1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Uus järkkäri vaikea päättää

Viestiketju Digikamera ja valokuvaus -keskustelualue -osiossa. Ketjun avasi logipro 30.06.2008.

  1. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mistä sen sit tietää et laukku sopii ja käykö tohon kameraan kaikki compatflas kortit vai jotkut tiettyyn rajaan asti?

    ja onks toi 52mm se kierre mihin se sopii?
     
    Viimeksi muokattu: 08.07.2008
  2.  
  3. jwx143

    jwx143 Regular member

    Liittynyt:
    09.04.2006
    Viestejä:
    197
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    tarkoitat varmaan 58mm, koska se on ainakin tuon kitti obiskan halkasija.

    Itse ostin tälläisen setin verkkokaupasta: (aikalailla tiukalla budjetilla mentiin joten osissakin näkyi)

    Eli: Olympus E-510 double zoom kit, eli 14-42 ja 42-150mm obiskat 581,90€

    -2Gb Cf muistikortti (mahtuu n. 794 kuvaa HQ laadulla, terävin laatu heti Raw:in jälkeen) n.20€

    -2*Hoyan UV-suotimet sen 7.90€

    -Lowepro Nova 3 kameralaukku, joka on todellatilava ja vesitiivis, sisältää kiinni ommellun hupun joka on täysin vedenpitävä, parissa kaatosateesssa testattukin... tähän laukkuun mahtuu kamera kaikkine varusteineen molempine putkineen ja sinne jää vielä tilaa yhdelle obiskalle ja lisä salamalle n.60€

    eli itselläni paketti maksoi n. 660€ kaikkine noine luetelluin osineen.

     
  4. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kiitoksia tuosta listasta tollasta tarvitsinkin täytyy vielä hiukanaikaa saastää nii sit pääse räpsytteleee kuvia.
     
  5. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    luulen että canon tekee kennot ite mut olympus_on Cmos kenno tekniikan keksinyt joten omistaa patentin siihen

    Olympus_E-3

    Tietokone-lehden (14/2007) Vuoden Paras Digikamera 2007

    Tekniikan Maailma(2/2008) Täydet viisi tähteä *****


    tää sun lista Eos_400D on outo

    + Vähäinen kohina
    + Kuvanlaatu hyvä
    + Käytettyä putkea paljon tarjolla
    + Laajat putkivalikoimat (eks tää ole sama kuin yllä oleva)
    + Akkukahva (olympuksen joka malliin saa akku kahvan jos haluaa)
    + Kestää harrastuksen kasvattamista (eikö muka Olympus_tai_nikon kestä)
    + Putkien jälleenmyyntiarvo
    - Niitä putkia metsästävät muutkin...
    - Ei silti vielä ihan ammattilaiskamera
    - Pienehkö etsin, käsitarkennus melko haastavaa
    - Hintavampi, käytettyä halvemmalla.
    + 450D, on myös Liveview

    katoimpa tota listaa nyt ekan kerran ja

    olympus_E-510

    + Pienellä rahalla kiinni
    +/- Liveview, tarviiko sitä järkkärissä? Käsitarkennukseen tarvitaan
    käytännössä hyvä optinen "luuppi" (live wien mailman tärkein ominaisuus)
    - Pimeät putket kitissä, piirrosta ei kokemusta (kitti linssit on kitti lisseja onko kukaan muka kehunut canonin kittit linssejä)
    - Pieni koko, on hankala kun on isommat kädet. Ota käteen (iso kuva alla en tiedä mitä ole kamera liikkeessä tehnyt mut E-510 ja Eos 400D on saman kokoisia)
    Akkukahvalla saa lisää otepintaa Canonissa. (samanlainen akku kahvan saa ostettu olympukseen )
    - Ei tätä kellään työkseen kuvaavalla taida olla... Saa sanoa jos on! ( mut kerroppa kuka muka kuvaa ammatikseen Eos 400D tai Eos 450D kameroilla)
    - ja - ja - => kohina! ( haittaa hämäräkuvauksessa hirveästi ! ) (oletko oikeesti nähnyt eli siis ottanut kuvan E-510 ja Eos 400D samasta kohtaa ja verranut niitä keskenään) pitäis varmaan optikolla käydä kun en nää esim tässä kuvassa sitä kohinaa vaikka otettu olympuksen kameralla

    tässä kuva E-510_ja Eos_400D

    [​IMG]

    mulle on oihan sama mitä jotkut sanoo live wien toiminosta mut mulle se on kameran yks tärkein toiminto

    tämä kuva otettu niin että nostin kameran niin korkealle kuin sain että meni muiden edessä olijoiden pään yli sitten katsoin LCD_ruudulta että kohde on kuvassa ja otin kuvan

    monta kertaa ollut kuvaus asento selainen että edes akropaatti ei voi etsimen läpi katsoa ja on myös mukavampi katsoa 2.5" ruudusta kuin olla kontallaan mudassa

    tuli tossa kerran otettu kuva kun yks juotti pientä varsaa hevos tilalla

    live wien seisoin kumisaappaat jalassa ja kyyristyin hieman katoin oikean tarkennus kohteen 2,5" lcd_näytöstä ja otin kuvan

    jos kamerassa ei olisi ollut live wien toimitoa niin olisin joutunut menemään polvilteen mutaan jotta voisin katsoa etsimen läpi ja ottaa hyvän kuvan

    tiedän että nikoniin ja canoniin myydään kuilu etsimiä mut miks ostaa lisä varusten kun kun live wien on kamerassa kiinteä ominaisuus

    yhdellä tutulla on nikon_D100_ja kuilu etsin nyt omistaa Nikon_D300 ja sanoi että live wien toimino ansiosta voi jättää kuilu etsimen kotiin

    Olympus video - kuten heppu sanoi niin ampiaisesta kuvan ottaminen on haasteelista kuten mun kuvista näkee ampiainen 1 -> ampiainen 2 -> ampiainen 3 -> lentävä ampiainen
    itellä on verkkokaupasta ostettu Lowepro Nova on just sopivan kokoinen että E-3 mahtuu kun lissin on kamerassa kiini

    eli ainakin tätä Lowepro Nova 140 AW suosittelen on veden ja tuiskun pitävä kuhan et upota laukkua veteen vetoketjut voi vuotaa
    käy ainakin 16g saakka kaveri ei ole testannut uutta 32G CF korttia mut 1\2\4\8\12\16G Cf kortit ainakin toimii
    kierre riippu minkä linssin otat esim nuo kitti putket käyttää

    Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6 = 58mm kiinitys

    Zuiko 14-42mm f/3.5-5.6 = 58mm kiinitys eli kumpaakin käy 58mm filteri
     
  6. Lypsy

    Lypsy Member

    Liittynyt:
    15.08.2003
    Viestejä:
    95
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Ei ole sama. Canon valmistaa riittävän laajalla skaalalla hyvälaatuisia
    putkia ja niitä saa paremmin käytettynä.

    Tän luin tästä ketjusta, jäi olettamuksiin. Sorry

    Toki Nikon kestää, tarkoitin tätä E-510 kittimallia jossa tulee
    mukana 2 putkea, ja jollei ne ole riittävät, ne voi olla vaikea
    myydä eteenpäin.

    Ainahan ominaisuuksia on hyvä olla, kuten mainittu, kohde ratkaisee.
    Minä en juuri tarvi.

    Onhan siitä positiivisiakin juttuja sanottu.

    Tietäsitpä vaan. Jos tarkkaan katsoo niin erimuotoisiahan nuo ovat.
    Kuka tykkää mistäkin...

    Itse en ole niin taitava, mutta eiköhän sen joku kerro.

    Ei näy ei. Tarkoitin että isoilla ISO arvoilla kohinaa on mielestäni
    E-510:lla enemmän. Ja isoja ISOJA minä tarvitsen.

    Tarkoitus ei ole sanoa että Oly on huono kamera, itse vertailin ja totesin että Canon sopi minun tarpeisiini paremmin. Ainakin tuli
    selväksi, että Oly on saanut myös tyytyväisiä asiakkaita remmiinsä.
    Hyvä niin!
     
  7. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Mut eikös toi kojootti kuva oo otettu sil E-3 vai onko siin sama kenno ko 510?
     
  8. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    voihan sen ostaa esim pelkän runkon jos haluaa mut noi kitti putket maksaa 68e kpl joten kun niitä myy niin ei niistä voi edes paljoo pyytää käytettynä

    ei ole hirveesti Zuikon linsseitä myynti kokemusta
    koska kun ostaa yhden hyvän optiikan niin ei sitä tarvitse vaihtaa mihinkään ehkä tämän takia käytettyjä zuikon putkia ei ole markkinoilla

    E-500 ostin aikoinaan kitti settinä sen mukana tuli 14-45mm 1:3.5-5.6 "kitti" putki olin kyllä yllättynyt että kitti putkeksi oli niin hyvä mut valo voiman takia vaihdoin Zuiko 11-22mm F2.8-3.5 optikkaan

    sillon tuo 11-22mm makso 899€ sain 50€ vaihdossa rajalasta kun vaihdoin 14-45mm pois

    tosin se on ollut ainut vaihto kauppa mitä olen tehnyt koska tää 11-22mm Zuiko on täydellinen mulle ei mitään syytä vaihtaa pois
    ite käytän lähes aina iso_100 joskus messuilla 400 tai 800 kun ei voi käyttää suurta suljin aikaa niin sillon on pakko vaihtaa iso_arvoja

    e-500 muistaakseni 400 oli vielä hyvä ja 800 kohina näkyi

    tässä E-3 800 on vielä hyvä mut siitä suurempi rupee jo selvästi näkymää jos käyttää alle 800 arvoja niin olympuksella ei ole mitään hätää

    ite en tarvitse noin suuria iso_lukuja mut kuten mainittu minä tarvisen Live Wien toimintoa mut en suuria iso_lukuja sinä taas päin vastoin
    siksihän niitä eri merkkejä on jokaiselle jotakin
    E-510 oli protyyppi E-3 mallille ensin tuli E-510 ja kokeilivat miten esim live wien toimii sitten purkivat E-510 osiin ja parasi joka ominaisutta niin paljon kun pystyi ja ja teki E-3 mallin näin ainakin minä ymmärsin kun katoin netistä E-3 julkaisusta tuleen arvostelun

    kummassakin on 10mp Live mos kenno luulen että on sama

    itellä on E-3 + Zuiko 11-22mm F2.8 muuta en tarvise

    kuva tai kaks päivässä pitää mielen virkeenä helikopteri kuva [​IMG]


    Ken Rockwell
    sanoi kerran yhdessä haastattelussa sama kamera tuhat eri kuvaus tapaa joku kysyin mitä tarkoitit hän vastasi että joku arvostaa kamerassa eri ominaisuuksia kuin toinen vaikka onkin Nikon_miehiä niin sanonta pätee joka merkiin
     
    Viimeksi muokattu: 09.07.2008
  9. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Ok kävin kokeilemas 400D se on KAMALA kädessä pidettävänä mun Sp-510 on paljon parempi pidettävä ko se ko sormen keskiviveleen painaa kokoajan se akku uloke (tai mikä nyt onkaa ei akkukahva) eli kyl menee olppari linjal vaikken semmost sielt löytänykkää
     
  10. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    logipro missä kävit kokeilemassa ja ei ollut E-510 mallia

    helsinkin verkkkokaupassa on ainakin Eos \ Nikon \ ja Olympus malleja viikko sitten kun kävin niin E-510 oli testi hyllyssä
    korjaus aijemmin kirjoittamaani kommenttiin

    eli lähetin s-postia Henrik Tanaben joka on suomen olympus expertti ja kysyin mitä eroo on kennoissa E-510 -> E-3

    Vaikka E3:n kennon megapikselimäärä on samaa luokkaa E510:n ja E410:n kanssa, kenno on täysin uusi ja eri kuin muissa.

    E-3 kilpailee tai on vertaus kelpoinen, Nikonin D300:n ja Canonin EOS-40D:n kanssa.
     
  11. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kävin expertillä ko oli lähinnä mee täl viikol viel johoko kamera liikkeeseen kokeilee eri malleja. mut olisko sitä E-510 konihaa pimeessä ko kerran toi oli E-3.
     
  12. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Nii tuli mieleen et kannaataako sittenki ottaa se yhen objektiivin kitti ja ostaa zoomi eriksee ? Ehdotuksia?
     
  13. jwx143

    jwx143 Regular member

    Liittynyt:
    09.04.2006
    Viestejä:
    197
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kannattaa ottaa se 2 objektiivin kitti, koska sillon objektiivit maksaa n. sen 68€ norm. 237 ja 274€

    Sitten jos erillistä zoomia meinaa niin seuraava halvin maksaakin 360€ joka on http://www.verkkokauppa.com/main.ph...1=Kamerakauppa&cat2=Objektiivit&brand=Olympus 70-300mm eli sulta jäis puuttuun väliltä 40-70mm objektiivi.

    Sitten kattavalta väliltä (ja hinnastossa seuraava zoomi) on 446€ ja on väliltä http://www.verkkokauppa.com/main.ph...1=Kamerakauppa&cat2=Objektiivit&brand=Olympus 18-180mm, jolloin perjaatteessa jää turhaksi tuo kitti objektiivi, joten silloin kannattais ostaaa pelkkä runko joka on sen 445€ ja sitten kun siihen lisätään tuo 446€ niin hintaa onkin jo 891€ kun taas tuo 2objektiivin kitti maksaa 581€

    Jolloin maksat 330€ enemmän. ja saat noin 30mm isomman poltto välin, mutta sitten taas säästyt objektiivin vaihdoilta ja pähkäilyltä kumpi olisi parempi kameraan kiinni ku lähtee pikaselle kävelylle...

    Itse en ole varsinainen asian tuntija objektiiveissä, ainakaan vielä, mutta sanoisin että järkevämpää on hankkia nyt tuo 2 obiskan paketti ja sitten vaikka vuoden päästä laajentaa vaikka tuohon 70-300mm zoomiin.

    Sokar80 kaiketi osaa jotain kertoakkin tuosta 18-180mm zoomista, mutta en usko että kauheasti eroaa tuohon 14-42mm ja 40-150mm yhdistelmään, ainoa on kaiketi se että ei tarvitse vaihdella objektiivejä jos haluaa zoomata enemmän...

    mutta omilla kokemuksilla suosittelen noita 2 objektiiviä, ei se vaihtaminen kuitenkaan mikään hirveän suuri urakka ole, kunhan vaihtaa ne siten ettei kameraan pääsisi pölyä/hiekkaa yms...

    Ja sitten kannattavaa on ostaa jotain http://www.verkkokauppa.com/main.ph...a&cat2=Objektiivit&cat3=Tarvikkeet&sort=price puhallus sievellintä yms.. puhdistus tarvikkeita.

    Tuossa on linkki E-510 kameralla otettuun kuvaan jossa iso arvo on 1600 huoneessa oli ikkunasta kajastava luonnon valo illalla n. 8 aikaan http://my.afterdawn.com/jwx143/show_image.cfm/18933/full/iso1600

    Edit: linkit korjattu
    Edit, alin linkki
     
    Viimeksi muokattu: 09.07.2008
  14. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kiitos tuosta infosta. Kannattaako muuten ostaa linssisuoja vai semmonen mis on se vastavalosuoja kans?
     
  15. jwx143

    jwx143 Regular member

    Liittynyt:
    09.04.2006
    Viestejä:
    197
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    http://my.afterdawn.com/jwx143/show_image.cfm/18933/full/iso1600
    Toi siihe iso 1600 kuvaan....


    Vastavalosuojat tulee siinä tupla kitin mukana molemmissa obiskoissa, ja linssi suojat tulee myös. Vai tarkoitakko niitä uv-suojia? ne on ainaki ihan kannattava ostos niin ei haittaa jos sellanen menee sit naarmuille tjs, ku että menis tollanen 250€ objektiivi naarmuille!
     
  16. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Siis siin tulee suojat mukana mut silti pitäis ostaa suoja ?? (anteeks tyhmyyteni)
     
  17. jwx143

    jwx143 Regular member

    Liittynyt:
    09.04.2006
    Viestejä:
    197
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  18. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Tota just tarkotinki et eihän semmosta uv suojaa tarvita jos siin kerran on semmonen naarmuutumisen estosuoja.
     
  19. jwx143

    jwx143 Regular member

    Liittynyt:
    09.04.2006
    Viestejä:
    197
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Siis Uv-suoja on just tää "naarmuuntumisen" esto suoja, joka tarvitsee ostaa, ettei ne naarmuunnu, eipä se sitten mitään muuta teekkään. Tämä on se lasi levy!

    Eli siis vastavalo suoja ei suojaa objektiiviä muutakun ehkä hivenen, ainoa mitä vastavalosuoja tekee, niin on se että kun valo, yleensä auringon paiste osuu sivuttais suunnassa suoraan linssiin niin kuvaan ilmestyy "palloja" jotka auringon säde aiheuttaa. eli se on vaan varjona siinä objektiivissa kiinni. Tällainen ei ole välttämätön kuvatessa ulkona, mutta todella kätevä, eikä tartte koko ajan pitää kättä oikeassa kohtaa ettei tulisi ne "pallot".
    Vastavalosuoja sisältyy mukana tuleviin objektiiveihin, molempiin tulee oma suoja mukana.
     
    Viimeksi muokattu: 09.07.2008
  20. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ton takia ostin aikoinaan Zuikon 18-180mm ei hyvä ole mut kyllä sillä saa kuvia paitsi pimeässä
    tämäkin kuuluu näihin jos käytettynä saat niin hyvä opjektiivi uutena täydellä hintaa liian kallis

    maksoin 10€ yhelle että sain viikonlopun testaa tota 70-300mm putkea kuvan laatu sama kuin 18-180mm eli kelvollinen mut kun olin tottunut 18mm alkuun niin tuo 70mm aloitus oli liian suuri mulle

    kaupunkissa ym taajama alueella täysin käyttökelvoton tuo 70mm aloitus ainakin mun tarpeisiin

    luultavasti hyvä luonto kuvauksiin missä pitää saada lähi kuva ilman että menee lähelle mut en harrasta eläimiä niin minulle ei mitään käyttöä
    parhaimmillaan kesällä \ hyvässä valossa sillon tää on hyvä \ käyttö kelpoinen

    18mm aurinko sää -> 60mm aurinko sää -> 180mm aurinko sää -> 18mm pilvinen sää

    satunnaisia kuvia kuva 1 -> kuva 2 -> kuva 3 -> kuva 5 -> kuva 6 kaikki kuvat oli otettu 18-180mm opjektiivilla E-3 kameralla

    pilvisellä säällä käyttökelpoinen mutta ei hyvä ja hämärässä \ pimeällä tarkennus sahaa edes takas ja kuvan laatu kehno
    Linssin filtteri on pakollinen itellä mennyt 2kpl filtteriä roskiin jopa kaupunkissa tuulee niin kovaa ja välillä tuulen mukana lentää pieniä roskia \ hiekkaa jos ne lentää linssiin missä ei ole filttriä suojana niin tulee naarmu linsiin\opjektiiviin ja sitten tulee itku puseroon kun kallis putki käyttö kelvoton

    mut jos filtteri naarmuuntuu niin menee reilu 10e hukkaan eikä kallis opjektiivi kaikki kuvat mitä ikinä olen ottanut on aina ollut opjektiivi filtteri kiini

    eli fitteri on läpi nakyvä lasi joka tulee opjektiivin päähän kiini kierteillä

    omassa 18-180mm putkessa on tämä Hoya filtteri kiinni se päästää 99% valosta läpi eikä taita kuvaa mutta suojaa kallista opjektiivia naarmuuntumiselta kaikissa kuvissa käytetty Hoya filtteriä alla kuva

    tämä on Hoya linssi filtteri pakollinen ostos
    [​IMG]

    tämä on vastavalo suoja käytevä kesällä mut ei pakollinen tulee aina uuden opjektiivin mukana
    [​IMG]

    tämä on linssin kuljetus suoja tulee aina uuden opjektiivin muka
    [​IMG]

    tämä on yli innokas valokuvaaja
    [​IMG]
     
  21. logipro

    logipro Regular member

    Liittynyt:
    27.06.2007
    Viestejä:
    1,009
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    voiks ton vastavalosuojan ja UV.filun kiertää yhtäaikaa kiinni ko eiks se kierre oo sit jo varattu vai onks tosa UV filus päällä kierteet?


    Ja toi UV-filu toss linkis on 62mm sopiiks se 510?


    On muuten mahtava valokuvaaja varmaan mark 3 kans :D
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2008

Jaa tämä sivu