1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

vanhan kameran korjaus

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi Naakkka 15.01.2011.

  1. Naakkka

    Naakkka Member

    Liittynyt:
    15.01.2011
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Minulla on vuonna 2004 hankittu Canon ixus 500 digipokkari. Toiminut hyvin tähän saakka, on tukeva, metallikuorinen, ottanut hyvälaatuisia kuvia (minun mielestäni), mutta nyt on tehnyt stopin.

    Ongelma: Näyttö ei pelaa, se on musta ja välillä siinä on vaaleasta tummempaan violettiin leveydeltään vaihteleva raita tai raitoja. Näytöllä näkyy kuitenkin päiväys ym tiedot jos niin haluan. Jos otan kuvan ja lataan sen tietsikalle, on kuva juuri se mikä näkyy näytöllä eli musta mahdollisesti violetein raidoin.

    Kysymys: Onkohan tämä vakava vika (=kallis korjata)? Kannattaako tämän ikäistä laitetta ylipäätään korjata? Tuttava sanoi, että korjaus tulee turhan kalliiksi, ja sitten voi hajota jokin toinen osa, entä löytyykö osiakaan. Mitä te asiantuntijat täällä olette mieltä?

    Tuo tuttava ei ole mikään varsinainen kameramies, mutta hänen sanomansa pani ajattelemaan. Erään tässä nyt nimeltä mainitsemattoman nettikaupan sivuilla tarjottiin uudempia digipokkari canoneita, esim ixus 105 IS 99,95 euroa ja ixus 130 IS 170euroa. Muitakin hyviä tarjolla, mutta mainitsin ixuksen koska olen tottunut siihen. Mitä arvelisitte korjauksen maksavan näihin hintoihin verrattuna?

    Netistä vähän katselin kamerahuoltoja ja pelkkä tarkistettavaksi ottaminen tuntui maksavan useamman kympin. Totta kai työ maksaa, en minä sitä, mutta en turhaan haluaisi maksaa "toivottomasta tapauksesta" vaan sijoittaisin senkin rahan uuteen kameraan. Jos ostaisin uuden, niin kumpikohan noista edellä mainituista olisi parempi hintaansa nähden? (edellyttäen ettei vanhaan "palvelijaan" kannatta enää satsata rahaa)

    Kiitos jo etukäteen kommenteista
     
  2.  
  3. Joensuu

    Joensuu Active member

    Liittynyt:
    08.05.2007
    Viestejä:
    2,545
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
    Nykysellään ei kannata enää korjata, tekniikat on jo tarjouskameroissakin paremmat kun 2004 malleissa.
     
  4. aba120

    aba120 Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    3,564
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  5. Naakkka

    Naakkka Member

    Liittynyt:
    15.01.2011
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos vastauksista!

    Luin ketjun annetusta linkistä ja siitä edelleen muihin ketjuihin. Vai on tämä kennovika canonin kameroissa muissakin tyypillinen jossain määrin.

    Sain ideoita. Kerron jos ne johtavat mihinkään.

    Vielä lisäkysymys. Osaisiko joku suositella hyvää näppäilijän pokkaria, hintaluokassa 100-200 euroa?
     
  6. Joensuu

    Joensuu Active member

    Liittynyt:
    08.05.2007
    Viestejä:
    2,545
    Kiitokset:
    4
    Pisteet:
    68
  7. Naakkka

    Naakkka Member

    Liittynyt:
    15.01.2011
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Loppukatselmus asiasta.

    Aba120:n vastauksessa ollut ketju oli tosi hyödyllinen, suuret kiitokset vielä kerran.

    Kyseessä oli siis kennovika joka saattaisi vielä kuulua laajennettuun takuuseen. Soitin Canonille ja käskivät suoralta kädeltä ottaa yhteyttä jas-tekniikkaan (valtuutettu huolto). Toimitin kamerani sinne ja tasan kahden viikon kuluttua eli siis tällä viikolla tuli soitto, että kamera on kunnossa ja korjaus on ilmainen! Koska kenno on kiinni muussa optiikassa, koko optiikka vaihdettiin, näin minulle selitettiin.

    Nyt minulla on sitten toimiva kamera. :))) Siis seitsemän vuotta vanhaan laitteeseen oli vielä varaosia ja eikä huolto maksanut mitään. Tätä voisin kutsua palveluksi. Tällä pärjäilen vielä muutaman vuoden.
     
  8. aba120

    aba120 Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    3,564
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    No sehän meni paremmin,kun hyvin,onneksi vielä jossain palvelu pelaa.
    Eihän Canon tossa takkiin ota,sehän laskuttaa Sonya jokaisesta hajonneesta kennosta,
    mitä on canonin kameroihin laitettu.

    Tossa ainaskin pätee hyvin,myyjän & valmistajan takuu.
    Takuu ei pääty,vaikka ilmoitettu takuuaika loppuu,
    sen jälkeen tulee tuotevastuu & virhevastuu laki.
    Tuotteen pitää kestää kauemmmin,kun takuuajaksi on annettu.

    Mutta jos 5-7 vuodenkin jälkeen laite korjataan vielä takuun puitteissa,niin se on jo jotain.Tähän ei moni pysty.

    Pitää odotella,että mun v 2004 ostettu Canon PowerShot A80 kenno pamahtais paskaks,
    veis sen sitten jas-tekniikkaan korjattavaksi:DD
     
    Viimeksi muokattu: 03.02.2011

Jaa tämä sivu