1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Videon pakkaus DVD-levylle

Viestiketju DVD-R -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Compuuter 14.02.2011.

  1. Compuuter

    Compuuter Member

    Liittynyt:
    27.09.2007
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Haluaisin laittaa videota DVD-levylle. Sitä varten minulla on Sony DVD Architech 4.5

    Videoiden koko tietokonella on 4,09 GT, mutta kun ne laittaa DVD Architechtiin niin tallennettava tiedostokoko kipuaakin 18 gigatavuun...

    Miten tätä videota pitäisi pakata, että se mahtuisi niin kuin 4,09 gigaa pitäisi mahtua 4,7 gigan DVD-levyyn? Videot on MPEG:ssä.

    Entä mitenkä tuotantoyhtiöt sen tekevät? Vaikka niillä ehkä on DVD-9 -levyt käytössä, niin
    Niiltä kyllä onnistuu neljä tuntia sinne laittaa samalla laadulla, kun televisiosta voi tv-ohjelmaa katsoa. Miten se sitten on mahdollista? Miten minä voisin tehdä saman?
     
  2.  
  3. miketso

    miketso Regular member

    Liittynyt:
    19.05.2003
    Viestejä:
    470
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28
    Jos video on jo mpeg-muodossa niin silloin sitä ei pitäisi uudelleenpakata ainakaan suuremmalla laadulla kuin se jo on, eli tässä sonyn architect tekee jotakin väärin. Ainakin adoben encoressa saa valittua kohdelevyn suuruuden tai asetettua sen manuaalisesti. Kyllä tuon 4,09 gigan tiedoston pitäisi viedä saman verran tilaa levyltäkin.

    Tuotantoyhtiöt tekevät asian mielestäni niin, että he analysoivat videota paljon, jotta lopputulos on mahdollisimman hyvä. Esimerkiksi nopeissa kohtauksissa tarvitaan suurempi bittivirta jotta se näyttäisi sulavalta ja toisissa kohtauksissa vastaavasti ei välttämättä tarvi yhtä suurta bittivirtaa. Eli sitä parempi lopputulos saadaan, mitä paremmin video analysoidaan (missä tarvitaan minkä verran tietoa). Näin olen sen ainakin itse ymmärtänyt. Ja tämä analysointi tietenkin suoritetaan pakkaamattomalle videolle, koska pakatusta videosta on jo hävitetty informaatiota, jota ei uudelleenpakkaamallakaan saada palautettua.
     
  4. Potifar

    Potifar Member

    Liittynyt:
    02.12.2009
    Viestejä:
    62
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  5. Compuuter

    Compuuter Member

    Liittynyt:
    27.09.2007
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitoksia vastauksista. Pitää kokeilla tuota Adobea, kun on triali, nuo konverterit on minusta aika epävarmoja. Onko muilla ehdottaa näitä Sonyn ja Adoben tapaisia ohjelmia?
     
  6. mozilla

    mozilla Regular member

    Liittynyt:
    01.04.2005
    Viestejä:
    466
    Kiitokset:
    3
    Pisteet:
    28

Jaa tämä sivu