1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uutta kameraa ostamassa S5 vs. D40

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi Parre88 28.05.2008.

  1. Parre88

    Parre88 Member

    Liittynyt:
    03.10.2007
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    eli nyt olisin hankkimassa uutta kameraa ja kyseessä on siis Canon Powershot S5 tai Nikon D40, että kumpaa porukka suosittelee? tarkotuksena olis ottaa hyviä kuvia arkisista asioista ja vauhdikkaista tilanteista mutta kun ei osaa päättää.

    tuo s5 on ymmärtääksen pokkari järkkärin ominaisuuksilla eli periaatteessa pitäis vastata halpaa järkkäriä.

    elikkäs mielipiteitä tänne.
     
  2.  
  3. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Jaa-a, aika pahaan valintaa olet kieltämättä joutunut. Itse olin myös samassa tilanteessa, S5 vai järkkäri ja päädyin järkkäriin, sillä tiesin jo silloin, että siitä tulee pikemminkin harrastus kuin synttärikuvien räpsimistä.

    Kyllä järkkärin omistajana on vaikea keksiä syitä itselleen, miksi pitäisi suositella jollekin pokkarin ostoa, varsinkin jos vaihtoehtona on järkkäri. Kyllä se nopeus ja parempi kuvanlaatu painaisi korissa minulla sen verran, että vaikka en D40 mallia oikein hyvänä pidä niin suosittelen ostamaan mielummin sen. Tai jonkun muun näistä edullisista järkkäreistä, kuten Olympuksen E-410 jota saa samaan hintaan.
     
  4. Parre88

    Parre88 Member

    Liittynyt:
    03.10.2007
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    tässä kun lueskelee ja vertailee kameroita ni tekis mieli ostaa molemmat mutta s5 pari hyvää puolta
    -hieman halvempi
    -toimii AA paristoille (jos matkoilla ni ei tarvi akkua säästellä)
    -saa videokuvaa
    -hiukan pienmpi f arvo
    -ruutu iso ja selkeä mitä voi käyttää tähtäämiseen

    kun tässä kumminki on kyse ensimmäisestä kunnon kameran ostosta ni en tiedä kannattaisko järkkäriä ostaa kun en kumminkaan usko että siitä harrastusta rakennan vaikka tekeehän sitä mitä vaan kuhan on kunnon vehkeet. toki sitä enemmän kuvaa ku on pelit ja vehkeet.
    tuo s5 vaarmaan ihan hyvä kamera aloittelian käteen ja onhan siinä paljon järkkäri piirteitä/asetus mahdollisuuksia.

    tuossa nikonissa ni taas ei varmaan tuo vakio putki oo mistään kotosin mutta siinä taas se plussaa että siitä voi rakentaa itsellensä sopivan mutta sillon se kustantaa samaa ku ostais jonku paremman canon kameran. tosin voihan s5 ostaa kans jotain optiikoita mutta mutta...


    pitää pyöritellä ajatuksia päässä ja vuorotellen pidellä molempia kädessä kaupassa. suosituksia, uusia näkökulmia asiasta otan mielellä vastaan.
     
  5. aba120

    aba120 Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    3,564
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tohon Canon PowerShot S5-IS saa lisävarusteita.

    Telelisäke.
    Laajakulmalisäke.
    Vastavalosuoja.
    Lähilinssi.
    Lisäsalama.

    Kyllähän noillekkin hintaa kertyy jos tohon Canoniin alkaa lisävarusteita ostamaan.siinä vaiheessa varmaankin kannattaa harkita järkkärin ostamista.

    Itselläni on toi Canon PowerShot S5-IS


     
  6. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    halvempi on aina halvempi, mutta akun kestosta, yleensä viikon kestää akku minulla kamerassa, kuvia siinä ajassa tulee se 350 ja n.50 kuvaa salamalla ja muutama pidempi valotus. Toki nämä ajat on ihan yksilöllisiä jokaiselle kameralle.
    Videokuva on toki plussaa, jos haluaa videokuvata.
    Hiukan pienenmpi f arvo, jaa no siis tuo 2,7 aukon arvona on siinä vain silloin kun polttovälinä on 36mm. Valovoimaisuutta tarvitaan pitkillä polttoväleillä eniten eli eipä tuo kamera mitenkään loista "pienemmällä" aukon arvollaan.
    Jos on sitä mieltä. käänneltävä näyttö kieltämättä on etu, mutta itse en ole kaivannut sellaista.

    Ja noista lisävarusteista vielä, ainoa mitä niistä voisin suositella jos kysyisit, on vastavalosuoja ja lisäsalama. Nuo lähilinssit ja telejatkeet, niitä tuskin kukaan suosittelee kenellekään.

    Noin hyvin kun olet itsellesi perustellut tuon s5 kameran valinnan niin osta ihmeessä se, sillä tuskin tulet pettymään, mutta älä odota liikoja.
     
    Viimeksi muokattu: 29.05.2008
  7. jwx143

    jwx143 Regular member

    Liittynyt:
    09.04.2006
    Viestejä:
    197
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Halusin kanssa oman lusikkani tähän sinun soppaasi heittää.

    Itselläni on canonin powershot A75(?) ja sillä olen joitain viedoita ottanut, niin eivätpä ole kauhean hyvä laatuisia nuo videot, kyllähän niitä katselee...

    Ja jos järkkäriin päädyt niin suosittelen (kaiken mitä olen lukenut tämän parin viikon aikana) perusteella, että osta olympuksen E-410 koska siinä on parempi pölyn putsaus ja olympuksen kitti linssejä on kehuttu parhaimmiksi, ja maksaa ainakin verkkokaupassa saman kuin nikon D40 eli 399€

    ja tuosta kääntyvästä näytöstä, jos ei ole koskaan sellaista käyttänyt niin sellaista "ei osaa kaivata" tietysti joskus tulee huomattua että se olisi käytännöllinen :D

    Itse olen saman asian kanssa painiskellut ostaisiko tuon canonin vaiko olympuksen järkkärin ja olen aika vahvasti järkkärin kannalla sillä laajennettavuus on omaa luokkaansa itse koen akun paremmaksi kuin patterit (ja nykyinen powershottini toimmii pattereilla)

    Tämä oli hiukan järjestelmä kameran puolelle taipunutta teksitä koska se tuntuu itseleni parhaalle, muttaa se mikä on mielestäsi kaikkein paras kamera niin silloin se on myös se kaikkein paras kamera sinulle!



    Quiote, Mikä kamera sinulla on?
     
  8. Parre88

    Parre88 Member

    Liittynyt:
    03.10.2007
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    niinh, kaikkihan tässä vähän niinku suosittelee järkkäriä mutta ette myöskään hauku kyseistä canonia.
    olen myös miettiny että canonia kantaa helposti mukana kun taas nikonille pitäisi sitten ostaa jonkinnäkönen laukku.

    kun en kerta kauheesti ajatellu rahaa pistää peliin, niin tuo canon olis hyvä alottaa tai sillee ja jos se tuntuu huonolta ni pistää sitten eteenpäin ja ostaa järkkärin mutta epäilen että tuolla nikonin orkkis putkella ei tee mitään että niitä pitäis ostaa useampi kun taas canonilla pärjää pitkälle sen vakioputkella.
    muutenki vähän pelottaa tuo d40 kun se on niin "halpa" tai siis että kunnon kamera yleensä maksaa...

    pitää viellä mietti huominen päivä asiaa mutta vahvasti epäilen että huomenna tuon s5 käyn hakemassa itselleni, tuskin luulen että tulen olemaan pettynyt.

    onko kuetään s5 omistajaa joka osaisi sanoa jotain huonoa/puutteita siitä verrattuna kohtuu hintaiseen järkkäriin?? myös plussat kuunnellaan.
    entä d40 omistajia jotka osaavat kommentoida kysesitä järkkäriä?
     
  9. Lara87

    Lara87 Member

    Liittynyt:
    28.05.2008
    Viestejä:
    13
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itse suosittelisin nimenomaan tuota S5:sta, hinta-laatusuhde on sillä erinomainen. Mielestäni käyttöliittymä on nopea, kuvanlaatu hyvä, manuaalisäätöjä pääsee harjoittelemaan urakalla, koko on erinomainen, siihen on hankittavissa lisävarusteita, patterit ovat plussaa matkalla (tällä hetkellä nuo markkinoilla likkuvat akkupatterit ovat jo hyvinkin kestäviä), videotoiminto voi joskus olla ihan tarpeellinen ja on varmasti hauska lisä kamerassa, vaikkei kuvanlaatu järisyttäisikään (kannattaa testata myymälässä) jnejne.

    Sitten jos joskus päätät sijoittaa järkkäriin, niin suosittelen että sijoitat vähän järeämpään laitteeseen; esimerkkeinä Canonin kymppisarjalaiset tai Nikonin satasarjalaiset.

    Jos päädyt järkkäriin, niin tsekkaapa ensin Rajalalla myytävinä olevien käytettyjen runkojen hinnat. Sieltä voi saada samaan hintaan hyvän järkkärin (mm. tänään vielä oli Canonilta 10D:tä, 20D:tä ja 30D:tä kohtuulliseen hintaan).
     
  10. arcanix

    arcanix Active member

    Liittynyt:
    17.10.2004
    Viestejä:
    2,914
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Järkkärin ja pokkarin erottaa periaatteessa 3 asiaa; järkkäreissä on isompi kenno, eri af-tapa (nopeampi) ja vaihdettavat objektiivit. Mitään näistä ei löydy tuosta S5:sta. Asetuksia kyllä pystyy säätämään, esim. aukot ja suljinajat. Mutta mielestäni se tärkein asetus eli ISO-herkkyyden muuttaminen tekee pokkareissa kuvat yleensä käyttökelvottomiksi.

    Ostopäätöstä ei kannata missään nimessä tehdä kittilinssin laadun perusteella. Noissa entry-level järkkäreissä ne putket on aika peruskauraa, eli ei mitään päätä huimaavia eroja ole.

    Sen lisäksi tuossa Nikon D40:ssä ei ole tarkennusmoottoria rungossa, eli siihen sopii ainoastaan selaiset objektiivit joissa on tarkennusmoottori. Tai toimiihan ne, mutta vain manuaalitarkenteisena.

    Saa kyllä videota, mutta on mahdottoman epäkäytännöllistä. Laatu on aivan hirveää ja siihen nähden videot vievät järkyttävästi tilaa.

    Tätä minäkin suosittelen. Toinen hyvä paikka on huuto.net, kannattaa bongailla nimen omaan Canonin 10D/20D:tä tai 300D/350D:tä.
     
  11. Parre88

    Parre88 Member

    Liittynyt:
    03.10.2007
    Viestejä:
    33
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    jooh, kyllä siinä vaan niin kävin että tuo S5 tuli ostettua kun itse näin siinä niin monta parempaa puolta kun tuossa D40 että jos ostaa järkkärin ni pitää olla kalliimpi (laadukkaampi?)
    ja nyt mitä kuvia oon ottanu ni todella tyytyväinen olen ollut että kattoo kesänmittaan jos löytää puutteita.

    nyt heräs kysymys että tohon varmaan olis hyvä ostaa niitä AA akkuja ni onko noilla merkeillä sen suurempaa eroa ja kauanhan 2000mAh akut kestää että pitäiskö olla isompia? ja varmaan NiMH pitänee ostaa.
     
  12. aba120

    aba120 Regular member

    Liittynyt:
    11.06.2013
    Viestejä:
    3,564
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  13. Quiote

    Quiote Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    20.12.2005
    Viestejä:
    2,215
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Itselläni siis kamerana Pentax K100D Super, jossa käytän GP:n 2700 mAh akkuja. Akut kestää viikon, otti kuvia joka päivä tai ei, joskus pitempäänkin. Esimerkkinä vaikka lapin reissu joka tuli heitettyä pääsiäisenä, 1300 mAh akkuja 4 kpl kamerassa (siis järjestelmäkamera) ja viikon ne kesti, myös pakkasella tunturissa. Tuli otettua myös yöllä muutamia pitempiä valotuksia ja salamaakin tuli käytettä. Että kyllä ne akut kestää nykyään!
     
  14. somebodyy

    somebodyy Regular member

    Liittynyt:
    15.07.2007
    Viestejä:
    1,063
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tuosta laadusta, niin se 640^480 30fps on kyllä tarkkaa (omistan kyseisen kameran). On tullu kuvattua melko paljon videoita ja ainakin mielestäni se laatu ei ole huonoa, toisin kuin vanhemmissa PowerShot malleissa. Yks plussa on se kun sitä 12x optista zoomia voi käyttää kuvatessa. Mutta taas pitää olla iso muistikortti jos videoita pitempään kuvaa.. minulla on 4gt ja 2gt kortti ja niille saa yhteensä noin 40min videota parhaalla laadulla. Lisäksi ääni tallentuu kaksikanavaisena. Voin suositella, jos mielit kameraa videokuvaus mahdollisuudella.
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2008
  15. pekkapuu

    pekkapuu Regular member

    Liittynyt:
    28.03.2002
    Viestejä:
    354
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    itse osatasin d40 nikonin salamalla ja laukulla hintaan 399 €.
    meinaan järkkäri on aina järkkäri. Laukee heti eikä 50 ms päästä.
    ja optiikan laatu parempi ja pikku kenno kohisee pokkareissa.

    studiot käytti ennen 6*9 filmiä muistaakseni ja näistä tehtiin a0 suurennoksia.
     

Jaa tämä sivu