1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uusi näytönohjain koneeseen?

Viestiketju Näytönohjaimet - Apua, kokemuksia ja vinkkejä -osiossa. Ketjun avasi maketzu 10.02.2007.

  1. maketzu

    maketzu Regular member

    Liittynyt:
    13.11.2005
    Viestejä:
    194
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ok. Sait vakuutettua. Se on sitten 7600GS.

    Kerropas vielä onko noilla eroja noilla valmistajien välillä. Tilaan verkkokaupasta, joten se on joku seuraavista:

    Club 3D
    Gainward
    PNY
    XFX
     
  2.  
  3. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    xfx:llä on valmiiksi ylikellotettuja kortteja. Muut valmistajat ovat oikeastaan täysin identtisiä tarraa jäähyn päällä lukuun ottamatta.

    Ainoa joka noista on ns. "huonon valmistajan" maineessa on pny.
     
  4. maketzu

    maketzu Regular member

    Liittynyt:
    13.11.2005
    Viestejä:
    194
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tuosta nyt ei ihan hirvittävästi irronnut. Noillaki kuiteski pientä hintaeroa. 125-130-135€. Club3D:n vois jättää välistä, mutta onko se sit Gainward vai XFX?
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2007
  5. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jos et itse osaa/uskalla/viitsi itse kellottaa näytistä, niin silloin xfx olisi hyvä vaihtoehto. Siinä on eniten peli tehoja.
     
  6. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Mietin syitä ja itselleni tuli mieleen lämpövika tai sitten et ole asentanut piirisarjan ja agp-väylän ajureita.
    Myös agp-väylän tiputtaminen 4x nopeudelle ja fastwriten poisto voi auttaa ongelmaan.
    Syy miksi puin näitä on se että tuohon ei kannata vaihtaa oikein tehokkaampaa korttia sillä 9700 on täysin riittävä tuolle prossulle.
    Onko tullut sellaista asiaa mieleen että direct-x rajapinnat ovat aina alaspäin yhteensopivia.
    Ihan yhtä lailla DX9 näyttiksillä voi pelata dx7 pelejä...
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2007
  7. maketzu

    maketzu Regular member

    Liittynyt:
    13.11.2005
    Viestejä:
    194
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Selvä! Pittää nyt harkita tuo loppuun ajan kanssa. Kiitokset vaan sinulle avusta!

    Ajurit on kaikki kohdallaan, niiden kanssa olen tosiaan sen verran leikkinyt, että ihme on jos niistä on kiinni. Lämmöt tosiaan minun koneessa on hieman kovat (idlessä koppa noin 40 astetta), mutta miten selität "sekoamisen/jumittamisen" heti winukan käynnistyttyä?

    Olisihan se mahdollista, että nuo ehdottamasi keinot auttaisivat, mutta olisin kyllä jo kypsä vaihtamaan näyttistä.
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2007
  8. Whiitzer

    Whiitzer Member

    Liittynyt:
    27.05.2005
    Viestejä:
    80
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    En nyt viitsinyt omaa topiccia tehdä aikalailla samasta asiasta, joten päätin että pistän tänne:

    Elikkä alkaa tuo oma näyttis jäämään jalkoihin GeForce FX5900XT 128mb

    muut koneen osat ovat:

    - AMD 64 3000+
    - Kingstone 2x 512 (400mhz)

    Elikkä kannattaisiko ostaa uus näyttis pelkästään vai odotella hetken aikaa ja ostaa täysin uusi kone ?

    EDIT: Ja tosiaan virtalähde tuottaa 500w tehoa ^^
     
    Viimeksi muokattu: 11.02.2007
  9. thtorsten

    thtorsten Regular member

    Liittynyt:
    13.01.2007
    Viestejä:
    1,166
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    uutta konetta vaan, ainaki itse tekisin niin
     
  10. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    No tuohon koneeseen voisi laittaa vielä 7600gt:n tai x1650xt:n.
     
  11. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Totta turiset. Ja jos tuota A64 prossua saisi kellotettua vaikka sinne 3500+ tasolle niin X1950PRO korttikaan ei ole mahdoton ajatus.
     
  12. widetrak

    widetrak Guest


    juu kyllä itsekin olin tuolla kannalla ennen.Mutta kun täällä toiset ihmiset kirjoittaa sitä ja toiset tätä niin se ajatus että että dx 10 kortit toimii xp:ssä alko vähän epäillyttämään.nyt taas olen tuolla samalla kannalla kuin te muutkin että ne toimii myös xp:ssä.
    mutta siitä huolimatta en aio ostaa vielä dx 10 näyttistä.sillä dx 9 näyttiksellä pärjää vielä ainakin vuoden.saattaa olla niitäkin jotka ostivat pari kuukautta sitten 300e dx 9 näyttiksen ja nyt ostavat dx 10 ja siinähän ei ole mitään järkeä jos maalaisjärjellä ajatellaan.selvää rahan hukkaa.tai jos sitten se raha kasvaa siellä takapihan omenapuussa :D.ostan nyt x1950 pro:n pelailen sillä vuoden ja sitten ehkä vuoden päästä vois harkita kokonaan uutta konetta ja vistaa.tiedä kun tämä tekniikka kiitää niin nopeaa vauhtia niin silloin olisi jo dx 11?katsokun pc rauta vanhenee kokoajan ja haluan vielä pysytellä tässä vanhassa kunnon xp:ssä.sitäpaitsi viimeistään vuoden päästä on varmaan jo aika laaja valikoima direct 10 näyttiksiä ja niitä pelejä.

    uskokaa pois se on vaan markkinamiesten taktiikka että miten saadaan ihmisten lompsat typötyhjiksi ja että sieltä lentää vain enää pieni kärpänen ulos
    XP on vielä ihan jees.windows 95 on jo 10 vuotta vanha ja siltikin vielä löytyy sen käyttäjiä.mutta enhän minä estä ketään ostamasta vistaa. onhan se varmaan ihan hyvä käyttis ja se on ihan jokaisen päätettävissä että ostako vai ei..ja kyllä niitä dx 10 pelejä voi pelata myös dx 9 näyttiksellä.sehän olisi aivan järkyttävää jos niitä ei voisi.aivan naurettava

    jaa-a.jos hän pelaamaan aikoo niin ei se niin paljon siitä prossusta ole kiinni se pyöriminen.(tietenkin jos joku intel celeron on kyseessä niin kannattee unohtaa).niin kannattaa panostaa siihen näyttikseen enemmän kuin prossuun sillä näytönohjainhan se kuvan piirtää ja tuottaa ja prossu vain avustaa kuvan tuottamisessa mutta en usko että tuo 3000+ niin äkkiä "hyytyy" koska nykyajan pelit tulevat aina vain enemmän ja enemmän vaatimaan näyttikseltä

    ajatelkaa näin

    amd athlon 64 3000+ ja radeon x1950 pro ja 1gb

    intel core 2 duo ja geforce fx 5700 ja 1gb

    kummalla parempi ruudunpäivitys?riippuu tietenkin pelistä mutta vaikkapa oblivion?taidanpa veikata että tuo ylempi
     
  13. FORWARD

    FORWARD Active member

    Liittynyt:
    11.02.2005
    Viestejä:
    3,670
    Kiitokset:
    18
    Pisteet:
    68
    "näytönohjainhan se kuvan piirtää ja tuottaa ja prossu vain avustaa kuvan tuottamisessa"

    Niin- tietääkseni tuo prossu kyllä tekee paljon enemmän kuin vain avustaa eli se prossessoi datan ja lähettää sitä eteenpäin näyttikselle aina vähän kerrallaan ja näyttis prosessoi datan kuvaksi(joko 2D tai vaikka liikkuva 3D). Ja muistissahan on tuo data ensin, josta se haetaan CPU:lle, joten muistikin on hyvin keskeisessä asemassa ja tietty CPU:n cache. Eli CPU:n osuus on aivan keskeinen ja CPU:n ja GPU:n yhteistyön pitää toimia, jotta lopputulos esim pelissä on ideaalinen eli CPU ei voi vain avustaa.
    Näin olen tämän ajatellut toimivan...

    "ajatelkaa näin
    amd athlon 64 3000+ ja radeon x1950 pro ja 1gb
    intel core 2 duo ja geforce fx 5700 ja 1gb

    kummalla parempi ruudunpäivitys?riippuu tietenkin pelistä mutta vaikkapa oblivion?taidanpa veikata että tuo ylempi"

    Suhteellisen lähellä toisiaan, veikkaisin.
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2007
  14. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jos et ole huomannut, niin nykyään tuo 3000+ on jo ehdoton minimi mitä uusien pelejen vaatimuksissa on. Veikkaan vahvasti että ensivuonna pelit eivät edes lähde päälle tuolla...
     
  15. kemikaali

    kemikaali Regular member

    Liittynyt:
    03.02.2005
    Viestejä:
    1,228
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
  16. widetrak

    widetrak Guest

    siis te olette niin väittelyhakuisia ihmisiä ettei muualla olekaan!
    vaikka pelastushelikopterilla etittäis.mitä olen lukenut nuita teidän entisiä viestejä niin äijät väittelee monta sivua siitä että kumpi ruudunpäivitys on parempi 100 fps vai 130 fps? naurettavaa.mutta ottakaa huomioon se että ihmissilmä näkee parhaimmillaan sen 74 kuvaa sek.tuon sulavammin ei kuvaa voi nähdä.joten tuolla ei ole mitään merkitystä silmän suhteen onko se 100 vai 130.

    niin ja ostakaa hyvät ihmiset koneeseen core 2 duo ja näyttikseksi joku romu paska niin hän voi vaikka vakuuttaa että pelit ainakaan pätki

    mutta mitä itse olen lukenut niin kyllä se näytönohjain on sen tietokoneen tärkein komponentti 3d:tä ajatellen.tietenkin prosessorinkin pitää olla hyvä ettei tule pullonkaulaa.ja muistia pitää olla riittävästi jne.mutta ehdottomasti näyttis.puhun kokemuksesta.luulin ennen että prossulla ja muistilla oli suuremosempi merkitys kuin näyttiksellä pelatessa raskaita 3d pelejä joten ostin halvan näyttiksen.edessäni oli pettymys.peli pätki niin paljon sanoisinko että kuin olisi katsonut dia esitystä!mikä pettymys.nyt olen tullut siihen tulokseen että aion keskittää rahani paljon tehokkaampaan näytönohjaimeen.

    luuletko minua niin tyhmäksi että mä luulisin että ensi vuonna joku muka vielä käyttää tuota prossua?ei suinkaan.siihen mennessä on varmansti pc rauta jo vanhentunut ja uutta rautaa tilalle.mutta turha on alkaa täällä väittelemään sillä nämä senior miehet on väittelyn a ja o alku ja loppu.
     
  17. juhha84

    juhha84 Active member

    Liittynyt:
    12.04.2006
    Viestejä:
    3,752
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66

    Hehe ei sinusta tiedä kun väität ettei prossulla ole peleissä väliä.=)

    No joka tapauksessa tuo vuosikin oli varmaan jo yli ampuva koska jo nyt nuo minimi vaatimukset ovat 3000+... Lähempänä oikeaa veikkausta olisi varmaankin 4-7kk.

    ps. vaikka se näyttis merkitseekin enemmä kun prossu, niin ei sitäkään kannata ruveta väheksymään. Jotkut pelit tykkäävät käyttää prossua enemän kuin toiset. Esim cs:source on yksi peli missä näkee tehokkamman prossun tehot selkeänä fps nousulla.

    Ja jos et usko minua, niin käytäppä hiukan mr.googlea ennen kuin edes vastaat ettet nolaa itseäsi enempää.=)
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2007
  18. widetrak

    widetrak Guest

    kiltti anna mun mennä älä pakota mua väittelemään
    en jaksaisi ruveta väittelemään tietokoneista

    empä taida googlettaa koska ei aina voi luottaa kaikkeen mitä internetistä löytyy.ainuat joihin voi luottaa on suomalaiset sivustot
    esim murobagetti


    en ole kyllä sanonut että prossulla e ole väliä

    sanoin vain että näyttis on 3d:ssä TÄRKEÄMPI kuin prossu vai pitääkö tämä toistaa miljoonia kertoja

    ja turha tänne on enää kirjoittaa
     
  19. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Vastahan tänne joku kaivoi artikkelin jossa yksiselitteisesti todettiin että ihminen näkee erot yli 100fps asti.
    Et sitten ole kuullut vaikka sellaisesta ominaisuudesta kuin fysiikan mallinnus joka vie aika mukavasti prossu tehoa. Ja jos se prossu ei riitä siihen fysiikan mallinnukseen ja muihin oleellisiin seikkoihin niin edes 8800GTX ei saa pelejä pyörimään.
    Lisäksi moniytimisyyden vuoksi tulevaisuudessa prosessorin tehon merkitys nousee.
    Sinulla rahat sitten ilmeisesti kasvaa siellä takapihalla. Kuukauden sisään ilmestyy 8600 ultra DX10 kortti suunnilleen tuon X1950PRO kortin hintaan ja siitä ei edes tarvi keskustella kumpi on nopeampi.
    Päivän naurut!
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2007
  20. kemikaali

    kemikaali Regular member

    Liittynyt:
    03.02.2005
    Viestejä:
    1,228
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    http://www.firingsquad.com/hardware/half-life_2_cpu_shootout/page13.asp

    Sanos muuta :)
     
    Viimeksi muokattu: 12.02.2007
  21. widetrak

    widetrak Guest

    tuo artikkeli on täyttä kamelin paskaa

    älähän väittele

    wikipediasta hain ton tiedon aikoja sitten(74 fps)
    mee sinne valittamaan että tieto on väärä siellä

    ja siitä nettihommasta että ne fps erot vaihtelevat niissä testeissä aika suuresti vaikka sama peli samat kortit sama reso ja samat asetukset.olen tässä vähän aikaa selaillut että kyllähän ihmistä on niin helppo huijata =)

    tallatkaa vain jalkoihin ei tunnu missään
     

Jaa tämä sivu