmä tulisi asentaa aina käytettävässä koneessa.

    Emon mukana tulleelta tukilevykkeeltä pitää asentaa emon tarvitsemat laiteajurit tai sitten hakea ne valmistajan tukisivulta.

    Prossun 55 asteen lämpö on kyllä aika korkea jos se ei ole rasituslämö. Paljonko näyttää rasituksessa lämpöjä, esim. burntestillä??
     
    JormaBiisinen kiitti tästä.
  4. JormaBiisinen

    JormaBiisinen Member

    Liittynyt:
    07.08.2017
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    13
    Asensin usb-tikulta. Tarkoitatko että mun pitäisi ladata asennusohjelma tähän koneelle, ja asentaa sitten uudestaan?

    Voisin tehdä tämän seuraavaksi. Eri foorumeita lueskeltuani en ottanut selkoa mitä kaikkia ajureita kannattaisi asentaa, ja tulin siihen lopputulemaan että ajureita ei kannata asentaa, elleivät ne korjaa jotakin tiettyä olemassa olevaa ongelmaa joka minulla on esiintynyt.

    Millä softalla tämä burntest kannattaisi tehdä? Olisiko Prime95 hyvä Ryzenin prossun kanssa?

    Kiitokset!
     
  5. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    Taidat sekoittaa ajurit bios-päivitykseen? Kymppi kuulemma etsii ihan hyvin ajurit ominkin päin, mutta katso laitehallinnasta näkyykö varoituksia. Emon piirisarja-ajuri kannattaisi varmaan asentaa itse.

    Ryzen on niin tuore alusta että myöskin bios kannattaisi päivittää. Tehostaa toimintaa jos ei suoranaisesti mitään sinua vaivaavaa ongelmaa korjaisikaan.
     
  6. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
    Ei sillä ole merkitystä, millä koneella käyttöjärjestelmä on ladattu, kunhan se vaan on asennettu käytettävällä koneella, eikä vaan siirretty kovalevyä jostain toisesta koneesta.

    Chipset ajuri on ilman muuta ainakin yksi mikä kannattaa asentaa.
     
  7. JormaBiisinen

    JormaBiisinen Member

    Liittynyt:
    07.08.2017
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    13
    Herätelläänpäs vähän ketju henkiin! Edelleenkin painin samaisen jäätymisongelman kanssa, se jäi vähän toissijaiseksi joksikin aikaa, mutta nyt kun on tullut taas enemmän työskenneltyä koneella, on tämä taas ruvennut häiritsemään.

    Tässä vähän päivitettyä tilannetta:

    - Olen pistänyt kaikki vanhentuneet ajurit uusiksi ja päivittänyt BIOSin.
    - Laitehallinnassa ei näy varoituksia.
    - Tein burn testin Prime95:llä (blend test [test some of everything, lots of ram tested]
    number of torture test threads to run: 16). CPU:n lämpö nousi hiljakseen 58 asteeseen ja sitten jäi hengailemaan 55-58 hujakoille.

    Niin kuin aikaisemmin mainitsin, ongelma ei ole sidoksissa mihinkään tiettyyn softaan. Jäätymisiä on tapahtunut tähän mennessä ainakin chromella, wordilla, premierella, davinci resolvella ja muistaakseni ihan kansioitakin selaillessa..?

    Tuleeko mieleen vielä jotain konsteja mitä voisi kokeilla?
     
  8. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,427
    Kiitokset:
    3,871
    Pisteet:
    223
    Mikä virustutka? Panda saattaa aiheuttaa tuollaista.
     
  9. Näppishemmo

    Näppishemmo Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2017
    Viestejä:
    497
    Kiitokset:
    75
    Pisteet:
    28
    Mulla jäätymistä aiheutti viallinen SSD. Tosin se jumitti Windowsin aivan täysin jolloin kone piti pakkobuutata.
     
  10. JormaBiisinen

    JormaBiisinen Member

    Liittynyt:
    07.08.2017
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    13
    Avastin ilmaisversio. Voisin toki kokeilla pistää sen pois päältä vähäksi aikaa ja kattella miten vaikuttaa.

    Mulla ei pitäisi kovossa olla mitään vikoja, tässä vielä juuri äsken otettu ruutukaappaus crystaldiskinfosta.
     
  11. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,122
    Kiitokset:
    1,194
    Pisteet:
    243
  12. JormaBiisinen

    JormaBiisinen Member

    Liittynyt:
    07.08.2017
    Viestejä:
    15
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    13
    Tuntuu vähän kaukaa haetulta että vika johtuisi haittaohjelmista, sillä näitä jäätymisiä on ollut aivan alusta asti. Voisihan sitä silti varmuudeksi tarkistukset pyöräyttää. Ehkä voisi kokeilla myös windows 10:n uudelleenasennusta.
     

Jaa tämä sivu