Tiivistys; On monia eri tekijöitä jotka voivat johtaa ongelmiin Windows-pohjaisten tietokoneiden käynnistyksen aikana. Tässä artikkelissa tarkastelemme niistä muutamia ja eri vaiheita jossa ongelmia voi tapahtua. * On myös suositeltavaa että mitään korjauksia ei pidä yrittää itse ,- ellei käyttäjä ole täysin varma mitä on tekemässä. Kiitos. * VaiheKäynnistys prosessiBIOSUEFI 1PreBootMBR/PBR (Bootstrap Code)UEFI Firmware 2Windows Boot Manager%SystemDrive%\bootmgr\EFI\Microsoft\Boot\bootmgfw.efi 3Windows OS loader%SystemRoot%\system32\winload.exe%SystemRoot%\system32\winload.efi 4Windows NT OS Kernel %SystemRoot%\system32\ntoskrnl.exe 1. PreBoot Tietokoneen laiteohjelmisto käynnistää Power-On Self Test (POST) ( Tarkistaa Suorittimen rekisterit, Bios koodin, Peruskomponentit (DMA&Ohjaimet), Etsii- kokoaa ja tarkistaa järjestelmän muistin ja Tunnistaa- valitsee laitteet, jotka ovat käytettävissä käynnistystä varten. ) Tämä prosessi päättyy, kun kelvollinen järjestelmälevy havaitaan. Laiteohjelmisto lukee pääkäynnistystietueen (MBR), käynnistää sitten Windows Boot Managerin. 2. Windows Boot Manager Windows Boot Manager etsii ja käynnistää (Winload.exe) Windowsin käynnistysosiosta. 3. Windows operating system loader Käynnistää välttämättömät ohjaimet Windows ytimen toimimiseksi. 4. Windows NT OS Kernel Ydin lataa järjestelmän rekisteröintikannan ja lisäohjaimet, nämä ovat merkitty BOOT_START. Windowsin ydin antaa hallinnan Istunnonhallintaprosessille (Smss.exe), joka alustaa järjestelmäistunnon, lataa & käynnistää ohjaimet joita ei ole merkitty BOOT_START. Lopuksi Windows kirjautumis ikkuna tulee näkyviin. Alla yhteenveto Käynnistysjärjestyksestä, Näytön näkymästä ja tyypillisistä käynnistysongelmista. Jokaisella vaiheella on erilainen lähestymistapa vianetsintään, tässä ongelmia ilmenee kolmen ensinmmäisen vaiheen aikana. -------------------------------------------------------------- Vianmääritys; -------------------------------------------------------------- BIOS Ulkoiset oheislaitteet voivat häiritä käynnistystä myös vialliset laitteistot voivat häiritä käynnistysprosessia. Boot loader vaihe -Mikäli näyttö on täysin musta, paitsi vilkkuva kohdistin. Tai saat jonkin seuraavista virhekoodeista, tämä osoittaa, että käynistysprosessi on juuttunut Käynnistyksenlataus vaiheeseen. Boot Configuration Data (BCD) missing or corrupted Boot file or MBR corrupted Operating system Missing Boot sector missing or corrupted Bootmgr missing or corrupted Unable to boot due to system hive missing or corrupted Ongelmaa voidaan yrittää korjata käynnistämällä tietokone Windows Asennusmedian avulla , Windows Palautusta (WinRE) käyttäen tai komentokehotteessa ( Shift+F10 ). #1. Käynnistyksen korjaus -työkalu Käynnistyksen korjaus, korjaa automaattisesti monia yleisimpiä ongelmia. Työkalun avulla voidaan myös nopeasti diagnosoida ja korjata monimutkaisempia käynnistysongelmia. Kun tietokone havaitsee käynnistysongelman, se käynnistää Startup Repair työkalun. Diagnosoi käynnistyslokitiedoston ja yrittää korjata ongelman automaattisesti. #2. Korjaus komentokehotteessa (Command Prompt) Korjaa käynnistyskoodit Koodi: BOOTREC /FIXMBR Korjaa käynnistyssektorin Koodi: BOOTREC /FIXBOOT #3. BCD virheiden korjaus Tarkistaa asennetun järjestelmän Koodi: Bootrec /ScanOS Käynnistä tietokone uudelleen tarkistaaksesi, onko ongelma korjattu, jos ei> Koodi: Bootrec /rebuildbcd Saatat saada yhden seuraavista viesteistä. Jos saat viestin windows installation: 0 , Suorita komento: Koodi: bcdedit /export c:\bcdbackup attrib c:\\boot\\bcd -r –s -h ren c:\\boot\\bcd bcd.old bootrec /rebuildbcd Saatat saada seuraavan varmenne viestin Käynnistä tietokone uudelleen. #4. Bootmgr:n korvaus Mikäli aikaisemmat vaiheet eivät korjanneet tätä virhettä, voidaan yrittää korvata Bootmgr tiedosto asemasta C: järjestelmän varattu osioon. Komentokehotteessa muutetaan hakemistoa järjestelmänvarattu osio. attrib komennolla tuodaan piilotetut tiedostot näkyviin. Koodi: attrib -r -s -h Suoritetaan sama attrib komento myös järjestelmäasemassa. Koodi: attrib -r -s -h Uudelleen nimetään bootmgr tiedosto nimellä boootmgr.old Koodi: ren c:\bootmgr bootmgr.old ja kopioidaan bootmgr tiedosto ja liitetään se järjestelmänvarattuun osioon. esimerkki: Koodi: copy "D:\bootmgr" C:\ Käynnistä tietokone uudelleen. Windows Ydin/Kernel - vaihe Mikäli tietokone jumittuu ytimen lataus vaiheen aikana, saatat saada usein virheilmoituksia. Näitä ovat muun muassa seuraavat: Virheilmoitus ilmestyy aloitusnäytön jälkeen ( Windows logo screen). "0x00000C2" , "0x0000007B" , "inaccessible boot device" jne.. Järjestelmä jäätyy käynnistys ikkunaan. - Saat mustan ruudun aloitusikkunan jälkeen. Ongelmaa voidaan yrittää ratkaista kokeilemalla seuraavia järjestelmänpalautusvaihtoehtoja yksi kerrallaan. #1. Yritä käynnistää tietokone vikasietotilassa tai viimeksi toimivaan kokoonpanoon. Mikäli vikasietotila toimii, voidaan käyttää esim, Event Viewer -ohjelmaa auttamaan käynnistysongelmien tunnistamisessa ja niiden diagnosoimisessa. Clean boot Auttaa palveluhin vaikuttavien onglemien vianmääritykseen, Clean boot toiminto voidaan ottaa käyttöön msconfig komentoa käyttämällä ja suorittamalla " Valikoiva Käynnistys "- vaihtoehto. Useimmissa tapauksissa ongelmallinen palvelu on kolmannen osapuolen tarjoama. ------------------ Käynnistysongelma, puuttuva ohjain (ajuri) allekirjoitus 64 -bittisissä käyttöjärjestelmissä (alkaen Windows Vista > 10 ) Windows lataa ytimeen ajurin vain jos ohjain on allekirjoitettu. Käyttäjä voi saada erillaisia virheitä käynnistysprosessin aikana riippuen ohjaimesta, jota ei pystytty lataamaan, se voi myös vaikuttaa muihin prosesseihin. Käytämme esimerkkinä seuraava virhekoodia. Decoding, virheen tarkastelu Heksakoodin kääntämiseen voidaan käyttää SLUI.EXE työkalua tai etsia virhekoodia nstatus.h-tiedostosta Windows SDK;lla. Korjaus Ohjain/Ajuri voi olla Microsoftin tai kolmannen osapuolen tuottama. Ajureille, joille on saavana uudempia versioita ja joka voidaan päivittää on ensisijainen toimenpide. ----------- * Kesken * ------------- - Aiheesta lisää - Advanced troubleshooting for Stop error or blue screen error issue + Windows 10 SDK. (ex. atikmpag.sys , igdkmd64.sys , nvlddmkm.sys ) https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/troubleshoot-stop-errors Generate a kernel or complete crash dump https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/generate-kernel-or-complete-crash-dump Using System File Checker (SFC) To Fix Issues https://docs.microsoft.com/en-us/archive/blogs/askcore/using-system-file-checker-sfc-to-fix-issues https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/img-boot-sequence https://docs.microsoft.com/en-us/windows/client-management/troubleshoot-windows-startup