1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

uTorrent ongelma

Viestiketju Aloittelijoiden P2P-ongelmat -osiossa. Ketjun avasi Sami3 06.08.2012.

  1. Sami3

    Sami3 Member

    Liittynyt:
    06.08.2012
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Hommasin tuossa pari päivää sitten upouuden netin jonka nopeus on 110/??. Korkeimmillaan olen saanut vajaa 10 megaa ulos, niin päätelkää siitä ulosnopeus. Nettiyhteys tuli langattomana edellisen langallisen sijaan, ja sain myös uuden Cisco EPC3825 mallisen WLAN modeemin kaupanpäälle.

    Kuvittelin että myös torrent latauksien vauhti nopeutuu nopeamman yhteyden myötä, mutta ei. Entisellä 10/10 nettiyhteydellä sain monesti torrentit yli megan vauhtia ladattua mutta nyt en ole kertaakaan edes lähelle megaa päässyt. 900kib/sek taitaa olla nopein.

    Niin mistä ihmeestä ongelma voi johtua? Olen tässä nyt pari päivää pähkäillyt ja olen törmännyt pariin ongelmaan josta se saattaisi johtua.

    Ensinäkin esim. speedtestissä vauhti ei koskaan pääse edes lähelle 100 megaa. Olen saanut tabletilla korkeintaan sisään 39mb/sek ja ulos vajaa 10mb/sek ja pöytäkoneella nopein vauhti mitä olen saanut on 8-9mb/sek sisään ja 8mb/sek ulos. Sisääntulonopeuskin vaihtelee monesti aina megasta kahteen ja joskus se on viisi jne. Ja vaikka tabletilla teen testin samassa paikassa kun kone on ja melkein heti perään silti se saattaa näyttää 30 kertaista nopeutta verrattuna pöytäkoneeseen. Tästä huolimatta yhteyden nopeus ei yllä edes puoleen, verrattuna siihen mitä sen pitäisi olla.

    Koneessa ei ollut WLANia, niin ostin tuollaisen D-Link WIRELESS N 150 MICRO USB ADAPTER mallisen usb-wlanin, mutta siinäkin nopeusraja pitäisi olla 150 megaa, joten en usko että se siitä johtuu.

    Sitten torrentin käynnistäessä, riippumatta tuleeko lataukset 0 vai 500 kb/sek, netin käyttö hidastuu usein. Tämän sain korjattua kun otin Ciscon palomuuri asetuksista IP Flood Detectionista ruksin pois. Netti toimi torrentin päällä ollessa normaalisti pari päivää, jolloin sama ongelma taas tuli, joten otin myös Block Anonymous Internet Requests ruksin pois ja taas netti toimi hyvin jonkin aikaa torrentin ollessa päällä, mutta ei kauaa. Nyt ongelma on jatkunut enkä enää keksi rukseja joita ottaa pois.

    Sitten eksyin noihin NAT aiheisiin ongelmiin ja huomasin että minun koneella on ilmeisesti se NAT päällä ja menin taas Ciscon asetuksiin ja toimin näiden ohjeiden mukaan http://keskustelu.afterdawn.com/t.cfm/f-61/cisco_epc3825_kaapelimodeemin_porttiohjaus-870541/ mutta tästäkään ei ollut apua.

    Sellainen myös askarruttaa uTorrentin asennusvelhossa, serveri pysyttelee Saksan kohdalla, vaikka testin mukaan "palvelinta ei tunneta". Sitten kun yritän vaihtaa tämän esim Ranskaan tai Englantiin ja teen testin, koko uTorrent vain sammuu. Välillä tulee vihreä ok merkki jommankumman Amsterdamin serverin kanssa, mutta kun tallennan asetukset ja menen heti katsomaan uudestaan, on siellä taas se Saksan serveri käytössä. Nopein vauhti mitä olen saanut Amsterdamin serverin testeissä sen onnistuessa, on sisään 900kb ja ulos 5-6megaa.
    Porttinumero myös vaihtuu jokaisella kerralla kun suljen uTorrentin, vaikka mitä teen asetuksista. Eli joka kerta pitää se portti lisätä uudestaan Ciscon asetuksiin myös. En ole kovin tarkasti tarkkaillut nostaako se vauhtia, mutta ainakin asennusvelhon mukaan portti on avoin, kun sen Port Forwardingin teen Ciscon asetuksiin.

    Nyt vasta yhteys alkoi myös katkeilemaan satunnaisesti, jos uTorrent on käynnissä. Välillä vauhti per torrent on siinä 5-10kt/sek kieppeillä pidemmän aikaa, vaikka jakajia on satoja ja lataajia muutama tai ei yhtään.

    Voisiko ongelma jotenkin johtua niistä servereistä, kun lähin on Amsterdamissa/Hampurissa asti, joista toinen toimii satunnaisesti ja hitaasti, ja toinen antaa virhesanomaa?

    Vai mistä tämä voisi johtua? Miten saisin torrentien nopeuden edes yhteen kolmasosaan siitä mikä sen pitäisi olla?

    Palomuuriasetukset tarkastettu, viruksentorjunta-asetukset tarkastettu, modeemin palomuuriasetukset tarkastettu, ei ole latausrajoituksia.. Nyt joku jää vielä mainitsematta mutta olen nuo perusongelmat kyllä käynyt läpi.

    uTorrentista on se tuorein versio käytössä eli 3.1.3.

    Ainoat asiat mitkä ovat muuttuneet 10/10 nettiyhteyden ajasta jolloin torrentit tulivat maksimivauhtia on uusi modeemi, siirto langallisesta langattomaan ja usb-wlan tietokoneessa.

    Nyt näitä viimeisiä sanoja kirjoittaessa huomasin että torrentin nopeus nousi ensimmäistä kertaa hieman yli megaan sekunnissa ja netin selailu ei edes pätki. Eli nyt pääsin edellisen nettiyhteyden aikoihin, jonka piti olla 10 kertaa hitaampi kuin nykyinen.

    Kuten tekstissäni jo viittasin, nämä ongelmat ovat hyvin satunnaisia, välillä toimii, välillä ei. Mutta maksimivauhtia en uudella yhteydellä vielä ole kertaakaan silti saavuttanut, tai edes 2/10 vauhtia.

    Siitä olen myös tietoinen että upload nopeus olisi oltava myös hyvä jos aikoo ladata torrenteja nopeaa, mutta tämän luulisi olevan hoidossa osaltani, kun noin 10 megaa on speedtestin mukaan ulospäinvauhti.

    Toivottavasti joku asiasta enemmän tietävä kykenisi hieman valaisemaan tässä, koska en itse kovin paljoa tiedä tietokoneista. Kiitos jo etukäteen.
     
  2.  
  3. Huligaani23

    Huligaani23 Regular member

    Liittynyt:
    26.04.2012
    Viestejä:
    344
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Se riippuu siitä kuinka paljon siellä on jakajia ja kuinka paljon sieltä saa nopeutta.
    En minä noista netin ja palomuurin asetuksista mitään ymmärrä mutta yritäppä huviksesi ladata joku elokuva jossa on tuhansia jakjia ja verrata sitä sellaiseen elokuvaan jossa on vaikka vain parikymmentä jakajaa.
    Niillä on selvä ero nopeudessa.

    Edit:Älä kirjoita samaa viestiä kahteen kertaan.
    Toinen tulkitaan spämmiksi.Tarkoitan kun olet kirjoittanut sen kahdelle eri alueelle.
     
    Viimeksi muokattu: 06.08.2012
  4. himpo

    himpo Member

    Liittynyt:
    26.08.2005
    Viestejä:
    39
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    18
    Kokeileppa läppärillä jossa n-sarjan wlan paljonko saat, ja sitten tökkää se usb-wlan tähän kannettavaan ja katso uudestaan sen kautta, jospa ongelma olisi siinä?

    Speedtest antaa omalle 100/5 netilleni tasaisesti 40/5 mutta torrentit valuvat kyllä täysillä (11Mt/s) sisäänpäin, joten speedtestin tulos ei välttämättä kerro koko totuutta, mutta kyllä sen yli 10 megaa pitää antaa jos 100 on.
     
  5. JoniS

    JoniS Active member

    Liittynyt:
    06.10.2008
    Viestejä:
    2,951
    Kiitokset:
    261
    Pisteet:
    93
    kokeiles ladata tämä ftp://ftp.funet.fi/dev/1GBnull jos tulee sen 10mb/s tai enempi ei torrenteissa mitä lataat ole vain lähettäjiä tarpeeksi tai asetukset kusee, jos taas tulee sitä 1mb/s luokkaa on se langaton verkkokortti susi

    E: niin ja tosiaa omistan saman modeemin, 40/8 yhteydellä speedtest näyttää noita sun parhaita tuloksia eli ~39/8 mb/s, ja lataukset valuu sen 4,85mb/s max, ainut minkä joutunut asetukssta vaihtamaan niin "ip flood detection" pois koska käytän langatonta.
     
    Viimeksi muokattu: 14.08.2012

Jaa tämä sivu