1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

Tykin ja valkokankaan osto. Apuja vailla.

Viestiketju Televisiot -osiossa. Ketjun avasi timo82 01.07.2007.

  1. timo82

    timo82 Regular member

    Liittynyt:
    04.12.2001
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Tarkoitus oli ostaa tykki ja ynnä muut roippeet n. 60neliön huoneeseen.

    Tykin paikkaa olen suunnitellut keskelle huonetta noin viiden metrin hujakoille. Olisiko riittävä matka?

    Myyjä ehotteli tykiksi Acer XD1280D hinta ei ois paha 780€ nurkilla.
    Resoluutio 1024x768 Liian pieni?
    http://www.acer.fi/acereuro/page4.d...CtxParam=fi&ctx3=-1&ctx4=Suomi&crc=1636147705

    Tykki ehdotuksia otetaan vastaan.

    Mitenkäs tuo kankaan koko riittääkö 108" tuumainen?

    Kiitoksia vastauksista
     
  2.  
  3. bscd

    bscd Active member

    Liittynyt:
    02.03.2003
    Viestejä:
    1,947
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse XD1280D:n omistajana en kyllä voi kuin kehua tykkiä. Hinta/laatu-suhteeltaan parasta mitä tällä hetkellä on saatavilla. Resoluutio riittää perus powerpointtailuun paremmin kuin hyvin ja kyllä tuosta HD-leffojakin mielellään katselee, vaikka aivan niiden tarkkuuteen ei ylläkään. Eron tavallisen ja HD-kuvan välillä kyllä selvästi havaitsee. Valovoimaakin pienessä boksissa tuntuu riittävän - yleensä tulee katseltua eco-moodi päällä, kun tavallinen tuntuu hämärässä huoneessa jo liiankin kirkkaalta. Plussaa myös kattavasta liitinarsenaalista ja erityisesti kaukosäätimen tappihiirestä. Itsellä tykki on 4 m päässä kankaasta, kuva minimizoomilla liki 100"...5 m päästä voi siis 108" jäädä pieneksi.
     
    Viimeksi muokattu: 01.07.2007
  4. timo82

    timo82 Regular member

    Liittynyt:
    04.12.2001
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kiitoksia kovasti vastauksestasi. Taidan olla huomenna kyseisen tykin omistaja :D

    Jep Kangas ongelman ratkasin niin että tilasin saksasta 120tuumasen kankaan.

    Millä piuhalla on viisain liittää kuvan lähteet tuohon tykkiin? S-video, video rca, vga vai dvi?

    piuhaa juotuis vetämään vajaa 15m
     
    Viimeksi muokattu: 02.07.2007
  5. bscd

    bscd Active member

    Liittynyt:
    02.03.2003
    Viestejä:
    1,947
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Riippuu ihan kuvalähteestä...PC tietty DVI:llä jos mahdollista. DVD-soittimet yms sitten S-videolla. Taisipa tuossa muistaakseni tulla mukana myös HDMI-DVI -adapteri, jolla sitten saa myös tuota uutta HDMI:tä tukevat laitteet kiinni. HDMI:n kopiosuojaustekniikan yhteensopivuudesta en osaa sanoa, mutta suojaamaton materiaali kyllä varmasti näkyy. Itsellä tykissä on kiinni vain läppäri (VGA:lla kun näyttiksessä ei ole DVI:tä) ja silloin tällöin digipoksi s-videolla.

    Välivahvistamattomana 15m alkaa kyllä olemaan hieman pitkä matka...suositukset kun VGA:lle ja DVI:lle ovat enimmillään 10m luokkaa, s-videolla vielä tätäkin vähemmän. Kyllähän nuo tuollakin matkalla varmasti toimivat, mutta laatu saattaa jo kärsiä..kaapelien laatuun kannattaa siis panostaa. Tuntuupa noita 15m DVI- ja HDMI-kaapeleita olevan aika hyvin kaupan.
     
    Viimeksi muokattu: 02.07.2007
  6. timo82

    timo82 Regular member

    Liittynyt:
    04.12.2001
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Nyt o tykki. Hyvän kuvanhan tuo pukkaa video-rca:lla suoraan digiboxista.

    Tykki tällä hetkellä kolmen metrin päästä seinästä.

    Saako tota kuvaa mitenkään siirreltyä ylös ja alas päin seinällä?
     
    Viimeksi muokattu: 03.07.2007
  7. bscd

    bscd Active member

    Liittynyt:
    02.03.2003
    Viestejä:
    1,947
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei tietääkseni, mutta etupanelin PUSH-nappia painamalla pomppaa esiin sellainen pieni jalka, millä voipi tykin suunnata... Itse huomasin vasta aikani kirjan päällä tykkiä käytettyäni :p Takajalat ovat lisäksi pyöriteltäviä.

    Asetuksissa on kyllä hyvät valinnat katto- ja tausta-asennuksia varten, kuvan peilaukset ja käännöt.
     
  8. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ACER EI tee kotiteatteri tykejä unohda pesukone kauppiaan DATA ym tykkit

    its 2600 ANSI Lumens brightness and 2200:1 contrast ratio + native XGA (1024 x 768) resolution.

    kuten tossa lukee niin EI LEFFA \ TV käytöön koska järjetön 2600 anssia max sallittu leffa käyttöön on 1100 anssi lumenea ja hyvä contrasti on 10 000:1 mut joku 3000:1 rittää

    tässä 1 vaihto ehto

    tässä 2 vaihto ehto

    tässä 3 vaihto ehto

    mut tässä on musta paras vaihto ehto Leffa video tykiksi itellä on sen iso veli Optoma HD72 tykki
    kait oli laadukas eikä valkoinen lakana :)
    katselu kelpoista kuvaa saa VGA tai DVI johdolla muulla ei noi isolle kangaalle kannata yrittää
    no näköjään ostit ehkä surkeimman tykin et kai maksanut ~700€ ethän no omathan olitvat rahat vaikka samalla sumalla olisit saanut paremman

    ainut + on että uudet lamput ei maksa ACER PRJ LAMP XD1280D kuin 50€ enemmän kuin mun leffa tykkiin
     
    Viimeksi muokattu: 04.07.2007
  9. timo82

    timo82 Regular member

    Liittynyt:
    04.12.2001
    Viestejä:
    236
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
  10. jusunakki

    jusunakki Regular member

    Liittynyt:
    10.12.2004
    Viestejä:
    1,254
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    Joo vaikuttaa vähän datatykiltä. Olis kannattanut hommata vähintään 720p kykenevä tykki.

    Ja kyllä auttaa itku markkinoilla, kai niillä jonkinlainen palautusoikeus on, ja myyjä varmaan mielellään kauppaa sulle hieman kalliimmankin mallin :D
     
  11. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    kas kun et lukenut DVD plazasta tai täältä arvosteluita tykeistä ennen osto päätöstä kun kummiskin olit käynyt kummankin sivuilla ?

    Rollo kangaasta en ole kuulut mitään mut eiköhän se ole OK minulla on Lumene Majestic
    päätin kerralla ostaa hyvän koska vaikka tykki vaihtuu kangas pysyy samana

    hyvän leffa kuvan salaisuus on

    1 : 1.5L cokista ja 350g Estrella Broadway pussi

    2 : Hyvä video tykki leffa käyttöön

    3: hyvät johdot (analysis plus tai monster cable ym laatu merkit)

    5: hyvä sohva + rahi

    6: laadukas valkokangas

    kirjoitin että ostit surkean tykin koska kerroit käyttö tarkoituksen olevan DVD -> digi boxi -> peli consolit

    mutta jos toisit ton toimistolle kokous huoneeseen ja läppäriltä esittäisit power point esityksiä niin oli loistava valinta

    ON olemassa DATA ja Home Theater video tykkejä

    lyhyesti

    DATA tykit on valovoimaisia ( anssi lumene 2000 -> 5000 ) jotta kokous huoneen valot ei häiritse esitystä ainakin meillä monet haluu tehä muistiin panoja ja sillon on loisteputket oltava päällä jotta näkee mitä rustaa paperille

    Home Theater tykit taas on väri kylläisia iso contrastisia joissa anssi lumene on 500-> 1100max\hyvä koti teatteri tykit on suuniteltu liikkuvan kuvan toistoon joten sahalaidat ym kuvan häiriöt tai väri virheet on poissa

    no tosta vois kirjoitaa vaikka sata sivua mut DATA tykit toimisto käyttöön ja Home Theater tykit Leffa käytöön

    jotkut mustapörssi ym liikeet myyvät tykkejä multimedia nimella joka on huijausta koska ne on kummiski DATA tykkejä
    joo omassa leffa tykissä on 1300 anssi lumene ja eco modessa 800 anssi lumene ite pidän koko ajan eco tilassa koska värit paremmat ja lamppu kestää pisempään

    eli valoteho ( anssi lumene\Brightness ) "siirtää" kuvan linsistä kangaalle ja koska kotona kun katsotaan leffoja ym ohjelmia ei ole valoja päällä niin valoteho tarvitaan vähäsen mutta kummiskin min 500 anssi lumenea

    liian suuri valo teho syö Contrastia eli kirkaan punainen on haalea ja musta ei ole piki musta ym ääri laidat kärsii pahasti

    kun DATA tykeissä valo tehon pitää olla suurempi kuin huoneen valo jotta kuva pääsee kangaalle sen takia SUURI anssi lumene määrä data tykeissä
    ei se resoluutio ole niin tärkeä kuin data ja home theaterin tykin ero koska DVD on 720*576pal 720*480ntsc mut jos omistaa HD-DVD tai Blue-Ray soittimen sitten 720p tai 1080p tykit on hyviä

    vanhemilla on optoma H30 800*600 reson tykki makso uutena 850€ ja hyvin DVD siinä toistuu mut H30 onkin suuniteltu leffa käytöön
     
  12. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Ei kannata merkistä maksaa kaapeleissa.
    Muutamalla kympillä saa laadukkaita 10m Dvi/Hdmi johtoja.

    Kontrasti kirjoitetaan k:lla :p
    Ei tykissä mitään 10 000:1 tarvitse olla että kuva olisi hyvä.
    On/off kontrastin saa helposti suureksi jos lampussa on paljon valotehoa niin haluttaessa, tuossa siis mitataan täysin mustan ja täysin valkoisen kuvan välinen ero.
    Ansi kontrastissa sekä mustaa että valkoista on samaan aikaan esillä ja kontrastilukemat ovat tällöin pienempiä.


     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2007
  13. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ei mulla mitään merkki hysteriaa ole mut en minä kytke kohtalaisen kalliita kuva laitteita millään biltema johdolla

    tosin oon nähnyt kun jotkut ostaa 1€ metrin hintaista kaijutin piuhaa mut niillä varmaan anttilan maito purkit kotona joten äänen laadulla ei väliä
    riippuu mistä roikkuu [​IMG]
     
  14. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Tämä on sitä tyypillistä ajattelua, kun on tarpeeksi kalliit laitteet niin pitää ostaa varmuuden vuoksi kalliit johdot ettei vaan välikaapelit vaikuta kuvanlaatuun huonontavasti. Markkinamiesten lanseeraama lause.
    Jos otetaan perus laadukas dvi- tai hdmi-johto mikä maksaa muutaman kympin ja päästää kuvan läpi niin jos niitä verrataan maailman kalleimpiin dvi- tai hdmi-johtoihin niin niihin ei saada minkäänlaista kuvanlaadullista eroa.
    Komponenttiin ja scarttiinkin riittää peruslaatu kevyesti.
    Uskallanpa väittää että tuo omistamani laadukkailla liittimillä ja hyvillä johdoilla oleva 6€ scart piuha ei häviä kuvanlaadussa yhdellekkään alle 200€ scartille.
    Olen myös nähnyt testejä joissa lampun johto on voittanut sokkokuuntelussa monta sataa euroa metriltä maksavan kaiutin johdon.
    Eiköhän jätetä nyt ne mielikuva keskustelut pois ja keskitytä itse aiheeseen.
     
    Viimeksi muokattu: 10.07.2007
  15. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Jartar puhuu asiaa.
    Digitaalista liitäntää käytettäessä kuvanlaatu on yhtä hyvä niin 10e kuin 1000e kaapelilla jos kipinöintiä ei satu näkymään, tuokin ongelma vasta 5m+ kaapeleilla.

    Kaiutinkaapeliksi joku 2½ neliön Bilteman kaapeli riittää hyvin.
    Omille kaiuttimille menee linjatasoisena ~10m pisimmillään alle 1€/m kaapelilla, ei ongelmia.

    Suomessa kontrasti kirjoitetaan K:lla.
     
  16. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    ja minä olen tyypillinen mies
    enpä tiedä mailman kalleimista mut itellä 10m DVI piuhan kanssa tuli NO SINGAL palautin verkkokaupan 19.90€ johdolla nyt on 65€ analysis oval + 10m DVI piuha ja kuva näkyy

    jos minä saan kuvan näkyviin ja mielen rauhan tolla 45€ kalliimalla johdolla niin se sitten on mun häpee
    enpä ole nähnyt 200€ maksavaa Scart johtoa varmasti joku niitäkin myy mut itekkin käytän yleensä mukana tullutta scart kaapelia kun Scart laadullisesti vastaa mun töllön toisto kykyä niin turha ostaa parempaa dogi boxin mukana tuli Belkin Scart
    ja mikä oli ?

    niin nehän myyvät vain lume tuotteita

    voi mui tyhmää olen ostanut oikeita kaijutin kaapeleita kun olisi vain K-raudassa käynti riittänyt
     
  17. jartar

    jartar Senior member

    Liittynyt:
    07.04.2004
    Viestejä:
    8,485
    Kiitokset:
    111
    Pisteet:
    143
    Kirjoitin ja päästää kuvan läpi. Tunnetusti yli 5 metrin piuhoilla ei kaikki johdot ole tarpeeksi hyviä siirtämään digitaalista signaalia oikein.
    Jos saat kalliilla piuhoilla mielenrauhan niin sitten ne ovat ajaneet asiansa. Muille niitä ei kannata kuitenkaan tuputtaa...
     
    Viimeksi muokattu: 14.07.2007
  18. pasabahce

    pasabahce Regular member

    Liittynyt:
    23.10.2006
    Viestejä:
    153
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kankaiden laadun ja hinnan ei sitten kannata luulla kulkevan käsi kädessä, tyyliin kalliimpi = parempi. Itse omistin joku vuosi takaperin n. 1000€:n helmiäiskankaan ja luulin, että on hyvä kun oli niin pirun kallis. No paskan marjat, täysi susi! Kävin alan liikkeestä kysymässä ja totesivat, että normaali piirtoheitin kangas on hinta-laatusuhteessa parasta antia. Onneksi sain pilipali-kankaan palautettua ja niinhän se alle satkun kangas osoittautui paljon paremmaksi.
     
  19. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    tuohan on viel halpa

    mut käynti optikolla auttaisi [​IMG]
    no oisko että odotit jotain tyyliin kuun taivaalta eikä se ollutkaan sellainen ?

    kankaiden ero on pinnassa helmiäis pinta vaikuttaa vain heijastavuuteen mut "kalliiden" kankaiden materiaali eli kangas ite on tehty tiivimmäksi ja paremmasta laadusta esim aaltoilua ei tule

    sama kuin robin hoodista saa farkut mut ei vastaa oikeiden laatua mut ovat mökilla hyvät jos menee rikki niin 10€ meni roskiin ei haitaa
     
  20. PeteTK

    PeteTK Active member

    Liittynyt:
    20.06.2004
    Viestejä:
    3,061
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    66
    Itse vaihdoin mattavalkoisen Diy kankaan maalattuun levyyn.
    Ei se levy ainakaan huonompi ole.

    OT: kyllä ne 10e farkut ovat minulla hyvin kestäneet...
     
  21. Sokar80

    Sokar80 Regular member

    Liittynyt:
    09.03.2006
    Viestejä:
    2,319
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    46
    itekkin olen kuulut ja yhellä kaverila on 2.5m vaneri levy joka maalattu Valkoisella Harmonylla X jotakin maalilla 2 kerrosta + n:5cm mattamustat reunat
    kuva ei paljoo häpee 600€ kangaille

    tuo farkku juttu oli vain esimerkki että vaikka näyttää samalta niin materiaali on eri [​IMG]
     

Jaa tämä sivu