1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ubuntu kovalevyn tunnistaminen

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Komkonna 14.01.2007.

  1. pisberg

    pisberg Guest

    kyllä se nyt jostain syystä taas toimii niinkuin pitää ja samalla tavalla kuin vanhalla emolla.. joku bugi tuli varmaan matkalla kyytiin vaan....
    kiitoksia avusta kumminkin!
     
  2.  
  3. pisberg

    pisberg Guest

    nyt olis xubuntu alla ja en saa noita kovoja automaattisesti mountaamaan kun boottaan se ei tykkää tosta komennosta mitä käytin ubuntulla

    gksudo gedit /etc/fstab....

    onko ideoita? =)
     
  4. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Jos vaan avaat konsolin ja koetat sudo nano -w /etc/fstab.
    parametri w siksi, että pitkiä rivejä ei katkaista automaattisesti.
    Myös mc on kätevä systeemin hallintaan. Ilman sitä minä en osaa olla. Mutta makunsa kullakin.
     
  5. pisberg

    pisberg Guest

    selevä se pitääpi kokeilla, kiitoksia..
     
  6. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    gedit on Gnome ohjelma jota ei oletuksena ole XFCE:ssä.
     
  7. pisberg

    pisberg Guest

    mistäs minä noita voisin tietää=)
    no kumminkin nyt tiedän ja sain toimimaan=) joten kiitos siitä!

    ei ollu ihan yhtä helppo/näppärä toi xubuntu kuin ubuntu näin aloitteliaana, en esim. sambaa saanut toimimaan,kaato koko kotiverkon ja en pysty selailee muiden koneiden jakoa ja toisin päin..se ei näköjään ollut ihan yhtähelppoa kuin ubuntussa thunarin takia vissiin jos ymmärsin asiat oikein.
     
  8. LaLLi80

    LaLLi80 Senior member

    Liittynyt:
    23.11.2003
    Viestejä:
    5,010
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    116
    Noista Ubuntu versioista itse orkkis on kyllä helpoin...toiset valittaa, että se on Gnomen takia liian rajoittunut, mutta itse pidän siitä eniten. Olen testannut Kubuntua ja Xubuntua ja ne on mielestäni sekavampia, mutta se on vain mielipide. Mielipiteet on vähän kuin p*rsreikiä...kaikilla on sellainen ja ne kaikki haisee.
     
  9. pisberg

    pisberg Guest

    joo no itse päätin kokeilla xubuntua koska on vahaa rautaa alla mutta luulen kyllä että se menee vaihtoon=)
     
  10. pisberg

    pisberg Guest

    nyt alkaa jo menee hieman off topic mutta tarviiko ubuntu asentaa uusiks jos vaihtaa emon?
    =)
     
  11. Betrayed

    Betrayed Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    12.10.2004
    Viestejä:
    1,585
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Ei välttämättä tarvitse, kuhan katsot että uusi emolevy käynnistää samalta levyltä Ubuntun missä se aikaisemminkin oli. Mikäli koneellasi on vielä Windows XP (tjsp) niin sen joudut melkeinpä uusiksi (yllättäen) laittamaan. Tämä operaatio pyyhkii MBR:n ja joudut vähintäänkin asentamaan grubin uudelleen.
     
  12. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Eipä tarvii. Jos on itse käännetty kerneli ja kaikkia tarvittavia piirisarjoja ym. ei ole käännetty mukaan niin sitten kannattaa vaihtaa jakelun peruskernelipakettiin. Ääneen auttaa alsaconf ja kannattaa tarkistaa lsmod komennolla, jotta ei turhia moduleita tungeta muistiin vanhan emon perulta. Emosta tietysti biossin asetukset pitää tarkistaa ja käynnistysjärjestys pitää olla sama.

    XP on sitten toinen juttu. Varsinkin jos vaihtaa Intelistä AMD lautaan tai päin vastoin. Ja jos rauta muuttuu paljonkin niin se pitää aktivoida uusiksi.. helpompi melkein asentaa uusiksi kuin tappella ajureiden ja monien uusinta käynnistysten kanssa. XP:n asennus jyrää yleensä Linux-käynnistys lataajan, joten boot-korppu, livecd linux ym. pitää olla käsillä.
     
  13. pisberg

    pisberg Guest

    ei täsä muuta mutku tosa on 5 kovoa ja ku en jaksais säätää kaik uusik + kaik muut mitä olen lataillu päivityksiä jne.. ihan perus laiskuutta tää kyl on =)
    pariin kertaan oon jo joutunu vetäsee uusik ku olen vähän seikkaillu komennoilla jota en hallitse ja sit toi pci-ide kortti kikkaili jotain omia kerran..
     
  14. Betrayed

    Betrayed Moderator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    12.10.2004
    Viestejä:
    1,585
    Kiitokset:
    2
    Pisteet:
    68
    Eihän sun kaikkia tarvi säätää uusiks, riittää että käynnistyslevy pysyy "paikoillaan".
     
  15. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Ei pitäisi mitään tarvita värkätä. Varsinkin jos näytönohjain pysyy samana ja äänikortti (piiri). Tietysti jos raudantunnistuksessa jotain mmenee pieleen, voi joutua vähän sääteleen. Itse päivitin prosun ja näytönohjaimen tehokkaimmiksi. Linux pyöri nätisti nvidian ajureilla, vaikka kortti oli vaihtunut. XP taas vaati ajuri rumpaa ja kaatuili siihen kuuluisaan siniseen ruutuun. Vasta kun olin päivittänyt emon ajurit ja vähän vanhemmilla nvidian ajureilla kone alkoi hyrisemään vakaan tuntuisesti. No PowerDVD:llä ei ole vielä katsottu koko leffaa ja pelailtukin on vähänlaisesti. Ehkä vielä joutuu säätelemään.
     

Jaa tämä sivu