1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ubuntu root ja netti ongelmia

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Eepossu 14.09.2005.

  1. Eepossu

    Eepossu Member

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Elikkäs.. Asensin tuossa eilen uusimman Ubuntun koneeseeni toiseksi käyttikseksi. Minulla ei siis ennen ole ollut linuxia. Asennus meni ihan hyvin, paitsi se ei saanut dhcp asetuksia asennettua ja manuaalisesti en niitä osannut laittaa. Olen etsiskellyt koko eilisen illan apuja, miten saisin ubuntuun netin. Muutamia olen löytänytkin, mutta en ole voinut kokeilla niitä koska en pääse muokkaamaan mm. modules tiedostoa, koska en osaa kirjata itseäni roottina sisään. Olen yrittänyt kirjautua normaalista kirjautumis ikkunasta, mutta se valittaa vain "Järjestelmän valvoja ei voi kirjautua tästä näytöstä" tai jotain vastaavaa.

    Nettikorttini on siis ZyXELin PPC10 Phoneline PCI Card.

    Toivottavasti osaatte auttaa :)..
     
  2.  
  3. neggis

    neggis Regular member

    Liittynyt:
    18.06.2004
    Viestejä:
    501
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Ubuntussa käytetään sudoa, eli:
    $ sudo komento_jonka_haluat_tehdä_roottina
     
  4. Eepossu

    Eepossu Member

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    No mutta, mitä pitäisi sitten consoliin kirjottaa että saisin tämän /etc kansiossa sijaitsevan modules tiedoston auki?
     
  5. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    1. Kirjaudu sisään käyttäjänä.
    2. Avaa root consoli (kysyy salasanasi).
    3. suorita haluamasi root toimenpiteet.
    pico /etc/modules
    tai
    gedit /etc/modules

    Vaihtoehtoisesti jos käytät consolia käyttäjä oikilla niin kirjoita
    sudo pico /etc/modules
    tai
    sudo gedit /etc/modules
     
  6. Eepossu

    Eepossu Member

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Kiitos! Menenpä heti kokeilemaan tuota :)

    EDIT: Nonni.. Kiitos teille. Sain muokattua tätä modules tiedostoa. Lisäsin sinne nämä eth0 homepna=1 ja pcnet32 homepna=1. Ei tuntunut vaikuttavan mitenkään.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2005
  7. Eepossu

    Eepossu Member

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Löysin netistä joitain mahdollisia apuja ja latasin ne koneelleni. Nyt en enää linuxilla pääse käsiksi 80gb kovalevyyn jossa ne ovat. Eilen vielä pääsin siihen käsiksi.. Osaatteko auttaa?
     
  8. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    Suosittelisin tutustumaan www.ubuntuguide.org- sivustoon, kaikki pikkuniksit löytynevät sieltä.

    sudo gedit /etc/fstab- komennolla voit hallita mitä linux mounttaa käynnistettäessä ja mihin. Mount- komento taas näyttää mitä on kyseisellä hetkellä mountattuna ja mistä osiot löytyvät.
     
  9. Eepossu

    Eepossu Member

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Joo no sain jo apua tuohon mounttailu hommaan ja sain sen kovalevyn toimimaan. Tiedostot joita olin ladannut eivät auttaneet. Olen taasen ihan auki tässä, että mitä teen seuraavaksi. En saa tuota nettiä millään toimimaan.
     
  10. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Tuo ei ole mikään tavallinen verkkokortti, kuten varmasti jo tiedät. Tuon kortin luvataan toimivan MS:n Windowsseissa (rajoitetusti vain tiettyjen versioiden kanssa: win95, win98, WinNT).
    www.zy.com.pl/ftp/MIRROR-FTP-ZYXEL/ppc10/document/ppc10_V2.0_UsersGuide.pdf

    Tuollaiset HomePNA-kortit toimivat, jos niissä on piirisarja, joka on tuettu.
    Yksi mahdollisuus tarkistaa laitteen toimivuus Linux-jakelussa on Mandraken/Mandrivan tietokanta yhteensopivista laitteista:
    http://www1.mandrivalinux.com/en/hardware.php3

    Lisäksi nuo HomePNA -laitteet yhdistyvät nettiin pppoe:n avulla eikä kuten useimmat, tavalliset kotikäyttöön tarjottavat ADSL-yhteydet dhcp:llä. Tämän vuoksi ei Ubuntu asennuksen yhteydessä löytänyt verkkoa, eikä välttämättä edes koko nettikorttia.



     
  11. Eepossu

    Eepossu Member

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Okei no.. Tästä voisi olla apua. Ubuntu on kuitenkin tunnistanut verkkokorttini. Osaisiko kukaan neuvoa, että mitä kaikkea pitää tehdä, että saisin tuohon netin toimimaan, vai pitääkö minun ostaa uusi verkkokortti. Jos näin on mitä verkkokorttia suosittelisitte?
     
  12. lettas

    lettas Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    03.03.2003
    Viestejä:
    4,405
    Kiitokset:
    218
    Pisteet:
    93
    www.ubuntuforums.org

    Tuolta search toimintoa ja homepna sinne. Jotkut kortit toimivat, jotkut valitettavasti eivät. Ulkoinen homepna- modeemi olisi ratkaisu joka varmasti toimisi, siihen vaan verkkokortsta piuha ja avot.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2005
  13. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Valitettavasti minä en pysty auttamaan HomePNA-ongelmissa, mutta ADSL:n sekä kaapelimodeemin kanssa olen sentään peuhannut.
    Tässä yksi vinkkilinkki:
    http://forum.ubuntu-fi.org/index.php?topic=87.new

    On olemassa ulkoisia laitteita (esim. reititin), jotka kykenevät HomePNA-yhteyteen (Ei USB!). Silloin tarvitsisit lisäksi tuon toimivan verkkokortin. Verkkokortit eivät ole kalliita ja toimivia voi ostaa käytettynäkin (jos emollasi ei jo ole tavallista verkkokorttia). Mutta nuo ulkoiset purkit ovat jo hieman hinnakkaita. Niissä tosin on runsaasti hyödyllisiä lisäominaisuuksia kuten NAT/Palomuuri tms.

    Ei ole vielä ainakaan osoitettu, etteikö tuota jo olemassaolevaa korttiasi saisi toimimaan. Joten kannattaa vielä etsiskellä netistä ohjeita. Lisäksi kaikki HomePNA-kortit, jotka toimivat PCNet32-ajurilla toki toimivat "heittämällä" ;)
     
  14. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Vaihdoin just homepna yhteydestä ADSL:ään mutta sain omani taistelun jälkeen toimimaan seuraavalla tavalla.

    1. Lisää /etc/modules tiedostoon seuraavat rivit ja tallenna
    eth0 homepna=1
    pcnet32 homepna=1

    2. Suorita seuraavat komennot
    modprobe pcnet32 pcnet32_homepna=1
    depmod -a

    3. Boottaa kone

    4. Suorita seuraava komento
    pppoeconf

    pppoeconffin pitäis tunnistaa josko sulla on homepna kortti, jos tunnistaa niin se kysyy asetuksia sun homepna yhteyttä varten.
     
  15. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Ihan vain pientä pilkunviilaamista.
    Kohta 1:ssä tehdään muutoksia (Debian-pohjaisissa) tiedostoon, jossa määritellään käynnistyksessä ladattavat modulit. (joissakin muissa jakeluissa ko. tiedosto on /etc/modprobe.conf).

    Kohdassa 2. ladataan moduli (pcnet32) määrittelyineen (homepna=1).
    depmod -a lataa uudelleen kaikki /etc/modules -tiedossa määritellyt modulit.

    3.???? MIksi kone pitäisi bootata uudelleen? Kaikki tarvittavat modulit on asennettu jo kohdan 2. määrittelyjen pohjalta.

    Summa summarum: Linuxissa voidaan ladata määriteltyjä moduleja käynnistämättä konetta uudelleen.
    Ainoa tapaus, jossa [bold] koneen [/bold] käynnistys on välttämätöntä on uuden kernelin lataaminen käyttöön!
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2005
  16. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    juyli on aivan oikeassa. Linux noobina en tajunnut aikanaan kyseenalaistamaan kaikkia ohjeita joita netistä sain, mutta pääasia on että toi ohje toimi mulle. Olen siis vieläkin Linux seminoob vähintään.
     
  17. lauritx

    lauritx Regular member

    Liittynyt:
    05.03.2004
    Viestejä:
    488
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Joskus itse taistelin ton saman asian kanssa ja jouduin ensin poistamaan ajurin "modprobe -r pcnet32" ja asentamaan takaisin "modprobe pcnet32 homepna=1" mutta koska toi on väliaikainen (seuraavaan buuttin asti) niin joutuu lisäämään ton option jonnekkin (riippuu distrosta.) ubuntussa kait etc/modules niin kun tossa ylempänä kerrottiin.

    dhcp:llä se homepna ainakin mulla yhdisty. Muistan vaan silloin kun ton asian kanssa taistelin niin vaikee oli netistä löytää neuvoa.
     
    Viimeksi muokattu: 14.09.2005
  18. Eepossu

    Eepossu Member

    Liittynyt:
    14.09.2005
    Viestejä:
    16
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tätä olen kokeillut jo monesti mutta se ei toimi. Kokeilin tätä www.ubuntuguide.org:ista löytyvää rp-pppoe ohjetta, mutta sekään ei auttanut. Apu kelpaa edelleen.
     
  19. teilisto

    teilisto Member

    Liittynyt:
    25.09.2005
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    miten saan poistettua linuxin ?? (minulla on kannettava eikä tässä ole dossia) olen yrittänyt asentaa windows xp mutta kun olen asentanut sen alkaa valittaa että LINUX ubuntusta puuttuu tiedostoita joten pitäisi saada ensin ubuntu pois koneelta eli miten se mahtaisi onnistua ilman dossia ???
     
  20. teilisto

    teilisto Member

    Liittynyt:
    25.09.2005
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    nyt asensin ubuntun uusiksi ja pääsen kyllä ubuntuun mutta en keksi miten saan sen poistetuksi koneelta????????
     
  21. teilisto

    teilisto Member

    Liittynyt:
    25.09.2005
    Viestejä:
    4
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    osaisiko joku neuvoa??
     

Jaa tämä sivu