1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

vista vai Xp

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi willie55 04.01.2007.

  1. Dwnldz_5

    Dwnldz_5 Active member

    Liittynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    1,866
    Kiitokset:
    14
    Pisteet:
    68
    Vista.

    EDIT:
    Laita yöksi eheyttämään?
     
    Viimeksi muokattu: 27.01.2007
  2.  
  3. kolmis

    kolmis Regular member

    Liittynyt:
    24.05.2006
    Viestejä:
    285
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    melkeen hyvä idea mutta onhan se aina parempi jos ei tarvihtis eheytellä ja tokihan mul on kone yölläki käytössä koska olen yöeläjä noin pidemmänpäälle...
    kyllä minä tätä eheyttelen mut se vie aikaa kun on paljon paskaa palasina.
     
  4. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Liittynyt:
    22.12.2006
    Viestejä:
    284
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    xp tällä hetkellä ja PYSYY koneella.vista parin vuoden päästä.linuksia kokeilin,mut oli niin pirun vaikee winkkariin tottuneelle.vista on niin uusi että kaikki tiedot jota siitä saa on "arvailua",totuus toimivuudesta tulee ajan mukana,katsotaanpa xp:n historiaa.vuosi etiä päin niin tietää onko vista sitä mitä luvataan,sitten tietää panostaako siihen kasan euroja,ei sikaa säkissä.
     
  5. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Omasta kokemuksesta voin kyllä sanoa että kaikkein toimivin windows tämä on mitä on julkaistaessa ikinä ollut...

    Itse kokeilemallahan se selviää että kannattaako tähän sjoittaa. Kyllä xp:lläkin vielä pitkälle pärjää, jos ei ole kiinnostusta käyttistä uusia. Linux on myös hyvä valinta, jos vaihtelua hakee eikä halua siitä maksaa.
     
  6. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Liittynyt:
    22.12.2006
    Viestejä:
    284
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kaikkihan paranee aina kun tulee uutta,mutta itse haluan katsoo mitä tapahtuu vuoden aikana esim.virus/haitta ohjelma rintamalla vistan osalla.xp:n historiikki osoitti että ei kaikki ole niin kultaista kun luultiin/tiedettiin,olisko suurimmat ongelmat korjaantunu vasta sp2:sen aikoihin.jos vistaa ei rasita tämmöiset uuden tuotteen ongelmat,niin microsoft on tehny täydellisen tuotteen.totta hemmetissä jonain päivänä kaikis koneissa pyörii vista,ja sen hankin itsekkin,mutta vasta kun olen varma mihin rahani laitan.
     
  7. kolmis

    kolmis Regular member

    Liittynyt:
    24.05.2006
    Viestejä:
    285
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    ei tule vista pyörimään koskaan kaikilla koneilla ellet meinaa et niissä riittäs teho siihen... enkä mä oo mitään konetta roskiin laukomassa iän perusteella kun onhan noita commodorejakin vielä käytössä ollu ja ite tuskin tulen tulevaisuuden ideamallista hirveästi pitämään jos jatkuu tätä rataa (kaikkeen tungetaan kopiosuojausta, kaikki vaatii vitusti tehoja, kaikki yrittää kehittyä liian nopeasti ja kaikki on kohtuu helposti hajoavaa ja ei helposti korjattavissa kuten nokian uudet puhelimet)

    no katsotaan jos microsoft nyt sais vaihteeks tuulta purjeisiin ja välttyisi tekemästä samoja mokia kuin aikaisemmin...
     
  8. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Liittynyt:
    22.12.2006
    Viestejä:
    284
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    vista vaatii koneelta todellakin aika paljon kun ajattelee mitä tällä hetkellä on tavallisilla käyttäjillä.tämän syyn takia,hinnan ja ettei järjestelmä ole ollut käytössä tarpeeksi kauan et tiedetään sen todellinen "toimivuus".kuten sanoin että itse pidän xp:n vuoden pari koneellani,en suinkaan arvostele vistaa huonoksi,mutta luottamus ei ole vielä kohdallaan.enkä ole valmis panostamaan rammin hankintaan,ja vielä vistan.ei koneita roskiin kannata heittää,ei vistan takia ainakaan.xp ajaa asiansa vielä pitkään,siksi xp.
     
  9. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No eipä tuo vista hirvittävää tykkiä kuitenkaan vaadi. Tietenkin sen parempi mitä nopeampi kone on. Mutta 1500+ koneella jossa on 1Gb rammia vista pyörii moitteetta.

    EDIT: Minimihän tuohon vistaan kuitenkin on 800Mhz pentium tai vastaava, ja 512Mt rammia.
     
    Viimeksi muokattu: 30.01.2007
  10. frenzyone

    frenzyone Regular member

    Liittynyt:
    22.12.2006
    Viestejä:
    284
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    rammille microsofti antaa minimin 1giga,jossain tietokone lehden testissä suositeltiin 2gigaa.entäs näytön ohjain?sullako pyörii 512:ta?helppoahan se on kun tilais vaan kone paketin joka varmaan tukee vistaa,varmasti.eihän se riitä että kone jaksaa pyörittää pelkkää käyttistä,tai ehkä joillekkin.päivitys xp:stä n.120euroa,ostettuna 254-jotain+muu sälä,mikä on loppu summa päivityksille,tuleeko halvemmaks tilata kone vistalla.laittakaa käyttäjät koneenne tiedot jos käytätte vistaa,nähtäisiin mitä vaatii.ja te ketkä olette testannu vanhempaan koneeseen(alle giga rammia),toimiiko muussakin kun uusien hienojen ikkunoiden katselussa.
     
  11. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Myönnän kyllä että se 512Mt muistilla on kyllä varmasti tuskallista pyörittää tuota vistaa, mutta jos löytyy 1Gb, niin pyörii kyllä sulavasti.

    Näytönohjaimelle ei ole mitään erityis vaatimusta tuon käyttiksen kanssa. Mutta jos aero teeman haluaa päälle, niin sitten vaatii dx9 näyttiksen, jotaka maksavat halvimmillaan sen 30€. Uutena vista maksaa ~100 halvimmillaan, joten siihen ei voi vedota.

    Itse olen testaillut vistaa seuraavilla:

    amd 2600+ 1Gb ram x1600pro näyttiksellä.
    Läpärillä jossa amd 2000+ x1600 2Gb.
    Ja sigun koneella.

    Kaikilla noilla on pyörinyt moitteetta aeron kanssa ja ilman...

    1Gb pyörittää vistaa kyllä mainiosti. 2Gb ei ole lähellekkään pakollista.
     
    Viimeksi muokattu: 30.01.2007
  12. miihkali1

    miihkali1 Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    129
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itsellä ollut tuossa tehokkaammassa koneessa VISTA nyt noin 3kk. Ultimate Edition-versio tällä hetkellä. En vaihtaisi pois, vaikka kaikkiin laitteisiin ei ajureita vielä ole. Kaunis, hyvä käyttää jne... Viehän se resursseja, mutta ei sitä ole tarkoitettukaan johonkin 700MHZ Penaan, jossa 256Mt muistia. Tämä pitää muistaa. Itse pidän siitä käyttiksestä ja tulevaisuudessa siitä pitää muutkin, jos aikoo saada softat pelaamaan. Ei nytkään jollain W98:lla tee mitään tosi käytössä. VAI!!! Kuten edellinen sanoi niin 2Gb ei pakollinen, mutta todella tarpeen. Vähemmälläkin pärjää...
     
    Viimeksi muokattu: 30.01.2007
  13. anewera

    anewera Member

    Liittynyt:
    06.02.2006
    Viestejä:
    7
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Riippuu myös todella paljon käytöstä. Kotikäyttöön Vistan saa hienosti pyörimään kun koneessa vaan potkua riittää. Työkäytössä kuten esim VPN tunnelit jne jne voi tuottaa vähän ongelmia. Itse olen kantanut kuukauden XP konetta ja Vista konetta mukana laukussa. Tarkoitus oli luopua toisesta mutta käytäntö on osoittanut että ihan vielä ei pysty.

    Vistalla olen saanut aikaan kuukauden aikana enemmän BlueScriinejä kun XP:llä neljän vuoden aikana.. Eli Vistaa voinee suositella oikeaan käyttöön ensimmäisen Service Packin jälkeen
     
  14. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mitä versiota vistasta olet käyttänyt? Aito vai piraatti? Beta vai kokonainen? Piraatti versioisahan on tunnetusti ongelmia.

    Itselläni vista ei ole kaatunut kertaakaan...

    Turhaa sinä kahta konetta kannat mukanasi. Mikset vain laita dual boottia yhteen koneeseen.

    Ps. Itselläni on vista ollut kaikenlaisessa käytösä kuukauden ongelmitta.=)
     
    Viimeksi muokattu: 30.01.2007
  15. bjdj89

    bjdj89 Regular member

    Liittynyt:
    22.11.2005
    Viestejä:
    139
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sanoisin tähän keskusteluun että XP. Olen sen saanut toimimaan loistavasti, joten miksi edes harkitsisin vaihtavani? Kyllähän noi Eye-candyt sun muut aina miellyttää silmää ja voihan se olla että Microsoft on viimein menossa parempaan suuntaan. Kuitenkin olen ajatellut siirtyä Linux-maailmaan täysin kun XP:eestä aika jättää etteivät edes pelit suostu toimimaan. Itseäni vain yksinkertaisesti kiinnostavat enemmän vapaat ohjelmistot kun suljetut. (Eikä tälläkään hetkellä ole XP kuin lähinnä pelikäytössä).
    Ja kyllähän tuolle Linuxille julkaistiin hienompi Eye-candy ominaisuus työpöydän suhteen, joten turha pelätä että Windows olisi kehityksessä liian edellä. Piste.
     
  16. Dwnldz_5

    Dwnldz_5 Active member

    Liittynyt:
    01.06.2005
    Viestejä:
    1,866
    Kiitokset:
    14
    Pisteet:
    68
    Vistan ottaisin heti välittömästi. Jos haluaa enemmän tietää siitä niin voi mennä katsomaan niiden kiertuetta (kiertävät eri kaupungeissa). http://www.vistalaunch.fi/ Itse ainakin käyn katsomassa.

    kolmisTheUbuntu'sYlistäjä:
    Tämä henkilö varmaan käy netissä maksamassa laskut/surffaa muuten vain ja joskus kirjottelee/piirtää jtn? Hubikone oli 2k:n alla ~7kk ½vk päällä putkeen, älä inise. Ja siksi piti sulkea kun tule ohjelmiston päivitys.

    kstietokoneen sivuilta:
    "Windows XP
    Voidaan päivittää (OEM) esiasennetun Windows XP -tuotteen Windows Vistaan seuraavasti
    Windoes XP Media Center Editionista Windows Vista Home Premium 0 €
    Windows XP Professionalista Windows Vista Business 0 €
    Windows XP Home Editionista Windows Vista Home Basic 39 € (arvio, alv 0%)
    Windows XP Home Editionista Windows Vista Home Premium 69 € (arvio, alv 0%)"

    Heti kun koitin Vistaa (Beta 2) niin päätin vaihtaa siihen heti kun mahdollista.

    Edit: Päätin kertoa että minullakaan ei Vista kaatunut kertaakaan, vaikka miten rasitin sitä. Beta kun oli niin ei kaikille peleille ja ohjelmille löytynyt tukea, niin piti vaihtaa takaisin 2k:n ja odottaa kunnon versiota.

    kolmis tuntee olonsa kotoisaksi: http://keskustelu.afterdawn.com/forum_view.cfm/124
     
    Viimeksi muokattu: 31.01.2007
  17. kolmis

    kolmis Regular member

    Liittynyt:
    24.05.2006
    Viestejä:
    285
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    ei kyllä hän käyttää miksaus ja muita softia mitä nyt tarvitseekaan musiikin muokkaamiseen ja muihin vastaaviin juttuihin sen lisäksi että piirtelee surffaa ja pelailee jotain cssäää eikä ole kuulema edes vaikeaa käyttää taikka asennella mitään kun netistä löytyy hyvät ohjeet. (vähän=1h-12h viikossa)

    ei linuxia tarvihe päivitellä jatkuvasti jos ei asentele mitään muita kuin järjestelmän päivitykset. että evo evo vaan.


    ja kotoisuudesta puheenollen...oleppa hyvä Dwnldz_5 tossa sulle kotoisa linkki varmaan miellyttää sua varmasti noin windowsfanina...
    sininen väri ja kaikki.
    http://arcticalliance.se/pics/xpbluescreen.png



    ja ihan asiaakin erikseen että taitaa joutua odottamaan tuota vistaa kun servicepackki on jo tulossa...
     
  18. Wiikingi

    Wiikingi Guest

    Vistan hankinnassa täytyy ottaa kyllä vielä 2 kuukauden ajan huomioon myös se etteivät kaikki 2.osapuolen laitteistojen / ohjelmistojen valmistajat ole ehtineet / kiinnostuneet päivittämään vermeitänsä yhteensopimaan vistan kanssa. Eli ongelmia on vielä luvassa.

    Toisekseen sanoisin kokemuksesta sekä XP:n että vistan kanssa että pysykää ihmeessä kaukana noista suomenkielisistä versioista. Ei sitten toimi osittainkaan niin hyvin kuin englannin-kielinen, syy-yhteys yleensä kieliversion käännöskukkasista jotka saavat osan mm.softien ohjauksista sekoilemaan... ehkä "normi-kotikäyttäjä" ei välttmättä huomaa mitään eroa, muutakuin että on helpompi lukea / ymmärtää suomenkieltä.

    Toisaalta jos tykkää askarrella ja on aikaa ja hermoa niin ei muuta kuin Vistaa hommaamaan ja kaverit voi venata sitä suomenkielistä versiotansa jos haluaa...

    Itselläni oli tässä Vistan 2 kehitysversiota sekä RC1 versio 4 kuukautta. Tulin kuitenkin vielä järkiini ja palasin XP:n hallittuun huomaan. Kaikenkaikkiaan ihan liikaa oli vielä erinnäköisiä yhteensopimattomuus ongelmia..
     
  19. exlex

    exlex Regular member

    Liittynyt:
    29.03.2005
    Viestejä:
    286
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tosiaan itselläni on nyt tämä Virallinen Vistan Home Premium -versio ja itsekkään en saanut ihan kaikkia drivereita vielä ja osa on beetta-versioita.
    Esim. Digi-tv korttille ei ole drivereita, äänikortit driverit beetat, joten microfooni ei toimi Skypessä, Nvidian driverit on beetat tai muuten paskat. Esim. tein 3d-mark 2006 ennen XP:llä 5000-6000 väliin normaalisti ja Vistan asennuksen jälkeen 3100. Hah.
    Mutta kuitenkin en enää vaihtais XP:tä takaisin on tää INAHA! ;)
     
  20. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Luulin jo että osaat puhua asiallisesti tästä aiheesta. No, luulin väärin.
    Tuolla kommentilla tiputit itsesi leikkikoulu asteelle...
     
  21. leksi

    leksi Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    281
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Menee vähän offariks mutta kysyn tässä samalla. Minulla on nyt käytössä windows xp media center ja tuo vista olis mukava niin miten tuo päivitys paljos olis hintaa?
     

Jaa tämä sivu