1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Windows 10 asennus EI ONNISTU

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi Mapapa 08.08.2019.

  1. Mapapa

    Mapapa Newbie

    Liittynyt:
    08.08.2019
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Olen nyt koittanut sataan kertaan asentaa windows 10 usb tikulta tyhjälle koneelle. Ongelmana on se että asennus menee kyllä nätisti siihen saakka että tulee ensimmäistä kertaa käynnistys uudelleen. Otan tikun pois paikaltaan oikeaan aikaan ja seuravaaksi tulee musta ruutu jossa lukee että select proper device. Eli kone ei tässä vaiheessa osaa käynnistyä kovolta. Olen yrittänyt kahdella eri kovalevyllä. Olen tyhjentänyt ja poistanut kaiken mitä kovolla on voinut olla. Olen yrittänyt kahdella eri usb usb tikulla jotka molemmat uusia kaupasta ostettuja. Ja 16gp tilaa ollut tikuissa. Olen vaihtanut biossista boot järjestyksiä kaikkeen maholliseen. Olen myös yrittänyt monessa eri vaiheessa tikun poistoa käynnistyksen ohessa eli ei ole myöskään ajoituksesta kiinni. Asennus media on tehty tikuille windowsin windowsin omien sivujen ohjeiden mukaan.
     
  2.  
  3. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Laita biossissa levy, jolla asennat ensimäiseksi käynnistyväksi levyksi ja käynnistä asennus Boot Menun (Käynnistysvalikko) avulla koneen käynnistyessä. Nyt en osaa tarkkaan sanoa, mikä nappi tuo käynnistysvalikon koneessasi esille, jos et tiedä, kokeile ensin käynnistyksessä F8 tai F10 monissa koneissa nuo tuovat sen esiin.
    Näin käynnistetäessä eka bootin aikana tikkua ei tarvitse repäistä irti.

    Kyllä sinun tavallasi pitäisi myös onnistua, jos tikun repäiseen heti irti, kun kone ilmoittaa uudelleen käynnistymisestä.

    EDIT: Miten vanha tuo asennustikku on, ellei ihan uusin, kannattaa ladata ja tehdä uusi käyttöjärjestelmämedia. Täältä voi ladata uusimman version ja tehdä sen "Lataa työkalu nyt" toiminnolla levylle tai tikulle. https://www.microsoft.com/fi-fi/software-download/windows10
     
    Viimeksi muokattu: 08.08.2019
  4. Mapapa

    Mapapa Newbie

    Liittynyt:
    08.08.2019
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Kun laitan biossista boottaus järjestykseksi 1. Kovalevy 2. Usb asennusmedia ja käynnistän manuaalisesti tikulta niin asennus menee nimenomaan hyvin siihen asti että kone käynnistyy uudelleen ja tulee viesti "select proper booting device....." Jos taas tuo järjestys toisin päin ja usb tikun pitää kiinni niin looppaa asennus alusta. Ja kun ottaa taasen irti välittämättä missä vaiheessa niim lopputulos on taas "select proper booting device"

    Molemmat usb tikut ovat aivan juuri tätä varten kaupasta ostettuja ja asennus median olen koettanut ladata ja asentaa uudelleen jo pariin otteeseen.

    Kovalevyni jolle windowsia asennan on aivan uusi ja epäilin ensin aluksi itse että onkohan se vain maanantai versio, mutta aikaisemmalle kovalevylleni joka oli vielä eilen käytössä ei myöskään asennus uudelleen onnistu.
     
  5. tarantella

    tarantella Senior member

    Liittynyt:
    20.10.2012
    Viestejä:
    6,148
    Kiitokset:
    1,199
    Pisteet:
    243
    Missähän se ongelma sitten lienee. Väärässä paikassa muuttellet noita? Jos kovalevy on laitettu ekaksi ja tallennettu, niin ei se sieltä mihinkään muutu.

    Nyt olisi varmaan parempi laittaa kuvia tuosta bios asetuksesta, koska mitä ilmeisimmin ongelma löytyy sieltä.

    edit: olethan F10:llä tallentanut asetukset, kun biossista poistut?
    edit: Mitä kaikkia kovalevyjä koneessasi on?
     
    Mapapa kiitti tästä.
  6. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    @Mapapa Mikä emolevy sinulla on?
     
    Mapapa kiitti tästä.
  7. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Mapapa kiitti tästä.
  8. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    edit: tupla
     
  9. Mapapa

    Mapapa Newbie

    Liittynyt:
    08.08.2019
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Näkyiskö näistä mitään hyödyttävää ?
     

    Liitetyt tiedostot:

  10. Mapapa

    Mapapa Newbie

    Liittynyt:
    08.08.2019
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Tämä myös vähän ihmetyttää kun poistan kaikki nuo asemat tästä valikosta mitä on. Niin mikä tuo asema 2 oikein on?

    Aikaisemoaan kysymykseen vielä niin koneessani on nyt tosiaan vain yksi kovalevy kiinni joka on täysin puhdas ja siihen koetan windowsia asentaa
     

    Liitetyt tiedostot:

  11. Mapapa

    Mapapa Newbie

    Liittynyt:
    08.08.2019
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Emolevy on tosiaan vanha asus m5A97 R2.0
     
  12. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Mitä tuolla hard drive bbs priorities kohdassa on. En kyllä tiedä vaikuttaako ne asiaan.

    Mielestäni itsellä joskus jollain asuksen emolla jos siellä valikossa oli levyt vika järjestyksessä bootin kannalta, kone tyrkytti aina no boot devicea vaikka se toinen boot valikko oli järjestykseltään näennäisesti ihan oikein.
     
  13. Mapapa

    Mapapa Newbie

    Liittynyt:
    08.08.2019
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Tuo viimeinen kuva on just se valikko aukastuna.
     
  14. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Mulla oli vanha emo juurikin tuo m5A97 R2.0. Kun asennat tikulta windowsia, poistatko ensin olemassaolevat osiot, vai asennatko valmiille osioinnille?
     
  15. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Niinpäs olikin, äsken yhtä asuksen valikkoa vilkasin omista romuista.

    Lähipiirissä yhdessä koneessa ton sisaremo, m5a97 evo ja se kyllä boottas windowsin asennustikulta säätämättä mitään biosista. Mikä toi kiinni oleva hdd tai ssd on, vai lukiko sekin jo jossain? :)
     
  16. Mapapa

    Mapapa Newbie

    Liittynyt:
    08.08.2019
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Olen koittanu molempia tyylejä. Lopputulos sama.
    Toi on Samsung 860 QVO 1TB ssd
     
  17. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Jos vaihdat boot device controlin uefi onlyksi, onko nyt tai uudelleenasennuksen jälkeen tilanne sama? Edelleenkin epäilen että asennusvaiheen jälkeen boottitapa vaihtuu legacyksi tai toisin päin.

    Varmista myös että sata mode on ahci kaikissa sataporteissa.
     
  18. Kuunmies

    Kuunmies Senior member

    Liittynyt:
    05.03.2010
    Viestejä:
    4,468
    Kiitokset:
    688
    Pisteet:
    143
    Jos toikaan ei auta, niin kokeiles ihan resetoida bios, tai ehkä pelkkä load optimized defaults. Aiemmin tänään taistelin asuksen z68-emon kanssa, joka ei suostunut boottaamaan windows-asennustikulta ja vaati vaan tekemään tikun uusiks mbr-muotoon. Asetuksia sai rukkailla ja tallentaa, mutta ne ei kait jostain syystä jääneet voimaan, kunnes kerran latasi vakioasetukset.
     
  19. Mapapa

    Mapapa Newbie

    Liittynyt:
    08.08.2019
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Tämmönen tuli kun laitoin uefi onlyksi
     

    Liitetyt tiedostot:

  20. Mapapa

    Mapapa Newbie

    Liittynyt:
    08.08.2019
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Nyt testaan vielä biossin resetointia ja asennan kertaalleen uusiksi. Mites tuo tikun tekeminen eri muotoon onnistuu helpoiten ?
     
  21. Mapapa

    Mapapa Newbie

    Liittynyt:
    08.08.2019
    Viestejä:
    11
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Tilanne päivitys:
    Biossi resetoitu ja ei auttanut
    Boot device control uefi onlyksi ei auttanut
    Sata portit kaikki on ahci modissa
    Koitettu asennusta tyhjään asemaan ja antanut ohjelman tehdä osiot sekä itse manuaalisesti tehnyt osiot levylle ei auttanut
    Itse muistitikun kävin ostamassa kahteen kertaan uuden ja tein uudet asennus mediat ei auttanut
    Bootti järjestys varmistettu moneen kertaan että on oikein ja myös f8 bootannut käsin tikulta ei auttanut.
    Mikään osa ei pitäisi rikki olla koska suorasta käytöstä aloin vain asentamaan windowsia uusiksi uudelle kovalevylle.
    Koneessa kiinni ainoastaan se ssd johon yritän windowsia windows
     
  22. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,786
    Kiitokset:
    1,239
    Pisteet:
    223
    Anna sen tikun olla kiinni kun se käynnistyy uudestaan, todennäköisesti asennus alkaa uudestaan, mutta et emenetä kuin aikaa kokeillessa.
     

Jaa tämä sivu