1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

vista vai Xp

Viestiketju Windows -ongelmat -osiossa. Ketjun avasi willie55 04.01.2007.

1. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    No minulla ei ole kertaakaan hyppinyt (koputtaa puuta).
    Testasin pelkkää winukan palomuuria netissä ja ilmoitti että kone on stealth tilassa. Ihan riittävä enkä muuta käytä.
    Ei kiinnosta kokeilla. Ja eipä noita windowsin käyttäjiä vähätteleviä tekstejäsi voi ottaa muuta kuin propagandana.
    Aiheena kuitenkin edelleen se vista vai xp.

Vistaan on muuten tulossa pirstoutumaton levyjärjestelmä ja sen piti alunperin olla yksi sen suurimmista uudistuksista. Eivät vaan kerenneet saada sitä valmiiksi julkaisuun mennessä...

Viimeksi muokattu: 09.01.2007
  2.  
  3. trooper78

trooper78 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sen mitä Vistasta olen kuullut/lukenut, ei saa minua vaihtamaan XPtä pois. XP olen hyväksi todennut, siis miksi hankkisin uudempaa (=huonompaa).

4. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Siis jos on xp, ja on tyytyväinen siihen, niin ei ole ainakaan vielä mitään pakottavaa tarvetta siirtyä vistaan. Mutta jos uutta konetta on hommaamassa, niin sitten ilman muuta kannattaa ostaa vista. Tulevaisuudessa kaikki pelitkään eivät toimi muuta kun vistalla. (esim alan wake ja halo2).

Mutta on tämä miellyttävänpi käyttis kun xp.=)

5. teijoster

teijoster Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itsellä on xp, vista ja opensuse samassa koneessa. Tällähetkellä on xp toimivampi systeemi ja lisukkeilla hyvännäköinenkin.

6. kiiveri

kiiveri Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Uuteen koneeseen ottaisin vistan. Olen nyt ohimennen kokeillut vistaa ja on vaikuttanut lupaavalta.
    Tietoturva on ilmeisesti ollut päänvaivana, omasta mielestä jos pitää tarpeeksi hyvää virusturvaa, haittaohjelmien poisto-ohjelmaa ja windowsin omaa palomuuria, sen jälkeen on käyttäjästä kiinni jos tulee viruksia ja haittaohjelmia. Eli henk. kohtainen mielipide on että käyttäjä luo useimmat viat windowsissa kuin itse käyttis (tietoturvassa).

Vistaa on "kehuttu" raskaaksi, siitäkin pääsee eroon ottamalla hienoudet pois ja lukemani/ymmärrykseni perusteella vista kyllä ottaa melkein koko muistin käyttöön ja jakaa sitä aina prosesseille sen verran kuin ne tarvitsevat. Tuo kuullostaa ainakin hyvältä ja toivon mukaan on toimiva systeemi.

Linux vs windows ei omasta mielestä kyllä liittynyt kysymykseen ottaako xp:n vai vistan.
    Tähän kuitenkin omankin osani heitän, olen kokeillut linuxia ja en tykännyt ollenkaan siitä. Käyttistä saa ensin säätää pitkän aikaa että sen saisi toimimaan. Sitten sitä saa lähes aina säätää kun haluaa jotain uusia ominaisuuksi käyttää. Sitten kaikista ohjelmista ei ole linuxille versioita esim pads, se on piirulevysuunnittelun parhaimpia ohjelmia ja sille ei löydy minkään näköistä hyvää vastaavaa versiota linuxilla.
    Tässä heräsikin mielenkiinto kun joku sanoi että säätäisi windowsia kolme viikkoa, miten tuo olisi edes mahdollista? Näin lyhyesti kysyttynä.
    Kuitenkin, kyllä linux on varmasti hyvä käyttis ja ehkä jopa parempi kuin windows, mutta sitä vaan pitää ensin olla erittäin paljon ylimääräistä aikaa että voisi edes harkita linuxia. Eli linux on normaalia fiksummalle tietokoneen käyttäjälle jolla on paljon ylimääräistä aikaa. Tuon lausahduksen seurauksen kymmenet linux käyttäjät heittävät tänne kommenttejaan miten tuo ei voi mitenkään pitää paikkaansa :) mutta se onkin oma mielipiteeni.

Mutta joo nyt on taas tarpeeksi avauduttu :) En viitsi pidempää tekstiä kirjoittaa

Viimeksi muokattu: 10.01.2007
  7. kolmis

kolmis Regular member

Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Minä olen kuullut että on tekeillä jokin järjestelmä jolla saisi vistan pelit toimimaan myös windows xpllä joten saa nähdä hankinko koskaan vistaa edes pelikäyttöä varten kun jo nyt useimmat pelit toimivat myös linuxilla.

windows xphen on kehitteillä myös (epävirallinen?) DirectX10 tuki joten uskon että ei oikesti tule tarvetta hankkia vistaa.

tuosta linuxista vielä sen verran että kyllähän siinä kestää jos haluaa siitä täysin omanlaisensa rakennella mutta edelleenkin olen sitä mieltä että kyllä se kannattaa (tosin kannattaahan se distroa valitessa tutkia mikä vastaa parhaiten omia tarpeita.)
    käytönvaikeudesta ainakin eräs tietokonetta todella vähän käyttävä ystäväni on pärjännyt ubuntun kanssa aivan loistavasti joten tuskin se linuxin vaikeus johtuu muusta kuin siitä että tähänmennessä suurin osa ihmisistä on käyttänyt lähinnä windowssia.
    tästä en kyllä rupea enää väittelemään/haastamaan riitaa.

sitten vielä kysymys tuosta vistasta että onko siinä mahdollisuus käyttää oma teema? (windows xpssähän piti hirveet ohjelma patchit laittaa jotta sai omia teemoja käyttöön)

teijoster onko miten tuon opensusen kanssa sujunut kun itse en siitä oikeastaan pahemmin tykännyt kun oli niin "vaikea" säätää ja muistutti liikaa windowssia :D

itselläni on tällä hetkellä 3 tietokonetta käytössä (käyttöjärjestelmät: win XP, Ubuntu sekä Xubuntu)

Nämä käyttöjärjestelmät olen kokeillut(sekä osittain käyttänyt/käytän edelleen): win 1.0, 3.1, 3.11, 95beta, 95a, 95c, NT, 98, 98se, me, 2000, 2000server, 2003server, XP, Ubuntu, Xubuntu, Kubuntu, Suse, Mandrake, Mandriva, Fedora Core (3 ja 4), Xandros ja Debian (ja jokin linux oli xboxillekkin)

windows xpeen palomuurin suoja on kyllä täysin olematon. (tosiasia)

kiiveri eihän sitä linuxia tarvitse päivässä säätää (ei kyl kuka tahaansa osaisikaan suoraan semmosta tehdäkkään ainakaan ilman ohjeita.)

8. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse en ole tutustunut sen tarkemmin että saako noita teemoja vaihdettua kuinka helposti.

Itse pidän tästä aero tyylistä. Aeroa voi kuitenkin itseään hiukan muokata (väri läpinäkyvyys ym).

9. trooper78

trooper78 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Erittäin hyvin sanottu. Minunkin olen testannut ja sen tien se lähti. Vuosia kun on WIndowsin (Win3.1 - XP) kanssa taistellut(!), viitsi enää vähää vapaa-aikaansa tuhlata uuden käyttöjärjestelmän opetteluun... varsinkaan kun XP toimii jo riittävän hyvin peruskäyttäjän tarpeisiin.

Erittäin paljon totta. Siksi sitä ei kannata käyttääkään. Onneksi tarjolla on monia toimivia ohjelmia sen tilalle.

Uusien Wintoosien teemoista en pahemmiten välitä, eritoten XP:n oma tyyli tuo väkisinkin vatsan sisällön ylös.... liekkö vista sen parempi. Jokatapauksessa aina asennuksen jälkeen palaan tuohon perinteiseen Classic-vaihtoehtoon.

10. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    mulla oli windows vista ultimate final eli build 6000, tossa allekirjoituksessa olevassa koneessa ja hyvin toimi.

11. TheArnold

TheArnold Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No huhhuh... alle kymmenellä klikkauksella siitä selviää.

12. Iisalmi

Iisalmi Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No jos on ostamassa, niin TIETYSTI Vista!

13. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Tosiasia tai ei niin se on siltikin täysin riittävä lähes kaikille muille paitsi foliohatuille.
    Itselläni ja lähes kaikilla tutuilla vain pelkkä winkun oma muuri käytössä ja koskaan ei ole ollut ongelmia. Ennen XP:n SP2 siirtymistä palomuuria en omistanut ollenkaan :)

14. juhha84

juhha84 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Aika rohkea olet.=)

Joskus testailin olla pelkän winkkarin palomuurin takana, ja sen sen jälkeen asentelin norton internet secuityn 2005 palomuureineen. Se blokkaili yhteyksiä lähes parituntia asennuksen jälkeen...

Kyllä se pelkkä wintoosan palomuuri riittää silloin kun välissä on rauta palomuuri.=)

Viimeksi muokattu: 11.01.2007
  15. yaht

yaht Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    kyllä se vista kannattaa hommata mieluummin jos rahaa löytyy :p

16. Jusef

Jusef Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Heh täällähän on väittelyt pystyssä :D

Noh varmaan uuteen koneeseen visva kannattaa laittaa, itse en kyllä siihen tule koskaan koskemaan XP:stä ajattelin siirytä 2K:seen winkkuun ja lopulta gentoo linuxiin kunhan tarvittavat ohjelmat vaan saisi toimimaan natiivisti tai edes tyydyttävästi ilman sairasta teho hukkaa.

17. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Blokkaili tai ei. Vuosia noin on pärjätty. Minä ja lähes kaikki tuttuni.
    Jos vähänkin käyttää tietokonetta järki päässä eikä avaa jokaikistä epäilyttävää sähköpostia niin huoletta saa päästellä menemään...

Foliota ei ole kaapissa enkä sitä aio ostaakkaan :)

18. jflurrie

jflurrie Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ma laittasin 2003n, on huomattavasti kevyempi.

19. teme2

teme2 Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Mikä toi 2003 on?

20. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
  21. jflurrie

jflurrie Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Miksi niin? Mulla on tahan mennessa tullut vastaan tasan tarkkaan yks ohjelma mika ei toiminut XP:ssa, ja se oli Logitechin nappiksen ajurit, siis nyt ei toimi ne pikanappaimet siella ylarivissa.

2003 on miljoona kertaa vakaampi ku XP ja se on jo yksistaan ratkaiseva tekija.

Viimeksi muokattu: 12.01.2007

Jaa tämä sivu