1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Vistaan siirtyminen

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi dxmaze 29.12.2006.

  1. Muukka

    Muukka Member

    Liittynyt:
    24.02.2005
    Viestejä:
    12
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    En kyllä itse lähde ihan heti vistaan mukaan, kokeilin n.3kk:n ajan beta vistaa ja olen erittäin tyytyväinen kun palasin xp:hen. Kokoonpano jolla testasin on: 2.667GHz P4, 1Gt DDR, Ti 4200 64Mb näyttis. Vista on melkonen tehosyöppö, vaatii näytönohjaimelta paljon. Ei esim suostunut paistamaan dvd-videolevyjä koska olisi pitänyt olla vähintään 256Mb näytönohjain. Muuten kyllä toimi ihan ok, eikä pahemmin kaatuillu. Jos omistaa xp:n ei mielestäni ole mitään järkeä ostaa vistaa pelkän ulkokuoren takia. Kun joskus koneen päivitän, niin sitten kyllä vista lentää ostoskoriin. Koneen päivitys tapahtuu sitten kun tulee yli 5,3GHz prossut... ;)
     
  2.  
  3. Dwnldz_5

    Dwnldz_5 Active member

    Liittynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    1,866
    Kiitokset:
    14
    Pisteet:
    68
    Mielestäni tuo näyttis on huono, vaikka siinä onkin paljon muistia (mulla samanlainen, mutta ei koneessa kiinni). Omallani en saanut kaikkea irti Vistasta (joka oli tosin Beta2), mutta voi johtua muiden osien tehottomuudesta.
     
  4. Dwnldz_5

    Dwnldz_5 Active member

    Liittynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    1,866
    Kiitokset:
    14
    Pisteet:
    68
    ... ja en voi ymmärtää miten tyypit kehtaa valittaa et "winukka on paska ku se kaatuilee!111". Minulla ei ole 2k eikä XP kaatunut kertaakaan. Joko muiden koneet on viruksia/muita vastaavia täynnä, niillä on liian tehoton kone tai ne pitää enemmän ohjelmia auki mitä koneen tehot sallii. Yksi vaihtoehto on vielä: se haluaa antaa huonoa mainetta Windowsille koska pari muuta sen "kaveria" on sitä mieltä.

    EDIT: Ja tietenkin se että on muuten vaan onnistunut sotkemaan käyttiksen. Useat eivät varmaan ymmärrä että Windows -käyttikselle kannattaa antaa täysin oma osio, omille tiedostoille- ja ohjelmille oma.
     
    Viimeksi muokattu: 01.01.2007
  5. nObO2

    nObO2 Guest

    Olen tässä miettinyt et tarviiko sitä vistaa ku kumminki pelit luulis pyörivän Xp järjestelmällä. Mut sopisko vista tälläseen koneeseen:
    Tilaa 64 GT jäljellä 510MB RAM. Näytönohjain: Ati radeon 9600 series 256MB. AMD Athlon(tm) 64 Processor 3200+ MMX 3DNow 2.2GHz
     
  6. teijoster

    teijoster Regular member

    Liittynyt:
    09.10.2005
    Viestejä:
    397
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Muistia puoligigaa lisää. Näytönohjain riittää näyttämään "herkut" normaalikäytössä mutta ei sovellu pelaamiseen vistalla.
     
  7. Dwnldz_5

    Dwnldz_5 Active member

    Liittynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    1,866
    Kiitokset:
    14
    Pisteet:
    68
  8. nurmoosta

    nurmoosta Active member

    Liittynyt:
    15.01.2004
    Viestejä:
    2,365
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Beta versioita testaanneena ohjeistaisin: Kiintolevyn käyttisosio vähintäin 15gt,1,5-2gt nopeaa muistia,prossuksi 2ghz+,näyttis jokin ei vanha mutta ei aivan uusimpiakaan 256+muistilla. Toki itse käyttis pyörii kevyemmälläkin raudalla, mutta harva tyytyy siihen.
    Tilanne lienee sama kun aikoinaan siirryttiin xp:hen.Koneiden prossut olivat alle 1ghz ja muistit sdrammeja noin 64mb ja kiintolevyt alle 10gigaa.
    Näihin värkkeihin iskettiin toinen muistipalikka ja niin xp pyöri "ongelmitta".
    Taidan itse odotella vielä muutaman ajan ennenkuin edes harkitsen vistaan siirtymistä. Pelkästään jo ajurituen vuoksi.
    Xp muuten syrjäytti susikasin valta-aseman vasta 2003-2004!Eli xp tulee olemaan vielä pitkään hyvä ja yleisin winukka-käyttis.
     
  9. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    512Mt on kyllä hiukan liian vähän vistalle. 1Gb:n muisti määrällä pärjää kuitenkin hyvin. Itse ole tätä vistaa nyt jonkin aikaa käyttänyt, ja en tule vaihtamaan takaisin enää xp:n puolelle.

    Sitten hiukan mainostusta omien kokemusteni perusteella.=)

    Vista toimii Nopeammin kuin tweakattu xp 2x512Mt muistilla. (ainakin omani). Vistassa on huomattavasti paremmat turvallisuus ominaisuudet kun xp:ssä on ikinä ollut. Ajuri ongelmiin en ole vielä törmännyt kertakaan. Se ei ole niin hirvittävä muisti syöppö mitä ihmiset luulevat.

    Vistan beta versiot olivat kyllä hiukan bugisia, ja ajurien puute vaivasi, mutta mielestäni jo nyt vista on ihan käyttökelpoinen käyttöjärjestelmä.
     
  10. kawasaki7

    kawasaki7 Regular member

    Liittynyt:
    27.11.2006
    Viestejä:
    113
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mä olen jostain kuullut, että vistaan tulee omat pelit?, eli ei nämä nykyaikaiset Battlefieldit toimi siinä, vaan täytyy ostaa vistan omat pelit?! (voin olla väärässäkin) =)
     
  11. teppoI

    teppoI Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    30.04.2005
    Viestejä:
    4,166
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    Sinulle on puhuttu joko täyttä huuhaata tai olet ymmärtänyt hieman väärin.

    Vistalla toimivat uyseimmat pelit (itse olen pelannut mm. CoD2 ja BF2142). Eli suurin osa peleistä tulee toimimaan Vistalla, mutta varmasti löytyy niitäkin joilla on yhteensopivuusongelmia.

    Vistalle on kyllä tulossa ns. "Vista Only"-pelejä. Halo 2 PC:lle taisi olla tällainen. Nämä pelit eivät siis toimi aikaisemmissa Windowseissa.
     
  12. kawasaki7

    kawasaki7 Regular member

    Liittynyt:
    27.11.2006
    Viestejä:
    113
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    aai, ok olen varmaan ymmärtänyt väärin, mutta nyt ymmärsin, kiitos =), ja vielä se, eli paljon tohon vistaan tarvitaan keskusmuistia?
     
  13. teppoI

    teppoI Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    30.04.2005
    Viestejä:
    4,166
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    48
    512 MB saattaa olla tietyissä tilanteissa liian vähän. Kannattaa miettiä aikooko pitää Aeroa päällä vai pitää ulkoasu "Basicina".

    Mutta kannattaa ajatella 1 GB muistia.
     
  14. Mentholi

    Mentholi Member

    Liittynyt:
    13.12.2004
    Viestejä:
    9
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hyvät ihmiset käyttäkää nyt vähän silmiänne, kun nuo teho/muisti vaatimukset lukee kymmenen kertaa, mutta aina joku kysyy niitä uudelleen. :)

    No mutta eipä siinä.. Ite en ainakaan ihan vielä ajatellut siirtyä Vistaa käyttämään, tuskin vielä muutamaan vuoteenkaan. Syynä lähinnä se, että en tarvitse sitä silmäkarkkia (XP:kään ei ole mitkään päällä), enkä suurta osaa muistakaan uudistuksista. Turhan tehosyöppö tuo Vista kyllä minusta on..

    Mielenkiintoiselle se silti vaikutti, kun sitä betaa kokeilin.. EHKÄ saattavat saada siitä ihan hyvän aikaiseksi. Tosin tuskin ilmestymisestä menee kun kuukausi kun on taas kaikki foorumit täynnä kertomuksia miten perseestä se on.
     
  15. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No tuo vista business ilmestyin hiukan päälle kuukausi sitten suurille yrityksille. Itse olen tuota sen takia käyttänyt nyt muutaman viikon. Kyllä tämä ihan käytökelpoinen on jo tällaisenaankin mielestäni. (Yllätyin oikeen kun ei ollut täynnä bugeja).

    On tässä muitakin uudistuksia kun pelkkä silmäkarkki. Kannattaa kokeilla ennen kun tuomitsee.
     
  16. kaller

    kaller Regular member

    Liittynyt:
    12.05.2004
    Viestejä:
    485
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    itse meinaan vistaan suht nopeasti siirtyä, mutta ne jotka haluaisivat vain vistan ulkokuoren ja xp:n sisällön: Hakekaapa ilmainen ohjelma nimeltä Vistan "Transformation pack"

    http://www.download.fi/tyopoytaohjelmat/muut_ohjelmat/vista_transformation_pack.cfm

    Tuo packi muuttaa xp:n vistan näköiseksi. Käynnistys ikkunat, log on ikkunat, työkalurivit, fontit jne jne. ainut mikä puuttuu on se suuri kello työpöydältä.
     
  17. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ja aero teema taitaa uupua myöskin.=)
     
  18. Dwnldz_5

    Dwnldz_5 Active member

    Liittynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    1,866
    Kiitokset:
    14
    Pisteet:
    68
    Mulla oli muista (no, on vieläki) 512 megatavua DDR:ää, hertsit 266MHz ja hyvin se Vista (Beta 2)toimi. Tarkoituksena on kuitenkin koneen päivityksessä ostaa täysi gigatavu vaikken Vistaa heti ottaisikaan.
     
  19. tripperit

    tripperit Guest

    Kysäisempä onko kellää beta testaajalla kokemusta UBS-muistin käyttämisesstä lisä muistina. Microsoftin sivulla näin väitettiin"Windows Vistassa voi käyttää uutta menetelmää, jolla muistia lisätään järjestelmään. USB-muisteja voi käyttää EMD (External Memory Devices) -laitteina, jotka lisäävät järjestelmämuistia ja parantavat suorituskykyä ilman, että laitekoteloa tarvitsee avata. Tietokone voi käyttää EMD-laitteen muistia paljon nopeammin kuin kiintolevyllä olevia tietoja, mikä parantaa järjestelmän suorituskykyä. Kun tämä ominaisuus yhdistetään SuperFetch-tekniikkaan, järjestelmän vastauskykyä voidaan parantaa huomattavasti". Onkos kenelläkään kokemusta tämmöisestä. Tuolla Windows & Linux foorumilla oltiin erittäin epäileviä kyseisen tekniikan toimivuuteen. Itselläkkin on 512 megatavua DDR:ää. Eli vähästä olisi kiinni että Windows Aero™ toimisi. Ei kehtaisi ruveta räpeltämään kun on niin vähän kokemusta.
     
  20. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Betassa en ole testaillut, mutta koko versiossa testailin 256Mt usb tikulla, vaikutusta sillä ei juurikaan ollut, mutta lähipäivinä olisi tarkoitus testata 2x 256Mt usb2 tikuilla että onko sillä vaikutusta.

    Epäilen että tuolla ei merkittäviä tehon nostoja saavuteta.
     
  21. q-hub-op

    q-hub-op Regular member

    Liittynyt:
    30.01.2005
    Viestejä:
    693
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itellä taitaa jäädä vistan suosituksista näytis alakanttiin (Radeon 9200),
    pakko kait se on vähän päivittää vaikka 9600-näyttikkseen
     

Jaa tämä sivu