Hmmm muutamaan edelläesitettyyn puuttuisin eli XPpro vs XP homella on merkittäviä eroja. Alla tärkeimmät linkissä. http://www.microsoft.com/windowsxp/home/howtobuy/choosing2.mspx Itselläni on W2000pro, mutta olen aikeissa hankkia XP:n ja syynä on uudenpelin vaatimus käyttää XP:tä ja ilman muuta hankittava on XPpro - muu ei tulisi mieleenkään. Totta on se, että monista ominaisuuksista - hienouksista ei ole välitöntä hyötyä kotikäyttäjälle, jos ei niitä käytä tai ei osaa käyttää. Merkittävimmät erot ovat, että XPpro:ssa on käyttäjätilien hallinta - homessa käyttäjällä on aina kaikki oikeudet. Samalla Pro tukee tiedostojen salausta käyttöjärjestelmä tasolla eli lyhyesti sanottuna XPpron turvallisuus on oikein käytettynä on aivan toisella tasolla kuin homessa. Pro tukee useamman prosessorin käyttöä home tulee vain yhtä prosessoria. Monia muitakin.....eroja on, mutta niitä tässä tuskin on syytä käydä läpi. Molemmat tietenkin sopivat kotikäyttäjälle. Itsellä käytössä F-securen anti-virus client security. Raudasta toteaisin omana mielipiteenä seuraavaa: -Keskusmuistia vähintään 1 GB(2x512) sen ylittävällä ei tällä hetkellä käyttöä, jos ei käytä raskaita kuvankäsittelyohjelmia. -Kiintolevyn koko olisi hyvä olla vähintään 120GB(sata)> itse ostaisin 16MB välimuistilla varustetun kovan(109€mikromaja) ei ole paljoa kalliimpi ja on hiukan nopeampi kuin 8MB malli tosin nopeusero ei ole suuri. -Prosessori AMD 64 3000(venice-core) tai sitten siitä ylöpäin >, jos rahaa. Venice-coressa on 939-socket, joka on myöhempiä prosessori päivityksiä ajatellen parempi ja tukee myös tuplakanava muistia. -Näytönohajimen merkki on taas mielestäni makuasia, mutta itse ostaisin Radeon X 700pron tai Geforce 6600GT(molem. PCI-E) tai sitten siitä ylöspäin rahojen mukaan edellä mainitut melkein vähimmäisohjaimet tänäpäivänä pelaamiseen ja mikäli haluat, että voit pelata myös huomenna. AGP ja PCI-E väylien välillä ei käytännössä ole merkittävää nopeuseroa vielä, mutta pelien kehittyessä ero kasvaa ja AGP-väylää ei näillä näkymin tulla kehittämään enää. En suosittelisi ostamaan kyseistä ohjainta koska käyttää vain 8x pipelines -Virtalähde kannatta ostaa mielummin hiukan yläkanttiin eli kyseiselle kokonpanolle 400w+(mielum.n.450w ettei tarvitse heti uusia) osittain virtalähteen koko riippuu mitä muuta käytät samassa kokonpanossa eli: muita kovalevyjä, asemia tai muita laitteita, jotka käyttävät konettasi virtalähteenä. -Kotelon merkillä ei itselle ole väliä, mutta selkeät ja helpot asennuspaikat ovat etu(mikäli kokoat itse tai vaihdat osia) ja toinen seikka on hiljaisuus. Itse harkitsisin CAVALIER-koteloa n.85-89€ hyvälaatuinen ja hiljainen kotelo - muitakin on! -Itse en ehkä tft-näyttöä ostaisi pelaamiseen(syynä. värientoisto, hinta, pienikatselukulma,näyttötilat ja häntiminen)tosin on myönnettävä, etten ole kokeillut nykyisiä huippu tft-näyttöjö 4ms/8ms tai muuta vastaavia, mutta tuskin ovat halpoja. Mutta,jos itse ostaisin tft-näytön niin mahdollisimman nopean(8ms tai alle)tosin itse testaisin sopivuuden pelaamiseen. -Emoon ei paljoa yli 100€ kannattaisi sijoittaa merkillä ei itselle ole suurta väliä tärkeintä on, että tukee niitä ominaisuuksia, joita tarvitset esimerkkinä MSI S939 NFORCE4 PCI-E FSB1000 7.1 GLAN(90e mikromaja)muitakin merkkejä on. Muut näppis+hiiri jne valinnan mukaan - tosin omasta mielestäni pelaamiseen esim. logitecin MX510-hiiri(lang.laserhiiri) on todella hyvä - langattomia(näppis+hiiri) en pelaamiseen ostaisi lähinnä häiriöalttiuden tms. takia. Sinällään mainitsemallasi hinnalla 1200€ pitäis irrota ihan kohtuullinen kone.
Ja tuohon samaan tarkoitukseen on olemassa ilmaisia ohjelmia joten miksi maksaa turhasta. Tuota 16Mb välimuistia ei juurikaan ole muissa kuin maxtorin malleissa jotaka häviävät suorituskyvyssä hitachin uudelle S-ATA2 sarjalle sekä Uudelle samsungin p120s S-ATA2 sarjalle. Wateilla ei ole mitään merkitystä. Ainoastaan 12 voltin virrananto kyvyllä. MX510 EI ole laserhiiri vaan normaali optinen. Ja turha sitä on suositella kun uudempiakin malleja on olemassa. Ja ei nykyisillä langattomilla esiinny edes häiriöitä.
Kun pistää rahaa hiukan lisää saa jo tuplasti isomman kiintolevyn. Western Digital Caviar RE 320GB EIDE 7200rpm 8Mb Cache RAID FDB -kovalevy 5v takuulla. Suurella 320Gt:n tallennuskapasiteetilla varustettu 172.90 € (verkkokauppa) Itse tilasin juuri tuon kun tuntui edulliselta.
Oli aivan pakko laittaa suolaa haavoihin, vaikka aihe ei nyt oikein topikkiin liitykkään. Tarvin XP:n pro:sta muutamaa ominaisuutta läppärilleni töiden puolesta, mutta muuta käytännön hyötyä siinä en näe. Pro:ssa pääsee hieman leikkimään suojausasetuksilla ja verkon luomisella enemmän kuin Homessa, mutta kaikki muut XP:n alla olevat "ominaisuudet" ovat A) saatavilla homeen päivityksinä B) voidaan korvata jollakin muulla skriptillä. Mutta kaikinpuolen tuo XP PRO on vain kliimaksin hieromista [ellei nyt oikeasti tarvitse joitakin XP:n tukia.] Normaaliin kotikäyttöön ei PRO:sta ole maksettavaa hyötyä ja jos ammattilaiseksi huolii ruveta niin ei siihen yksi XP Pro paljoa auta.
Hmmm.. 1200€ budjetilla on käsittääkseni varaa XPpro. Miksi alkaa etsimimään, joitakin ns.ilmaisia ohjelmia, joiden taso voi olla hyvä tai sitten ei...? Kun saman saa ostamalla Pron ja on siinä muitakin ominaisuuksia, joilla on käyttöä. Mainitse "hyvä" ilmainen ohjelma, joka toimii samalla tasolla kuin XPpron käyttäjähallintasysteemi? Muutaman netissä luetun testin mukaan tulokset vaihtelevat alla olevan linkin mukaan, joku on joissakin nopeampi ja toisissa joku toinen. Eli testejä on ja löytyy monenlaisia samoin tuloksia. Periaatteessa nopeuserolla ei ole suurta merkitystä käytännössä - lähinnä itse suosittelin 16MB versiota "pelikäyttöön" koska omat kokemukseni ovat olleet todella myönteiset. Käytännössä "kovan" merkillä ei ole väliä kunhan ostaa hyvän http://www6.tomshardware.com/storage/20050427/index.html http://www.storagereview.com/articles/200410/200410087B300S0-2_2.html Tottakai virtalähteen virranantokyvyllä ja hyötysuhteella on suurin merkitys - sehän on selvää - lähinnä käytin "w"(käytetään markkinoinnissa), että asia tulee selväksi henkilölle, joka ei välttämättä ole perehtynyt asiaan tai edes kiinnostunut. Sinällään ensimmäinen lauseesi analogisesta johdettuna on järjetön, joku voi saada asiasta käsityksen, että 100w vanha virtalähde riittää nykyaikaisen koneen virtalähteeksi - vanhoissa virtalähdeissä virrananto ei olisi nykykoneelle riittävän tasoinen(tuskin oli lauseesi tarkoitus). On totta, että tuntuu tai vaikuttaa siltä että tänäpäivänä koneen virtalähteen kokoa liioitellaan monasti pienempikin riittäisi - tosin sama pätee tietokone ostamiseen yleisemminkin. Tänäpäivänä markkinat ja mainonta sanelevat paljolti hankintojamme. Käytännössä myynnissä olevien virtalähteiden koko alkaa olla 350w > vähintään. Lähinnä kai asian voisi tiivistää, että kannattaa ostaa kokoonpanoon sopiva ja tarpeisiin nähden oikea virtalähde - mielummin laadukas ja hiljainen. Alla eräs virtalähde asiaan liittyvä linkki, jonka luultavasti lukenut, jos asioit säännöllisesti murobbs-foorumilla. http://www.silentpcreview.com/article265-page4.html Totta muistin omani väärin . Totta uudempi malli on tullut myyntiin Logitech MX518 Optical Gaming Mouse - nopeus 2x ja samaan hintaan. Mitä tulee taas pelaamiseen langattomilla en tiedä - mitä pelaat ja missä, mutta siinä ryhmässä/ryhmissä missä pelaan ja olen pelannut 1998 alkaen ei paljoa kukaan käytä langattomia näppiksiä+hiiriä itse kokeilin Microsoftin tuotteita 2004 keväällä ja eivät toimineet kovin hyvin - häiriöitä oli eli yhteys katkeili tai nopeus ei pysynyt mukana nopeissa hiirenliikkeissä. Itse en ole satunnaispelaaja vaan pelaan viikoittain ja olen pelannut vuositolkulla, jolloin pelivälineisiin tulee voida luottaa verkkopeleissä. Voi olla että uudemmat mallit toimivat - tosin en itse näe mitään etua langattomista ja en itse hankkisi niitä, jos uusisin konetta - tosin tästä ei alkuperäisessä viestissä ollut kysymyskään, koska hänellä oli jo näppis ja hiiri.
1200€ saa jo varsin kohtuullisen koneen. Itse pitäytyisin vielä Socket 754:ssä ja AGP-väylässä. Syynä yksinkertaisesti hinta ja tarpeettomuus. Socket 754 saa nykyääm halvalla 64-bittisiä Semproneja, jotka suorituskylyltään pärjäävät Athloneille. Hintaluokka vain on toinen. Itse päätyisin valinnassa kuitenkin 32-bittiseen 3300+:ssaan sen lähes rajattoman kellottuvuuden vuoksi. AGP-väyläinen ASUS 6800 le olisi oma valintani näytönohjaimeksi sen halpuuden, tehokkuuden ja avattavien pikselilinjojen (max. 1,6x16) vuoksi. Oma varsin subjektiivinen ja perustelematon kanta Radeoneihin on: Alä osta, ikinä. Kokoonpanon äänekkyyteen koteloa huomattavasti enemmän vaikuttaa tuulettimien melu. Hyväkään kotelo ei peitä meluisia tuulettimia ja surkeakin kotelokin on lähes äänetön, jos vaihtaa näytönohjaimen ja prosessorin siilit hiljaisiksi.
Siis, meinaat aivan pokkana tulla sepostamaan, että Sempron on tehokkaampi kuin A64? Taas on näköjään asioihin perehdytty oikeen kunnolla. *totaalista repeilyä* Siis mitä helv? Prosessori joka kellottuu rajattomasti? Voi ristus, mistä näitä saa??! DDD Perusteluja? Itse olen käyttänyt sekä nV:n että ATI:n tuotteita joten haluan tietää mikä on ATI:ssa viturallaan henkilön mielestä joka väitää Sempronia tehokkaaksi prosessoriksi *nauraa jo aivan kippurassa*