1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

vielä kysymyksiä virtalähteistä.

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi AkZuh 07.09.2005.

1. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    340 W vievä prosessori olisi...aika mahtava juttu ainakin virtalähteiden valmistajille,mutta taitaa mennä vielä vähän aikaa ennenkuin sellainen YKSI prosessori löytyy myyntilistoilta...;)

3,3 voltin linja 1,65 V? Eihän se kone enää pysyisi käynnissäkään...

Olisihan sellainen poweri mahtava juttu,mutta taitaa olla näitä scifi kuvitelmia vielä tässä vaiheessa...;)

Eikös tässä virtalähteistä ole keskusteltu,joten kai tämä siihen ainakin lievästi OT:na kuuluu...?Toki tässä osassa on kai keskusteltu virran kulutuksesta lähinnä,mutta kyllähän tälläisetkin luvut aina kiinnostavat...

Prossu P 670 ------ 14 A +,
    2x GF7800 SLI --- 2x 5 A +
    4x kovoa RAID - 4x 1,0 A +
    DVD-poltin -------- 1,5 A
    emo ---------------- 0,5 A +
    3x tuuletin yht. --- 0,5 A =
    ------------------------------
    30,5 A (eli 366 W).

Vielä on eroa: 30,5-21 tekee...9,5 ampeeria...

Viimeksi muokattu: 12.09.2005
  2.  
  3. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    katsoin tuolta only4proosta että halvemmalla sais.

only4pro:
    Zalman Multi ZM-MFC1 ~26.40 €
    Seasonic S12-500W ~122.40 €

148.8 € + kulut (6,8€)

caseking(saksa):
    LaserCut Aura 80mm ~6.90 €
    Chieftec Big-Tower DA-01SLD silber ~89.90 €
    AC Ryan Blackmagic Farbe UVred ~5.90 €
    AC Ryan Blackmagic Farbe UVblau ~5.90 €
    IDE Silver Cable, gerundet - 90 cm ~6.90 €
    IDE Silver Cable, gerundet - 48 cm ~4.90 €
    AC Ryan Overboost Kaltlicht Kathode Twinset Purple - 30cm ~9.90 €
    Kaltlicht Kathode Single Blau - 30cm ~5.90 €
    AC Ryan Overboost Kaltlicht Kathode Twinset Blau - 30cm ~9.90 €
    AC Ryan UV-Lightning 80mm Lüfter - orange/blau 4x ~31.60 €

177.70 € + kulut (n. 30 €)

4. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    No siitä vain sitten...zalmanin fan controlleri? Näyttää ainakin hyvältä...

5. perhana

perhana Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Noita teidän laskelmia kun katselin niin totesin että eihän tää mun tietokone toimikkaan ollenkaan... mä olen vaan ilmeisesti luullu että tää toimii :-O

poweri nimittäin on enermaxin 300wattinen, ja koneen tehot tuon allekirjoituksen mukaiset, ja tällä hetkellä koneessa pyörii neljä 80x80 kotelotuuletinta, enermaxin kiintolevyjäähy ja dvd-rw ja cd asema, lisäksi usb:n kautta latautuu aina joskus P800 pda kännykkä.
    Kiintolevyinä on tällä hetkellä 2 kpl s-ata levyjä ja 2 kpl ata levyjä...

Powerin lämmön mukaan säätyvä puhallin pyörii suunnilleen puoliteholla... se ottaa vissiin lisää kierroksia vasta sitten jos oikeen oikeasti kuormittaisi tota poweria :-D

Että arvaattenko mikä mahtaa olla mun mielipide 600 wattisten powerien tarpeellisuudesta?

6. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    No, äkkiä kauppaan ostamaan uusi poweri ellei ole jo liian myöhäistä!!JUOKSE JO!!;)

Eihän tuollainen secunda edition 9800 kortti vie virtaa ensinkään ja muutkin osat vain vähän...osta ensin kunnon P4 EE kokoonpano NVIDIAN 7800 gtx näyttiksellä ja puhu sitten 300 Watin riittävyydestä...;)

7. jartar

jartar Senior member

Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Tämmöisiä kommentteja olen itse tänne toivonut. Olen nykyään yrittänyt puhua pienempien powereiden puolesta mutta kuuroille korvillehhan ne puheet melkein aina ovat menneet.
    Nykykäytäntö kun tuntuu olevan sitä luokkaa että alle 400 wattisella ei nuo koneetkaan enää tahdo lähteä käyntiin.
    En sitten tiedä mistä villitys on saanut alkunsa. Jokatapauksessa yhtenä suurena tekijänä on näytönojain valmistajat jotka ostattavat kuluttajilla mielettämiä powereita. Pelkälle 9800 pro kortille oli suositus ainakin yhteen aikaan 375 wattia ja 6800GT kortille yli 450 wattia (myöhemmin niitä sentään korjattiin alemmaksi). Eivät vaan pidä paikkaansa yhtään.
    Kun laitettaisiin tuoteselosteisiin OIKEAT tehonkulutukset niin ei olisi noiden powereidenkaan arpominen niin vaikeaa... Osaisi todellakin valita sen ihan oikean kokoisen eikä maksaisi euroakaan turhasta.
    Lisäksi vielä tiukka standardi powereiden tehon ilmoittamiselle ja raaka peli käyttöön. Ellei poweri anna lupaamaansa ulos niin markkinoilta pois virheellisenä.
    Olisi kuluttajille niin hyvä asia että tuskin nähdään koskaan tälläistä tapahtuvan...

8. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Totta,mutta on olemassa SLI/X2 kokoonpanoja tai P4EE/7800 gtx,joille 300 W ei ole mitään-ei edes teoriasskaan VOI käynnistyä ellei alenna väylää reilusti...tulevaisuus on sellainen, että 300 wattia on vain vitsi...

9. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Ainakin oma laskelmani on enemmänkin suuntaa antava, perustuen kuitenkin jonkun käyttäjän mittaamiin todellisiin tehoihin. Esim. uudempien Radeonien kultusta on mittailtu tuolla -> http://www.xbitlabs.com/articles/video/print/ati-powercons.html .
    Perhana:n kertomalla kokoonpanolla 12 V:n linjan maksimikuormitus voisi olla luokkaa:

Prossu A64 @2,6 Ghz -- 8 A +,
    Radeon 9800SE ------- 4 A +
    4x kovo -------- 4x 1,0 A +
    DVD-poltin -------- 1,5 A
    emo ---------------- 0,5 A +
    4x tuuletin yht. --- 0,5 A =
    ------------------------------
    18,5 A (eli 222 W).

Todellisuudessa osa Radeonin tehosta tullee vielä AGP-väylän kautta pienemmistä jännitteistä. Juuri ja juuri tuossa hyvällä 300 W:n powerilla vielä pärjää.

Itse en ennen asian tarkistamista olisi uskonut, että nykykoneet oikeasti voisivat tarvita yli 350 W:n virtalähdettä. Nyt kun hommaan on kevyesti paneutunut, on näköjään uskottava, että niin se tekniikka kehittyy.

Edit:
    Jartarin kannsa olen kyllä ehdottomasti samaa mieltä, että sekä näytönohjainten että prossujen esitteissä olisi kerrottava niiden suurin odotettavissa oleva virrankulutus, ihan samoin kuin virtalähteissäkin kerrotaan se suurin saatava virta eri linjoista. Silloin olisi edes järkevät mahdollisuudet selvittää omat tarpeensa.

10. Haukka10

Haukka10 Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Se siitä Seasonic:n laadusta.Muutaman päivän kerkesi 430W pyöriä,kun sano itsensä irti.Kohtalaisen kova ääninen naputus alkaa kuulumaan,kun poweria rasittaa.Vaikka eipä tässä parane valmistajaa alkaa haukkumaan,koska maanantai kappaleita löytyy jokaisen valikoimasta,mutta ainahan se harmittaa,kun omalle kohdalle osuu.No onneksi on takuu ja kaapissa oli 350W nexus,niin ei tarvitse kärvistellä ilman konetta.

11. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    pitääpi tästä tilata lähipäivinä kyseiset osat. josko saksasta osat tulis 2-3vk päästä. poweri ja zalmanin säätö juttu tulee varmasti parissa kolmessa päivässä.

kiitos ihan mielettömästi avusta, oisin varmasti ostanu jonkun huonon tai en ainakaan niin hyvää poweria mitä nyt oon ostamassa. kiitos vielä kerran ;)

pitää toivoa ettei itelle satu noita maanantai versioita. mulla on kyllä yleensä niin hyvä tuuri että aina osuu jos on vaan osuakseen. täs heti nyt tulee mieleen adsl boxi, 3 laatikkoa vaihtoon ja sitten vasta toimiva, 2 neoni putkea halkesi jostain omituisesta syystä ja sitten taas toimi ja sun muita elektroniikkaan liittyvää ;) uskon kyllä että seasonicilla ei oo kovin paljoa maanantai versioita markkinoilla, mutta eihän sitä ikinä voi tietää.

12. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Hyvä,että tuli ohjattua oikeaan suuntaan ostopäätöstä...:)

Ainahan noita maanantaikappaleita löytyy;tosin ei itsellä nyt tule mieleen kuin muutama emo ja yksi näyttis sekä muutama näyttö...

13. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    että VAIN muutama emo, - näyttö ja näyttis :D itellä oli tuuria ettei oma näyttis ollut maanantai versio ;) *huokaa*

kiitos vielä ;) tilasin tuossa digikamerankin. :D ixus 700 + 1gb kingston elite kortti.

14. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Hyvä,että rahaa on joillakin-saisi olla täälläkin tai sitten joku rahoittamassa...;)

15. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    "Paras" ostos meinasi itselläni olla näytönohjain, jonka laatikon liikkeestä hakiessani avasin ja pussin pohjalle ropisi osa komponenteista. Enpä sitten ostanut sitä ohjainta.

16. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    Jospa eivät olleet mitään tarpeellisia osia? Olisit vain kokeillut;ehkä olisi toiminut ihan hyvin...;)

Miten liikkeessä suhtauduttiin? Annettiinko uusi?;)

17. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Koska se oli tilaustuote, niin katsoimme yhdessä helpoimmaksi purkaa kaupan. Myyjä itse asiassa totesi, että niissä Club-3D:n korteissa on ollut vähän tuollaista ongelmaa, olisiko ollut lyijyttömään juottamiseen siirtyminen tehnyt temppujaan?
    Joo, ei ole Tietoasemassa koskaan muulloinkaan ollut ongelmia takuiden tai vaihtojen suhteen, ainakin siinä mielessä paikkaan voi olla tyytyväinen.

18. Fevermist

Fevermist Regular member

Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    28
    Mitäs mieltä ootte näistä "smartpowereista" ?
    esim. http://www.antec.com/ec/productDetails.php?ProdID=14501

Ostin Antec TX1050b kopan jimm's pc storesta ja siinä oli tämmönen virtalähde.
    Siinä on semmoset erikseen kytkettävät virtapiuhat, kun siinä oli ideana että ei ois ylimääräisiä pihoja roikkumassa kopan sisällä. Ne on tietenkin sellaisia erikoispiuhoja joita ei mistään saa. Ja niitä piuhoja ei ollu mukana siellä paketissa, vaikka ne ois pitäny olla.

Myi vissiin mulle jonku demo kappaleen... Ne lupas etsiä ne kadonneet piuhat ja lähettää mulle, ne on ettiny niitä jo viikon verran, ja rupee pikkuhiljaa ottamaan kupoliin. Sieltä ei ees soittella mulle ja ilmoteta miten homma edistyy vaikka kovasti ne lupaili näin tehdä. Saa itse soitella sinne jokapäivä ja kysyä mikä on tilanne... ja aina sama vastaus "emmä tiedä... ei oo kuulunu mitään..."
    Taidan kohta viedä virtalähteen takas ja pyytää jonku toisen tilalle. :(

Viimeksi muokattu: 13.09.2005
  19. wipe2000

wipe2000 Senior member

Kiitokset:
    5
    Pisteet:
    118
    Mikrobitin palvelutestissäkään ei juuri Jimmyä kehuttu, ilmeisesti myyjillä on siellä vähän liikaa hommaa.

Irtopiuhat ovat sinänsä ihan hyvä idea, ärsyttäviä ne ylimääräiset piuhat koneen sisällä ovat, mutta liitin saisi kyllä olla vakio, esim. se sama Molex, joka piuhan toisessakin päässä on.

Hyvältähän tuo paperilla vaikuttaa, virrat riittävät uusillekin osille varmaan ainakin seuraavaksi pariksi vuodeksi, sen pidemmälle ei varmaan kukaan voi ennustaa.
    Muistat sitten vaan, että et ota poweria mukaan New Orleansin tai Hollannin matkallesi (spekseissä sanotaan: "Operating Alt.: Sea Level-10,000 ft", ei siis merenpinnan alapuolella:).

20. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    haha. eipä mullakaan ny sitä rahaa niin hirvittävästi oo, on nyt vaan sattunu kertymään niin että sais ixus 700 + 1gb elite kortin eli öö, mitähän se ny makso. joku 470e. ;)

21. FORWARD

FORWARD Active member

Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    On se nyt paljon kuitenkin...hyvä että parikymppiä kuussa irtoaa koneen päivitykseen.Mutta onneksi se pukki on jo valmistautumassa matkaan...;)

"Koska se oli tilaustuote, niin katsoimme yhdessä helpoimmaksi purkaa kaupan. Myyjä itse asiassa totesi, että niissä Club-3D:n korteissa on ollut vähän tuollaista ongelmaa, olisiko ollut lyijyttömään juottamiseen siirtyminen tehnyt temppujaan?"

Milloin tämä tapahtui?Itse ostin vuosi takaperin nykyisen korttini ja ei mitään ongelmia ole ollut...koputtaa puuta(siis päätä, vaimon siis);)...

"Hyvältähän tuo paperilla vaikuttaa, virrat riittävät uusillekin osille varmaan ainakin seuraavaksi pariksi vuodeksi, sen pidemmälle ei varmaan kukaan voi ennustaa.
    Muistat sitten vaan, että et ota poweria mukaan New Orleansin tai Hollannin matkallesi (spekseissä sanotaan: Operating Alt.: Sea Level-10,000 ft, ei siis merenpinnan alapuolella:)."

Ihan hyvä on,uskoisin...ei sukellusveneeseenkään sitten,vai?;)

Jaa tämä sivu