Ulkoinen kovalevy -hitti vai huti

Viestiketju PC:n rautaan liittyvä keskustelu -osiossa. Ketjun avasi kone82 06.12.2005.

1. frankku

frankku Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    joo, mullakin vois välillä paistaa kanamunat siina lassien päällä. onkohan se vaarallista. en käytä sitä aktiivisesti (pelaa tai kattele leffoja sieltä tms.) ni kannattaisko se sulkee sit välillä että se vähän viilenisi?

2.  
  3. mika-b

mika-b Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Kyllä kannattaisi vähän viilennellä välillä, viesteistä päätellen taitavatpahan kestää paremmin nuo seagaten kovalevyillä varustetut levyt, kuin maxtorin.
    Itsellä ei vielä sitä kriittistä pistettä tapahtunut (sulamista) vaan mennyt käyttökelvottomakasi lämpenemisestä ja alkanut toimia formatoinnin jälkeen. Kaiken kaikkiaan oli virheostos koko levy kun oli tarkoitus käyttää sitä, nyttemmin ollut vain varmmuskopioiden pidossa, jolloin päällä vain hetken. Ollut mielessä ostaa uusi sisäinen levy käyttöä varten.

4. erimies

erimies Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Itellä on Lacien 250 GB ulkoinen, Design by F.A. Porsche, USB2.0, 8MB, 7200RPM Seagaten levyllä. kyllä toi tosiaan melko paljon lämpenee päivän mittaan ja se senukn pyörii jos ei sitä sammutta vaikka koneen sammuttaa. Mutta muuten toi on todella kätevä.

Viimeksi muokattu: 10.12.2005
  5. tuhero

tuhero Guest

Mulla ollu tommone Lacie käytös nyt kohta puol vuotta, latailen sinne leffoja yms (laillisia tietty ;)) ja kattelen niitä sieltä, hyvin on tuntunut toimivan.., joskus ku DC imuttaa täydel tehol niin on voinu tökkiä, toinen miinus olis se että sisäseltä lassielle siirto kestää ihan älyttömän kauan (mutta luulisin että syy näihin vikoihin on koneen vanhuus tms? kertokaa jos jollakulla tietoa) ja onneks sitä dataa ei tarvi paljon siirrellä :) [bold] Suosittelen kyllä ulkosta kovoa jos on joskus tarvetta ottaa se mukaan, tai sitten varmuuskopiointiin. [/bold] Juuri tossa pari kaveriakin hankki sellaset ku niin mukavasti on mulla pelittäny.

[bold]EDIT: typot[/bold]

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 12.12.2005
  6. tuhero

tuhero Guest

Mistäs tähän sais uudet USB 2.0 ajurit niin että se toimis nopeesti?
    siis tähän tyyliin:

Kun mulla menee REILUSTI enemmän aikaa tommosen 700megasen leffan siirtoon.

7. pkaksp

pkaksp Moderator Ylläpitäjä

Kiitokset:
    53
    Pisteet:
    128
    @tuhero

Onko koneessasi edes usb2-porttia? Mikä emolevy?

8. tuhero

tuhero Guest

No kyllä toi mun ymmärtääkseni on usb 2.0 :D emt.. Mistä mä sen näen? Mul käytös win ME.. Kyllä tuolta ohjauspaneelin kautta kun ottaa system properties ja sieltä sit USB valitsee niin ainakin se sanoo et Hardware version: 002, eikös se meinais sitä et on USB2.0?

Se on toi Lacie 250Gb seagaten levyllä

9. gulassi

gulassi Guest

Jos kuumeneminen haittaa ja ei tarvii yli 100 gigan levyä niin suosittelen 2,5" levyä, itellä on moinen eikä oo kolmen tunnin kopiointisession jälkeen paljoo kättä lämpösempi. Tosin onhan nää kalliimpia, mut ei tarvii ulkosta virtalähdettä (ottaa usbista) ja on paljon pienempiä ja kevyempiä (matkakäyttöä ajatellen).

Edit: Nii piti vielä lisätä että tää on käytännössä katsoen äänetön (ellei vie korvaa ihan koteloon kiinni)

Moderaattorin viimeksi muokkaama: 14.12.2005
  10. venalaine

venalaine Regular member

Kiitokset:
    11
    Pisteet:
    28
    Alkaa olla jo vanha ketju, mutta otinpa esille kun ihmetyttää että miten teillä lämpenee nuo noin kovasti.

Milloin olet ostanut tuon levysi? Itse ostin kanssa Lassen vähän aikaa sitten. Mulla on ollut tuo päällä jotain 30 tuntiakin putkeen eikä se kyllä hidastele tai kuumene hirveästi. Tietysti vähän on lämmin mutta ei siinä kyllä mitään paistaisi ;)

Onkohan näissä sitten komponentit vaihtunut välillä?

11. tuhero

tuhero Guest

Mulla ei ainakaan ole ikinä kuumentunut huomattavasti, vaikka huoneilma on suht lämmin ja toi on tossa koneen kotelon päällä mikä tuskin on ihan viilein paikka.. Johtuisikohan se sitten siitä että ei vörki mulla toi HISPEED.. Emt mutta kyllä tyytyväinen oon tohon ollu.. Niin ja ostin sen jo joku 6kk sitten.

12. mika-b

mika-b Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Noita lacieita on ollut ainakin maxtorin ja seagatein levyillä. Eikä varmaan ole epäilystä kumman luulisi kestävän paremmin. Tämä alkaa olla vuoden vanha ja ensiksi mainitulla levyllä.

13. Fortron

Fortron Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itse hommasin tuolta halvat hinnat.comista ulkosen kopan ja ostin erikseen samsungin 250g spinpointin. Ei ainakaan itsellä lämpene pahemmin tuo. Haittapuolena mainittakoon tuo siirtonopeus, vaikka tulee minulla usb 2.0 kautta.
    Te ketkä omistatte Lacien ulkosia, jotka ovat suunnitelleet f.a porsche, niin oletteko saaneet itse kovalevyä irti kotelosta, eli onko se kotelo mahdollista avata?

14. Shore

Shore Guest

Tuosta lämpöisyydestä vielä sen verran, että kyllähän tämä lacien levy lämpimänä käy,mutta ei siinä vielä tosiaankaa kanamunia paistele! :D
    Vaikka levy on ollut 24/7 päällä muutamia bootteja lukuunottamatta, mitään ongelmia ei ole ollut..

15. Regius

Regius Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
  16. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    en jaksa lukea kaikkia juttuja, pari kolme ekaa luin.

niin, omasta mielestä ihan kätevä vempele. osta pois. mutta tuosta siirto hommasta, firewire 400 siirtää 400mb/sec, firewire 800 siirtää 800mb/sec ja usb2 480mb/sec. näistä nopeuksista ei ole teoreettisesti mitään hyötyä, sillä nykypäivän kiintolevyt pystyvät kirjoittamaan n. 80mb/sec.

mutta, kumminkin. osta pois. halvalla saat. itse tilasin 250 gigasen 16 megasella cachella olevan kovon ja se maksoi jotain 90€.

17. svi

svi Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    AkZuh tarkoittanee 80MB(MegaBytes)/sec joka on 640mb(megabits)/sec, joten USB2:kin muodostaa teoriassa pullonkaulan, mutta käytännössä tuskin.

Oman kannettavani kovalevy pystyy mittausten mukaan 17-18MB/sec luku- ja kirjoitusnopeuksiin, mutta silti vajaan 700 megatavun kopioiminen samalle levylle kestää kolmatta minuuttia!

viltter'in tämän ketjun alkupuolella mainitsema 700MB/30 sec ulkoiselle levylle tuntuukin nopealta.

Tosin - en tullut heti ajatelleeksi - samalle levylle kopioiminen lienee aina melko hidasta, joutuuhan levyn luku-kirjoituspää tekemään melkoisen työn vuoroin lukiessaan ja vuoroin kirjoittaessaan.
    Mutta, jos muistia on vapaana vaikkapa tuo 700 megatavua, eikö silloin se lueta ensin kokonaan muistiin ja kirjoiteta vasta sitten?

Muistuttaisin vielä, että b=bitti (bit) ja B=tavu (Byte).

Viimeksi muokattu: 20.01.2006
  18. GizeStar

GizeStar Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Älä tommosta osta, osta erillinen kotelo, ja sit sinne ostat vaan levyn...saat valita koon, ulkonäön ja kovon merkin ihan itse ja kaiken lisäksi tulee vielä halvemmaksi...ja toimii hienosti!:)

19. AkZuh

AkZuh Active member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    toisaalta GizeStar kirjoitelmassa on perää. ostaa vaikka revoltecin kotelon ja siihen esimerkiksi wd:n kovon (koska käyvät kylmänä)

20. GizeStar

GizeStar Member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyseinen systeemi löytyykin tuosta:D eli Revoltec Alu Book 2 Black Shine ja WD 320Gb sisällä...

21. Takajammu

Takajammu Regular member

Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kuten myös, mutta ainoana miinuksena on tuon revoltecin kotelon "hidas" ohjainpiiri, joka syö nopeudesta jonkin verran, mutta ei se ole ainakaan huomattavasti ole haitannut toimintaa, joten voin suositella

Viimeksi muokattu: 21.01.2006

Jaa tämä sivu