1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Videon ja äänen liittäminen yhteen MPEG tiedostoksi

Viestiketju Videon muuntaminen toiseen formaattiin -osiossa. Ketjun avasi Computer94 09.03.2013.

  1. Computer94

    Computer94 Member

    Liittynyt:
    05.02.2013
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Elikkäs digiboksin tallenteet pitäisi saada muutettua mpeg muotoon. Olen ProjectX ohjelmalla leikannut mainokset pois, nyt minulla on siis ääni ja video erikseen ja ne pitäisi saada liitettyä yhteen. Olen aikaisemmin käyttänyt TMPGENC ohjelmaa mutta sen käyttö on rajattu 30 päivään. Onko mitä muita vastaavanlaisia ohjelmia olemassa? Muita ominaisuuksia en tarvitse kuin videon ja äänen muxaaminen yhteen.

    Olen kokeillut Staxrip ohjelmaa mutta en oikein ymmärrä miten tuota oikein käytetään.
    Kiitos jo etukäteen neuvoista.
     
  2.  
  3. pentsu

    pentsu Active member

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    1,388
    Kiitokset:
    24
    Pisteet:
    68
    Olisit alunperinkin muuttanut videosi projectx:llä m2p muotoon, niin video ja ääni olisi edelleen yhdessä.

    m2p =.mpg
     
  4. Computer94

    Computer94 Member

    Liittynyt:
    05.02.2013
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos vinkistä pentsu. Pitää kokeilla
     
  5. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
  6. teme565

    teme565 Active member

    Liittynyt:
    10.05.2002
    Viestejä:
    3,306
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ite olen säästämisen arvoiset nauhoitukset pakannu aina projectx:n jälkeen staxripillä h264:seksi. Vie vähemmän tilaa ja MKV:hen saa tekstit ympättyä mukaan. Projectx:ssä kannattaa asetuksista lisätä tekstitysten exporttaus idx+sub-muodossa.

    Staxripin kun on purkanu (ja asentanu ainakin avisynthin) niin kannattaa staxrippiin tehdä tyhjä profiili, jonka voi sitten aina ladata aluksi, ettei tarvitse joka kerta tehdä säätöjä käsin. Äkkiseltään läpi käytynä:
    1. Valitaan x264 quality mode (CRF:ksi 21-23). Lopputulos on yhtä hyvä kuin 2-passilla, mutta säästyy aikaa kun ei tarvitse pakata kuin kerran. Tiedostokokoa ei luonnollisesti pysty täysin ennustamaan.
    2. x264:n asetuksiin komentoriviosuuteen lisää --pic-struct --tff joka siis kertoo x264:lle, että nyt pakataan lomitettua videota, jonka kenttäjärjestys on top field first (MPEG2:sen kenttäjärjestys)
    3. Containeriksi MKV
    4. Audio-kohtaan Just mux, eli ääntä ei pakata uusiksi
    5. Filter-kohdasta valitaan sourceksi MPEG2Source

    Kun vaan jaksaisi ja ehtisi kirjoitella joskus staxripistä jonkinlaisen ohjeen. Kyseessä on pirun hyvä frontend videon pakkaamiseen ja kun tuon profiileja tekee eri tilanteita varten valmiiksi niin sitten onkin helppo ja nopea pistää pakkautumaan melkein mitä videota vaan. Avisynth-osuus on sitten asia erikseen, sitä ei opita ohjeista, se pitää itse opetella yritys-erehdys-menetelmällä.

    Staxripinkin mukana tulee projectx ja vissiin sen mainosten leikkauksenkin pystyisi tekemään suoraan staxripissä, mutta ite olen aina tehny niin että projectx:llä ensin leikkaus ja sitten staxripillä pakkaus.
     
    Viimeksi muokattu: 09.03.2013
  7. Computer94

    Computer94 Member

    Liittynyt:
    05.02.2013
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kiitos neuvoista. Pärjään hyvin pelkällä Projectx:llä kun sillä kerta saa suoraan muutettua mpg muotoon.
     
  8. pentsu

    pentsu Active member

    Liittynyt:
    07.03.2008
    Viestejä:
    1,388
    Kiitokset:
    24
    Pisteet:
    68
    Saitko onnistumaan? Mahdollisten irtotekstien kanssa joutuu vähän säätelemään, sillä niitä ei välttämättä aina saa mukaan tohon mpg:hen.
     
  9. Computer94

    Computer94 Member

    Liittynyt:
    05.02.2013
    Viestejä:
    41
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Joo sain toimimaan. Täytyy kokeilla jotain tv ohjelmaa missä olis tekstitys.
     

Jaa tämä sivu