Hei. Olen aikeissa ostaa uudemman kannettavan entisen tilalle, mutta olen totaalisen ulalla siitä, mikä itse asiassa olisi päivitystä entiseen. En ole yhtään varma, mikä prosessori tai näytönohjain on parempi kuin toinen enkä tiedä, mistä etsiä vertailuja vanhan koneeni ja uudempien välillä. Budjetti koneen hankintaan on melko tarkasti 550€ joten pyytäisin ettei sitä kalliimpia ehdotettaisi. Jos mahdollsita saada edullisemmin mukavan oloista päivitystä niin sen parempi. Nykyinen kannettavani: Acer Emachines G730ZG Prosessori: Intel Pentium P6100 Näytönohjain: ATI Mobility Radeon HD 5470 RAM: 3GB Kovalevy: 320GB DDR3 Käyttis: Windows 7 Home Premium Näyttö: 17,3" Kone tulisi päivittäiseen peruskäyttöön ja kevyeen pelailuun. Kone on pyörittänyt vaivatta Unreal Tournament 3:sta, mikä lienee uusin peli, mitä tuolla koneella olen edes kokeillut. Näytön koko saisi olla itse asiassa 15,6", sillä vaikka tuo isompi on muakvampi katsella, on sitä ikävämpi liikutella ihan näin kotioloissakin, puhumattakaan laukussa kantamisesta. Mitä olen uudempia kannettavia kaupassa katsellut, en ole tullut hullua hurskaammaksi siitä, mikä olisi parempi kuin tuo entinen. Tekeekö tuolla Windowsin järjestelmäluokituksella yhtään mitään, sillä liikkeiden kalliimmatkin kannettavat tuntuvat antavan pienempää lukemaa, kuin mitä vanha kannettavani. Käyttöjärjestelmään liittyen, en ole vielä päässyt Windows 8:aa paljoa kokeilemaan, mitä nyt liikkeissä koneita tutkin enkä osaa sanoa, miten sen kanssa pärjää. Koska enää ei näytä saavan kannettavia seiskalla niin mikäli en kasista pidäkään niin onko mahdollsita, että asennan uuteen koneeseen Windows 7:n ja aktivoin sen vanhan koneen tuotekoodilla ja laitan vanhaan koneeseen uuden mukana tulleen kasin ja niin ikään katson tarrasta tuotekoodin ja aktivoin sen siihen vanhan koneen myyntiä ajatellen?
Hinta alennuskoodilla 539 € Lenovo IdeaPad G580 http://www.markantalo.fi/product/ti...5802189EG/lenovo-ideapad-15-6-kannettava-g580 - 15.6" HD LED 1366 x 768 - Intel Core i5-3230M 2.6 GHz - Intel HD Graphics 4000 - 6 GB DDR3 (max 16 GB) - 1 TB kiintolevy - 10/100 ethernet LAN - Wi-Fi 802.11 b/g/n - Bluetooth 4.0 - Web-kamera - 1x USB 2.0, 2x USB 3.0 - HDMI ja VGA - CD/DVD +/- R/RW - muistikortinlukija: SD, MMC - Windows 8 64-bit Jos koneeseen on esiasennettu Win8, niin silloin Win8:n tuoteavain on koneen biosissa ja kun koneen ekalla kerralla käynnistää Win8:n aloitusnäyttöön, niin silloin Win8 aktivoidaan automaattisesti (mikäli netti toimii). Voihan tuon koneen käynnistää ekalla kerralla niin että nettipiuhaa ei ole kytketty, jolloin aktivointia ei suoriteta ja sitten esim tällä ohjelmalla katsoo Win8:n tuoteavaimen, mutta kyseisellä tuoteavaimella luultavasti onnistuu vain Win8:n OEM-version aktivointi. edit: Tässä viestissä on linkki josta saa ladattua englanninkielisen asennusmedian (iso-tiedosto), jolta onnistuu asennus myös OEM-version tuoteavaimella.
Pitää ottaa tuo harkintaan ellei muita ehdotuksia tule. Löysin toisesta paikasta tosin erilaisen Lenovon koneen joka hieman halvempi: Tuossa pienempi kovo ja hieman kehnompi näyttis ilmeisesti ja prossusta en osaa taas sanoa mitään. Koska edullisempi olisi tietysti parempi niin osaatteko sanoa olisiko tuokin kuitenkin selvästi parempi kuin tuo vanha läppärini, että ei ihan hukkaan rahat mene?
Linkistä näet kannettavien prossujen nopeus vertailun. Suosittelen i5-3230M prossua, koska sen integroitu näytönohjain on nopeampi kuin i3-2348M prossussa. http://www.notebookcheck.net/Mobile-Processors-Benchmarklist.2436.0.html 59 - Intel Core i5-3230M + Intel HD Graphics 4000 (uudempi malli Ivy Bridge) 100 - Intel Core i3-2348M + Intel HD Graphics 3000 (vanhempi malli Sandy Bridge) 238 - Intel Pentium P6100