1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ulkomokkula MC7010 ja yhteyden hitaus

Viestiketju WLAN ja lähiverkot -osiossa. Ketjun avasi Jode007 25.05.2022.

  1. Jode007

    Jode007 Regular member

    Liittynyt:
    01.01.2008
    Viestejä:
    290
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Hei kaikki!

    Minulla on sellainen ongelma, että väliaikasesti olen muuttanut porukoille ja olen tapellut netin kanssa kauan täällä syrjempänä missä lähin masto on n. 2km päässä tältä katvealueelta.

    Kuitenkin, hommaattin viime viikolla DNA liikkeestä 400 megan paketti 44€ kk hintaan ukon kanssa ja 3 mesh wifi laitetta, koska talossa on n. 200 neliöö ja tarkotus virittää talon päätyyn ulkoseinämään tämä ulkomokkula ja lattakaapelilla sitten mesh wifiin "ns päälaite" ja siitä yhdistellä langattomasti 2 muuhun mesh wifiin ja paritella ne yhteen. Noh, homma sujui alkuun iha ok, mutta yhteys ei todellakaan ole sitä mitä on luvattu, ymmärrän, että eivät voi luvata maksimaalisia nopeuksia, koska uskon että alueelta missä asutaan ei voi saada ees sitä 100 megaa. Kuitenkin parhaillani olen saanut sen 30-40 megaa aamusta ja iltaisin yhteys hävittää itsensä tai ruuhkaantuu pahasti. Ihmettelen miksi 3 mesh wifi laitteella, yhteys ei todellakaan ole sitä mitä pitäisi ja randomisti pätkii edelleen, esim. striimaajana bitratet obsissa heittelee ja twitch bufferoi jatkuvaan.

    EI näin.

    Aikasemmin meillä oli vanha huawei modeemi, ennen tätä ostoa ja mun piti vetää ethernet piuhat, kytkimeen, että matka riitti työhuoneeseen n. 12-14m väliltä, että sain yhteyden, koska wifiin ei yhdistänyt tämä vanha modeemi ollenkaan, nyt jos teen sen mesh wifi laitteeseen sinne työhuoneeseen, niin laitteet sekoilee ja katkasee yhteydet, en tiedä täysin mistä tämä sit johtuu, niin olen joutunut tyytymään tähän langattomaan systeemiin, minusta yhteyden pitäisi antaa kyllä signaalia talon päädystä päätyyyn eli mun huoneesta toiseen päätyyn. Eli mun huoneessa yks mesh wifi, ukon työhuoneessa yks jotka parittelee keskenään ja sitten mutsin työhuoneesta lähtee se pää mesh wifi, mihin ulkomokkulakin on yhdistetty lattakaapelin ja powerin ja ethernet piuhan kautta.

    Ja eikös, mun pitäisi saada yhdistettyä toi wifi, lähimpään olevaan mesh wifiin? Eli mun omaan huoneen laitteeseen, koska se nyt vaan löytää ton kauimmaisen, eli sen päälaitteen?

    Ja sitten vielä huomannut, että voiko Samsungin smart tv sovellukset, esim. C more jos kattoo tv:stä ja se on yhdistetty yhteen näistä mesh wifi laitteista ja sitten vaikka katsoo mm-kisoja sen kautta, niin syödä kaiken kaistan sille, koska huomasin sen ku molemmilla oli ne pääl toisella TV:ssä ja toisella PC:llä pyöri, niin mulla pätki laatu todella useasti ja oli melkein mahdotonta katsoa koko ottelua.


    Osaatteko sanoo onko tässä mitään tehtävissä, alkaa toivo ja usko loppua, miten tätä olevinaan enää pystys parantamaan.

    Kiitos.
     
  2.  
  3. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Löytyykö mesh-purkeista ethernet backgaul-ominaisuutta, jolla mesh-purkit voi yhdistää toisiinsa ethernet-kaapeloinnilla? Jos ei löydy ja haluat yhdistää purkit toisiinsa pelkän wifin avulla, koita asemoida ne siten että pääpurkin ja mesh-laitteiden välissä olisi mahdollisimman vähän rakenteita jotka blokkaavat signaalia, mieluiten pelkkää ilmaa ja matkaa korkeintaan 10 metriä jokaisesta mesh-laitteesta pääpurkkiin.

    Seuraavassa ohjeessa on yhden valmistajan ohjenuorat purkkien sijoittamiseen:

    https://help.amplifi.com/hc/en-us/articles/218568808-Selecting-Router-and-MeshPoint-Placement
     
  4. Jode007

    Jode007 Regular member

    Liittynyt:
    01.01.2008
    Viestejä:
    290
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En löydä tollasta ominaisuutta mistään purkista, yritin sillon piuhoilla vetää toiseen mesh purkkiin, niin yhteys sekoili ja katkes lopulta. Ja mielummi wifillä yrittäisin saada tän toimii, ku hirvee kaapelien veto ja matkaa on helvettinä, jos yrittää pääpurkille sen ethernet yhteyden jotenki saada, oon yrittäny eri paikoissa tota purkkia käyttää, ei vaikutusta. Aamusta toi netti on jotai 40 megaa melkee mut uppi iha nollis, mahotonta striimata, varmaan sadekki vaikuttaa paljon siihen, mitä seuraillut aamut nyt tässä tätä nopeutta.

    Veikkaan, että tähän ei oikein ratkaisua ole, todella turhaa maksaa 400 megan paketista, jos ei saada pitäviä yhteyksiä jatkuvalla syötöllä ja nopeudet heittelee minne sattuu välillä, iltasin ruuhkaantuu jostai syystä et katkasee jopa netin joskus. Purkin asetuksetkin katoin läpi ja laitoin julkiseks IP-osotteeks, auttoi hieman, mutta ei antanut sitä toivomaani ratkaisua. Viive on edelleen aika vmäisen ärsyttävä ja bufferointia ilmenee twitchin puolella, jos katson vaikka muita striimaajia. Hmm....
     
  5. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Ruuhkaisuuteen ei auta kuin mahdollisesti operaattorin vaihto, tai 4g:n vaihto 5g-yhteyteen.
     
  6. 1pertti

    1pertti Senior member

    Liittynyt:
    10.09.2008
    Viestejä:
    9,068
    Kiitokset:
    1,200
    Pisteet:
    243
    Kyseinen tekniikka ja laitteisto ei ole minulle tuttu, joten kunhan pohdiskelen joutavia. Ennen aloitusta pitää selvittää 4G/5G-tukiaseman sijainti, jotta ulkoyksikkö voidaan sijoittaa optimaalisesti. Ensimmäiseksi pitää varmistua 4G/5G-yhteyden toimivuudesta eli yhdistää tietokone suoraan modeemiin ja tehdä tarvittavat asetukset. Voi olla esimerkiksi tarpeen pakottaa yhteys tiettyyn verkkoon, jotta se ei ruuhkatilanteessa vaihtuisi autonaattisesti hitaampaan. Tosin 5G-verkossa ei taida ruuhkia olla, jos sellainen on yleensäkään käytettävissä.

    Vasta sitten, kun perusyhteys on kunnoissa, voi ryhtyä sijoittelemaan ja liittämään mesh-tukiasemia.

    edit. Korjasin näppäilyvirheen eli 6G:n 5G:ksi. Olin aika paljon aikaani edellä :)
     
    Viimeksi muokattu: 02.06.2022
  7. Jode007

    Jode007 Regular member

    Liittynyt:
    01.01.2008
    Viestejä:
    290
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Purkki tukee 5G yhteyttä ja sitähän meille tyrkytettiin ton ulkomokkulan kanssa, mutta eipä toi olevinaan yllä 3 mesh purkilla päälaitteeseen. Se ettii sen automaattisesti, jos se on hyvä yhteys, mutta nyt siirtää ilmeisesti 2G / 4G yhteyden välillä. Nyt on taas toiminut ok, mutta uppi on matala, sitä pitäs saada jotenkin vielä nostettua. Niin voisin tyytyä yhteysnopeuteen.
     
  8. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,727
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    Jos ennen oli vanha huawein modeemi, niin mikä nyt on tilalla? Joku operaattorin valmiiksi vanha mahdollisimman halpa vehje?
     
  9. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
  10. Jode007

    Jode007 Regular member

    Liittynyt:
    01.01.2008
    Viestejä:
    290
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Sehän lukee otsikossakin. Ulkomokkula MC7010, uusinta mallia tais liikkeessä viel olla ja erittäin kehuttu laite myyjän mielestä.
     
  11. Jode007

    Jode007 Regular member

    Liittynyt:
    01.01.2008
    Viestejä:
    290
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kyllä ne myi 5G kiinteenä tämän paketin, mutta 4G täällä toimii parhaiten vielä, ehkä joskus tulee 5G verkko tännekkin paremmin vahvistuksineen.
     
  12. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,727
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    No perkele. Niinpäs joo. Jotenkin vain jäi ajatus tuohon vanhaan huaweihin ja siitä tuli heti mieleen operaattorin tarjoamat vanhat romut. Toinen asia on sitten pöytäkoneissa käytettävät verkkokortit. Täälläkin usein suositellut TP-linkin halpikset on oman kokemuksen perusteella kuraa. Mutta joo itse aihetta en tunne muuten ja ilmeisesti tuon laitteen pitäisi ajaa asiansa. Ainakin hintaa vaikuttaisi olevan.
     
  13. Jode007

    Jode007 Regular member

    Liittynyt:
    01.01.2008
    Viestejä:
    290
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vähän päälle 300€ oli laittellaa hintaa ja joo täällä oli ennen huawein modeemi käytössä kiinteesti vedettiin piuhat huoneesta toiseen, mutta siinä oli kanssa todella surkea nopeus, ehkä tuurilla 10 megaan välillä pääsi ja TP-link oli se motikka millä se vissii sai virtansa verkkoihin. On tää kyllä surullista, että näin uudella laitteella ei saa kauempana paljoo sen parempia yhteyksiä.

    Eilen kokeilin striimata ja 3h anto isolla viiveellä jotenkin livettää, mutta lopussa tippu bitrate aivan nolliin ja punasta hehkutti OBS softakin ja piti lopettaa sillon, koska chättäilystä ja liven pitämisestä ei tullut yhtään mitään.

    Nyt taas eilen illalla oli uppi jotai yli 10 megaa ja nyt taas jotain 1 megaa, eli ei toivookaan pistää ees aamupäivä striimejä tulille. En ymmärrä miks toi vaihtelee noin paljon, ton haluaisin säätää vielä kuntoon, niin tyytyisin näihin nopeuksiin tällä hetkellä hmm...
     
  14. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,727
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    Koska ton laitteen pitäisi toimia, niin se jää kiinni siitä, että alue vain on sellainen, että yhteys on epävakaa. Tai sitten laitetta voi koittaa sijoitella toisen kohtaan vaikka sitä varmaankin olet tehnytkin. Kolmas asia olisi , että ongelma on siellä tietokoneiden päässä. Onko pätkiminen ongelma ihan kaikilla laitteilla asunnossa? Miten esimerkiksi puhelimella yhteys toimii.

    Mulla ei tosiaan ole mitään kokemusta noista ulkomokkuloista, mutta ihan näin tavallinen modeemin ja verkkokortin vaihto parempaan teki yhteydestä monta kertaa vakaamman. Ennen oli operaattorin tarjoamia zyxseleitä ja verkkokorttina jimm'siltä halvin mahdollinen TP-linkin verkkokortti. Yhteys toimi välillä hyvin, mutta sitten taas välillä verkkopelaamisesta ei meinannut tulla mitään ja aiheutti vain toisille ongelmia. Asiaan tuli muutos kun ensin uhrasin rahaa vähän kalliimpaan verkkokorttiin ja sitten vielä myöhemmin uuteen modeemiin. Sen jälkeen yhteys on toiminut kokolailla moitteetta. Asun toki alueella jossa yhteys ei sen puolesta ole huono, mutta ihmisiä on taas enemmän ympärillä. Kuitenkin uusilla laitteilla yhteys pysyy vakaana kellon ympäri.
     
  15. Jode007

    Jode007 Regular member

    Liittynyt:
    01.01.2008
    Viestejä:
    290
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen kokeillut tässä huoneessa lähelle ikkunaa, ei vaikutusta, mietin, että kokeilis ton mesh wifin mikä on konees nyt kiinni kiinteesti, ku näköjään muuten ei tule yhteys vaikka wifillä tää homma muuten toimii. Niin siirtäs sen tohon seuraavaan käytävätilaan, en tiedä auttaisiko, sit kyllä pitää vetää piuhaki koneesta taas huoneen läpi.

    Pätkintä tapahtuu myös soittaessa tietyissä sisätiloissa jos puhuu.

    Mulla on suht uusi pakettikone tämä ja uusinta uutta verkkokortinkin luulisi olevan, entisessä kämpässäni yhteys toimi hyvin kiinteesti. Että en usko, että siihen vaikuttaisi. Olen todella hämmentynyt, että näin laadukas modeemi ei silti anna vakaava yhteyttä tähän talouteen, vaikka vahvuutta on paranneltu 3 eri mesh wifi purkilla, en ymmärrä. Säädin jopa eilen purkin asetuksista kanava taajuuksia, missä ei ei käytetä, niin alkuun toimi, mutta nyt toi uppi aamusin on taas ihan nollilla. Todella outoa.
     
  16. *Trinity*

    *Trinity* Senior member

    Liittynyt:
    15.12.2014
    Viestejä:
    6,727
    Kiitokset:
    1,227
    Pisteet:
    223
    Jos tosiaan pakettikone, niin voi olla, että ei mikään paras mahdollinen verkkokortti siinä. Voi myös olla, että se on suoraan emolevyssä. En osaa sanoa kuinka hyviä ne on mutta taitaa ne jo olla aika yleisiä.

    Itsellä oli aluksi tämä TP-linkin.
    https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...l-wn781nd-langaton-verkkokortti-150mbps-pci-e

    Sen jälkeen pari muuta välissä. Mutta vasta tämä toimi lopulta niin kuin pitääkin.
    https://www.jimms.fi/fi/Product/Sho...0-dual-band-wifi-6-bt-5-0-adapterikortti-pcie

    En nyt sano, että sulla toi olis ongelma, vaan kyllä se luultavasti on jostain muusta kiinni. Joskus ongelmiin saattaa kuitenkin löytyä ratkaisu vähän mutkan takaa, niin asioita on hyvä pohtia noin yleisestikin.
     
  17. Jode007

    Jode007 Regular member

    Liittynyt:
    01.01.2008
    Viestejä:
    290
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joo, tää on nyt tällästä, et iltamyöhään ruuhka vapautuu ja sillo uppi pysyy 8-12 tuntumassa, aamupäivästä joskus samana päivää kohden menee aivan nollille. Download pysyy todella hyvänä jo useamman päivän nyt. En käsitä, miten ton upin sais stabiiliks, ei onnistu striimaamiset mitenkään nyt. Harmittaa syvästi tämä, niin random touhua.
     
  18. Essal

    Essal Newbie

    Liittynyt:
    20.03.2023
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Terve

    n28 (700 MHz) ja n78 (3500 MHz).

    Huawei 5G CPE Pro H112-370 taajuudet
    5G Bands Network Mode: NSA/SA
    5G n78

    4G Bands B1/3/5/7/8/18/19/20/28/
    32/34/38/39/40/41/42/43

    frequency 78 (3500Mhz) toimii vain lähellä mastoa
     
  19. Essal

    Essal Newbie

    Liittynyt:
    20.03.2023
    Viestejä:
    2
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    1
    Minulla on tuo sama modeemi 5G liittymällä. Matkaa mastoon 3,2 km ja yhteyden nopeus 30-90 M. Jostain luin että pitemmillä matkoilla 5G yhdistää 700 Mhz taajuudella ja nopeus ei ylitä 100 M. Alle 1 km etäisyydellä mastosta 5G käyttää 3500 Mhz ja nopeus on suurempi.
     

Jaa tämä sivu