Siis lopullinen kokoonpano näyttäisi nyt seuraavanlaiselta: [bold]Emo:[/bold] ASUS S939 NF4 ULTRA PCI-E 8CH GLAN RAID A8N-E 94.00 € [bold]Prosessori:[/bold] AMD ATHLON 64 3000+ BOX S939 WINCHESTER ADA3000BIBOX 150.00 € [bold]Prosessorituuletin:[/bold] ZALMAN TUULETIN SOCKET 478/754/462 CNPS7000B-ALCU 32.00 € [bold]Keskusmuisti:[/bold] TWINMOS 2X512MB DUALCHANNEL KIT DDR 3200 CL 2.5 89.00 € [bold]Kovalevy:[/bold]SAMSUNG SP80 160GB SATA 7200 RPM 8MB SP1614C 91.00 € [bold]Näytönohjain:[/bold] PALIT GF 6600GT PCI-E 128MB VGA+DVI-I+TV 157.00 € [bold]Kotelo + Poweri:[/bold] NEXUS BREEZE CASE 350W SILENT BREEZE CASE NX-3500 126.00 € [bold]Polttava:[/bold] LG DVD+-RW DUAL LAYER 16X RETAIL BLACK GSA-4163RB 56.00 € [bold]Näyttiscooleri:[/bold] ZALMAN ULTRA QUIET VGA-COOLER VF700-ALCU 24.00 € [bold]Piirisarjacooleri:[/bold] NORTHBRIDGE EMO-JääHDYTIN ZM-NB47J 9.00 € [bold]Yhteensä:[/bold] 861 € koneen kokoaminen mukaanlukien Kovalevyn aion varmaan pitää wd:na, ku muute hinta on jo vähä liian iso ja kyllä mulle riittää toi 160gt. Mites toi poweri? Pitäskö toi 350 wattinen vaihtaa 400 wattiseen? Onks noilla suuria melueroja? Jäähdytys pitäs olla hyvä ja suht. hiljanen? Ja kaikki komponentit jäähdyttimineen mahtuvat koppaan ja sopivat yhteen? [bold]EDIT:[/bold] Kovalevy vaihdettu hieman halvempaan ja hiljaisempaan Samsungiin.
Lainauksia viestistä, jonka kirjoitti jartar: Tietoja tuosta ehdottamastani asuksen emosta: http://www2.gnt.fi/scripts/DBMNet.dll?TuoteTiedotST?TUOTEKOODI=A8N-E&V=3&ID=5055154&HINTA=94&LANG=0 Kuvassa näyttää olevan piirisarjan päällä tuollainen ärsyttävä viheltäjä. Mutta jos aletaan kellottamaan ja halutaan koneen pysyvän vielä hiljaisena, niin nuo Zalmanit puolustavat paikkaansa. Ja hiljaisuus on aina subjektiivista ja riippuu paitsi omista korvista myös taustamelun määrästä. Itsellänikin on 2kpl noita 350W Nexuksen powereita ja täytyy sanoa että tuulettimien kierrokset ovat turhan korkeat. Mutta asian voi korjata (tosin takuu menee) vaihtamalla alkuperäisen tuulettimen toiseen tai kytkemällä tuon nykyisen tuulettimen säätimeen, jolla tuulettien kierrosnopeuden saa haluamakseen. Jos tuossa Nexuksen 400W mallissa on oikeasti tuulettimessa pienemmät kierrokset, niin se puolustaa paikkaansa hiljaisissa koneissa. kurki kirjoitti: NEXUS SILENT POWER 350W SE NX-3500: +3.3V 28.0A,+5V 30.0A,[bold]+12V 16.0A[/bold],-5V 0.3A, -12V 0.8A,+5Vsb 2.0A. NEXUS SILENT POWER 400W SE NX-4090: +3.3V 30.0A,+5V 28.0A,[bold]+12V1 14.0A[/bold],[bold]+12V2 15.0A[/bold], -12V 0.5A,+5Vsb 2.0A. No eroa näyttää olevan se, että 400W malli on uudempaa tuotantoa ja siinä on kaksi 12V linjaa. Molemmissa (samanlaiset) 12cm tuulettimet, mutta pyörimisnopeuksien eroista ei ole tietoa. perhana kirjoitti: Hups Tarkoitus oli siis puhua näiden parempien coolerien kiinnityksestä (kuten tuon Zalmanin), ei siis aivan yleisesti (vaikka kirjoittamastani sellaisen kuvan saikin). Mutta siis klipsi tai ei, niin corea ei enää pysty enää kovin helpolla murtamaan. Ja lisäksi joissain Socket A coolereissa klipsit olivat hirveän jäykät ja niitä piti hirveällä voimalla vääntää paikalleen. Vielä kun joku keksi, että otetaan ruuvimeisseli apuun niin johan alkoi paukkua joko core (siili vinossa) tai emo (jos meisseli lipsahti). Mupsteri kirjoitti: Kyllä ne mikromajasta ilmoittaa jos jokin osa ei sovi kokoamisvaiheessa. Emolla näyttäisi ainakin olevan tilaa socketin ympärillä. Ja tiedustele mikromajalta vielä erikseen suostuvatko asentamaan tuon näyttiscoolerin näytönohjaimelle ja piirisarjacoolerin emolle. Periaatteessahan mitätöi valmistajan takuun... Ja suosittelisin kyllä tuota Samsungin levyä omien kokemuksieni perusteella. Hiljainen on.
Kiitti kaikille vastauksista. Pittääpi mennä tässä parin päivän sisällä tilaaman tollanen. Zapetu, mä vaihdoin sen kovon siihe 160 gigatavun samsungiin. [bold]EDIT:[/bold]Ai nii joo, onks toi mun konees oleva polttava ide-liitäntäinen? Jos se on nii sit pitää sanoo siel mikromajas et jos mahdollista nii vaihtas pyöreät kaapelit lattakaapelin tilalle, koska pyöreällä kaapelilla on parempi ilmankierto.
Itse en kyllä lähtis tohon nexuksen koppaan rakentamaan tehokasta konetta. Siinähän pääsee kuumailma vain powerin kautta ulos ja lisäksi virtalähde antaa aika vähän amppeereita +12V-linjaan(A 64 vaatii melkein sen 18-20A minimissään). Tiedän että tulee lisähintaa, mutta mielestäni kannattaisi edes harkita toista koppaa ja poweria.
No jos kellottelua varten ostetaan niin sitten voidaan unohtaa tuo zalmannin prossutuuletin. Se kun ei ole nykyään lähellekkään sieltä parhaasta päästä ja jos sen halutaan jähdyttävän hyvin niin kierrokset joudutaan nostamaan tappiin niin se on kaikkea muuta kuin hiljainen. Eli mielestäni hyötyä tuosta ei ole nimeksikään. Toisin kuin zalmannin näyttiksen jäähdytin on ihan pätevä vehje kellottelua ja hiljaisuutta haluavalle. Lisäksi kuten kirjoitin KUVASSA oli sellainen hirveä hyrrä mutta kotia tulleessa passiivinen eli kannattaa varmistaa onko nykyisessäkin emolevyn versiossa passiivi vai aktiivi ratkaisu. Lisäksi kerta mupsteri vaihtoi kovalevyn koon pienempään samsungiin niin ota nyt ihmeessä se 160 gigainen S-ATA2 NCQ malli eikä tuota vanhaa sarjaa. Ja PapaZafa. Älä puhu noista ampperiasioista ellet tiedä niistä mitään oikeasti.MOnihan tuommoista väittää mutta todellisuus on ihan toista!
Todellisuus on tosiaankin toista nykyisin, eli nykyisin useimmat emolevyt käyttävät enimmäkseen nimenomaan tuota 12 voltin linjaa, eli sen amppeerimäärällä on suurin merkitys, ja siksi juuri virtalähteen kokonaiswattimäärällä ei ole niinkään paljon merkitystä kuin 12 voltin linjan amppeerimäärällä. Mitä taas tuohon kellottamisen vaatimaan cooleriin tulee, niin voin kertoa että mulla on käytössä prossun mukana tullut boxed cooleri, ja allekirjoituksesta voi lukea millä kelloilla mä tätä konetta pyöritän, lämmöt idle noin 40 astetta ja kuormitus 50-55 astetta. Kotelossa neljä 8x8 tuuletinta ja virtalähteessä kaksi tuuletinta, kotelotuulettimista kaksi tehokkaampaa ja äänekkäämpää (25db) lämpötilan mukaan ohjautuvina. Kone ja kotelo on hiljainen, joten mä en myöskään usko väittämää siitä että jokainen samantehoinen kotelotuuletin lisäisi kokonaisääntä +6dba:ta, sen mukaanhan mun koneen äänitaso olisi 55db :-D
Kyllä tuo 350W Nexus riittää, mutta päivitysmahdollisuuksia ajatellen 400W malli olisi parempi. Samoin kellottelua. Tosin kellottelua varten kannataisi myös valita jokin muu kuin Nexus Breeze kotelo. Itse panostaisin kyllä mieluummin hiljaisuuteen kuin kelloitteluun. Ja jartar mitä tulee tuohon Zalman CNPS7000B-AlCu:n (92mm tuuletin), valitsin sen jotta hinta ei kauhean pahasti menisi yli 800€. Lisäksi siinä saa säädettyä tuulettimen pyörimisnopeutta, kun boxed cooreleissa taas ei (ainakaan noissa halvemmissa malleissa). Kellottelua ajatelle Zalman CNPS7700-AlCu (120mm tuuletin) olisi parempi, jos vaan mahtuu emolle: http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=146&code=005009 Mikromaja (jonka coolerivalikoima rajoittuu lähinnä noihin Zalmaneihin) ilmoittaa edellisen hinnaksi [bold]40.00 €[/bold] (Tosin taaskaan ei tukea S939:lle!). [bold]Päivitys: [/bold] Ja tuo Nexuksen 350W poweri on jo 'vanhentunutta' mallia, joten kyllä sitä uudempaa 400W mallia täytyy suositella tähän kokoonpanoon Asuksen A8N-E emolle, jossa on 24-pin virtaliitin. Hinta taitaa tosin nousta lähes 900 euroon.
Noh joo no en mä tota zalmanin prossutuuletinta oo mihinkää vaihtamas, koska en mä aio paljoo kellotella.
http://www.silentpcreview.com/modul...s&file=index&req=viewarticle&artid=106&page=1 Löytyy mikromajasta: FORTRON 350W ATX POWER (SääDETTäVä TUULETIN) FSP350-60PIN [bold][/bold] Mielenkiintoisena ominaisuutena on tuulettimen säätönuppi. Saa siis oikeasti hiljaiseksi (paljon hiljaisemmaksi kuin Nexus). Valitettavasti myös 'vanhentunutta' mallia, eli ei ole kahta 12V linjaa... Eivätkä varmaan suostu mikromajassa vaihtamaan nexuksen virtalähdettä fortroniin. [bold]Edit:[/bold] Tässä esimerkki uudempaa suunnittelua olevasta 350W virtalähteestä, jollaina sopisi paremmin tähän kokoonpanoon: http://www.geizhals.net/a153258.html [bold]Edit2:[/bold] Ainoa erityisen mielenkiintoinen ominaisuus fortronin aurorassa on siis tuo tuulettimen säätönuppi, jollaisen toivoisi löytyvän useammastakin virtalähteestä. Muuten kyseinen poweri ei erityisemmin vakuuta.
Rakentakoot kaikki koneensa miten lystäävät, mutta olen nähnyt tähän asti kolme kokoonpanoa (A64) kellotettuna joista loppui ensimmäisenä powerista isot Aat. Joten jos tuo kone nyt tulee normi käyttöön, niin kai nexus siiheen riittää, mutta mielummin sitten se 400hattiwattinen.
Sillä coolerin pyörimisnopeuden säätönupilla ei kyllä nykykoneissa ole suurtakaan merkitystä, ellei sitten välttämättä halua niitä nuppeja koteloa koristamaan... suurin osa nykyisistä emolevyistä tukee prosessorituulettimien pyörimisnopeuden säätömahdollisuutta ohjelmista käsin, tai sitten pyörimisnopeuden saa säätymään lämpötilan mukaan. Tietysti zalmanneissahan se nuppi täytyy olla, että muuten äänekkään jäähyn saa hiljennettyä pudottamalla pyörimisnopeutta :-D Edit: kun nyt vieläkin ne powerin watit kiinnostaa... niin mullapa on tässä Enermaxissa kokonaisteho huimat 300wattia... sen takia tää varmaan niin huonosti kellottuukin tää kone... ;-) ainii täähän onkin Enermax...
Mutta jos mä tekisin niin et vaihtaisin ton twinmosin 2x512mb dual channel kitin yhteen kingstonin 512mb ddr 400mhz kampaan tai 333 jos vaan sopii emolle. Ja sit ottaisin sen nexuksen kopan 400 watin poweril. Kyllä sen toiset 512mt voi hankkii myöhemminki ja tällöin kokonaishinta olisi kasaus mukaanlukien 859 €.
Älä nyt ihmeessä siinä muistissa rupee säästämään, äläkä missään nimessä ota 333mhz muistia, koska se ei toimi samalla nopeudella prossun kanssa. Kokeile ennemminkin ensin konetta sillä boxed coolerilla, koska boxed malli prossusta kannattaa takuun takia kuitenkin ottaa. Tuossa on se athlon64 3200+ prossun boxed cooleri, vertaappa sen arvoja tuohon zalmaniin: http://www.coolermaster-europe.com/...8I32A-0L&other_title=+DK8-8I32A-0L+CPU Cooler Edit: tuulettimen amd on korvannut jollain toisella tuossa coolerissa, mutta muuten se on tietääkseni juuri tuo coolermasterin siili Ja usko pois, mä tiedän oikeasti että se on hiljainen ja tehokas koska itse käytän sitä, mä en perusta väitettäni pelkkiin kuulopuheisiin
Muistin määrää ei missään nimessä kannata alkaa pudottamaan, että saisi 400W powerin. Alla pitäisi olla kuvia 3000+/3200+ winsun mukana tulevasta boxed coolerista. Näyttääkö tutulta perhana? http://www.3dnews.ru/documents/9286/cooler.jpg http://www.3dnews.ru/documents/9286/base.jpg Visuaalisesti ei niin kaunis ilmestys, mutta eipä ole breeze mikään ikkunallinen kotelokaan. Ehkäpä selviämme tästä 12V linjojen ongelmasta vaihtamalle emolevyn (vanhempaan) malliin (vaikka ei siinäkään paljon järkeä ole). [bold]Edit: [/bold] No prrkele, ei se emon vaihtaminenkaan auta asiaa. Sitäpaitsi turhaa tehdä tästä näin isoa numeroa, kun se Nexuksen 350W powerikin riittää. Ja jos ei seuraavan päivityksen yhteydessä enää riitä, niin ostat sitten uuden powerin. Parannuksena tuossa Nexuksen kotelossa saisi olla vielä kotelon katossa yksi (optionaalinen) tuuletinpaikka, niin kaikkea ei jätettäisi tuon powerin varaan. [bold]Edit2: [/bold] Sitäpaitsi uusien 90nm A64:sten virrankulutus on huomattavasti aikaisempaa pienempi. Vielä CnQ päälle, niin helpottaa asioita (tosin ei pelatessa). http://www.techreport.com/onearticle.x/7417 [bold]Uusin Edit: [/bold] Korjattu ilmaus 'ei on'. Kiitos perhanalle huomautuksesta. Edityisesti suosittelen katsomaan seuraavaa artikkelia: http://www.lostcircuits.com/cpu/amd_venice/ Laitetaan nyt kyseisestä testistä vielä yksi kuvaaja: Huomatkaa kuinka paljon vähemmän nuo uuden 90nm valmistustekniikan A64:set kuluttavat tehoa.
Juu kyllähän se tuo on, mutta ainakin jossain muistaakseni MSI:n forumilla tiedettiin kertoa, että AMD on tilannut coolerit coolermasterilta, ja niiden speksit vastaisi lähinnä tuota mallia jonka linkin laitoin. Pieniä ulkoisia eroja kyllä näyttäisi olevan. Ulkonäöstä voidaan kyllä olla montaa mieltä, mutta yksinkertaisuudessaan mielestäni tuo boxed cooleri AMD hologrammeineen puhaltimen keskellä on tyylikkään siisti ilman mitään turhia teinirivellyksiä, mutta makuasioistahan ei voi kiistellä ;-)
Tai jospa mä sittenkin otan sen kopan 400 watin powerilla jos toi 350 watin malli on vähän vanhentunutta tekniikkaa. Mut sit otan ton zalmanin jäähyn veke ja boxed tilalle. Kaitpa mun täytyy uskoo suhu perhana, ku on toi jäähy näköjää tehokas ja suht. hiljanen jos kerta oot ton verran saanu kellotettuu prossuas.
Jätä samalle se Zalmanin näyttiksen coolerikin sitten pois, koska sen asentaminen kuitenkin periaatteessa mitätöi takuun. Tuon emolevyn siilin kyllä vaihtaisin silti siihen 9€ Zalmaniin, koska ihan turhaan pitää mökää, kun passiivisellakin tulisi toimeen. Tai jos haluat säästää euron, niin ota tämä: NORTHBRIDGE EMO-JääHDYTIN ZM-NB32K [bold]8€[/bold] http://www.zalman.co.kr/eng/product/view.asp?idx=65&code=014 [bold]Lisäys:[/bold] Itse ottaisin tosin edelleenkin siihen pakettiin Zalmanilta coolerit prossulle ja näyttikselle sekä siilin emolle. Kyllä niistä saa vielä kuultavasti hiljaisemman ratkaisun. Mutta jos ja kun hintaraja on 800€, niin järkevintä jättää ne kaikki pois. Saahan ne myöhemminkin lisättyä. Tosin pitää itse asentaa, ellei halua maksaa törkeitä huoltotaksoja.
Pistetään nyt vielä todisteet tuosta allekirjoituksestani: http://service.futuremark.com/compare?pcm04=2936101 Eli tuossa koneen suorituskykyä mittaavan pcmark04 tulos, tuo siksi koska tällä näytönohjaimella nyt ei mitään 3dmarkin kärkisijoja hätyytellä, mutta koneen kellotuksesta kertokoon tuo pcmark ;-) On muuten ykkösenä 2600mhz kellotaajuuksissa yksi prossuisista koneista... Laitetaan tähän nyt kuitenkin myös se 3dmark05 tulos, 2802 pistettä: http://service.futuremark.com/compare?3dm05=932658 Eipä tuokaan nyt mikään surkea tulos 9800SE näyttikseltä ole... Edit: kymmenes sija radeon9800SE näyttiksellä 3DMark05:ssa