1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uutta konetta ~350 eurolla

Viestiketju Uutta tietokonetta ostamassa -osiossa. Ketjun avasi 1337Hax0r 09.01.2008.

  1. 1337Hax0r

    1337Hax0r Member

    Liittynyt:
    22.12.2007
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Päätin nyt sitten tehdä kokonaan uuden aiheen tälle ja tänne alueelle. Olen tehnyt myös emolevyn ja näyttiksen hankinnalle omat aiheensa mutta ne voi vaikka lukita.

    Maksimi-budjettini on periaatteessa semmoinen ~520e, mutta koska aion säästää myös uuteen näyttöön (Samsungin 226CW, ehkäpä) niin olen ajatellut hankkia osat semmoisella ~350e:lla yhteensä. Näyttiksen olen jo hankkinut (Asus 7900 GT TOP) ja poweri (Chieftec 400-450W tai vastaava) on tulossa luultavasti lähipäivinä. Muistiksi ostan kai 2x 1GB DDR2-DIMM 800 MHz.

    Kaipaisin siis neuvoja lähinnä kotelon, emolevyn, kiintolevyn ja prossun hankintaan. Prossuksi olen ajatellut ostaa AMD 64 X2 4200+ tai vastaavan.

    Tarkoituksena on siis kasata kone lähinnä pelikäyttöön (ei mitenkään äärimmäisen raskaaseen). Olisi myös hienoa jos ei jatkossa tarttisi ostaa kokonaan uutta kokoonpanoa vaan päivitellä nykyistä.

    Olen ajatellut ostaa kaikki/suurimman osan komponenteista käytettynä.

    MUOKS: Koteloksi olen ajatellut jotain suht. hiljasta, edullista, nättiä (ikkuna on MUST) jossa on ilmankierto kohdallaan. Ehdotuksia vain tulemaan :)
     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2008
  2.  
  3. rantom

    rantom Regular member

    Liittynyt:
    30.07.2006
    Viestejä:
    158
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Otathan huomioon että koska kone tulee pelikäyttöön niin kannattaisi valita järjestelmäksi Windows XP. Mikäli välttämättä haluat Vistan pelikäyttöön niin joudut ostamaan paremmat osat kuin mitä XP:lle. Esimerkkinä Need For Speed ProStreet:

    Kuten huomaat niin erot ovat osittain isoja. Tässä vielä lähde : Softpedia news.

    EDIT: Kannattanee muuten sitten periaatteessa kasata kone Windows XP/Vista 64-bit tukevaksi. Miksi? Suosittelen tätä siksi koska jos hankit myöhemmin yli 4 Gt RAMia niin XP/Vista 32-bit ei osaa käyttää niin suurta määrää RAMia. 64-bit menee muistaakseni 120 Gt RAM asti. Valitettavasti et voi myöhemmin vain päivittää Windowsia 32-bittisestä 64-bittiseksi, joudut asentamaan tyhjältä.

    Ja jos joudut hankkimaan CD/DVD:n asennukseen niin älä nyt käytettynä osta, CD-key mennyt jo siitä levystä (ellei XP kyseessä, muistaakseni siinä voi käyttää saman keyn 5 kertaa putkeen ja sitten se vanhenee, en ole varma).

    Kannattaa sitten se kovalevy tyhjentää ihan kokonaan jos kerran käytettynä ostat. Kaveri osti käytetyn ja jotain K-18 viihdettä siellä oli, ei siinä mitään mutta ei ihan siihen tarvinnut sitä kovoa. Voi myös sisältää paljon viruksia/troijalaisia/tjsp kun ostaa käytettynä kovon. Tässä kuitenkin linkki:

    Kovalevy Western Digital 250GB SATA-300, 7200rpm, 8MB (Huuto.net, 55 € alkuhinta, nyt 56 €. Sulkeutuu 10 pv tammikuuta.)

    Kannattaa vilkaista vielä Verkkokauppa.comista josko sieltä löytyisi samaan hintaluokkaan isompaa kovoa. Jotain Hitachin SATA-tyyppiä löysin, 320 Gt mutta taisi olla lähemmäs 75 €+.

     
    Viimeksi muokattu: 09.01.2008
  4. tyson

    tyson Regular member

    Liittynyt:
    09.02.2006
    Viestejä:
    806
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ihan sivuhuomautuksena ramtomin kommenttiin Vistan pelikelpoisuudesta, että kyllä itse laittaisin 2 gb + ennenkuin lähtisin Vistaa asentamaan.

    Niin, ja tuolla budjetilla käyttäisin XP:tä käyttiksenä, sillä senhän saa asennettua helposti, mikäli on CD. Lisäksi pelkkä Vistan ostaminen veisi ison palasen budjetista, ellei osta Vista basicia.

    Että silleen.

     
  5. 1337Hax0r

    1337Hax0r Member

    Liittynyt:
    22.12.2007
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Siis mielessä on alusta asti ollut asentaa XP jonka hankin keinolla tai toisella. Halvimmalla keinolla tietenkin.

    XP juurikin sen takia etten tarvitse DX10 lainkaan enkä halua että 99% prosessorin ja muistin resursseista menee yksinomaan käyttikselle. Eli en niinkään sen budjetin takia.
     
    Viimeksi muokattu: 10.01.2008
  6. 1337Hax0r

    1337Hax0r Member

    Liittynyt:
    22.12.2007
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Varmistetaan nyt vielä kerran tämä:

    Uusi korttini on 7900 GT TOP. Olen hankkimassa siihen uutta poweria (huomenna saatan jo ehkä hankkia).

    Nvidia suosittelee powerin vähimmäisvirraksi 12V linjalta (linjoilta?) yht. 22-26A. Tarkoittaako tämä sitä että voin ostaa periaatteessa minkä vaan powerin joka antaa VÄHINTÄÄN tuon verran virtaa, eli voi antaa vaikka 35A?

    Mites, toimiiko muut laitteistoni osat (kiintolevy, levyasemat...) varmasti uuden virtiksen kanssa tai saanko sitä jostain selville?
     
  7. 1337Hax0r

    1337Hax0r Member

    Liittynyt:
    22.12.2007
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tarttisin vastauksen mahd. nopeasti.

    Olen näillä näkymin hankkimassa joko Antecin Basiq 500W tai EarthWatts 430W poweria.
     
  8. schnappi

    schnappi Guest

    Osta Antec NeoHe 430w
    Muita hyviä on corsair VX tai HX sarja, sekä seasonic powerit.
     
  9. 1337Hax0r

    1337Hax0r Member

    Liittynyt:
    22.12.2007
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    ^ Hyvä vastaus taas suoraan kysymykseen ("osta tämä tai tämä").

    Ostin nyt sitten Antecin EarthWatts 500W powerin. Syteen taikka saveen, tätä meinaan nyt kokeilla.

    Eli tässä on aktiivi PFC mukana joka osaa säädellä tarvittavan virran määrää.
     
  10. 1337Hax0r

    1337Hax0r Member

    Liittynyt:
    22.12.2007
    Viestejä:
    24
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hyvin tuntuu pelittävän nykyisellä kokoonpanolla :)
     

Jaa tämä sivu