1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ongelma VPN Chromebookiin

Viestiketju Vapaata keskustelua -osiossa. Ketjun avasi Timontti 07.02.2023.

  1. Timontti

    Timontti Regular member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    110
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Yritän saada VPN-ohjelman toimimaan kannettavassa Chromebook-tietokoneessa. Sen ainoa tarkoitus olisi mahdollistaa saksalaisen geoblokatun tv-ohjelman katsominen Suomessa.

    Ongelma 1: Minulla on maksettuna McAfeen tietoturvapaketti perheen kaikilla laitteilla. Windows-pöytäkoneessa se toimii toivomallani tavalla, mutta Chromebookissa se ei anna mahdollisuutta valita virtuaalista sijaintia, siis että olen Saksassa. Siinä McAfeen Chrome-ohjelmassa ei ole ollenkaan sellaista toimintoa.

    Ongelma 2: Latasin Chromen laajennuskirjastosta 3 erilaista VPN-ohjelmaa, yhden kerrallaan. En löytänyt niistä sellaista painiketta, joka käynnistäisi sen ja antaisi mahdollisuuden valita virtuaalisen sijainnin, vaikka jokaisen esitteessä kehutaan sitä valinnanmahdollisuutta.
     
    Viimeksi muokattu: 07.02.2023
  2.  
  3. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Olen kokeillut VPN-ohjelmaa Android tabletilla. Testasin F-Secure Freedome ohjelmaa, siinä on valittavana lähes 30 eri sijaintipaikkaa eri puolilla maailmaa (Saksa mukaan lukien) ja toimi moitteetta omassa tabletissani.

    Ota käyttöön Chromebookissa Google Play sovelluskauppa ja lataa sieltä Freedome. Ohjelma on maksullinen, mutta siitä saa aluksi käyttöön kokeiluversion, jonka voi sitten lunastaa käyttöönsä jos haluaa.
    Google Play Kaupan käyttöönotto - Google Chromebooks
     
  4. Timontti

    Timontti Regular member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    110
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Kiitos neuvoista! Google Play kauppa on minulle tuttu. Olen ladannut sieltä tähän Chromebookiinkin useita sovelluksia. Kokeilin nyt tuotaa Freedomea. Se vaikuttaa hyvin selkeältä ja sillä pystyin katsomaan sellaista geoblokattua tv-ohjelmaa, joka ei näy enää Saksan ulkopuolella ilman VPN:ää. Nyt jään vain miettimään, kannattaako minun maksaa kahdesta laajasta turvajärjestelmästä. Olen tehnyt McAfeen paketista 3 vuoden määräaikaisen sopimuksen 8,90 euroa/kk eli yhteensä 320 euroa. Siitä on vielä reilusti yli 2 vuotta käyttämättä. Se on nyt asennettuna kahteen tietokoneeseen ja kahteen kännykkään. Vain Windows- pöytäkoneessa voin siinä määritellä virtuaalisijainnin. Toisaalta tiedän kyllä, että ilmaiset VPN-ohjelmat voivat olla vaarallisia, kun niille on pakko antaa laajat valtuudet ja heidän pitää jollakin tavalla kuitenkin sitä toimintaa rahoittaa.
     
  5. Timontti

    Timontti Regular member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    110
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Kysyin vielä McAfeen tukifoorumilla, voiko heidän VPN-ohjelmassa valita virtuaalisen sijainnin myös Chromebookissa ja Android-puhelimessa. Windows-koneessahan se valinta on.
     
  6. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Kerrothan sitten, mitä vastasivat.
    Se minua ihmetyttää, miksi McAfee versiot poikkeavat eri järjestelmien versioissa. Freedome on kaikissa laitteissa kutakuinkin saman näköinen ulkomuodoltaan ja toiminnoiltaan.

    PS.
    Minusta McAfeen hinta on täysin järkyttävä. Voiko tuo olla totta?
     
  7. Tepsu9

    Tepsu9 Active member

    Liittynyt:
    11.10.2004
    Viestejä:
    2,210
    Kiitokset:
    130
    Pisteet:
    93
    Sen verran tuosta Freedomesta mitä asiaa ei kerrota missään joka minullekin tuli yllättäen tietoon. Eli minulla oli Freedome pöytäkoneessa ja kahdessa kännykässä käytössä samaan aikaan. Siis tuo kolme laitetta. Mutta kun matkustin usein eri Euroopan maissa niin silloin siirsin pöytäkoneesta tuon Freedomen tablettiin ja taas takaisin pöytäkoneeseen kun tulin takaisin Suomeen. Mutta sitten tulikin se tapaus vastaan että Freedomea ei voi siirrellä liikaa toisten laitteiden välillä vaan se herjaa että olet asentanut sen liika laitteiden välillä. En muista nyt oliko as. 3 kertaa kun tuli stoppi. Eli as. ei onnistunut enää akvivointi tunnuksella. Soitin F-Securen tukeen ja kerroin mitä olin tehnyt jolloin sain uuden aktivointi tunnuksen ja vain yhteen laitteeseen ja 6 kk. joten loppuaika jäi sitten käyttämättä.
    Siihen loppui kohdallani Freedomen käyttö noin 2 vuotta sitten. Siirryin SurfSark käyttäjäksi ja siihen saa 3 kk. lisää koodilla. Esim. Honest guide.
    https://surfshark.com/fi/pricing
     
  8. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    842
    Kiitokset:
    134
    Pisteet:
    53
    Nykyään ei kannata maksaa näistä tietoturvaohjelmista. Siinä menettää vain rahaa eikä hyötyä saa käytännössä ollenkaan. Vpn kannattaa aina hankkia erikseen.
     
  9. Timontti

    Timontti Regular member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    110
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Tänään aamulla kun tutkin ja painelin Chromebookin näytöllä kaikkia tekstejä ja kuvakkeita, yhtäkkiä näytön keskelle tuli se pitkä lista maita, jonka olin aiemmin nähnyt vain Windows-koneessani. Siitä sai valita oman virtuaalisen sijainnin. Valitsin Saksan ja totesin, että silloin sain avatuksi tv-ohjelman, joka on geoblokattu näkymään vain Saksassa. Helpotus oli suuri: Minun ei siis tarvitse ostaa erillista VPN-ohjelmaa. Mutta en ymmärtänyt, mistä se ikkuna avautui. Iltapäivällä minulta kului taas varmaankin tunti, ennen kuin sain sen ikkunan taas auki. Nyt tiedän, mistä se avautuu. Se on monen mutkan takana ja sellaisen korkean ikkunan alareunassa, mistä minulla oli yleensä näkyvissä vain yläosa.. McAfeen tukifoorumilta pyydettiin eilen lisätietoja, mitä ohjelmaa käytän, ja näytönkuvia. Aion heille vain kirjoittaa, että pitäisi julkaista selkeä toimintaohje.

    Se mainitsemani 3 vuoden sopimus 8,90 euroa/kk tuli tehdyksi Gigantin myyjän houkuttelemana, kun ostin heiltä huhtikuussa HP- pöytätietokoneen. Se on Gigantin 3 vuoden tukisopimus, joka sisältää McAfeen turvallisuuspaketin. Siinä on siis McAfeen virustorjunta, VPN, ym, mutta sen lisäksi Gigantin tuki, jota en ole käyttänyt enkä tarvitse. Ehkä jotkut kokemattomammat tietokoneen ostajat pyytävät heiltä apua koneen ja ohjelmien käyttöönotossa?
     
  10. Timontti

    Timontti Regular member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    110
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Kirjoitin äsken McAfeen suomenkieliselle tukifoorumille tällaisen viestin. Eilen olin kysynyt sieltä neuvoa ja saanut moderaattorilta vastauksen, jossa pyydettiin tarkempia tietoja ohjelmastani, näytönkuvia tms. Mutta näin lopetin sen keskustelun: "Löysin lopulta linkin, joka avaa näytön keskelle sellaisen ikkunan, jonka alareunasta avautuu oman virtuaalisen sijainnin valintaikkuna. Minulla on ollut McAfeen ohjelma jo 10 kuukautta enkä ollut sitä aiemmin löytänyt. Mielestäni oman virtuaalisijainnin valinta on VPN-ohjelman käytön perusasia, joka pitäisi tulla heti esille, kun ohjelman avaa tai olla ainakin hyvin neuvottu. "
     
  11. Timontti

    Timontti Regular member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    110
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Siihen ehkä vaikuttaa käyttöjärjestelmän erilaisuus. Chromessa on näytön oikeaan reunaan avautuvissa ikkunoissa tiettyjä toimintoja ja ominaisuuksien määrittelyssä on myös jonkinlainen VPN valmiina ilman VPN-palvelimen tietoja. Olisi tietysti fiksua sovittaa sovellus kyseisen käyttöjärjestelmän raameihin, jolloin opastukseksi riittäisi Googlen Chrome-opastus. Mutta se McAfeen käyttöliittymä on sekava eikä siitä saa täsmällistä tietoa, mitä eri painikkeet tekevät. Freedome on siihen verrattuna paljon selkeämpi.

    BTW: McAfeen suomenkielisellä tukifoorumilla yleisin kysymys näytti olevan, kuinka jatkuvan tilauksen saa lopetetuksi ja rahat takaisin. Minulla ei pitäisi olla sitä ongelmaa, koska olen ostanut osamaksulla 36 kuukauden Gigantin tukipaketin, josta tulee e-lasku joka kuukausi. Jos laskuja tulisi vielä 36 kk jälkeen, jättäisin ne vain maksamatta.
     
  12. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Varmista kuitenkin ensin tekemäsi 36kk:n sopimus, ettei siinä ole mainintaa sopimuksen jatkumisesta toistaiseksi sopimuskauden päätyttyä, joka edellyttäisi irtisanomista.
     
  13. Timontti

    Timontti Regular member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    110
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Tuo on hyvä neuvo, kiitos! Kaivan sen sopimuksen huomenna esille ja tarkastan sen sisällön.
     
  14. Timontti

    Timontti Regular member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    110
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Kaivoin tekemäni sopimuksen esille ja totesin siitä seuraavaa: En ole tehnyt McAfeen kanssa mitään sopimusta vaan ostanut Gigantin "PC-TUKI STANDARD" -nimisen tukisopimuksen 36 kuukauden ajaksi hintaan 320,40 euroa. Maksan sen osamaksulla 8,90 euroa/kk 36 kuukauden ajan. Siihen kuuluu 14 tukipalvelua, joista yksi on "McAfeen tietoturvaohjelmiston ja VPN-yhteyden asentaminen sekä käyttöoikeus koko sopimuskauden ajan". Muut 13 ovat Gigantin palveluja, kuten puhelintukea, apua myymälässä, lisätarvikkeiden asentaminen yms. Luulen kyllä, että Gigantti ei ole kiinnostunut jatkamaan sellaista tukea 3 vuoden jälkeen vaan pikemminkin yrittää silloin myydä uuden tietokoneen ja tehdä siihen uuden 3 vuoden tukisopimuksen.
     
  15. WinLix

    WinLix Active member

    Liittynyt:
    22.02.2018
    Viestejä:
    842
    Kiitokset:
    134
    Pisteet:
    53
    Sinänsä nuo "avaimet käteen" palvelut ovat hyviä mutta valitettavasti niissä tulee mukana kaikkea turhaa joilla asiakkaat eivät tosiasiassa tee mitään mutta jotka joutuvat maksamaan niistä. Kävin tuttavan kanssa vuosia sitten ostamassa hänelle koneen Gigantista ja hän otti tuon tukipalvelun. Kävikin ilmi että koneeseen oli asennettu kaikkea turhaa sälää millä hän ei tehnyt mitään. Esimerkiksi silloisen F-secure varmuuskopiopalvelun ohjelman vaikka tilausta siihen ei ollut.
     
  16. Timontti

    Timontti Regular member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    110
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Ostaessani Kaaren Gigantista HP-pöytäkoneen keskusyksikön en huomannut, että siihen olisi asennettu valmiiksi mitään Gigantin toimesta. Kone annettiin varastohyllystä pahvilaatikossa, jota ei liikkeessä avattu. Sitä en tarkkaan muista, miten tuon McAfeen tietoturvaohjelmiston otin käyttöön. Kaikki taisi tapahtua myyjän koneella. Hän lopetti ensin minun silloisen DNA:n usean laitteen tietoturvasopimuksen ja korvasi sen McAfeen sopimuksella. Luultavasti sain silloin tilapäisen salasanan, jolla pääsin McAfee -tilille vaihtamaan sen itse keksimääni pysyvään salasanaan. Myöhemmin olen sitten itse asentanut sen myös Chromebookiin ja kahteen puhelimeen. Gigantin henkilöstön apua en ole tarvinut.
     
  17. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Eli, koko ajan maksat McAfeesta todella kallista hintaa, saamatta mitään muuta.
    McAfee Total Protection | Beyond Antivirus

    Asia on hyvä esimerkki siitä, että tietämättömille asiakkaille laitteen oston yhteydessä tyrkytetään turhaa lisämyyntiä.
    Asiakkaan on vaikeaa kieltäytyä, kun ei ollenkaan tiedä tarvitseeko tuotetta. Myyjältä kysyttäessä, se on välttämätön, jotka ilman tulee kaikki vaikeudet ja hankaluudet.
    Asiaa paremmin tuntematta asiakkaan on hyväksyttävä koko huijaus, koska tietoa paremmasta ei ole.
     
  18. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,738
    Kiitokset:
    1,230
    Pisteet:
    223
    Se on varmaan pilvitallennusmahdollisuus joka tossa maksaa. Gigantin PC-tuki Standard - 36 kk sivulla sanotaan: "Gigantti Cloud -pilvipalvelu Jottacloudilta – rajatonta tallennustilaa" .

    Tiedä sitten onko ton paketin mukana tuleva pilvitallennus todella rajaton. Koska gigantin pilvitallennus mainoksen omalla sivulla sanotaan: "Rajaton tallennustila vaatii Gigantti Cloud Unlimited -tilauksen."
     
  19. IlmoPJ

    IlmoPJ Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    17.03.2006
    Viestejä:
    6,836
    Kiitokset:
    783
    Pisteet:
    193
    Mikä mahtaa olla pilvitallennuksen tilanne 36 kk sopimuskauden umpeuduttua?
     
  20. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,738
    Kiitokset:
    1,230
    Pisteet:
    223
    Kai se lakkaa olemasta. Tai pääsy estyy, en nyt tarkistanut mitä tapahtuu, eikä omakohtaista kokemusta ole maksullisista pilvipalveluista. Jos toi 8,90 euroa/kk sisältää oikeasti rajattoman määrän tallennustilaa. On se hyvä hinta. Vaikka se olisi vain vaikka 5 Tt joka on yhdessä gigantin paketissa, olisi siltikin ihan hyvä. Google näyttää tarjoavan 2Tt hintaan 9.99 kuukausi. Toki lisäpalvelut joita Google tolla hinnalla tarjoaa, on paremmat kuin Gigantin.

    Jos tuolle pilvipalvelulle ei ole tarvetta, niin eihän tota hintaa sitten kannata maksaa missään nimessä.
     
    IlmoPJ kiitti tästä.
  21. Timontti

    Timontti Regular member

    Liittynyt:
    31.05.2005
    Viestejä:
    110
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    28
    Minulla oli aiemmin DNA/F-Secure -turvapalvelu, joka oli aikanaan käytännössä pakollinen ostos. Se maksoi 6.90 euroa/kk ja se oli asennettavissa 3 laitteeseen. Kun ostin viime huhtikuussa Gigantista uuden pöytäkoneen, myyjä suositteli sen aiemman turvasopimukseni lopettamista ja korvaamista tässä ketjussa käsitellyllä Gigantin tukipalvelusopimuksella. Se on 2 euroa/kk kalliimpi, mutta sen saa asentaa samassa taloudessa niin moneen laitteeseen kuin haluaa. Meillä se on nyt yhdessä Windows-koneessa, yhdessä Chromebookissa ja kahdessa Android-puhelimessa. Olennaisin asia sekä aiemmassa DNA (F-Secure) että tässä nykyisessä Gigantti (McAfee) -sopimuksessa on virussuoja yms. mitä kuuluu "turvalliseen webin käyttöön" (=?). Kahden euron kuukausiveloituksen nousulla sain sen siis käytännössä neljään laitteeseen aiemman kolmen asemesta. Lisäksi tuli kokonaan uutena VPN, mitä DNA-sopimuksessa ei ollut. Siihen tarkoitukseen olen aiemmin käyttänyt erillisiä maksullisia sovelluksia, joita en nyt enää tarvitse. - Gigantin pilvipalvelulle en anna mitään arvoa enkä aio sitä käyttää, koska "olen naimisissa" Googlen kanssa ja minulla on Microsoftinkin tarjoama maksuton pilvitallennustila kokonaan käyttämättä.
     

Jaa tämä sivu