1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

TV:seen kuva cat5 kaapelin kautta kaapeliverkosta

Viestiketju TV-out -ongelmat ja -keskustelu -osiossa. Ketjun avasi nörö 12.11.2003.

  1. nörö

    nörö Guest

    Moi moi
    Niin olisi tarvetta saada toiseen huoneeseen antenni liitäntä Tv:tä varten. Siellä on jo Cat5 kaapeli mutta en viitsi antennijohto vetää sinne joten eikö olisi mahdollista saada pistää se tv verkon informaatio cat5 kaapelissa? katsoin yhdeltä sivulta että jos kotiverkko on 10Mbps niin cat5 kaapelissa jää 2 paria ilman dataa joten enkö voisi laittaa tv verkon yhtä käyttämättä olevaa paria pitkin...ja että miten nettiliikenne ja tv liikenne vaikuttavat toisiinsa jos ovat saman suojuksen sisällä, eli tuleeko minkäänlaisia häiriöitä?
    Jos tiedätte jotain asiaan liittyvään niin ilmoitelkaa vaan. Ja jos toi onnistuu niin pistän vielä radioverkon menemään sen ainoan käyttämättömän parin kautta.
     
  2.  
  3. ajs

    ajs Regular member

    Liittynyt:
    01.03.2002
    Viestejä:
    882
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Käytännössä tuo varmaan toimii joten kuten, mutta ongelmia tulee ehkä sinulle ja muille. Antennisignaalit siirretään epäsymmetrisessä koaksiaalikaapelissa, jonka impedanssi on 75 ohmia. Yleiskaapeloinnissa käytetään kierrettyä symmetristä johdinparia, jonka impedassi on jotain aivan muuta. Voit saada kyllä jonkinlaisen kuvan vastaanottimelle, mutta häiriöherkän ja todennäköisesti huonon. Lisäksi tälläinen epäsovitus aiheuttaa häiriöitä kaikille muillekin, jotka ovat saman antennivahvistimen piirissä (etenkin osakeyhtiöissä, naapuri ei varmaan tykkää jos kuva katoaa..). Lisäksi häiriöitä tähän antenniviritelmään voi aiheuttaa se käytössä olevilla pareilla oleva verkkoyhteys ja/tai toisinpäin.
    En suosittele.
     
  4. nörö

    nörö Guest

    jaajaa
    no mutta onko täällä digitaali ja analogielektroniikan harrastajia/ammattilaisia?
    kun tämmöstä pitkin tulee tv:seen kuva (RG-59B/U 75 ohmia 5.15 mm (antenni- ja videokaapeli)) ja sitten 4 parisessa cat5 kaapelissa on 100 ohmii niin minkälaista häiriötä se voisi aiheuttaá, kun parit kulkevat kaapelin sisällä ja onko 25 ohmin ero niin suuri että se voisi niitä konduktansseja ja induktansseja sun muita inpedansseja suurentaa/pienetää verrattuna tietokoneliikenteen 2 pariin.. voipi olla että joku osais vastata tähän ihan kokemuksesta tai muistista, kun itse en viitsi ruveta selvittelemään kirjoista sun muista tietolähteistä. Toivottavasti asiasta kiinostuneita pyörii palstoilla ja auttaisivat minua...

     
  5. nörö

    nörö Guest

    Niin vielä yksi asia.
    Olen ollut koulun kanssa asentamassa oppijaksolla kotiverkkoa yhteen isoon kämppään, ja siellä päätettiin käyttää lexelin(lexel.fi) kalusteita, ja categoria 6 kaapeleita, ja siellä kytkentä kaapissa on adsl, tv-antenni, radio-antenni, kait vielä puhelinkin. ja ne kaikki sitten pistettiin jotenkin menemään cat6 kaapelissa. Itse asentelin vain liittimiä ja rasioita ja sit siel kaapis olevii (jotain hubin tapasii juttui). mutta en ehtinyt nähdä miten se antenniverkko cat6 kaapelissa toteutettiin kun jaksokin loppu. siitä vois päätellä että toi mun suunnitelma vois toimii, MUTTA onko se vain sitten uudemmissa kuin cat5 kaapeleissa mahdollista?? cat6 kaapeleissa näytti olevan jokaiselle parille oma folio suojuksensa, sehän ainakin vähentää ylikuulumisii. no mutta nyt pidän taas turpani kiinni että muut voitte puhua asiaa...
     
  6. karle

    karle Regular member

    Liittynyt:
    10.06.2013
    Viestejä:
    172
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    En myöskään suosittele.

    Yhteisantenniverkossa ainakaan ei saa käyttää muita laitteita kuin siihen käyttöön suunniteltuja.
     

Jaa tämä sivu