1. Tämä sivusto käyttää keksejä (cookie). Jatkamalla sivuston käyttämistä hyväksyt keksien käyttämisen. Lue lisää.

TV-kortti oikeaan PCI väylään.

Viestiketju Yleistä keskustelua digitaalisesta videosta -osiossa. Ketjun avasi kujaki 05.11.2002.

  1. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Olen tehnyt seuraavan havainnon:
    Minulla on Hauppaugen nicam stero TV-kortti.
    Olen ihmetellyt miksi kuvanlaatu on vaihdellut hyvästä - surkeaan eri asennusympäristöissä.
    Nyt selvisi, että kortti on häiriöaltis äänikortille. Jos se on asennettu äänikortin viereen niin tulos on surkea ja siihen vielä vaikuttaa äänikortin takaa tulevien johtojen sijainti suhteessa TV kortin antennikaapaeleihin.
    Paras ja lähes virheetön kuva on tullut kun äänikortti on kauimmaisessa PCI väylässä ja TV-kortti toisessa päässä lähinnä AGP väylää.
    Kirjoitan tästä siksi, että minulla kesti n. 3 vuotta hoksata tämä (tosin ei ainut asia) ja sen vaikutus on uskomattoman suuri ainakin minun kokoonpanossa.
    Ovatkohan muut havainneet vastaavaa?
    Jos taas joku TV-kortin käyttäjä kärsii huonosta kuvalaadusta niin tässä ehkä mahdollisuus korjata asia.
     
  2.  
  3. jle

    jle Member

    Liittynyt:
    04.12.2002
    Viestejä:
    3
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Tosi hyvä havainto...eipä näytä hauppaugellakaan olevan kaikki EMC asiat hanskassa. Itselläni on kyllä Happaugen PVR250 kortti aika tavalla äänikortin vieressä, mutta en ole huomannut kuvassa juurikaan ongelmia. Pitääpä kuitenkin kokeilla. Kerron jos paranee...
     
  4. hihhuli

    hihhuli Regular member

    Liittynyt:
    29.10.2002
    Viestejä:
    113
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Juu ongelma on vanha ja varsinkin modeemit kärsivät siitä. Joskus tehtiin 'väliseiniä' tyhjistä piirilevyistä modeemin ja äänikortin väliin. Eli korttien väliin tyhjä pci paikka ja siihen tyhjästä piirilevystä muokattu levy.
     
  5. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Vielä lisää tietoa, että anteenini on kiinni kaapelitelevisioverkossa ja kuvanlaatu oli ihan kelvotonta jossain eurosportissa, DW:ssä ja muissa lisäkanavissa.
    Tv1 ja Tv2 laadut olivat vähän paremmat ja Mtv3 ja Nelosella siitä puolivälistä.
    Aik. viestissä tehdyillä muutoksilla kuva on niin hyvä, että muutkin kuin minä olen sitä ihmetelly.
     
  6. peraWare

    peraWare Regular member

    Liittynyt:
    05.06.2002
    Viestejä:
    153
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Itse en oo huomannut ko. ongelmaa, mutta mulle tulee välillä (televisioonkin) vaaleampi vaaka raita, joka liikkuu vähitellen alaspäin. Mistä johtuu ja voiko poistaa mitenkään?
     
  7. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    hihhulille --
    "Juu ongelma on vanha ja varsinkin modeemit kärsivät siitä."
    Miten äänikortin aiheuttamat ongelmat ilmenevät modeemilla?
     
  8. hihhuli

    hihhuli Regular member

    Liittynyt:
    29.10.2002
    Viestejä:
    113
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    kujaki:lle
    satunnaista yhteyden katkeamista ,tahmaamista ja kättelyongelmia jos oli äänikortti käytössä yhtäaikaa modeemin kanssa. Ja kyse on siis nimenomaan sisäisestä modeemista. Voi olla ,että ongelmat johtuivat modeemeistakin, mutta tuolla konstilla ne ongelmat saatiin hallintaan. Ja kyseessähän olivat siis wanhat 286-P1 ja 2400-28800 baudiset modeemit.
     
  9. juuso17

    juuso17 Member

    Liittynyt:
    24.05.2002
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Itselläni sama kortti, ja sain tapella aikoinaan kauan, ennen kuin löysin oikean väylän/korttipaikan. Kahdessa muussa on purkukortti ja modeemi. Myös näiden paikkaa jouduin vaihtelemaan, eli useita vaihtoehtoja oli.

    AGP-näytönohjain (nvidia) vaikuttaa kuulemma myös, ja eri PCI-paikat ovat jotenkin erilaisia, vaikka niiden pitäisi olla keskenään yhdenvertaisia?
     
  10. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Miten muuten sinulla "juuso17" ilmeni ne ongelmat?
    TS. oliko kuvanlaadusta vai yleensäkin toimivuudesta kysymys?
     
    Viimeksi muokattu: 15.12.2002
  11. juuso17

    juuso17 Member

    Liittynyt:
    24.05.2002
    Viestejä:
    69
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Nykyisin kortti on vähällä käytöllä, tosin toimii aika hyvin. Yritän muistella.

    Tietokone tilttaili/jämähti aikoinaan lähes päivittäin, kunnes vaihtelin korttien paikat oikein.

    Kuvanlaatuun ja WinTV-ohjelman toimivuuteen muistaakseni vaikuttivat seuraavat asiat:

    1) TV-piuhan pituus. Radiokanavat löytyivät vasta, kun laitoin ns. maalinkkierottimen antennijohtoon. Myös jonkinlainen vahvistin olisi voinut auttaa asiaa. Viritin ei liene tarpeeksi herkkä.

    2)WDM (tai mitkälie)-ajurit. Näillä kuva ei nykinyt vaikka selasin valikoita. Käyttis on ME.

    3)Näytönohjaimen ajurit vaihdoin muistaakseni uudempiin, jotkut Detonaattorit taitavat olla.

    4)Näyttötarkkuutta myös vaihtelin muistaakseni, ainakin se vaikuttaa, jos ei katsonut koko ruudulla.

    5)Pref-valikossa on niitä DeInterlace-juttuja, vaikuttavat joissakin kuvatiloissa kovastikin kuvanlaatuun. Kokeilitko itse saikata näitten kanssa?

    Joskus edelleenkin virityssofta menee jumiin, äänet jäävät päälle, ääni häviää toisesta kaiuttimesta... Varsinkin jos selaa kanavia liian nopeaa.

    Kortti on mielestäni hyvä peli, mutta vaatii liikaa "laittoa".
     
    Viimeksi muokattu: 16.12.2002
  12. juke

    juke Guest

    semoosta että jos toi sähköpistorasia ei oo maadotettu niin se saattaa huonontaa kuvanlaatua.
     
  13. Smurffi

    Smurffi Guest

    PCI-väylät eivät (yleensä) ole samanarvoisia. Yleensä se primary pci-slotti on se joka on lähimpänä agp-väylää. Kannattaa tarkistaa emolevyn manuaalista ja iskeä se tv-kortti siihen. Kun käytetään pci-väylää kuvan siirtämiseen näytönohjaimelle niin tuolla tuntuu olevan merkitystä.

    Hauppaugen omia softia ei ole tullu käytettyä sen jälkeen kun tuli koitettua Dscaleria.
     
  14. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Smurffi -- mikä tekee Dscalerista paremman tai kiinnostavamman kuin Hauppugen omat softat ja onko ajurit kuitenkin Hauppaugen vai löytyykö niihinkin vaihtoehtoja -- mistä?
     
  15. LukeWader

    LukeWader Regular member

    Liittynyt:
    05.10.2002
    Viestejä:
    477
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    pystyy katsoo muutakin kun ylen ohjelmia,enemmän säätö mahdollisuuksia.
     
  16. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    Kokeilin Dscaleria oman Hauppaugen Nicam stereokortin kanssa. On muuten kuvalaadullisesti ylivoimainen. Tuntuisi johtuvan erityisesti deinterlace ominaisuuksista joka poistaa sahalaidan tosi laadukkaasti.
    Ongelmana on vaan se, että audiopuoli ei toimi stereona vaan ainoastaan monona. Ko. ongelmasta on maininta dscalerin sivuilla ko. kortin kohdalla.
    Onkohan joku tuon ongelman ratkonnut.
    Toinen ongelma on kauko-ohjauksen puuttuminen. Tietääkö joku tähän ratkaisun?
     
  17. waiski

    waiski Administrator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    57
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kah. Täällähän oli tuore threadi tästä kortista. Tuli juuri hankittua kyseinen kortti ja kaatuileehan se :) Varsinkin kun yrittää käynnistää jotain ohjelmaa samaan aikaan kun wintv on päällä. Pitääpä heti sekoittaa (PCI) korttipakka uudestaan kun pääsee kotia :)

    Onko kellään kokemusta vaikuttaako ACPI/Standard-PC mitenkään kortin toimintaan? Voisi luulla, että ACPI saattaa aiheuttaa ongelmia..
     
    Viimeksi muokattu: 21.01.2003
  18. kujaki

    kujaki Regular member

    Liittynyt:
    14.05.2002
    Viestejä:
    428
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    26
    ACPI:llä (jos on win XP) käyttis antaa automaattisesti mm. IRQ:t. Tällöin on win XP:n armoilla mahdollisten laitteistoristiriitojen ratkaisemisessa. Voi korkeintaan kokeilla korttien paikan vaihtamista.
    Standard PC:llä pääsee niitä itse säätelemään manuaalisesti. Standard PC tilassa ei kuitenkaan toimi monet virransäästö ja valmiustilat
     
  19. waiski

    waiski Administrator Ylläpitäjä

    Liittynyt:
    10.06.1999
    Viestejä:
    57
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    16
    Kyllä kyllä. Kortti vaikuttais toimivan hyvin nyt. Pikku bios viilausta ja korttipaikan vaihtoa se vain vaati :) Dscaler kyllä tekee ihmeitä kuvalle. Äänet vain tosiaan monona :(
     
  20. karsta

    karsta Guest

    Mulla on KISS Satdem T PCI-kortti, jota en saa toimimaan koneessa, jossa on WinXP SP1, Athlon 2000+ prossu ja Asuksen A7S333 emo. Kone ei edes käynnisty KISSin kanssa. Jämähtää vain. Olen repinyt kaikki muut kortit ulos, paitsi Radeon900Pro:n ja äänikortin (SB Live). Pitää kokeilla ilman äänikorttia.

    Toisessa koneessa kortti toimii, mutta kuva n-y-k-i-i tasaisesti. Specseissä puhutaan väh. PII 400MHz prossusta, mutta tässä on AMD K6-2 450MHz. Mistä nykiminen voisi johtua? Prossuko hidas?
     
  21. Peke

    Peke Member

    Liittynyt:
    30.11.2002
    Viestejä:
    18
    Kiitokset:
    0
    Pisteet:
    11
    Voisikohan minun suht huono tv:n kuva tietokoneessa johtua sitten siitä, että on äänikortti (SB Live!) melkein Radeon 64 DDR Vivo:n vieressä? Yksi tyhjä korttipaikka väliä.
     
    Viimeksi muokattu: 04.02.2003

Jaa tämä sivu