1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Vaikea valinta Linuxien välillä...

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kibman 28.10.2004.

  1. kibman

    kibman Member

    Liittynyt:
    17.08.2003
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Olen tässä aikeissa asentaa ensimmäistä kertaa elämässäni Linuxia kannettavani käyttöjärjestelmäksi.

    Osaisittekohan neuvoa mikä olisi paras levistysversio asennattavaksi. Olen tässä pähkäillyt kolmen vaihtoehdon välillä:

    -Suse (9.2-versio ilmestynee kohta... voisi olla kiinnostava valinta)
    -Red Hat (ei kai enää kehitetä)
    -Mandrake (ainakin Mikrobitti hehkutti aloittelijoille)

    Linuxin tulisi pyöriä graafisella-työpöydällä varustettuna vanhassa kannettavassani (500 Mhz, 128 Mt, 12 Gt...).

    Jakeluversion tulisi olla suht.koht. helppo jotta pääsen nopeasti alkuun. Pääasiallinen käyttö olisi tekstin- ja kevyt kuvankäsittely.
     
  2.  
  3. Agent_007

    Agent_007 Senior member

    Liittynyt:
    05.05.2003
    Viestejä:
    29,936
    Kiitokset:
    124
    Pisteet:
    143
    Red hat kulkee nykyään nimellä fedora core.
    Noitten kaikkien oletus ikkunamanageri taitaa olla KDE/GNOME jotka ovat molemmat liian raskaita tuolle kannettavalle.
    Kaikki nuo ovat helppoja asentaa ja käyttää, mandrake ja suse hiukan helpompia kuin fedora.
     
  4. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jos noi kolme on vaihtoehtoina, niin se on oikeastaan aivan sama, minkä valitset...kaikki on lähes samanlaisia...
    Yhdistävänä tekijänä on RPM pakettien hallinta, joka on mielestäni hankalin käyttää ainakin, jos aikoo asentaa ohjelmia, jotka ei jakelu pakettiin kuulu.
    Huonoina puolina mainittakoon myös hitaus ja se, että linuxista ei opi oikeastaan mitään noita distroja käyttäessä...
     
  5. Fidelaar

    Fidelaar Regular member

    Liittynyt:
    29.07.2003
    Viestejä:
    817
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jos kannettavasi sattuu olemaan armada m700, redhat 9 toimii ainakin minulla siinä komeasti ilman asennusvaikeuksia.
     
  6. anatemus

    anatemus Regular member

    Liittynyt:
    11.03.2002
    Viestejä:
    472
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    No, mielipiteensä kullakin... Ekana ja ainoana distrona olen käytellyt Mandraken 10-versiota.

    Nyt tiedän esim. linuxin erilaisen hakemistojärjestelyn, nvidian näytönohjaimen 3d-kiihotuksen asentamisen eron Windoze ja xfree (vai miten se nyt pitäs sanoa) ympäristöissä, kernelin kääntämisen alkeet,että "ajureita" ei asenneta (vaan käännetään kerneliin/tehdään modulit tjsp), vinon pinon gnu/linux -ohjelmien nimiä/käyttötarkoituksiaja, valmiiden rpm-pakettien asentamisen helppouden, rpm-systeemin ulkopuolisen ohjelman asentamisen ihanuuden (yritin gimp2:sta sorsista, en yritä enää mantalla;), graafisen tilan esiin houkuttelua... jne jne..

    Eli kaipa tiedän enemmän kuin kokeilematta, vaikka linux-maailma vielä outo onkin. Ja nyt aikomuksena sotkeutua esim. tuohon Gentoohon =)

    _IMHO_ kannattaa valita joku tällainen "purkkadistro", varsinkin jos kriteereinä helppous ja nopea alkuunpääseminen. Muuten innostus linuxiin saattaa lopahtaa ylitsepääsemättömiin "ongelmiin", joita vähänkään asiaan perehtyneet pitävät itsestäänselvyyksinä.

    EDIT: Jos tarkoitit "linuxilla" pelkkää kerneliä, niin olen samaa mieltä. (nimikäytäntösota on pe*seestä)
    _X_X_X_X_X_[small]Propagandaa, hyvää sellaista.
    http://browsehappy.com/[/small]
     
    Viimeksi muokattu: 29.10.2004
  7. juppe22

    juppe22 Active member

    Liittynyt:
    28.05.2002
    Viestejä:
    2,660
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jeps toi on ihan totta, mutta tarkoitin tolla linuxista oppimisille lähinnä sitä, että harva noiden distrojen käyttäjistä osaa käyttää komentoriviä oikeastaan mitenkään, koska joka hommaan löytyy jokin GUI...harva tosiaan osaa kääntää ohjelmiaan lähdekoodista ja käyttää itse käännetyille ohjelmille omia optimointejaan...kääntää oman kernelin, vaikka koko distron ulkopuolelta...jne jne..

    Kyllä mä tosta olen samaa mieltä, mulla ensimmäinen distro oli mandrake 5.3, jonka asensin...sehän tuli tietysti, jonkun kirjan mukana... :)
     
  8. C2W

    C2W Member

    Liittynyt:
    31.10.2004
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itsekin joskus yritin Linuxilla päästä leikkimään, XP:n rinnalla.

    Kyllähän se asentui, ja toimi jotenkin, mutta ajureita enkä mitään tietenkään osannut laittaa. Mandrake 9.2 oli kyseessä. Ja kaikista eniten ärsytti se, että en saanut nettiä toimimaan. Ei taida TeleHELL 300-c pyöriä missään Linuxissa? Kun kuulemma pitäisi vain hommata ulkoinen adsl-modeemi..

    Mutta joskus vielä yritän oppia Linuxin salat, ja päästä vaihtamaan tämän explorer.exe:ä kokoajan kaatavan Windowsin pois. (tuo äskeinen tuli siitä, että tänään on tehnyt varmaan uuden ennätyksen tuo kaatuminen :D)

    Redhattia en jostain syystä halua pistää, mutta saa nähdä, minkä sitä sitten yrittää laittaa.

    önks.
     
  9. .W.

    .W. Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2004
    Viestejä:
    838
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ainakin valmistajan mukaan pitäisi kyllä toimia.

    http://www.easytel.fi/tuotteet/tw_ia300c/ia300c.shtml

    (oletan että kyseessä on juuri tuo kortti, kun ei siellä muutakaan 300c korttia näy olevan)
     
  10. C2W

    C2W Member

    Liittynyt:
    31.10.2004
    Viestejä:
    45
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Viimeksi muokattu: 02.11.2004

Jaa tämä sivu