1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uutta osaa tietokoneeseen.

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi rompuli 12.07.2016.

  1. rompuli

    rompuli Member

    Liittynyt:
    16.07.2012
    Viestejä:
    99
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Nyt kun nuo nVidian uudet kortit tekee tuloa ja taskun pohjalle on säästynyt pikku summa rahaa niin olisi tarkoitus pistää vanha kone aikalailla kokonaan uusiksi seuraavan kuukauden-parin sisällä.

    Uus kortti tekee jo tuloaan postissa (MSI 1070), näyttö on katselmoitu valmiiks (IPS, 1440p, 144hz, G-sync), joten koneen täytyy jaksaa nakertaa pikseleitä ahkerasti ja tarkoituksena on nyt kasailla kärkipään pelikone. Myöhemmin - aikaisintaan varmaan ens vuoden puolella - pistää yhden GPU:n lisää.

    Nykynen kone toimii AMD:n FX-8350:lla, mutta nyt on varaa siirtyä Intelin ja nVidian leiriin. Ei sillä, että mulla mitään pahaa sanottavaa ole AMD:stä (päinvastoin on ajanut tarpeitani tähän asti kiitettävällä arvosanalla), mutta kyseiset valmistajat ovat alkaneet houkutella ja nyt pystyy kaivamaan hieman kuvetta parempaa suorituskykyä ajatellen. Haen nyt mahdollisimman suurta suorituskykyä pelaamiseen, koska nykyinen kone ei vaan jaksa pyörittää enää yhtään mitään sulavasti.

    Ideana on myös varmistaa se, että konetta ei tarvitse päivittää seuraavaan 4+ vuoteen ainakaan (nykyisellä budjettikoneella menty tähän asti n. 4v ja vielä pyörii nykypäivänkin pelit ihan ok), joten laatu/suorituskyky ajatuksella oon näitä tutkiskellu.

    Netistä olen kaivellut ja lueskellut lukemattomia revikoita i5-6600K:sta, i7-6700K:sta, Z170 sarjan lankuista ja kysymys nyt liittyy sitten itse prosessoriin, emolevyyn ja muisteihin.

    Kysymys kuuluukin näin:

    Mitä kukin teistä on mieltä noista prossuista, emolevyistä ja muisteista?

    Itse olen kiinnittänyt huomiota juuri noihin prossuihin, koska näytti monissa tapauksissa toimivan aivan erinomaisesti peleissä ja ovat kaikinpuolin kestäviä. Pientä kellotustakin olin harkinnut ja joissain emoissa kellotus hoituu automaattisesti.

    Prossuista i7 suoriutuu kyllä paremmin kuin i5, mutta onko se n. 100e preemiumi edes järkevää maksaa, kun nykyisissä peleissä ei taida tuosta i7 tasoisesta kivestä saada edes kaikkea hyötyä irti. Tarina saattaa kyllä muutaman vuoden päästä olla toinen ja ideana kuitenkin on saada mahdollisimman koneesta niin "future proof" kuin mahdollista.

    Emolevyistä netistä on löytynyt vaihtoehtoja niin paljon, mutta tässä pari:

    https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...maximus-viii-hero-lga1151-intel-z170-ddr4-atx

    https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...orsair-8gb-2-x-4gb-vengeance-lpx-ddr4-2400mhz (emo + kitti combo)

    https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...ga-z170x-gaming-7-lga1151-intel-z170-ddr4-atx


    Muisteihin en ole niinkään vielä tätä kirjoittaessa perehtynyt, mutta tuon hankinnan kylkiäisenä vanhat muistitkin menee vaihtoon ja tässä tuumailenkin niiden suhteen sitä, että minkälaisilla kalikoilla sitä sais suurimman hyödyn tähän kokoonpanoon? 8GB? 16GB? 32GB alkaa olla jo turhan overkill ja nykypäivänä vaikuttaa se 8GB olevan ihan minimi.

    Budjettirajaa ei ole muun kuin prossun suhteen ja tuo i7 löytää paikkansa kärkipäästä.


    Kiitos ja kuulemiin.
     
  2.  
  3. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Suosittelisin odottelemaan vuodenvaihteessa tulevat zenin ja kaby laken. Kun kusti saa uuden näyttiksen polkaistua niin nykyiselläkin koneella pyörii mikä tahansa peli sulavasti.

    Jos raha kuitenkin kovasti taskun pohjalla polttelee niin 6700k prossuksi - vähän tulkintakysymys onko tuo 6600k jopa takapakkia nykyiseen prossuun. Aika näyttää, mutta vahvasti sellainen tuntuma.

    Emo https://hardwarium.com/product/474/74/gigabyte-ga-z170x-gaming-5-atx-lga-1151-ddr4
    Muisti https://hardwarium.com/product/372/7/kingston-hyperx-fury-black-2-x-8-gb-ddr4-2666-mhz-cl15
     
  4. rompuli

    rompuli Member

    Liittynyt:
    16.07.2012
    Viestejä:
    99
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    18
    Kiitos paljon. Postikustilta tulikin just viesti, että sen kuin käy noukkimassa näyttiksen.

    Kävin netistä kaivelemassa revikoita kyseisestä emosta ja vaikuttaa kyllä täysin pätevältä omiin tarkoituksiin.
    Sai hintaakin sopivasti tippumaan niin jäähdytys menee samalla kertaa vaihtoon.

    Saatavuus noille on vähän niin ja näin Hardwariumista, kun tässä viikon sisällä laitan tilauksen sisään ja jimm's:stä saisi koko paketin kerralla.

    Kattelin nyt sitten lopullista kokoonpanoa ja se näyttäisi tältä:

    Prossuksi Intel Skylake i7-6700K, LGA1151, 4GHz, 8MB, Tray

    Emoksi GA-Z170X-Gaming 5, LGA1151, Intel Z170, DDR4, ATX

    Muistit Kingston 16GB(2x8GB) HyperX Fury DDR4 2666 MHz, CL15

    (Ei löydy "Black" mallia Jimm's:stä, mutta onko sillä suurikin ero?)

    Jäähynä Corsair Hydro H100i v2

    Onko tässä vielä jotain mitä tulee ottaa huomioon? Omasta mielestä kaikki näyttäis nyt olevan kunnossa, mutta täällä on enemmän alan osaajia kuin mitä itse netistä tässä viikossa olen ehtinyt lueskelemaan.
     
  5. wwallu

    wwallu Senior member

    Liittynyt:
    06.08.2014
    Viestejä:
    16,433
    Kiitokset:
    3,872
    Pisteet:
    223
    Muistille sama kumpaa, mutta taitaa tuon Jimmsin kalliin emolevyn kanssa viipyä. Yksi tulossa ja yksi varattuna. Voisi veikata että Hardwariumista paketti tulisi nopeammin.
     

Jaa tämä sivu