1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

"varmuuskopio" dvd:stä

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi Shawn04 22.05.2001.

  1. Shawn04

    Shawn04 Guest

    Hankin dvd aseman ja nyt kiinnostas miten dvd levyistä tehdään "varmuuskopio"? Kuinka pitkää rippauksessa menee ja miten se tapahtuu? Ohjelmat?
     
  2.  
  3. pelttu

    pelttu Regular member

    Liittynyt:
    22.11.2000
    Viestejä:
    576
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Näin ensikertalaisen (oletan että olet) kannattaa aluksi tehdä helpolla tavalla. Itse näistä "rip it all"-ohjelmista olen ainoana todennut kunnolla toimivan venäläiskehitelmän DaRippak Mixer http://come.to/darippak . Tuolla ohjelmalla elokuvan rippaus kestää noin 8h. DivX:n codecit kannattaa hankkia ensiksi http://ddigest.com .

    Itse tykkään tehdä rippauksen osissa, jolloin käytän seuraavia ohjelmia: SmartRipper 2.27 (rippaus), FlaskMpeg 0.594 (A/V-käännös DivX:lle), Virtual Dub 1.4d (A/V-yhdistäminen), WaveMP3 (audio MP3->wav), AudioCatalyst 2.0 (A->64kb/22khz), Subrip 0.96 (tekstitys) ja AdvBitRate17 (Bitrate-laskuri).

    Tämä kestää 15-18h yhteensä, mutta kuvan laatu on paljon parempi ja sen saa haluamassani koossa 416*176 (2.35:1), joka sopii 1 CD:lle.
     
  4. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Pelttu: systeemisi vaikuttaa mielenkiintoiselta, mutta heti ensimmaisena pisti silmaan AudioCatalystin kayttaminen -- miksi ihmeessa kayttaa Xingin MP3-rutiineita, jotka tunnetusti tekevat kaameaa jalkea? Ja toisena pointtina aanien pakkaukseen -- 64kbps tasolla audio jaa auttamatta TV-lahetyksen tasolle, ellei huonommaksikin. Itse pakkaisin audion LAME:lla 96-128kbps:na tai VBR:na.
     
  5. Shawn04

    Shawn04 Guest

    Mitä noi divx:n codekit tarkoittaa?
     
  6. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    CODEC on palikka, joka kertoo koneesi ohjelmille, etta "HEI! Nyt me osaamme toistaa tallaista uutta formaattia". Eli tarvitset koneeseesi DivX ;-) codecin, jotta koneesi osaa toistaa DivX -leffoja -- sama codec "aiheuttaa" myos sen, etta koneesi osaa myos pakata ko. leffoja.

    Loogisesti siis CO = coding (pakkaus, koodaus), DEC = decoding (purkaminen).

    Windowsin mukana tulee hirvittava maara CODECeita, joten niita ei yleensa lisaa tarvi, mutta DivX on sen verran uusi (ja hack Microsoftin omista MPEG4 codeceista), jonka vuoksi se taytyy instata erikseen.

    Loytyy osoitteesta:
    http://fin.afterdawn.com/ohjelmat/specific.cfm?id=186
     
  7. mrv42

    mrv42 Guest

    Ainoa ongelma Lamen käyttämisessä on lähinnä
    ACM-codecin löytämisen hankaluus. ACM-codeccia
    tarvitaan, jotta lamea voidaan käyttää esim.
    flaskmpeg:ssä ja/tai virtualdubissa äänen
    pakkaamiseen..anyway, googlella löysin n. 10
    minuutissa, kun luin pari viestiketjua läpi
    aiheesta. Oon unohtanut url:t, mutta homman siis
    saa kyllä toimimaan.
     
  8. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
  9. Shawn04

    Shawn04 Guest

    Paljonko pitää olla kovalevytilaa että voi ripata elokuvia?
     
  10. dRD

    dRD I hate titles Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    8,312
    Kiitokset:
    191
    Pisteet:
    143
    Paljon ;-) Riippuen leffasta, useampia gigoja jokatapauksessa. Ja rippauksen jälkeen vielä gigan verran (riippuen mihin formaattiin ja millä tasolla) pakkausta varten.
     
  11. Shawn04

    Shawn04 Guest

    Ei taida 5g:llä onnistua rippaaminen
     
  12. pelttu

    pelttu Regular member

    Liittynyt:
    22.11.2000
    Viestejä:
    576
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Viitaten tähän dRD 23.5.2001 04:40 viestiin...
    Anteeksi myöhäinen vastaus, mutta mä teen reissuhommia enkä aina ehdi katsella Afterdawn'in sinänsä ihan hienoa keskustelut-osiota.
    Mä katson näitä leffoja yleensä kompuutterilla (tämäpä tyhmä toteamus), sen kaiuttimilla ja suoraan CD:ltä. Käyttämäni kompuutteri ei ole mikään "state-of-art"-kone, minkä vuoksi se ei kykene toistamaan kovin hyvin hyvää ääntä 96kb/44Mhz varsinkaan CD:ltä. Joten ääntä on pakko "huonontaa". Mä olen kyllä myös tietoinen Xingin rutiinien "puutteellisuuksista", mutta silti tämä 64kb/22Mhz ei ole ihan niin huono, kuin annat ymmärtää.
    Vinkkisi Lamesta on hyvä ja lisätutkimisen arvoinen. Ellen ihan väärin muista, niin joku versio siitä taitaa olla myös DaRippak'ssa.
     

Jaa tämä sivu