1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Video tykki aloittelijalle

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi Jakki93 01.12.2007.

  1. Jakki93

    Jakki93 Member

    Liittynyt:
    18.09.2006
    Viestejä:
    98
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Moi
    Olen ostamassa videotykkiä, mutta en oikein tiedä mikä olisi hyvä ostos joten ajattelin kysyä teidän mielipiteitänne.

    Tykki tulee olemaan noin 3,9metriä kankaasta.
    Ja minun huoneessani ei ole mahdollisuutta laittaa tykkiä kattoon kiinni. Joten se tulee seinälle

    Minulla on Yamahan RX-V659 vahvistin ja Procasterin digiboksi ja Tietysti tietokone josta katon Filmejä.

    Hintaraja
    Tykki 1000euroa
    Kangas 300euroa
    Kaapelit 100euroa

    Mutta ei siittä haittaa ole jos halvemalla saa, mutta laatua sen olla pitää.
     
  2.  
  3. GlideFIN

    GlideFIN Member

    Liittynyt:
    09.12.2007
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tykki varmaan joko panan pt-ax100 tai sanyon plv-z5, hintaa ~1000euroa.
    Kankaasta en niin tiedä, maalatusta mdf-levystä saa hyvän kuvan halvalla..
     
  4. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  5. GlideFIN

    GlideFIN Member

    Liittynyt:
    09.12.2007
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Panassa kuitenkin kaksinkertainen valoteho, mutta enpä juuri ole vertailemaan päässyt, mutta omassa panasonicissa on kyllä sen verran hyvä kuva että en mitenkään usko että optoma kykenisi parempaan! Mielipideasioita tietty osittain..
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Eipä ne mielipideasioita ole jos ei ole kumpaakin kuvaa nähnyt "samanlaisissa" olosuhteissa. Jos ei pääse itse vertaa niin taitaa olla noi vertailut ainut lähde kuvanlaadun vertailulle.
     
  7. Supo

    Supo Regular member

    Liittynyt:
    31.03.2002
    Viestejä:
    437
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Aika usein noissa testeissä myös arvostelijoitten oma mieltymys vaikuttaaa liikaa lopputulokseen.Joku antaa kuvan pehmeydestä ym. lisää pointseja ja toinen vähentää niitä samasta syystä.Ei ne jumalan sanaa ole kuiteskaan ;)
     
  8. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    valoteho eli brigness tapaa kontrasti ja värejä aika tehokkaasti joten en ylpeilisi sillä

    esim tossa Z5 se on 1100 ANSI joka on ihanteellinen kuten myös optoman 1200 anssia

    kun 1300 on max mikä se saa olla ja monet käyttää eri tykkejä eco modella koska se laskee valo teho tohon n:800-1000 anssiin

    kyllähän leffa huone on pimennetty joten alle 1000 anssi rittää yllin kyllin pimeä kuva
     
  9. zukkeli

    zukkeli Member

    Liittynyt:
    14.03.2007
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    tuli vahingossa tuplaviesti
     
    Viimeksi muokattu: 15.12.2007
  10. zukkeli

    zukkeli Member

    Liittynyt:
    14.03.2007
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kerron kokemukseni yhdestä projektorista (EPSON EMP-TV700). Olin aikeissa ostaa panasonicin projektorin, vaan tulin toisiin aatoksiin kun kuulin maahantuonniin huollon olevan tällä haavaa huonoissa kantimissa, laite olisi hyvä mutta jos jotain ongelmia ilmenee niin sitten ongelmana on huollon saatavuus.

    SIksi pääädyin EPSON tykkiin ja sen kun sai vielä paikallisesta liikkeestä oli kaupat helppo tehdä, olen erittäin tyytyväinen laitteeseen, mutta mukana ostamani kattokiinnitys oli niin naurettava että palautin sen liikkeeseen kovien haukkujen kanssa. EPSON maksoi alennuksien kanssa 1060 euroa, piuhat 10 metriä s-vhs 25e, 5 metriä scart minimani 3.90 e toimii!, tietsikkapiuha 15 e. Kattokiinnityksen tein itse, valkokankaan tein kovalevystä jonka maalasin sopivalla harmaalla (värikartta apuna). valkokangas ei maksanut mitään kun väri löytyi duunista. Ainiin musta kangas reunoihin 30 e.

    EPSONin ainoa miinus mielestäni on objektiivin säätöpylpyröitten epätarkka toiminta, mutta kyllä kuvan saa kohdalleen.

    Valikkoja kun oppi käyttämään sujuu katselu ihan hyvin, hiukan lisäsin punaista ja se oli siinä.
     
  11. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    taisi tulla malli nimessä kiljoitus vilhe

    eli kyseessä = varmaan Epson EMP-TW700 joka vaikutta ainakin Speceissä hyvältä
    ei ei ja EI [​IMG]

    nyrkki sääntö on että johdot ei saa maksaa alle viikon ruoka annosta

    hyvä tuttuni omistaa Hifi liikkeen ja hänellä tulee monesti itku kun kuule että 500-1000€ kaijutin parin ostaja menee Anttilaan ostamaan 2€\m hintaista kaijutin kaapelia hyvää kaijutin kaapelia saa n:10€\m ja DVI-5m n:60€ tai High-End johtoja esim Analysis-Plus -> 6m DVI 162€

    kaikki varmaan osta videotykin \ kaijuttimet ym sillä peri aatteella että se on seuraavat 3-10v kotona joten miks ei osta johtoja samalla peri aatteella

    ja monesti johdot säilyy piisempää kuin ostama laite koska johtoihin ei tuu niin usein uudistuksia kuin laiteisiin joten johdon vaihto on turhaa

    no toivon mukaa kaikki valmistajat poistaa vuonna 2008 kaikki paitsi HDMI\DVI liittimet tykeistä ja töllöistä no töllössä scart on ok mutta ei muissa
     
  12. zukkeli

    zukkeli Member

    Liittynyt:
    14.03.2007
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Sokar80.lle sellaiset terveiset että me kaikki emme syö samalla tavalla.

    Seuraavaksi haluaisin antaa vinkkiä pienistä kirjoitusvirheistä, vaikkakin kieliasu kirjoituksessasi antaa hiukan ymmärtää ettei Suomi ole äidinkieli niin kuitenkin sanassa kaiutin EI EI JA EI ole J kirjainta, lisäksi "periaattella" ja "nyrkkisääntö" on yhdysanoja, myös kaikki välimerkit puuttuivat.

    Sitten asiaan.

    Nimimerkki Jakki93 kysyi muiden mielipiteitä kotiteatteri compoista, palsta jossa haluan neuvoa omiin laitteisiin on toisaalla. Se että täällä foorumilla on hiukan rasistisesti merkitty niimimerkin alle jonkinlainen määre kustakin kirjoittajasta, on minua hiukan ahdistanut, sillä se ei aina tuo esiin ko. nimimerkin todellista tietämystä, vaan kertoo enemmänkin kirjoittamisen määrästä ja ainahan määrä ei korvaa laatua.

    Epson on hyvä laite ja omat kokemukseni on hyvät, hinta/laatu suhde on erinomainen.

    Välipiuhat, joita huoneessani on 40 metriä, ovat laadultaan vaihtelevia kun muistelee ostohintaa ja sitä onko kosketinpinnat kullattu vai onko kenties kyseessä optinen kaapeli ja todellakin hännänhuippuna Minimanista ostamani scart kaapeli 3.90 euroa. Kaiutinkaapelit on täällä kaapeleita eikä piuhoja. S-vhs piuha on huonoin vaikka on kallein, materiaali on hyvä mutta mekaaninen kestävyys huono, se on näiden johtojen ominaisuus, onneksi niitä ei tarvitse liioin liikutella.

    Kun myyjä myy kalliita johtoja jotka ei toimi laitteessa (scart/s-vhs adapteri) tai myy scart/s-vhs johdon jossa on singaalitie väärään suuntaan, alkaa itse hiljalleen miettimään omia ratkaisuja. Selvisi että vastoin myyjän tietämystä välillä VHS soitin - EPSON on singaalin mentävä samantasoisessa kaapelissa, siis EI adaptereita väliin tai keskittää singaalin tulot vahvistimeen josta ne kätevästi menisi sitten yhdellä kaapelilla projektoriin, toimii vain jos KAIKKI singaalitien piuhat on samantasoiset. Vain DVD- soitin toimii näin, VHS on laitettava SCARTilla suoraan perille ei vahvarin kautta jolloin piuhan tyyppi olisi vaihtunut, jos näin toimii, perille tulee vain ns. tahdistusingaali joka on mustavalkoinen ja epäterävä. Siis käyttöön EPSONin mukana tuleva oma adapteri joka kytketään projektorin sisääntuloon, näin toimii, asia oli helppo ja halpa varmistaa KO. Minimani piuhalla, piuha siis toimii, sähkö kun ei itse tiedä millaisessa johtimessa kulloinkin kulkee. Liikkeeseen sain onneksi palautettua tarpeettomat johdot, kovin monta kertaa ei viitsi ajaa 50 kilometriä moisten piuhojen takia, minimani kuitenkin on kävelymatkan päässä.

    En ymmärrä miksi minun pitäisi hankkia tietokoneen ja projektorin väliin joku sata euroa maksava johto jos alan liikkeestä sen saa 15 eurolla? Halpoja on toki, but so fusking what?

    Yksi todella naurettava piirre ns. hifisteillä on kehuskella laitteidensa hinnoilla ja piuhojen paksuuksilla, silloin kun huomaa kehuvan toisille esim: vahvarin hinnalla, ollaan sillä tiellä että vahvistin onkin ostettu naapuria varten eikä itselle.

    Tässä nyt alkuun, nimimerkistäsi päätellen, olen kerennyt vaihtaa kaiutinkaapelit muutamaan kertaan jo ennen herran syntymää. Aloitin stereoden kuuntelun 60-luvulla omatekoisilla laiteilla.

    Zukkeli
     
  13. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    zukkeli olet kait lukenut AD säännöt mitä ne sanoo toisiin kirjoittajiin kohdistuneista hyökkäyksistä

    ja jos jokut ei saa selvää mitä kirjoitan niin miks lukee sitä ei kukaan pakota

    ei kukaan sanonut\kirjoittanut että sun pitää ostaa suomi on vapaa maa osta vaikka kaikki hifi laitteet ja johdot city marketista jos haluat
    ihan kuten amis auto pojat tai PC harrastelijat niin hifistit myös kertoo mitä tuli hankittua

    esim High-End PC omistaja laittelee 3D mark ym tuloksia nettiin mitä käytännön hyötyä on että maija meikäläinen toisella puolella suomee näkee että matti meikäläinen sai 3D mark 2006 vaikka 12 000 pojoo ei mitään mutta tehomylly - muropaketti ja AD on täynnä 3D mark ym tuloksia
    sittenhän olet nähnyt koko tekniikan muuttavan laidasta laitaan kuten mun isäkin

    minun kirjoittamat asiat ei ole faktoja mutta kirjoitan vain omista kokemuksista mitä tähän pieneen ikään on mahtunut

    olen käynyt useissa eri hifi tapahtumissa ja tunne monta hifi alan ammattilaista muutama niistä omistaa hifi liikkeen ja olen ite nähnyt esim eri kaiutin kaapeli testejä että kaikki johdot ei ole samanlaisia esim johto liittimillä on aika pieni vaikutus kuvan tai äänen laatuun tosin kulta johtaa sähkö hyvin mutta kokonaisuus ratkaisee

    jotkut merkit kuten Monster capel on yli arvostettu ja ainakin yli hintainen kuin muilta saa samaa tavaraa halvemmalla

    no nyt syyllistyin ite löpisemään Jonnin joutavaa [​IMG]

    eli Jakki93 kaikki nuo ehdotetut videotykit on ihan hyviä minusta Optoma HD70 on niistä paras ehkä vain minusta ?

    tuo sinun Yamaha rx-v659 vahvistin on ihan ok hifi vahvistin itelläkin Yamaha

    minä laittaisin PC-DVI liitimestä sen suoraan tykin VGA liittimeen kiini DVI -> VGA adapterilla koska näin digiboxin HDMI voi laitaa kiini suoraan tuolla tavalla

    sitten jos tulevaisuudessa tulee paljon eri HDMI laiteita niin HDMI switching hub on kätevä saa 4 kpl HDMI sisään 1kpl ulos tykille

    itellä on siinä PS3 - Procaster 6300c - DVD ja PC kiini maksoi 299€ high-end studiolla minusta ko summan arvoinen
     
  14. zukkeli

    zukkeli Member

    Liittynyt:
    14.03.2007
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itsepähän rupesit arvioimaan minuun ruokailutottumuksia ja "lyttäsit" piuhat suoralta kädeltä. Voin vakuuttaa että kukaan "stereosilmä" pysty erottamaan kuvan laadussa mitään vaikka tuossa videossa on lähes ilmainen johto. Voin kierrättää DVD-ohjelmaa niin että se menee kullattujen töpseleiden kautta suoraan seinälle , tai sitten mutka videon kautta projektoriin ja seinälle, ei oo eroa. Toki tämän halvan piuhan töpseli saattaa vuosien varrella hapettua pinnaltaan, kun on vain tinapintaista, mutta sitten katsotaan asiaa uudestaan.

    Eikä ne kultapiuhat paljon auta kun vanhassa nauhurissa on kuitenkin töpselit tinapintaisia ja nauhurilla katsotaan vanhaa "kamaa", miksi ostaa joku kultapiuha joka maksaa enemmän kun itse nauhuri? Rainat tulee kuitenkin lähiaikoina kopiotua tietsikalla dvd-ksi.

    Sitten Jakki93, pistä vaan jäitä hattuun noiden piuhojen kanssa, niitä voi ostaa tietokonealan tai videoprojektoripuolen liikkeistä myös ihan kohtuuhintaan, laaja valikoima löytyy vaikkapa Motonet liikkeestä, siellä myydään luultavasti samaa huttua kun erikoisliikkeissä, on vain eri hinta. Erikoisliikkeiden ja tavallisten kauppojen ero on siinä
    että erikoisliikkeiden hinnassa on yleensä ns. harrastelisä.


    Lainaus Sokar80.
    "esim High-End PC omistaja laittelee 3D mark ym tuloksia nettiin mitä käytännön hyötyä on että maija meikäläinen toisella puolella suomee näkee että matti meikäläinen sai 3D mark 2006 vaikka 12 000 pojoo ei mitään mutta tehomylly - muropaketti ja AD on täynnä 3D mark ym tuloksia"

    En kyllä nyt ymmärtänyt lainkaan mitä tarkoitit,sorry.

    Hinnalla kehumista on oikein tutkittu. esimerkki tutkijalta: jos ostaa vaikkapa purjeveneen pihalle vain siksi että on siihen varaa ja haluaa sen naapurille näyttää, niin purjehtiminen ei enään ole pääasia vaan varallisuuden esittely. Sovelsin tätä vain suoraan stereohin. Toki laitteita esitellään toisille harrastajille mutta jos pääasia on hinta , ollaan mielestäni hakoteillä. Suomessa on viihde-elektroniikan osalta hinnoissa paljon harrastelisää kun vertaa euroopan muihin maihin, se on nyt kaventumaan päin, kiitos netin mutta tuossa kymmenen vuotta sitten hintaerot olivat paikoitellen pöyristyttävät.
     
  15. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    juuri tuota että eri ihmiset ymmärtää ja arvostaa eri asioita

    no tuosta sitten ON turha enempää kirjoittaa kun menee sulta ohi niin kuin multa kaikki autojutut no osaan ajaa mutta siinä se on
    en halua olla nyt ilkeä mutta minusta ja varmaan 99% harrastelijoista kyllä HIFI harrastus on kaikkea muuta kuin rahalla pröystäilyä
    saksa ym maa ollut minun ja monen muun suosikki osto maa
    ei suomessa mitään vikaa ole mutta täällä yritetään tapaa kaikki harrastukset alv ym vero jutuilla ja jos ne ei riitä niin 110% harratelija lisä [​IMG]
    ei niin tuossa asiassa

    mutta kuin luin että olit ostanut hyvän videotykin niin kuvittelin että myös muuta laitteet on saman tasoisia no luulo ei ole tiedon värtti niin olen kuulut [​IMG]
    en sinun vaan kirjoitin näin :

    nyrkki sääntö on että johdot ei saa maksaa alle viikon ruoka annosta minulle se = n:60€
    pikku esimerkki [​IMG]
    mun isällä on kohtuu hintainen kotiteatteri setti niin kerran isän tuttu tuli kylään ja toi oman vinyylin jota oli omassa kotona kuunnellut satoja kertoja
    nyt kuuli sen eri systeemistä niin höristeli korviaan että kuuli tutussa "laulussa" uusia ääniä

    eli jos ei tiedä paremmasta mitään niin oma on paras pätee lähes kaikkeen

    tosin ei kannata esim tuhlata 7 000€ PC pakettiin jos vain surfaa netissä ja pelaa pasianssia koska se olisi vain rahoilla kehumista kun ei ole muuta hyöty tarvetta ostokselle

    mutta mun näytön ohjain maksaa enemmän kuin esim mun isän koko PC mutta halvalla PC paketilla on lähes mahdoton pelata uusimpia pelejä joten kunnon PC on Hard gore pelaajille tarpeellinen ostos eikä rahoilla kehumista koska se tulee 100% hyöty käyttöön

    mutta ei pelaajaa kuten mun isä ei ymmärrä koko juttua miks pistää rahaa niin paljon johonkin minkä saa pc kaupasta n:430€ onhan niitä halvempiakin mutta osti ton kun oli MikroPC lehden kehuma

    no isälle on turha rauta langasta vääntää asiaa jos ei ymmärrä niin ei ymmärrä.
    hyvää joulu kaikille elkää ottako stressiä joulu ostoksista [​IMG]
     
  16. zukkeli

    zukkeli Member

    Liittynyt:
    14.03.2007
    Viestejä:
    14
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olet näköjään kerännyt taas hiukan sisua?

    Siis

    En ymmärtänyt kieliasuasi KO.kohdassa!


    Kyllä minä "luun laittaisin kurkkuun" sinulle tästä aiheesta

    MUTTA

    Emme ole alkuperäisessä aiheessa jonka säikeen aloittaja määritteli. Kanssasi en ryhdy nyt enempää "jäkkäämään".

    Joulua
     
  17. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    jaahas ja ikä muka tuo viisautta [​IMG]
     
  18. J-lalli

    J-lalli Active member

    Liittynyt:
    08.04.2005
    Viestejä:
    1,292
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    68
    Hahhahhahhahhaa, mukavaa lukemista.
     
  19. TemeTee

    TemeTee Regular member

    Liittynyt:
    12.12.2006
    Viestejä:
    1,541
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Juu repesin varmaa 10 kertaa, oli hauskaa!
     
  20. Feelixi

    Feelixi Guest

    Moi viisaammat

    Antakaa hieman neuvoa millain minun kannattaa yhdistaa eri laitteet toisiinsa. Joitain piuhoja jo loytyy, mutta piuha kauppaan kuitenkin olen menossa, eli kertokaapa mielipiteenne. Niin ja kiitos niista.

    Laitteina on:
    Laptop: (HDMI,DVI)
    Tykki: (HDMIx2,DVI w/HDCP,S-Video, Composite Video, Component Video)
    Vahvari in: (HDMI x2, Dock Terminal for YDS-10 x1, Optical Digital x4, Coaxial Digital x2,S-Video x5
    Vahvari out: (HDMIx1, Analogue A/V/Audiox2/x1, Optical Digitalx1, S-Video x2, Component Video Monitor x1, S-Video/Composite Monitor x1/x1

    DVD: (HDMI output x1, Composite video outputs x1, S-video outputs x1, Component video output x1, Digital coaxial outputs x1

    Mahdollisesti PS3 (Kun ei ole viela pukki kaynyt)
     
  21. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Eipä tossa muuta tarvii kuin HDMI:tä käyttää. Kaikki siirtyy digitaalisena laatua heikentämättä.
     

Jaa tämä sivu