1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Ubuntu (Desktop) v11.04 (Natty Narwhal) julkaistu

Viestiketju Linux -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi Datanen 29.04.2011.

  1. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Noita grub korjausohjeita on netti täynnä. Esim .

    Voit noudattaa vaikka tuota ohjetta. Eli chrootin alla asennetaan mbr uusiksi. Asennat vain sen sille sda3 levylle ja sitten kopsaat ne maagiset bitit levyn alusta tiedostoon XP:n juureen.

    Tutustu chrootin ideaan. Itse käytän sitä esim silloin kun kernelin käännöksessä on joku kämmi ja kone ei käynnisty tai paketinhallinnan kautta korjaan jonkun rikkinäisen paketin. Esim grubin päivityksen jälkeen on unohtunut kirjoittaa mbr uusiksi tai joku ajuri tai taustaohjelma jumittaa koneen esim uusin VDR. Jumituksen syyksi riittää myös jos vaikka kerneli ja joku ajuri on vahingossa käännetty eri C:n versiolla tai liian tiukat optimoinnit..
    Syitä miksi kone ei käynnisty on yllättävän paljon. Ja yleensä vika on käyttäjässä. Yleensä aloitan kysymällä onko töpseli seinässä...

    Ja vielä kerran. JOS Linux systeemin siirtää toiselle levylle PITÄÄ FSTAB tiedoston levyviittaukset korjata. Muuten kone EI KÄYNNISTY. Myös Grub pitää asentaa uusiksi. JOS sitä ei tee KONE EI kÄYNNISTY. Tarkoitan tietysti, että mbr pitää kirjoittaa uudestaan grub-ohjelmalla chrootin alla.

    Tässä yksi hyvä syy tehdä erillinen boot osio. Jos Linux systeemin siirtää, mutta ei pientä boot osiota niin kone käynnistyy - jos ei muuten niin ainakin pienellä säädöllä. Toinen syy boot osiolle. Sillä voi olla yksinkertainen tiedostojärjestelmä - voi editoida vaikka Windowsista käsin. Loput systeemistä voi olla sitten lvm, raid ym alla jonne kovin helposti ei pääse.

    Se että XP käynnistää Linuxin on mahdollista, mutta typerää. En toista syytä tässä. Ja jos ei jaksa korjata fstab tiedostoa vaikka siitä on monta kertaa sanottu. On parempi että asennat uusiksi. Tulee kerralla kaikki oikein.

    Itse tykkään nimetä leyyt musiikki, leffat ym tyyliin ja käyttää label määrettä fstab tiedostossa. Minusta noin levyt löytyy ja liitetään oikein vaikka systeemiä muuttelisi paljonkin.
     
  2.  
  3. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Kuten jo kerrottu, ei pidä käyttää suoria viittauksia levyosioihin, jos käytössä on mahdollisuus käyttää UUID:tä. Jos et itse ymmärrä mitään ko. järjestelmästä.
    Tarjoamasi faktat ovat vajavaisia yksityiskohtaisempia ohjeiden tarjoamiseksi.
    Mikä siinä onkin, että ketjut vain jatkuvat, kun kunnon faktaa ei vaivauduta kertomaan.
    Yhä tuloste blkid kertoisi omaa karua kertomaansa.
    Grub:in vahvuus on näet se, että sitä voi editoida boottauksen yhteydessä.
     
  4. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Mikähän siinä olisi. Jos ei missään kerrota mitä kaikkea se grub2 käyttää hyväkseen?
    Helppoahan se on kun osaa. Mistäs minä keksin minkä kaiken tiedoston sisällön postauksesta olisi apua.
    blkid on nyt yksi neuvova sna, mitä pitäisi tulostaa tänne.

    ???
    En mä tästä grub2;sta mitään tajua.

    Korjata miten? Én mä tajunnut muuta virhettä kuin sda1 oli väärä, kun se muuttunut ubuntu on sda3.

    Tarkoittaako että rivi
    /dev/sda3 / ext4 errors=remount-ro 0 1
    on krjattava muotoon
    UUID=c3ca8ece-b344-47de-9c45-903587910321 / ext4 errors=remount-ro 0 1

    Ton chrott ohjelinkin esimerkin mukaan sudo grub-install /dev/sda ei ole kerrottu huoliiko se sudo grub-install /dev/sda3. Ja sinäkin sanoit: 'asennetaan mbr uusiksi'. En halua kirjoittaa winukan mbr:ää uusiksi. Onko se mahdollista grub2:n käytöllä?
    Vai pitääkö mun vaihtaa tilalle vanha grub? Sen ohjeessa kun on esimerkkinä grubin kirjoitus sda3 osioon ja siitä bin-tiedoston teko dd-komennolla.
    Ja miten sen teen, kun ubuntu ei anna sitä asentaa (eka kuva, conflict with grub-pc)?
    Poistanko ensin grub-pc:n? Ja sittenkö grubin asennus onnistuu?
     
  5. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    sudo grub-install /dev/xxx kirjoittaa mille levylle vaan haluaa. Vaikka korpulle tai tikulle tai sinne sda3. Yleensä noi ohjeet esimerkkityylisiä, joita pitää osata soveltaa omaan ympäristöön. grub-install pitää tehdä chrootin alla koska silloin käytetään chrootatun systeemin grub ohjelmaa ja sen asetuksia eikä esim käynnissä olevan live CD:n. Chrootin alla voi tehdä vaikka mitä ja siksi se on joissakin järjestelmissä estetty.

    Ja täytyy muistaa että levyjä lisättäessä, poistettessa tai BIOSissa tehdyt muutokset vaikuttavat noihin laitenimiin. Itselläni on 3 kpl erilaisia levyjä. IDE, SATA ja SDD korttilevy. Lisäksi vielä ulkoiset. Jo tuossa määrässä UUID tai label määreet auttavat kovasti. blkid komento antaa hyödyllisen listan koneessa olevista levyistä. Sillä on hyvä tarkistaa, että on kirjoittamassa oikealle levylle. Siksi on hyvä antaa levylle nimi. helpottaa kovasti jos niitä on paljon. Itse olen kerran fdiskin jälkeen formatoinut väärän levyn. Varoivaisuus kannattaa :)
     
  6. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    No ei ollut noista chroot-sivuston ohjeista apuja.
    Ne 3 ekaa sudo mount komentoa (Step-5:) ei tehny muuta kuin sudo mount --help listauksen

    Tässä Terminaalista kopsattuna näyttö (2 ekaa sudo mount on poistettu)
    Lihavointina syötetyt komennot
    Suoraan on kopsattu komennot ohje sivulta ja muokattu mun oma UUID tilalle.

    Kokeilin myös ton Step-3: perässä olevaa kohtaa
    Niin Terminaalissa kävi näin:
    Mitähän tuohon myroot tilalle pitäisi laittaa?
    Ja eikö se muuten jatkon (Step-3) kannalta ole ihan sama missä mä sen mun ubuntu osion liitän? Kansio näkymässä, jossa nään osion sisällön? Vai Terminaalissa mount komennolla?
     
    Viimeksi muokattu: 13.05.2011
  7. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    ??? Luepa, miten osioita liitetään. Palataan sitten jälleen näihin ongelmiisi. Ohjeet olet saanut, mutta ... Josko joskus lukisit ko. ohjeita, ja toimisit saamiesi ohjeiden mukaan - käyttäen hieman omia hankkimiasi tietoja.
    http://linux.fi/wiki/Mount
     
    Viimeksi muokattu: 12.05.2011
  8. Vea

    Vea Regular member

    Liittynyt:
    25.05.2005
    Viestejä:
    127
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Jätä se pois.

    ubuntu@ubuntu:~$ sudo mount /dev/sda3 /mnt
     
  9. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Vielä kerran - blkid näyttäisi ne tiedot levyistä. Ja komentosi on väärin kirjoitettu. Et taida tietää mitä mount --bind tekee? Esim /proc kansio liitetään chroot ympäristön alle samoin /dev, jotta kerneli saa tarvitsemansa informaation. Mutta nyt en muista olisiko /sys myös tarpeen. Laitenimet tässä helpompia. Tee ensin kansio mkdir /mnt/ubuntu ja liitä siihen mount /dev/sda3 /mnt/ubuntu. cd /mnt/ubuntu vielä. Sitten jatkat liittämällä kernelin tarvitsemat hakemistot mount -t proc none /mnt/ubuntu/proc , mount --rbind /dev /mnt/ubuntu/dev ..... ja lopuksi chroot /mnt/ubuntu /bin/bash

    En ole Ubuntun käyttäjä, mutta yleensä idea on tuo. Ja kuten sanoin joissain systeemeissä chroot ei toimi. Ubuntun sudo on minulle vieras. Itse käytän aina 'su -' sudo vastaa 'su' mikä on hieman eri asia. Oikea root terminaali voisi olla parempi eli kaiketi 'sudo su -'. '-' on tärkeä merkki. Se voi muuttaa käskyn luonnetta oleellisesti.
     
  10. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Unohtakaa aiempi.
    Älkää vaan sanoko 'Kai sä tajuat mitä ‐‐ tilalle syötetään.'
    ($ sudo mount ‐‐bind /dev /media/xx..xx/dev)

    Näin kyllä muualta että siihen tulee --bind.
    Kone jolla postasin edellisen, jostain merkistökoodauksesta johtuen näytti mun Terminal-tiedoston ja myös ton ohjesivun netissä, noiden -- 2kpl näkytmäätömiä merkkejä, neliöt. Rupesin epäilemään, että olen sillen "kirjoittanut" komennot väärin. EI, komennot ihan esimerkin mukaisesti ja tulostaa terminaaliin saman kuin sudo mount --help. Eikä 4 komento sitten toimi.

    Tänne ei ole pakko vastata.
    Mä toimin just saamani ohjeen mukaisesti, sen minkä Sakarias antoi linkkinä.
    Jos sun ohjeet on että 'lue tarpeeksi infoa', avustamatta yhtään mistä sitä tietoa voisi löytää. Ja virheetöntä tietoa. Niin mieti onko vaivan arvoista kirjoittaa tänne.
    Ellet sitten trollaile tai muuten vaan ole nälvimässä, kun joku ei osaa sitä mitä sinä.
    Kiitos siitä että nyt laitoit linux-wiki linkin.
    Vea tuossa lyhyesti opasti, mitä siinä tehdään. Lyhyt kysymys, lyhyt vastaus.
    Sakarias tuossa taas neuvoo lisää. Täyty tutkia paremmin tolla tapaa.
    Kiva olisi ollut selventää lause: 'Ja komentosi on väärin kirjoitettu'. Mikä komento? Miten väärin?. Koska just sen yhden linkin esimerkkien mukaisesti kirjoitin ne komennot.
    ctlr+L kansionäkymissä (Step-3) mä se mun sda3 kovon UUID:n kopsasin, ja vaihdoin esimerkkiin.

    Paikka jossa mä tota ubuntu konetta sörkin, ei ole netti mahdollisuutta. Siksi tää on hitaanpuoleista testailua.
     
  11. Vea

    Vea Regular member

    Liittynyt:
    25.05.2005
    Viestejä:
    127
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    https://help.ubuntu.com/community/Grub2#Reinstalling%20GRUB%202

    Kokeilin tuota ohjetta Ubuntu 11.04-live-levyllä. Käynnistin päätteen ja komensin ensin
    , sitten
    ja vielä
    Verkkoyhteyttä ei ollut. Uudelleenasennus onnistui
    Lisäys: Minulla siis oli "sudo su"-komennon avulla päätteessä rootin oikeudet.
     
    Viimeksi muokattu: 13.05.2011
  12. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Ei mulla ole mitään ongelmaa tai epäselvyytä saada root oikeuksia ubuntussa.
    Ei mulla ole mitään epäselvyyttä asentaa grubia uusiksi jyräten nykyinen winukan mbr.
    grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda
    MUTTA kun mä en halua jyrätä winukan mbr:ää.
    Mä haluaisin että winukan bootloader, joka nyt linux.bin tiedoston avulla löytää mun ubuntu osion sda3, että se ubuntu käynnistyisi suoraan.
    Mä saan sen käyntiin root=, kernel, initrd ja boot komentojen avulla.

    Ettekö te osaa yhtään yksityiskohtaisemmin opastaa?
    blkid ei tulosta yhtään mitään.
    helpin avulla kun tutkailin komentoa keksin että -U uuid lisäämällä se kertoo jotain.
    Kyllä mä ton uuid:n olen selvittänyt kansionäkymässä klikaten ubunto osio = mountaa sen, ja sitten Ctrl+L.
    blkid sitten kertoo mulle että kyseinen osion on /dev/sda3.
    Mutta tuohan mulla on ollut jo pitään tiedossa.
    Sen juurenhan mun ilmeisesti pitäisi saada joku "mbr". Että se ubuntu jatkaisi latautumistaan siitä, kun winukan bootloader ohjaa käynnistyksen sinne.

    Tässä malliksi Terminallin sisältö ton blki komennon kanssa.
    Kaipaatteko te jotain spesifimpää tulostusta ton blkid komennon avulla?
    Millä parametrillä komennan?

    Sori kun sen ubuntu koneen lähistöllä ei ole nettiyhteyttä, niin on vielä kokeilematta toi Sakariaksen viimeisin neuvo. Kun viime kerralla ei sattunut olemaan usb-tikku matkassa, niin ei ollut ohjetta näkyville siirettävissä.
     
  13. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Rootin oikeuksissa tuntuu olevan epäselvyyttä. blkid tarvitsee tietysti rootin oikeudet. Miksi et sitten komenna grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda3??? Tai pistä sitä (mbr) vaikka tikulle, josta se voisi olla helpompi kopsia ja mahdollisuus, että sekotat koko sda3 levyn pienenee. dd on vaarallinen komento.

    Tykkään vastailla yleisesti - enkä vain jakelukohtaisesti. Ubuntun sudo ym. viritelmät eivät ole yleisessä käytössä. Minusta on parempi, että root käyttäjä hallitsee systeemiä ja normikäyttäjä vain omaa hakemistoaan ja sen lisäksi tarpeen mukaan joitain ulkoisia medioita. Oikeassa systeemissä blkid, su, sudo, mount ym. ovat käyttäjän ulottumattomissa. Itsellä tulee bash: blkid: komentoa ei löydy. Siitä mitkä komennot saavat olla käyttäjän ulottuvilla johtanee pitkään väittelyyn. Käyttäjä oikeuksissa Windows maailmassa on menty tiukempaan suuntaan ja Linux maailmassa löysempään esim Ubuntu.
     
  14. Bodomed

    Bodomed Regular member

    Liittynyt:
    18.11.2006
    Viestejä:
    362
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Mulla ois kysymys että saako tähän uuteen asennettua Spotifyn? Mulla on kyllä premium maksettuna. Ja ainakin 10.04 toimi ihan hyvin. Poistin tuon aikasemman, kun piti saada seiska väliaikasesti tilalle. Nyt taas ubuntu käytössä ja vähän sormi suussa. Kun menivät uusimaan.... Elikkä kysymykseen takas, kertokaa helpot ja selkeät ohjeet että kuinka Spotify toimii tässä?
     
  15. juyli

    juyli Active member

    Liittynyt:
    13.05.2005
    Viestejä:
    1,861
    Kiitokset:
    1
    Pisteet:
    68
    Viestisi on offtopic (olisi ollut aiheellista tehdä siitä oma ketjunsa), mutta tässä pari linkkiä aiheeseen:
    http://linux.fi/wiki/Spotify
    ja Wine+Spotify (jos ei käytä maksullisia palveluja):
    http://linux.fi/wiki/Wine/Spotify

    Spotify.com ei virallisesti tue Linux:ia, mutta joitakin sovellutuksia on tarjolla:
    http://www.spotify.com/fi/download/other/
    http://www.spotify.com/fi/download/previews/
     
    Viimeksi muokattu: 15.05.2011
  16. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    One can also mount an already visible directory tree elsewhere:
    mount --bind olddir newdir
    Eli liittää jotain toiseen paikkaan.

    Terminaalista kopsattua kokeilua. Promptit on lihavoitu, helpottaa hahmotusta.

    ubuntu@ubuntu:~$ su
    Password:
    su: Authentication failure
    ubuntu@ubuntu:~$ su
    Password:
    su: Authentication failure

    Mikä on rootin salasana live-ubuntussa? Ei ole tyhjä (pelkkä Enter). Ei ole ubuntu.
    No Terminaalin Help > About sanoo GNOME Terminal 2.32.0

    ubuntu@ubuntu:~$ sudo gnome
    sudo: gnome: command not found
    Searh for files auttaa, että gnome-terminal on ohjelman nimi.
    ubuntu@ubuntu:~$ sudo gnome-terminal

    Käynnistyy uusi Terminaali kysymättä rootin salasanaa (sudo ei kysy). Prompti kertoo että nyt olen root.
    Taitaa olla että sudolla nuo mount –bind komennot ei toimi. Vaikka Sakariaksen neuvoma How to chroot Ubuntu using Live CD to fix GRUB rescue prompt.htm sivu niin opastaa.

    RecoveringUbuntuAfterInstallingWindows - Community Ubuntu Documentation.htm (Recovery using Microsoft Windows and Its Bootloader)ohje kertoo
    Open a root terminal (For non-Ubuntu live CDs type su the terminal. For Ubuntu based distros run
    sudo -i
    Enter root passwords as necessary.
    Ei kysy rootin vaan tilin salasanaa.
    Malliksi suomi-ubuntu

    asiakas@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~$ su
    Salasana:
    su: Tunnistautumisvirhe
    asiakas@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~$ sudo -i
    [sudo] password for asiakas:
    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~# grub
    'grub' ei ole tällä hetkellä asennettuna. Voit asentaa sen kirjoittamalla:
    apt-get install grub

    Poistuuko Grub2 jos poistan paketin grub-pc? Poistanko myös grub-common:in? Asentuuko sitten vanha grub?

    ----------------------

    root@ubuntu:~# mount
    aufs on / type aufs (rw)
    none on /proc type proc (rw,noexec,nosuid,nodev)
    none on /sys type sysfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
    fusectl on /sys/fs/fuse/connections type fusectl (rw)
    none on /dev type devtmpfs (rw,mode=0755)
    none on /dev/pts type devpts (rw,noexec,nosuid,gid=5,mode=0620)
    /dev/sr0 on /cdrom type iso9660 (ro,noatime)
    /dev/loop0 on /rofs type squashfs (ro,noatime)
    none on /sys/kernel/debug type debugfs (rw)
    none on /sys/kernel/security type securityfs (rw)
    none on /dev/shm type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
    tmpfs on /tmp type tmpfs (rw,nosuid,nodev)
    none on /var/run type tmpfs (rw,nosuid,mode=0755)
    none on /var/lock type tmpfs (rw,noexec,nosuid,nodev)
    binfmt_misc on /proc/sys/fs/binfmt_misc type binfmt_misc (rw,noexec,nosuid,nodev)
    gvfs-fuse-daemon on /home/ubuntu/.gvfs type fuse.gvfs-fuse-daemon (rw,nosuid,nodev,user=ubuntu)
    /dev/sdb1 on /media/0AAD-5956 type vfat (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks,uid=999,gid=999,shortname=mixed,dmask=0077,utf8=1,showexec,flush)
    /dev/sda3 on /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c type ext4 (rw,nosuid,nodev,uhelper=udisks)

    Tikku ja sda3 on mountattu Nautilus kansionäkymässä (tikku automatik, kun laittaa usb:hen)

    root@ubuntu:~# grub-install /dev/sda3
    /usr/sbin/grub-probe: error: cannot find a device for /boot/grub (is /dev mounted?).

    Väittää ettei sda3 ole mountattu.
    mount --help ohjeella löytyi -U (A device can be given by name, say /dev/hda1 or /dev/cdrom, or by label, using -L label or by uuid, using -U uuid .)

    root@ubuntu:~# mount -U cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
    mount: /dev/sda3 already mounted or /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c busy
    mount: according to mtab, /dev/sda3 is already mounted on /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c

    No nyt kertoo että on jo mountattu. uuid:n mä näen kasnsionäkymässä ctrl-L.

    Sovelletaan uuid:tä ohjeeseen (How to chroot Ubuntu using Live CD to fix GRUB rescue prompt Black God.htm)
    Tällä kertaa grub-install sentään tekee jotain.
    root@ubuntu:~# mount --bind /dev /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c/dev
    root@ubuntu:~# mount --bind /proc /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c/proc
    root@ubuntu:~# mount --bind /sys /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c/sys
    root@ubuntu:~# chroot /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
    root@ubuntu:/# grub-install /dev/sda3
    /usr/sbin/grub-setup: warn: Attempting to install GRUB to a partition instead of the MBR. This is a BAD idea..
    /usr/sbin/grub-setup: warn: Embedding is not possible. GRUB can only be installed in this setup by using blocklists. However, blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged..
    /usr/sbin/grub-setup: error: if you really want blocklists, use --force.
    Blocklists? No kokeillaan --force
    root@ubuntu:/# grub-install --force /dev/sda3
    /usr/sbin/grub-setup: warn: Attempting to install GRUB to a partition instead of the MBR. This is a BAD idea..
    /usr/sbin/grub-setup: warn: Embedding is not possible. GRUB can only be installed in this setup by using blocklists. However, blocklists are UNRELIABLE and their use is discouraged..
    Installation finished. No error reported.
    root@ubuntu:/#

    Saa nähdä mitä käy.
    Ei auttanut. Ei muuttanut mitään.

    -------------------------

    c: juuressa oleva linux.bin tiedosto ja boot.inissä vika rivi c:\linux.bin="Linux" (ohjeesta Making Windows Load GRUB (and then Linux))
    Käynnistyy jotain sda3 kovosta. promptina on >grub

    Minimal BASH-like terminal editor....
    Siihen soveltaen Ubuntu Grub2.html sivun Using CLI to Boot ohjetta
    root=(hd0,2)
    kernel /vmlinuz root=/dev/sda3 ro
    initrd /initrd.img

    Käynnistää suomi-ubuntun kovolta.
    (sda3 juuressa on symbooliset linkit vmlinuz ja initrd.img, /boot kansiossa oleviin vastaaviin tiedostoihin, -2.6.35-24-generic)

    Tuo >grub prompti käynnistyminen voi johtua, kun Puppy Linux cd:llä (siinä ei ole grub2:sta), onnistuin saamaan Terminaalinn samaisen promptin. Sitten kokeilin sillä asentaa grubin sda3:een.

    --------------

    Rupes risoon nää ohjeet ei toimi, Grub2 sotkee, tai sille ei ole ohjetta asentaa osioon sda3. Poistin grub-pc:n, asensin vanhan grubin. No ei käynnistynyt hetkeen ubuntu ollenkaan. Taas Puppylla asentaen grub sda3:een. Entinen tilanne takaisin.
    Mä kokeilin jossain vaiheessa Sakariaksen neuvoa 'Tee ensin kansio mkdir /mnt/ubuntu ja liitä siihen mount /dev/sda3 jne.'. ei auttanut.
    Tai teki sen, että sda3 osioon kun boottasi (valiten Linux, boot.ini), niin sanoi 'NTLDR puuttu'. XP käynnistyi ihan ok.

    mount --help sanoo: One can also mount an already visible directory tree elsewhere:
    mount --bind olddir newdir
    Mulle on vähän hämärää, miksi mun pitää mountata se kovo, johon haluan grubin menevän, mountata se live linuxin kansioon?
    Eipä mitään, aatelin kokeilla uudestaan Making Windows Load GRUB (and then Linux) ohjetta, kun se Grub2 on poistettu. (ja roottina, kyllä)
    mkdir /tmp/windows
    mount /dev/sda3 /tmp/windows
    ls /dev |grep hd (Ei mitään ruudulle, eli kyllä, mun asemat on sd)
    dd if=/dev/sda2 of=/tmp/windows/linux.bin bs=512 count=1
    Ja sitten siirtäen linux.bin c: juureen.
    Ububtu live cd ei antanut irroittaa osiota sda3. Panin rebootaten kuitenkin koneen. Lopputulos oli mielenkiintoinen. Nyt koneen bootti ilmoitti suoraan 'NTLDR puuttuu'. XP:n Korjauskonsolilla ei onnistunut mitään. Kun tutkin Puppylla GPartedilla kovoa, niin sda1 (c: asema) alkuun oli ilmestynyt 1MB osiomaton alue.
    Ubuntun paska siis sotki mun kovon osiot ihan kummaksi.
    Ei auttanut muu kuin poistaa sda1, luoda uusiksi ja asentaa xp uudestaan.
    Kumma osiomaton alue kummitteli c: ja d: (sda1/sda2) välissä. Siirsin d:tä (todella hidas toimenpide) ja se osiomaton on sda2 ja sda3 välissä
    Sitten taas dd-komenolla linux.bin c: juureen ja boot.ini:in c:\linux.bin="Linux". Taas boottaa >grub-promptiin se Linux valinta.

    ---------------

    Osiot on kaikki Primary. Johtuuko jotenkin siitä, ettei sda3 osioon ohjautuva boottaus löydä suoraan /boot/grub/menu.lst tiedostoa?
    Koska jos vaihdan sda3 osion lipukksi 'boot', niin se ubuntu käynnistyy suoraan. Ongelmitta.
    On se kiva, kun vasta nyt kerrot, että blkid tarvitsee root oikeudet, että se listaa ruudulle sitä mitä kaipaat.
    On se niin upeeta, kun annetaan linkkiä ohjeisiin, siellä neuvotaan sudo kometo, että ne sitten ei tee mitään järkevää.
    sudo mount --bind tapauksessa tulee sama kuin mount --help komennolla. blkid sentään listaa jotain muuta kuin --help version.
    Ja hei, jos mä rajoitetulla tilillä saan kansionäkymässä (Nautilus ubuntussa) mountattua minkä vaan osion, niin miten siitä voi päätellä, että terminaalissa mount komento vaatii root oikeudet?
    Ei mulla rootin oikeukissa ole epäselvyyttä. En mä tämmöstä perse meininkiä ymmärrä, ettei komento osaa sanoa 'Käyttö estetty' tai 'Ei ole oikeuksia'. vaan listaa jotain huuhaata.
    Kyllähän lähtökohtaisesti kaikilla on linuxissa tiedostoihin lukuoikeus, kirjoitus ja suoritus on estetty. Koska mitä haittaa on, jos rajoitettu tili tutkii järjestelmän sisältöä? Winukasta olen yhden vastaavan hölmöyden löytänyt. Tuplaklikaten kelloa Tehtäväpalkissa. Kyllähän rajoitetun tilin pitäisi saada se kalenteri näkyviin, katsoakseen mikä viikon päivä oli helmikuun 7., tai mikä pvm. oli jouluaattoa seuraava keskiviikko. (Oikeesti mitään muuta järkevää ei sillä kalenterilla tee.) Vasta OK painikkeessa pitäisi tulla 'Tarvitaan järjestelmänvalvojan oikeudet', ettei asiaton sörki kelloa tai päiväystä koneeseen vääräksi.
    Enhän mä live-ubuntulla päässy muokkaamaan menu.lst tiedostoa. En edes vaivautunut muuttamaan rootina (sudo -i) oikeuksia tiedostoon, vaan kirjoitin sudo gedit, jolla tekstieditori käynnistyi root oikeuksin, ja raahasin kansionäkymästä menu.lst:n muokattavaksi.

    Mitä mä hyödyn, jos mä laitan mbr:n tikulle? Ja miten? Puppystä olen löytänyt mahdollisuuden asntaa se diskettiin, ei tikkuun.
    Ja meinaatko, että siirtämällä sitten joku diskettiin mennyt, ja mahdollisesti näkyvä mbr-tiedosto, siirrettynä sda3 kovoon, saa sen bootin toimimaan?
    Eihän kovon mbr ole normikeinoin missään näkyvissä. Sitä voi sopivalla ohjelmalla muokata.
    Kyse olisi saada grub bootti lukemaan sda3 osion /boot/grubmenu.lst tiedosto, kun winukan bootloader (mbr+boot.ini) ohjaa linux valinnan sda3:een.
     
    Viimeksi muokattu: 21.05.2011
  17. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Olipas pitkä kysymys vai oliko tuo vastaukseksi tarkoitettu?

    mkdir /tmp/windows
    mount /dev/sda3 /tmp/windows
    ls /dev |grep hd (Ei mitään ruudulle, eli kyllä, mun asemat on sd)
    dd if=/dev/sda2 of=/tmp/windows/linux.bin bs=512 count=1

    Mitäs tässä on yritetty tehdä...dd on vaarallinen komento.
    Sillä 'sotkee' helposti jos ei tiedä mitä tekee.

    Itse vierastan ajatusta useammasta primääripartiosta.
    Toki niin voi tehdä ja käynnistyslippua muuttamalla
    voi vaihtaa käynnistyvän systeemin.

    Itse olen kirjoitellut vuosia komentoja konsoliin, että
    en aina muista kertoa itselle päivänselviä asioita, kuten
    mikä komento tarvitsee root-oikeudet. Ja en pidä Ubuntun
    sudo systeemistä..

    Systeemiä ei ylläpidetä niin että kopsataan jostain
    komentoja ja liitetään konsoliin ja sitten katsotaan
    mitä ne tekee... ja vieläpä usein root oikeuksilla.
    Linux komennot ovat tehokkaita. Ei siinä montaa kirjainta
    tarvita jos koko systeemiin haluaa poistaa levyltä.
    Jätän kotitehtäväksi...enkä kirjoita sitä tähän :)

    Jos root-oikeuksien, komentojen, laitenimien ym
    ymmärtämisessä on ongelmia niin menee vaikeaksi.

    Jos aloittaisit alusta.

    asenna XP
    sitten ubuntu
    eli teet loogiset osiot root, (home,) swap
    ja grub asentuu normaalisti sda juureen.

    sitten kun sulla on normaali dual-boot
    systeemi muuttelet sitä.

    mbr:n voit kopioda sda:lta talteen vaikka
    dd:llä. Esim fat tikulle jota XP osaa lukea.
    Mutta älä kirjoita dd:llä ntfs levylle, jos et
    ole ihan varma, että se onnistuu.

    Sitten XP:llä boot.ini:in c:\linux.bin="Linux" ja
    kopsaat linux.bin filun paikalleen.

    XP:n fixmbr kirjoittaa mbr:n uusiksi.

    ja sitten XP käynnistää Linux systeemin.

    Jos jotain menee vikaan on tikulla
    tallessa alkuper mbr, jonka voi palauttaa
    helposti.

    Jo laitenimi sda3 saa minut näkemään punaista,
    jos ei ole hyvää syytä sen olemassaoloon.
     
  18. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Ei ollut kysymys, vaan selostus mitä on kokeiltu. ----- erottaa eri sessioita.

    Kysymys live-ubuntun salasanasta ei ole tärkee, koska se liittyi siihen "kuulumattomaan" su-komentoon. sudo -i ajaa saman asian. Ja itse keksin kiertotien tota ennen sudo "terminaali".
    Grub2:n poisto ja pelkän grubin asennus selvisis myös.

    Epäselvät kysymykset ovat:
    Osiot on kaikki Primary. Johtuuko jotenkin siitä, ettei sda3 osioon ohjautuva boottaus löydä suoraan /boot/grub/menu.lst tiedostoa?
    Mulle on vähän hämärää, miksi mun pitää mountata se kovo, johon haluan grubin menevän, mountata se live linuxin kansioon?
    Ei niin tärkee kysymys, koska ko. ohje sotkee näköjään kovalevyn osiot. Mutta voishan tonkin syyn selittää.
    (Lopussa oli tietenkin sarja kysymyksiä: Mitä mä hyödyn, jos mä laitan mbr:n tikulle? Ja miten? Puppystä olen löytänyt mahdollisuuden asentaa se diskettiin, ei tikkuun.
    Ja meinaatko, että siirtämällä sitten joku diskettiin mennyt, ja mahdollisesti näkyvä mbr-tiedosto, siirrettynä sda3 kovoon, saa sen bootin toimimaan?)
    Mites toi dd nyt ei sitten olekkaan vaarallinen komento?
    Näetkös, live linuxiin =ram muistiin) luodaan /tmp/windows, sitten mountataan sda3 sen alle. Tarkistetaan onko kovo hd vai sd ja lopulta kopsataan se "mbr" kansioon /tmp/windows.Josta sen sitten saa siirrettyä c: asemaan.
    En vaan ymmärrä miten tossa dd kopiointi muuttuu sda3 asemasta sillä että se mountataan live-linux kansioon?
    Mulle on vähän hämärää, miksi mun pitää mountata se kovo, johon haluan grubin menevän, mountata se live linuxin kansioon?

    Mikä tässä on vaikeeta ymmärtää, mä tiedän miten helposti syntyy winukka/linux dual-boot. Jos sitä haluaisin, niin toi ubuntu lähtis koneelta lopullisesti. On se sen verta resurssisyöppö tolle koneelle.
    Ajattele asiaa näiltä kanteilta.
    Kone ei ole nettiyhteyden läheelläkään => kaikkien nyt ubuntussa olevan ohjelman asentaminen on hankalaa, ellei mahdotonta.
    Ubuntu pitäisi saada käyntiin winukan bootloaderilla (koska semmoisen ohjeen löysin), jotta sieltä ubuntusta voi nyyppä kaivella esiin sinne sun tänne tallettamansa asiat. Ja nyyppä osaa poistaa winukan Levynhallinalla ubuntun, jolloin winukan bootti jää. Ja nyyppä osaa poistaa XP:ssä boot.ini:in c:\linux.bin="Linux" ja linux.bin filun.

    Ja sitten taas mitä olen yrittäyt ja mitä on kone tehnyt.

    Live ubuntu tai käsikomennoin kovosta käynnistetty ubuntu => terminaaliin grub, tai siinä bootissa sda3:n alussa on suoraan >grub prompti. Kirjoittamalla, tulee seuraavaa:
    grub> find /boot/grub/stage1
    (hd0,2)

    grub> root (hd0,2)

    grub> setup (hd0,2)
    Checking if "/boot/grub/stage1" exists... yes
    Checking if "/boot/grub/stage2" exists... yes
    Checking if "/boot/grub/e2fs_stage1_5" exists... yes
    Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0,2)"... failed (this is not fatal)
    Running "embed /boot/grub/e2fs_stage1_5 (hd0,2)"... failed (this is not fatal)
    Running "install /boot/grub/stage1 (hd0,2) /boot/grub/stage2 p /boot/grub/menu
    .lst "... succeeded
    Done.

    grub> quit

    Mitä mahdollisesti voi sanoa tosta ettei embedded onnistu?
    Kertooko jotain, miksei bootissa löydä menu.lst:tä? (sda3 boot-lipullahan se ubuntu käynnistyy ok.)

    ---------------

    Sitten tulee pitkähköä listausta.

    Mites muuten tosta blkid:stä rootina on apua? Noi uuid:t mä olen selvittänyt toisin keinoin.

    asiakas@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~$ blkid
    /dev/sda1: UUID="BE6C86706C8622EF" TYPE="ntfs"
    /dev/sda2: LABEL="Data" UUID="6C14FD0314FCD0D6" TYPE="ntfs"
    /dev/sda3: UUID="cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c" TYPE="ext4"
    /dev/sda4: UUID="fed9592c-dd2b-4466-a00f-84eff62f74d8" TYPE="ext4"

    Näytteeksi live-ubuntu. (Ekalla kerralla ei tallettanut tekstiä tiedostoon.)

    ubuntu@ubuntu:~$ blkid
    ubuntu@ubuntu:~$ sudo -i
    root@ubuntu:~# blkid
    /dev/loop0: TYPE="squashfs"
    /dev/sda1: UUID="BE6C86706C8622EF" TYPE="ntfs"
    /dev/sda2: LABEL="Data" UUID="6C14FD0314FCD0D6" TYPE="ntfs"
    /dev/sda3: UUID="cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c" TYPE="ext4"
    /dev/sda4: UUID="fed9592c-dd2b-4466-a00f-84eff62f74d8" TYPE="ext4"
    /dev/ramzswap0: TYPE="swap"
    /dev/sdb1: SEC_TYPE="msdos" UUID="0AAD-5956" TYPE="vfat"

    -------------------------------

    asiakas@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~$ sudo -i
    [sudo] password for asiakas:
    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~# grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda3
    Probing devices to guess BIOS drives. This may take a long time.
    The file /mnt/boot/grub/stage2 not read correctly.

    Ja mikähän ongelma tässä on.

    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:~# cd ..
    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/# ls
    bin dev home lib media proc selinux tmp vmlinuz
    boot etc initrd.img linux.bin mnt root srv usr vmlinuz.old
    cdrom grub initrd.img.old lost+found opt sbin sys var
    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/# cd mnt
    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt# ls boot
    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt# cd boot
    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt/boot# ls grub
    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt/boot# cd grub
    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt/boot/grub# ls
    default e2fs_stage1_5 jfs_stage1_5 reiserfs_stage1_5 stage2
    device.map fat_stage1_5 minix_stage1_5 stage1 xfs_stage1_5
    root@HP-Compaq-dc7600-Small-Form-Factor:/mnt/boot/grub#
    Tiedosto ainakin löytyy, mut joku ongelma oli grub-install komennolla.

    ------------------------------------
    Loppuun näytteeksi live-ubuntun meininkiä. Ekalla kerralla ei tallettanut tekstiä tiedostoon. Tää ei oo mikään tärkee juttu, vaan näyte.

    root@ubuntu:~# mount /dev/sda3
    mount: can't find /dev/sda3 in /etc/fstab or /etc/mtab

    Väliin kansionäkymässä mountaten ja ctrl-L lukien uuid

    root@ubuntu:~# mount -U cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
    mount: /dev/sda3 already mounted or /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c busy
    mount: according to mtab, /dev/sda3 is already mounted on /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
    root@ubuntu:~# mount /dev/sda3
    mount: /dev/sda3 already mounted or /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c busy
    mount: according to mtab, /dev/sda3 is already mounted on /media/cedb90dd-bf5c-40e5-9beb-1408101e089c
    Vekkulia, mount komento osaa kertoa että osio on jo liitetty, mutta ei osaa mountata sitä suosiolla.
    root@ubuntu:~# grub-install --root-directory=/mnt /dev/sda3
    /usr/sbin/grub-probe: error: cannot find a device for /mnt/boot/grub (is /dev mounted?).
    Ja taas sama, onko osio mountattu?
    root@ubuntu:~# cd ..
    root@ubuntu:/# ls
    bin cdrom etc initrd.img media opt rofs sbin srv tmp var
    boot dev home lib mnt proc root selinux sys usr vmlinuz
    root@ubuntu:/# cd mnt
    root@ubuntu:/mnt# ls boot
    root@ubuntu:/mnt# cd boot
    root@ubuntu:/mnt/boot# ls grub
    Ekalla kerralla sanoi tässä, että ei ole kansiota tai tiedostoa nimeltä grub. Kuitenki ls sen näytti.
    root@ubuntu:/mnt/boot# cd grub
    root@ubuntu:/mnt/boot/grub# ls
    915resolution.mod gcry_serpent.mod parttool.mod
    acpi.mod gcry_sha1.mod password.mod
    affs.mod gcry_sha256.mod password_pbkdf2.mod
    afs_be.mod gcry_sha512.mod pbkdf2.mod
    afs.mod gcry_tiger.mod pci.mod
    aout.mod gcry_twofish.mod play.mod
    ata.mod gcry_whirlpool.mod png.mod
    ata_pthru.mod gettext.mod probe.mod
    at_keyboard.mod gfxmenu.mod pxeboot.img
    befs_be.mod gfxterm.mod pxecmd.mod
    befs.mod gptsync.mod pxe.mod
    biosdisk.mod grldr.img raid5rec.mod
    bitmap.mod gzio.mod raid6rec.mod
    bitmap_scale.mod halt.mod raid.mod
    blocklist.mod handler.lst read.mod
    boot.img hashsum.mod reboot.mod
    boot.mod hdparm.mod regexp.mod
    bsd.mod hello.mod reiserfs.mod
    bufio.mod help.mod relocator.mod
    cat.mod hexdump.mod scsi.mod
    cdboot.img hfs.mod search_fs_file.mod
    chain.mod hfsplus.mod search_fs_uuid.mod
    cmostest.mod iorw.mod search_label.mod
    cmp.mod iso9660.mod search.mod
    command.lst jfs.mod serial.mod
    configfile.mod jpeg.mod setjmp.mod
    cpio.mod kernel.img setpci.mod
    cpuid.mod keystatus.mod sfs.mod
    crc.mod linux16.mod sleep.mod
    crypto.lst linux.mod tar.mod
    crypto.mod lnxboot.img terminal.lst
    cs5536.mod loadenv.mod terminal.mod
    datehook.mod locale terminfo.mod
    date.mod loopback.mod test.mod
    datetime.mod lsmmap.mod tga.mod
    diskboot.img ls.mod trig.mod
    dm_nv.mod lspci.mod true.mod
    drivemap.mod lvm.mod udf.mod
    echo.mod mdraid.mod ufs1.mod
    efiemu32.o memdisk.mod ufs2.mod
    efiemu64.o memrw.mod uhci.mod
    efiemu.mod minicmd.mod usb_keyboard.mod
    elf.mod minix.mod usb.mod
    example_functional_test.mod mmap.mod usbms.mod
    ext2.mod moddep.lst usbtest.mod
    extcmd.mod msdospart.mod vbeinfo.mod
    fat.mod multiboot2.mod vbe.mod
    font.mod multiboot.mod vbetest.mod
    fshelp.mod nilfs2.mod vga.mod
    fs.lst normal.mod vga_text.mod
    functional_test.mod ntfscomp.mod video_bochs.mod
    gcry_arcfour.mod ntfs.mod video_cirrus.mod
    gcry_blowfish.mod ohci.mod video_fb.mod
    gcry_camellia.mod part_acorn.mod video.lst
    gcry_cast5.mod part_amiga.mod video.mod
    gcry_crc.mod part_apple.mod videotest.mod
    gcry_des.mod part_bsd.mod xfs.mod
    gcry_md4.mod part_gpt.mod xnu.mod
    gcry_md5.mod partmap.lst xnu_uuid.mod
    gcry_rfc2268.mod part_msdos.mod zfsinfo.mod
    gcry_rijndael.mod part_sun.mod zfs.mod
    gcry_rmd160.mod part_sunpc.mod
    gcry_seed.mod parttool.lst
    root@ubuntu:/mnt/boot/grub#

    Miten tällä live ubuntulla mitään tekee, mitä noi netin ohjeet neuvoo. Kun ei edes sda3 osiota ole muka olemassakaan? Ohjeet neuvoo käynnistämään live-ubuntulla.
     
    Viimeksi muokattu: 23.05.2011
  19. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Levyjen liitämisessä on näköjään epäselvyyttä. mount /dev/sda3 on virheellinen komento. mount /mnt/ubuntu toimii vain jos fstab tiedostossa on määritelty rivi esim /dev/sda3 /mnt/ubuntu ext4. Mutta fstab-tiedossa määritettyt levyt liitetään bootissa... eli jos halutaan liittää sda3 kansioon /mnt/ubuntu täytyy ensin tarkistaa onko se jo liitetty...jos on - umount /dev/sda3 purkaa liitoksen ja sitten mount /dev/sda3 /mnt/ubuntu liitää sen. Nyt levylle /mnt/ubuntu pääsee kirjoittamaan - riippuen kansion oikeuksista. Lisäksi mount komennolla voidaan liittää levykuvia loop laitteen avulla, salattuja ja pakattujakin levyjä hyvinkin erilaisilla tiedostojärjestelmillä ja oikeuksilla (luku,kirj,suoritus..).

    Eli mount osaa paljon sellaista mitä XP:ssä et saa tehtyä.

    Fat tikulle kirjoittamisen etuna on että sekä Linux että XP osaavat ko tiedostojärjestelmän. XP:n ntfs ei ole tuettuna kaikissa Linux-jakeluissa enkä itse ole ikinä kirjoittanut ntfs levylle Linuxilla.

    jossain edellä oli dd if=/dev/sda2 of=/tmp/windows/linux.bin bs=512 count=1
    tuossa kopioidaan levyn sda2 (joka on XP ntfs datalevy?) alusta 512 tavua tiedostoon linux.bin varmaankin käynnissä olevan linuxin tmp kansion alle - joka usein siivotaan bootin yhteydessä ja usein muutenkin. Ei järkeä tuossa. Parempi tunkea vaikka tikulle jota XP osaa lukea. Eikä tuossa ole mbr:n dataa. Tulee ainakin levyn sda2 osiotaulu talteen - mistä voi olla hyötyä.

    dd mahdollistaa laitteelle kirjoittamisen/lukemisen vaikka siinä ei ole tiedostojärjestelmää tai osiotaulua. Ja laitteen ei tarvitse olla liitettynä.
    Kansion pitää olla liitettynä. Esim /mnt/ubuntu. Tuolla voi kopioida helposti
    kokonaisen levyn osioineen tai mokan sattuessa tuhota isonkin levy systeemin :)
    XP:ssä vastaavan komennon toteuttaminen hankalahkoa.

    Ja edelleen. Yksi primääri osio piisaa. Loput levyt loogiselle osiolle. Jos ei syytä tehdä muuten. Kuten esim kannettavissa on boottaava 'palautuslevy' tai tulee tarve esim asentaa BSD joka tykkää primaaristä levystä. Määritelmä mahdollistaa max 4 primaaria. Mutta vain yksi boot levy yleensä tarpeen.

    Jos teet normaalin asennuksen. Voit aina kopsata mbr:n talteen ja kirjoittaa sen päälle XP:n käynnistävän mbr:n. Jos siirtelet levyjä, muutat boottilevyä jne. on vaikea pysyä perassä. Varsinkin kun et viitsi opetella edes parin komennon syntaksia tai merkitystä.
    Levyjä liitetään systeemiin yleensä siksi, että niiltä voi lukea/kirjoittaa. Historia on tuonut siihenkin useampia tapoja - mutta ohjeissä käytetään mount komentoa. Ei udev/hal/ivman demonien tekemiä automaatisia liitoksia kryptisillä UUID arvoilla.
     
  20. BforeDusk

    BforeDusk Senior member

    Liittynyt:
    15.09.2006
    Viestejä:
    6,570
    Kiitokset:
    7
    Pisteet:
    118
    Onko mitään vinkkiä millä sen nykyisen ubuntun saisi jatkamaan boottia sda3:sta, johon winukka ja linux.bin osaa ohjata?
    Koska promptina on >grub ja tabulaattori osaa täydentää sda3:n juuressa olevat vmlinuz ja initrd.img, niin bootti ei nökötä missään winukan ntfs osiossa.
    Miksi bootti ei löydä tai lue menu.lst tiedostoa?

    linuxin käydessä (prompti lihavoituna)
    Mitä mahdollisesti voi sanoa tosta ettei embedded onnistu?
    Kertooko jotain, miksei bootissa löydä menu.lst:tä? (sda3 boot-lipullahan se ubuntu käynnistyy ok.)

    En tarvi mitään neuvoja 'Jos asentaisit kaiken uudestaan'.
    Onko neuvoja millä saa nykyisen osio systeemin toimimaan, sen ubuntun boottaamaan?

    p.s.
    Tähän voi vastata, jos vastaa edellisiin.
    Siis mount/dev/sda3 komentoko ei toimi, jos ei ensin ole osio liitetty ja sitten umount komennolla irroitettu?
    Kansionäkymässä tuplaklikkaus sen osion mulla liittää. No miksi mä sen jälkeen haluaisin umount ja mount samaiselle osiolle? Vai eikö se muka olekkaan kansionäkymässä liitetty se osio? Vaikka mount/dev/sda3 sanoo että osio on jo liitetty?
     
  21. Sakarias

    Sakarias Active member

    Liittynyt:
    26.10.2004
    Viestejä:
    1,806
    Kiitokset:
    12
    Pisteet:
    68
    Mitäs grub promtissa "configfile /boot/grub/menu.lst" Auttaako?
    onko device.map oikein?

    Koska sinulla /boot ei ole omalla osiolla, niin menu.lst voisi olla
    kernel (hd0,2)/boot/vmlinuz-... root=/dev/sda3 ro
    initrd (hd0,2)/boot/initrd.img-...

    noin kerneli löytyy varmasti - täydentänet nimet oikeiksi.

    Kyllä noin pitäisi mennä oikein..
    Kyllä tuossa menu.lst luetaan..

    mikäs nyt on se linux.bin sisältö? Päivititkö tuon jälkeen?

    Jos olet saanut XP:n lataajan käynnistämään grubin ja saat sen jälkeen ubuntun käyntiin kaikki on liki kunnossa.

    Jos sinulla olisi boot osio jossa grub, voisi vaikka vaihtaa Linux jakelua ja käynnistysjärjestelysi säilyisi...(tosin pienellä säätämisellä). Ei grubbia tarvitse montaa kertaa asentaa. Yksi riittää käynnistämään kaikki Linux systeemit.
     

Jaa tämä sivu